OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kokemuksia 308:n riittämättömyydestä hirvijahdissa
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 40, 41, 42  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Tursas
***


Liittynyt: 06 Syy 2004
Viestejä: 2643

LähetäLähetetty: 23.01.2007 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Erkka_sa kirjoitti:
Kyllä se jotain kertoo 308:sta, jos sillä ammutaan 70% hirvistä.
Tursas kirjoitti:
Se että 308:lla kaadetaan suurin osa Suomen hirvistä ei tosiaankaan kerro sen olevan sopivin tai edes hyvä hirvikaliiperi. Näitä aseita vain on paljon ja kun se on laillinen, niin sitä käytetään. Kaliiperin sopivuus niin tarkkuusammuntaan kuin hyviin moneen metsästysmuotoonkin ei myöskään paranna sen arvoa hirvikaliiperina ollenkaan.

Erkka_sa kirjoitti:
Esimerkiksi itse en tee 9,3:lla mitään, koska ammun myös lintuja 308:lla ja se on oiva peli myös siihen touhuun. Wink

9,3:een saa kokovaippaluoteja ja niillä ladattuja harjoituspatruunoita. Linnustus onnistuu niitä käyttäen hyvin.
_________________
Totuus löytyy Elovenasta. Ongelmana on vain se, ettei kukaan tiedä, mistä paketista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ajokoiralla;)
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Jou 2006
Viestejä: 179

LähetäLähetetty: 23.01.2007 16:46    Viestin aihe: 308. parempi kuin 30-06 Vastaa lainaamalla viestiä

tämä on aivan soopaa!!
30-06 on minun mielestä huonompi ase kuin 308.
koska saman kokoinen luoti ,mutta 30-06 on enemmän "ruutia".
eli 30-06 tulee veristä lihaa ja hukka lihaa enemmän. se on sama vaikka ampus ranssari vaunulla jos ei osu.Tuo 308. on tappanut todella hyvin hirviä , mutta jos ampuu liian kauas niin tietysti se voima hiipuu. niin hiipuu myös 30-06:sessakin. Ammutaan lähemmäs ja varmempia laukauksia ja suurennetaan latausta sitä mukaa kuin luodin kokoakin.
tämä on huono topic sillä tämä on mielipide keskustelu
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 23.01.2007 19:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
--------------------------------------------------------------------------------

tämä on aivan soopaa!!
30-06 on minun mielestä huonompi ase kuin 308.
koska saman kokoinen luoti ,mutta 30-06 on enemmän "ruutia".
eli 30-06 tulee veristä lihaa ja hukka lihaa enemmän. se on sama vaikka ampus ranssari vaunulla jos ei osu.Tuo 308. on tappanut todella hyvin hirviä , mutta jos ampuu liian kauas niin tietysti se voima hiipuu. niin hiipuu myös 30-06:sessakin. Ammutaan lähemmäs ja varmempia laukauksia ja suurennetaan latausta sitä mukaa kuin luodin kokoakin.
tämä on huono topic sillä tämä on mielipide keskustelu

Jos tosissaan haluat mahdollisimman vähän vertynyttä lihaa.... Silloin tulee puhua aivan toisentyyppisistä kalibereista. 45-70stä pidetään yleisesti näiden lihasta nuukien kaliberina... Meilläpäin kun ammutaan suuria määriä ja on muutenkin opittu, että hirveä harvemmin pääsee iliman ampumista tappamaan ollaan tää verimössön syntyminen otettu luonnonlakina.... Jos rehellisesti funtsii ja on tosissaan siellä nylkyvajalla hommissa niinn kyllä sen näkee, että kaikilla kalibereilla sinne kalvojen väliin sitä verihuuppaa saadaan tulemaan.... Varsinkin jos ammutaan heikolla luodilla huonohko osuma, luita rikkoen.... Siinä menee 08 miehen jäljiltäki helposti koko lapa koiranmuonaksi Wink
_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
baikal ij-27
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Syy 2004
Viestejä: 299
Paikkakunta: kajaani

LähetäLähetetty: 23.01.2007 19:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

0nko 308 hirvikivääriksi hoh hoh hoo Very Happy

se tippuu vaikka liukkaalla 5.7 jos osuma on vain oikeassa paikassa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti MSN Messenger
Powerhead
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hel 2006
Viestejä: 820

LähetäLähetetty: 23.01.2007 20:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei olekaan pitkään aikaan ollut topicia: 308 vs. 30-06 hirvijahdissa. Pitäiskö avata niin saatais toinenkin yhtä hedelmällinen tuittuiluhässäkkä aikaan? Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16694

