OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Rinkka, mutta mikä...?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 22.01.2007 16:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

...

Viimeinen muokkaaja, perisofeus pvm 25.04.2008 22:10, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
guide
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2005
Viestejä: 2103

LähetäLähetetty: 22.01.2007 16:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näissä keskusteluissa tulee hyvin ilmi eri henkilöiden tavat ja tottumukset.Äkkiseltään kun katsoin Eberstock-rinkkoja en nähnyt niissä mitään eroa tavallisiin rinkkoihin tuota asekoteloa lukuunottamatta mutta kokeilematta parempi olla moittimatta.
Omat tapani ovat mielipiteeni tietysti muokannut, joten esimerkiksi meisseleitä en ole reissuissa kanneskellut Savotan takia. Kotona olen jo ennen vaellusta säädöt mieleisekseni laitellut. Kompressiohihnoja siihen en ole kaivannut koska tavaroitani en ole reissuun jättänyt eli pussi täynnä myös takaisin palatessa. Enemmän minua on häirinny esimerkiksi läpän alle pakkaus. Aina yläpussia kaivaessa makkari tiellä. Kaipa nämä niitä makuasioita, joista voi kiistellä ikuisuuteen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kiul
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2005
Viestejä: 3980

LähetäLähetetty: 22.01.2007 17:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kokemusta on Savotan 906, Karrimor Condor ja Haglöfs Victor rinkoista/rosnista. Tosin viime vuosina vähemmän. Nämä anatomiarinkat ovat kohtuu 'mukavia' kantaa kun kuorma on 'kohtuullinen' l. alle 20kg. Niihin tosin on vaikea isoa kuormaa tavan kamoista saadakaan, kun kamat pitää saada rinkan sisälle, ulkopuolella ei juuri muuta kuin makuualaustaa viitsi kantaa. Savotta on yliveto, jos kuormaa on reippaammin ja joutuu sekä teltan, että makuupussin itse kantamaan. Kantomukavuudessa ei suuria eroja ole, putkirinkka on tukeva ja rosna vastaavasti mukavan pehmeä. Mulla tulee hiki molempien kanssa. Säädettävyydessä ei ole eroja, kaikki pitää säätää perussäätöjen osalta etukäteen ja matka aikana voi viilekkeiden kireyttä säätää helposti.

Minulla on sellainen tuntu, että nämä rosnat on kehitetty 'tekniselle' retkeilijälle, jonka varusteet ovat pääsääntöisesti kevyitä ja pienikokoisia. Kevyet untuvapussit, kuivattu safka, kevyet keittimet ja kevyet 'tekniset' kledjut ja teltat. Tällä filosofialla kamat mahtuvat mukaan ja kuorma pysyy kohtuu painoisena. Tähän filosofiaan kuuluu myös tämä kompressiomahdollisuus; rosna on vetelä ilman runkoa ja pussi on saatava nippuun, jotta kantaminen säilyy mielekkäänä. Putkirinkkaan mahtuu vähän 'perinteisempi' varustus ja painoakin sitten kertyy 'tosimiehelle' sopivasti Confused . Kompressio-ominaisuutta ei tarvita siinä määrin, koska runko pitää homman kasassa.

Itse ottaisin mukaan pikkurepun, koska ainakaan pomppulinnun ampuminen ei minulta rinkan tai rosnan kanssa onnistu mitenkään. Joku toinen voi sitten ampua näiden kanssa paremminkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Korpisusi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Jou 2006
Viestejä: 60
Paikkakunta: Ylämylly

LähetäLähetetty: 22.01.2007 17:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin, minäkin tuossa ihmettelin että mitä niillä kompressiohihnoilla OIKEASTI on merkitystä jos ajatellaan vaelluskäyttöä eikä kiipeilyä. Ei minulle ainakaan ole koskaan ollut ongelma kantaa vähän tyhjempää rinkkaa ...

Tosiasiahan on kuitenkin se, että kantolaite, oli se millainen tahansa, kastelee aina selän reippaammassa menossa. En ole vielä kokeillut sellaista kantovälinettä, jolla reissun voisi tehdä selkä kuivana.

Sekin täytyy sanoa että Savotan 906:ssa ei enää nykymalleissa ole yhtä hyvä lantiovyö kuin aiemmin. Nykyinen malli ei oikein tahdo pysyä säädöissään ja se liikkuu turhan paljon. Entinen malli ankkuroi rinkan tukevasti selkään.

