Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
kpiispa Kanta-asiakas
Liittynyt: 04 Mar 2005 Viestejä: 267
|
Lähetetty: 08.03.2007 11:01 Viestin aihe: |
|
|
Itsellä käynyt kanssa mielessä kanssa tuollainen nelari passatti kun olisi serkulla moinen, jota se on vaihtamassa uudempaa. Jostain pitäisi vaan saada ne rahat.
Välillä alkaa oikeasti syömään tuo nykyisen kytkeytyvä neliveto. On se kyllä etu/takavetoista parempi ja mainiosti sillä on pärjännyt minun metsästyshommat, mutta maantiellä kaarreajossa se viive joskus vi&%¤taa. Ja veikkaisin että tuollainen viiveellä kytkeytyvä neliveto voi olla aika toivoton esim. liukkaalta rampilta traileria nostaessa. Onneksi ei ole itsellä tuollaiseen hommaan tarvetta kun nuo perhovälineet ei sentään traileria tarvitse vaikka niitä kohtuullisesti onkin kerääntynyt. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Loikka ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 948 Paikkakunta: Kotimaa
|
Lähetetty: 08.03.2007 11:09 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: |
Jos sitä edellistä mallia meinaat, niin siinä on oikea nelivetokin |
Vm. jota katselen on 2002-2003 ja siinä on oikea ja jatkuva neliveto... Tosin sen hyvyydestä tai huonoudesta verrattuna Haldex:n en ota kantaa... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 08.03.2007 11:11 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Tosin sen hyvyydestä tai huonoudesta verrattuna Haldex:n en ota kantaa... |
Jep, haldex on kuitenkin jo melkoisen kehittynyt systeemi verrattuna perinteiseen viskoon. Haldexin ECUista löytyy monta monituista sukupolvea ja vielä erilaisia kehitysversiota. Eiköhän liene jo täysin lukittavakin haldex olemassa. Viive on suoraansanottuna mitätön. Subarumiestenkin pitää muistaa, että ei se sielläkään ole yhtä puuta koko systeemi, vaan esim. perän tasauspyörästössä on viskolukko. Tasauspyörästön lukituksessa on siis viive, toisin kuin esim. napalukoilla olevissa.
Piispa tuumi ihan oikein tuota kytkeytyvän nelivedon ongelmaa. Sellainen auto kun ei ole nelivetoinen, ennen kuin jokin pyörä lyö sutia. Jos ollaan tiukemmin kiinni tai pitää esim. juuri vetää jotain liikkeelle, niin tilanne on jo menetetty kun se yksi pyörä ruopaisee tyhjää ja menettää pitonsa. Silloin ei toinen mukaan tuleva pyörä yleensä auta yhtään mitään. Jos taas auto pidetään koko ajan liikkeessä esim. hangessa kahlatessa, ei tuo visko ole niinkään ongelma, sillä kahlatessahan renkaiden pitäisikin pikkasen vetää sutia. Visko onkin kehitetty enemmän jokapäiväistä ajoa silmälläpitäen, ei niinkään maasto-ominaisuuksien maksimoimiseksi. Siinä mielessä visko on ihan ok viritys.
Ainiin. Pitää ihan trollien harmiksi sanoa, että mulla on autossa kytkeytyvä viskoveto. Tosin siinä on lukkokin perässä...
R32 nelosgolfin "viive":
_________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
viltteri Vakituinen kirjoittaja
Liittynyt: 13 Tou 2005 Viestejä: 81 Paikkakunta: Tre-Jnsuu
|
Lähetetty: 08.03.2007 12:09 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Olisi ihan kysymyskin tähän nimim. Tikkasakon trollauksen väliin…
Onko jollain kokemusta näistä paketti- ja henkilöauton sekasikiöistä?
Kaveri kävi tuossa jo katselemassa Citroenin Berlingoa. Tuossa autohallissa katsellessa maavara näytti takaapäin melkoiselta. Ilmeisesti maavara etuosassa on kuitenkin ihan normaalia henkilöautotasoa ja renkaat kohtuullisen pienet halkaisijaltaan.
Toinen lenkillä silmään ottanut auto oli Peugeotin Partner. Samaa tyyliä mitä Berlingo, mutta maavara näytti pikaisesti vilkaistuna korkeammalta. Ilmeisesti ainakin osa näistä on 15 tuuman renkailla ja saatavuuskin jonkinmoinen, sillä autotallista taitaa löytyä näitä 4 sivullista.
Rumiahan nämä omat kuin p…leet, mutta eräkäytössä ehkä käteviä? Onko kokemuksia?
|
Kohta 3 vuotta isäukolla ollut käytössä fiat scudo, joka menee tuohon osastoon. Koiralla peti takana ja rompetta mahtuu liikaakin mukaan. Tosin ajeltua tulee pääasiassa kohtuukuntoisia metsäautoteitä erästellessä. Mielestäni mukava auto ajaa pitempääkin matkaa koska siinä istuu normi henkilöautoa korkeammalla ja näkyvyys on hyvä (laitatettiin lasit myös taakse sivuille niinkuin tuossakin näyttää olevan). _________________
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 08.03.2007 12:18 Viestin aihe: |
|
|
Noista Haldexin viiveistä varmaan on paljonkin erilaisia kokemuksia. Minulla on käsitys, että useimmat Haldex viritykset ovat nykyisin sellaisia, että osa vedosta, 5-10%, on aina 'takana'. Luulisi, että tällöin ei juuri viiveitä huomaa? Meillä kun on se täällä paljon parjattu Volvo, jolla ei kuulemma mitään tee, niin en kyllä mitään viiveitä ole huomannut. Siinä tosin on käsittääkseni juuri systeemi, joka ohjaa aina pienen osan vedosta taakse. Auto on rapiat 4v vanha, joten mistään aivan uudesta systeemistä tuskin on kyse. Ei ole ollut mitään trailerinveto-ongelmiakaan ja itse asiassa minusta 'luistonestokin' on pelannut sen verran hyvin, että sillä on lievät 'ristiriipuntatilanteetkin' pärjätty. Järjestelmä vähän jarrulla hillitsee vapaasti pyöriviä pyöriä, jotta osa vedosta menisi 'pitäville' pyörille. Ei se silti mikään maasturi ole, mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, saa sillä ojasta ylös ne autot, jotka Subarulla jäi vetämättä . |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 08.03.2007 12:55 Viestin aihe: |
|
|
Trollilinja senkun jatkuu...