LähetäLähetetty: 23.01.2007 20:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eeeeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 23.01.2007 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisiko syytä vilkaista sinne korvien väliin ensin! Twisted Evil Me kaikki metsästäjät tiedämme, että hirvi kaatuu vaikka pionoiskiväärillä oikein ammuttuna! Tärkein tekijä on tukin takana ja jos on epävarma omasta osaamisesta, niin siinä ei auta vaikka olis tykki käytettävissä! Harkittu laukaus on A ja O kaikessa metsästyksessä ja jokainen tekee virheitä joskus! Mutta virheistään voi oppia! Rolling Eyes
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 711
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 23.01.2007 20:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Olisiko syytä vilkaista sinne korvien väliin ensin! Twisted Evil Me kaikki metsästäjät tiedämme, että hirvi kaatuu vaikka pionoiskiväärillä oikein ammuttuna! Tärkein tekijä on tukin takana ja jos on epävarma omasta osaamisesta, niin siinä ei auta vaikka olis tykki käytettävissä! Harkittu laukaus on A ja O kaikessa metsästyksessä ja jokainen tekee virheitä joskus! Mutta virheistään voi oppia! Rolling Eyes


"Vilperi" näinhän se juttu on, se on kauhian vaikea ison pyssyn pojille
myöntää että viime syksyn jahdissa 308 silla ammuttiin
ainakin puolet hirvistä,ja ammutaan senkin jälkeen kun
tämän foorumin isonpyssyn pojilla on kuusi syltä maata päällä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2005
Viestejä: 2042

LähetäLähetetty: 23.01.2007 20:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

karju kirjoitti:
Vilperi kirjoitti:
Olisiko syytä vilkaista sinne korvien väliin ensin! Twisted Evil Me kaikki metsästäjät tiedämme, että hirvi kaatuu vaikka pionoiskiväärillä oikein ammuttuna! Tärkein tekijä on tukin takana ja jos on epävarma omasta osaamisesta, niin siinä ei auta vaikka olis tykki käytettävissä! Harkittu laukaus on A ja O kaikessa metsästyksessä ja jokainen tekee virheitä joskus! Mutta virheistään voi oppia! Rolling Eyes


"Vilperi" näinhän se juttu on, se on kauhian vaikea ison pyssyn pojille
myöntää että viime syksyn jahdissa 308 silla ammuttiin
ainakin puolet hirvistä,ja ammutaan senkin jälkeen kun
tämän foorumin isonpyssyn pojilla on kuusi syltä maata päällä.


Tiedätkö muuten että tätämenoa yli kymmenen vuoden päästä ammutaan
.308 vähemmän hirviä kuin suurempikaliberisilla. Isot yleistyy kovaa tahtia tänäpäivänä. Elikkä .308 kuolee pikkuhiljaa hirvihommissa pois näiden vanhojen jäärien matkassa. Aamen Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 23.01.2007 21:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juhaka: Mä tuskin olen mikään jäärä,mutta jos mä tarvitsen lintu/hirviasetta alle kymmenen kertaa vuodessa, niin mä tulen kyllä toimeen tuon Valmetin 308:n piippujen kanssa! Kiikaria olen kyllä harkinnut vaihtaa, kun se on myös vuodelta -87 peräisin ja sen hämäräominaisuudet ei ole mitään parasta luokkaa esim. peurankyttäykselle! Mä olen tänä talvena ampunut kolme riistalaukausta ja niistä se kolmas oli lopetuslaukaus tuolle kauriille. Ja väittäisin, että suurin syy oli korvien välissä, että siitä tuli haavakko, tai kiikarissa jonka valovoimaisuus ei enää riittänyt kyseiseen tilanteeseen ja vielä on olemassa se kolmas vaihtoehto, että kauris liikahti laukaushetkellä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia, mutta pidetään ne realiteetit mielessä!


_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
urbo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Syy 2004
Viestejä: 299
Paikkakunta: Ylä-Savo

LähetäLähetetty: 23.01.2007 21:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

urbo kirjoitti:
9.3x622 kirjoitti:
Tuo urbo nauraa näyttönsä edessä, kun sai taas porukan kinaamaan Laughing. Urbo aloitti vain aiheen, mutta ei ole ottanut sen enempää asiaan kantaa Laughing.
Kieltämättä kyllä välillä naurattaakin! Tarkoitukseni ei kyllä ollut avata uutta kinaamispalstaa, vaan selvittää onko 308:lla tosiaankin sattunut niin paljon juuri kaliiperista johtuvia töppejä, vai perustuuko koko "308 on riittämätön hirvelle" -juttu Ase-erästä luettuihin neuvoihin.
Tuo ketjun otsikko taisi olla vähän liian lennokas, mutta tarkoitin vain saada esille niitä negatiivisiä kokemuksia.
Lainaus:
Miksi muuten jälleen piti avata topikki 308:n riittävyydestä kun myöhemmin itse toteaa sen riittävän? Vastaushan oli jo kysyjän tiedossa.
Tuo ketjun otsikko taisi olla vähän liian lennokas, mutta tarkoitin vain saada esille niitä negatiivisiä kokemuksia.
Lainaus:
Tietynlaisia kysymyksiä kyllä itselleni tulee, kun silloin tällöin saa lukea 308winin yhteydessä, että joku käyttäjä spekuloi: ”pitää vaan odottaa että hirvi on paremmassa asennossa.”