Ja metsästysreissulla en kantaisi mitään rinkkaa - en putki- enkä anatomicia. Peitteisessä maastossa kaikista kantovälineistä on haittaa. Lisäksi rinkka selässä on varmasti hankala ampua yhtään mitään, sillä ase ei nouse olalle koska rinkan kantoremmit ovat sen verran jäykkiä, että luontevaa ampuma-asentoa ei saa rinkan kanssa. Eli metsästyskäytössä ota joku pieni olkalaukku tai pieni reppu, joka jättää käsille liikkumatilaa jos aiot metsästää pienenkään kantamuksen kanssa. Tai vaihtoehtoisesti lataa taskut ja vyö täyteen ammuksia, juomista, evästä tai muita tarvikkeita, jolloin et tarvitse kantolaitetta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
standard
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Lok 2006
Viestejä: 510
Paikkakunta: vakka-suomi

LähetäLähetetty: 22.01.2007 21:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no johan on, itsellä käsivarressa kokonais kuorma noin 40-45kg ja tollane nykyaikane anatomia rinkka siis selässä. ulkopuolella vaikka mitä kiinn, teltta, makuupussi, makuualusta, kenttälapio, kirves, saappaat, 4perhovapaa, halsteri ja sadekamat köytettynä pussukan sisässä mahdollisimman nopeasti saatavilla
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Avokid
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Tam 2007
Viestejä: 7
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 23.01.2007 01:24    Viestin aihe: Re: Rinkka, mutta mikä...? Vastaa lainaamalla viestiä

338 Lapua Magnum kirjoitti:

Käyttötarkoitus olisi varmaan noin 50%-50% romppeiden kuskaamisessa ja oikeasti maastossa vaelluksella. Kulkeeko laatu ja hinta käsikädessä näissäkin tuotteissa? Entäpä sitten se MINULLE tärkein ominaisuus eli istuvuus selässä usean tunninkin jälkeen? Säädettävyys? onko suuria eroja mallien/merkkien välillä.
Entäpä koon vaikutus? Miniminä olen pitänyt 60litraa vetävää mutta entäs jos mennään heti vaikkapa tuonne 80 litraa kokoon?

Itse olen lähes 185cm ja en aivan hintelä kaveri (90kg) joten siitä syystäkin haen hieman isompaa.

Riippuu hyvin paljon romppeista ja vaelluksen pituudesta. Kokemuksen myötä tarvittavan tavaran määrä on tippunut aika hyvin ekalta viikon reissulta kun 70 litranen Haglöfs oli tupaten täynnä. Viikonlopun pärjää varmasti 60 litrasella pienen pakkausharjoittelun jälkeen, vaikka olis vähän ylimääräistäkin mukana. Anatomicissa on paremmat mahdollisuudet säätää pienempään pakettiin, esim viikonloppureissulle. Omalla 70litrasella pystyn helposti pomppimaan pikku purojen yli ja kulkemaan vaikka minkälaisessa ryteikössä, koska rinkka pysyy tiukasti selässä ja se on niin kapea, että jos hartiat mahtuu, rinkka mahtuu.

Putkirinkka on parempi jos mennään reippaasti yli 20 kilon tavaramäärän ja jos haluaa kuskata esim kivääriä ja haulikkoa rinkassa. Anatomikkiin sellaisen saa huonosti. Putkirinkan huonona puolena on sit huono kiristysvara alaspäin ja yleensä ne ovat aika kömpelöitä selässä. Lyhyillä matkoilla isompi kuorma ei haittaa, mutta pakko myöntää, että kun tuossa syksyllä tein viikonloppuna 50km kilometrin reissun kaverien kanssa n. 10 kilon pikkurinkalla (ilman vesiä), oli se huomattavasti helpompaa kuin edellisenä syksynä sama 70 litran ja 16 kilon rinkan kanssa.

Mitä tuohon istuvuuteen tulee, niin se pitää melkein kokeilla ja siihen vaikuttaa hyvin paljon tuo paino. Ite olen painellut satoja kilometrejä 20 kilon anatomicilla ilman ongelmia, mutta en usko että putkirinkassakaan olisi hirveästi eroa. Toisille sopii myös paremmin putkirinkka kuin anatomikki.

Ite panostaisin laatumerkkeihin, koska eron vain huomaa. Itsellä meni omasta halpis-rinkasta yhdellä viikonlopun reissulla ekana käyttöiltana kesken matkan hihnaa säätäessä muoviklipsu hajalle, ei olis voinu enempää ottaa päähän. Solmin hihnan vain jollekkin kohdille, eikä paljoa säädelty sen jälkeen. Itellä on Haglöfssiltä kaks kantolaitetta ja molemmissa kyllä sellaiset säätömahdollisuudet, ettei paremmasta väliä. Jos putkirinkkaa halajat, niin ei ehkä kannata katsoa kuin Savotan suuntaan. Anatomiceissa onkin sit Deuter ja Haglöfs mitä mää suosittelisin.
_________________
Osuma ratkaisee
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 04.02.2007 09:29    Viestin aihe: Re: Rinkka, mutta mikä...? Vastaa lainaamalla viestiä

...

Viimeinen muokkaaja, perisofeus pvm 26.04.2008 16:35, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
wildgame
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hei 2004
Viestejä: 968
Paikkakunta: Itäinen Uusimaa ja keski-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.02.2007 14:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse käytän Haglöfsin shosho 8000:sta, ja ainakin itselleni se oli paras vaihto-ehto vuonna -98. Silloin opiskellessani erä-oppaaksi tuli testailtua aika montaa eri mallista ja merkkistä ja tuo shosho oli oma valintani. itse olen 180 ja ja painoo ysikympin molemmin puolin. Ja kyllä ainakin itse kannoin noin neljäkymmentä kiloa ko. rinkassa juurikin tuolla Sarekissa ja stora sjöfalletissa eikä rinkkaa tarvinnut säädellä kesken matkan. Mutta tosiaan kannattaa kokeilla mahd. monenlaista rinkkaa ennen ostoa
_________________
Respect the Game....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juize
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Tam 2005
Viestejä: 84
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 09.02.2007 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Met ajateltiin kaverin kanssa tilata noi kohta myyntiin tulevat
Eberlestockin Justone 107 mallit. Kantojärjestelmää on edellen paranneltu jne. Onko kellään kokemuksia noista aiemmista malleista J104 tai J105 Question
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 09.02.2007 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

...

Viimeinen muokkaaja, perisofeus pvm 25.04.2008 22:11, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6634

LähetäLähetetty: 10.02.2007 16:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuon reissun jälkeen olin viikon metässä eberin kanssa pikkukuormalla. Ei valittamista. Metsämiehet jotka on tulleet vastaan ovat "ihastuneet" keksintöön.

Näin maahantuojan joku aika sitten ja hän kertoi 107:sta. Siinä oli korjattu joitakin niitä asioita joita itse "vioin", mm olkain-lannevyö väli kasvanut kasvanut, olkaimet on paremmat.

Aivan hyvä tuote se on tarkoitukseensa. Jää pysyvästi metsästyskäyttöön, paluuta putkirinkkaan ei ole siinä hommassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TTM
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Elo 2004
Viestejä: 523

LähetäLähetetty: 12.02.2007 23:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Osta tälläinen:

http://varusteleka.workspace6.smilehouse.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=us-alicersl

Ei hajoa vaikka haluaisi, on liiankin tilava, täysin masokistinen kokemus luultavasti suunniteltu rangaistuspataljoonalle, rinkka kymmeniksi vuosiksi eteenpäin, mahtuu tavittaessa vaikka kolme kaurista ja muutama metto, kantaja ei ole koskaan etukumarassa vaan rinkka vetää ryhdin suoraksi, mikä vähentää selkäkipuja, on yhtä leveä kuin korkeakin mikä helpottaa pakkaamista, rinkka irtoaa selästä joskus jopa itsestään kuten on suunniteltukin (pikalukitus olkahihnat), pullasukupolvi ei edes jaksa kantaa tyhjänä.

Kaveri osti muutama vuosi sitten vastaavan Haaparannan lähellä olevasta Army-liikkeestä kun oltiin menossa vaeltamaan Ruotsin Lappiin ja vannoo, että ostos on ollut yksi parhaistaan, hinta tais olla tuolloin noin 50 euroa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Korpisusi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Jou 2006
Viestejä: 60
Paikkakunta: Ylämylly

LähetäLähetetty: 13.02.2007 22:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo armeijan kantoväline näyttää siltä, että kulkiessa puiden latvat saattavat olla yleisin näky, jos rinkan pakkaa vähänkään huolimattomasti. Painopiste tulee melkoisen taakse, jolloin saa kulkea selkä notkolla.

Onko kokemuksia muilta käyttäjiltä?

Pikainen laskutoimitus kertoo rinkan bruttotilavuudeksi lähes 137 litraa !!!

Tilaa siinä tosiaan tuntuu olevan. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 13.02.2007 22:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

...

Viimeinen muokkaaja, perisofeus pvm 25.04.2008 22:12, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Korpisusi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Jou 2006
Viestejä: 60
Paikkakunta: Ylämylly

LähetäLähetetty: 13.02.2007 22:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se tilavuus oli laskettu valmistajan antamien mittojen mukaan. Ne ovat tietysti ulkomittoja, joten siksi bruttotilavuus.

Kyllä se minustakin aika julmalta tilavuudelta kuulostaa. Shocked
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com