Eikä tällöin puhuta mistään ”pers päin olemisesta”, vaan siitä että iso hirvi on ”olkanivel framilla” mutta kalustorajoitteiden takia pitäisi päästä ampumaan sellaisesta kulmasta, ettei tuohon osumisen riskiä ole.

Jos oikeasti oma luottamus kaluston tehoihin on tuolla tasolla, niin kannattaisi varmaan kaliiberiasiaa pohtia objektiivisestikin.
Jos tuntuu tai tietää ettei oma tykki nyt riitä, niin hyvähän se on, jos on malttia tuollalailla. !&%¤#"! siitä saa, vaan eipä tarte pahimmassa tapauksessa niitä haavakoita jahdata.
Mikähän pirun suodatin tässä foorumissa on, kun asiasanat muuttuvat hieman oudon näköisiksi... Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juhaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Hel 2005
Viestejä: 2042

LähetäLähetetty: 23.01.2007 21:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi kirjoitti:
Juhaka: Mä tuskin olen mikään jäärä,mutta jos mä tarvitsen lintu/hirviasetta alle kymmenen kertaa vuodessa, niin mä tulen kyllä toimeen tuon Valmetin 308:n piippujen kanssa! Kiikaria olen kyllä harkinnut vaihtaa, kun se on myös vuodelta -87 peräisin ja sen hämäräominaisuudet ei ole mitään parasta luokkaa esim. peurankyttäykselle! Mä olen tänä talvena ampunut kolme riistalaukausta ja niistä se kolmas oli lopetuslaukaus tuolle kauriille. Ja väittäisin, että suurin syy oli korvien välissä, että siitä tuli haavakko, tai kiikarissa jonka valovoimaisuus ei enää riittänyt kyseiseen tilanteeseen ja vielä on olemassa se kolmas vaihtoehto, että kauris liikahti laukaushetkellä. Annetaan kaikkien kukkien kukkia, mutta pidetään ne realiteetit mielessä!

[img]http://i24.photobucket.com/albums/c21/suvilum/Vilperin%
20erilaisia%20kuvia/HPIM4504Small.jpg[/img]


Minun puolesta voi kukat kukkia aivan vapaasti. Halusin vain oikaista
karjun virheellisen väittämän tästä asiasta. .308 osuus vähenee vuosi
vuodelta hirvijahdissa eikä mene enään kovin kauan kun sen osuus
eniten käytetyimpänä aseena hirvijahdissa on vaihtunut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fc3199
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Jou 2004
Viestejä: 393

LähetäLähetetty: 23.01.2007 21:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Huomiotta näyttää jääneen sellainen juttu,että tämä 308 ja vastaavat kaliberit ovat jahdissa turvallisempia kuin suurireikäiset "maknuumit".
308 ammuttu normaali puolivaippa jää lähes poikkeuksetta hirven ruhoon, sen sijaan jo 9,3:lla matkaan laitettu umpikupariluoti menee hirvestä puhtaasti läpi ja jatkaa matkaansa ties minne asti.
Ainakin hirven ympärillä pyörivä koira on silloin todellisessa vaarassa.
Mitä taas tehojen riittävyyteen tulee niin mielestäni se on riittävä.Olen ampunut ko aseella viitisenkymmentä eläintä, yksikään ei ole karannut, paitsi tietenkin se, josta posautin kokonaan ohi.
Nykyisin olalla keikkuu 9,3,mutten ole huomannut paljon muuta eroa kuin tuon edellämainitun vaarallisuuden kohteen taustalla oleville.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16694

LähetäLähetetty: 23.01.2007 21:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen verran, että kyllä se vaarallinen alue on myös siinä ampujan ja hirven välissäkin, ei pelkästään hirven takana, silloin luoti on mennyt läpi.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 23.01.2007 21:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kun mä olen joutunut tyytymään noihin hirveä pienempiin eläimiin, niin vaikka puolivaippaa käytänkin, ulostuloaukon kohdalla on kyllä todella pahaa jälkeä! Tähän asti ammutut laukaukset on aina menny läpi ja jäljet ympäristössä sen mukaiset! Wink Tietenkin puhdas lumi moninkertaistaa näkyvän vaikutuksen, mutta jos ulostuloaukko on miehen nyrkinkokoinen, niin varmaan silläkin on osuutta asiaan. Rolling Eyes
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 9, 10, 11 ... 40, 41, 42  Seuraava
Sivu 10 Yht. 42

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com