Kiul kirjoitti: | Noista Haldexin viiveistä varmaan on paljonkin erilaisia kokemuksia. Minulla on käsitys, että useimmat Haldex viritykset ovat nykyisin sellaisia, että osa vedosta, 5-10%, on aina 'takana'. Luulisi, että tällöin ei juuri viiveitä huomaa? Meillä kun on se täällä paljon parjattu Volvo, jolla ei kuulemma mitään tee, niin en kyllä mitään viiveitä ole huomannut. Siinä tosin on käsittääkseni juuri systeemi, joka ohjaa aina pienen osan vedosta taakse. Auto on rapiat 4v vanha, joten mistään aivan uudesta systeemistä tuskin on kyse. Ei ole ollut mitään trailerinveto-ongelmiakaan ja itse asiassa minusta 'luistonestokin' on pelannut sen verran hyvin, että sillä on lievät 'ristiriipuntatilanteetkin' pärjätty. Järjestelmä vähän jarrulla hillitsee vapaasti pyöriviä pyöriä, jotta osa vedosta menisi 'pitäville' pyörille. Ei se silti mikään maasturi ole, mutta kuten aikaisemmin kirjoitin, saa sillä ojasta ylös ne autot, jotka Subarulla jäi vetämättä . |
Et edes itse usko tuohon...
Rastinsahille:
Subarussahan on keskitasauspyörästö, joka jakaa voimaa etu- ja taka-akselien välillä. Tässä tasauspyörästössä on lukko, jonka ei tarvitse kytkeä yhtään mitään voimaa mihinkään suuntaan. Se vain jarruttaa luistavaa (sutivaa) akselia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 08.03.2007 13:01 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | Rastinsahille:
Subarussahan on keskitasauspyörästö, joka jakaa voimaa etu- ja taka-akselien välillä. Tässä tasauspyörästössä on lukko, jonka ei tarvitse kytkeä yhtään mitään voimaa mihinkään suuntaan. Se vain jarruttaa luistavaa (sutivaa) akselia. |
Kyllä. Se tasauspyörästö lukitsee etu- ja taka-akseleiden välin. Mutta Subarussa, kuten muissakin autoissa, on tasauspyörästö myös etu- ja takaperässä. Takaperässä Subaru käyttää viskolukkoa, joka lukitsee pyörimiserot jos ne ovat liian suuret. Eli kun saman akselin toinen (vasen/oikea) pyörä vetää suteria, niin viskositeetin kasvun vuoksi lukko kytkeytyy ja toinenkin pyörä alkaa vetää. Tässä on kuitenkin viive, kuten viskositeetin muutokseen liittyvissä systeemeissä aina. Jos lukkoa ei ole myös perässä, on auto ihan yhtä surkeassa jamassa, oli se voimansiirto etu- ja taka-akselien välillä toteutettu miten vaan: kaksi pyörää vetää. Näinhän on mm. vanhojen kytkettävien Leoneitten kohdalla.
Etuperässä taas ei ole subaruissakaan lukkoa lain.
Subarun pitkä miinus on mielestäni sen huoltamisen ja korjaamisen järjetön kalleus, sekä boxerin anheus menovedelle. Muutenhan se on ihan oiva kulkine japanialaiseksi. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 08.03.2007 13:15 Viestin aihe: |
|
|
Rastinsahi kirjoitti: | Lainaus: | Rastinsahille:
Subarussahan on keskitasauspyörästö, joka jakaa voimaa etu- ja taka-akselien välillä. Tässä tasauspyörästössä on lukko, jonka ei tarvitse kytkeä yhtään mitään voimaa mihinkään suuntaan. Se vain jarruttaa luistavaa (sutivaa) akselia. |
Kyllä. Se tasauspyörästö lukitsee etu- ja taka-akseleiden välin. Mutta Subarussa, kuten muissakin autoissa, on tasauspyörästö myös etu- ja takaperässä. Takaperässä Subaru käyttää viskolukkoa, joka lukitsee pyörimiserot jos ne ovat liian suuret. Eli kun saman akselin toinen (vasen/oikea) pyörä vetää suteria, niin viskositeetin kasvun vuoksi lukko kytkeytyy ja toinenkin pyörä alkaa vetää. Tässä on kuitenkin viive, kuten viskositeetin muutokseen liittyvissä systeemeissä aina. Jos lukkoa ei ole myös perässä, on auto ihan yhtä surkeassa jamassa, oli se voimansiirto etu- ja taka-akselien välillä toteutettu miten vaan: kaksi pyörää vetää. Näinhän on mm. vanhojen kytkettävien Leoneitten kohdalla.
Etuperässä taas ei ole subaruissakaan lukkoa lain. |
Taitaa olla kaikissa autoissa vetopyörästön lukkoina nuo viskolukot nykyään. (siis sellaisissa, joissa ylipäätään on lukot)
Mutta eihän tässä näköjään mitään epäselvää ole.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 08.03.2007 13:24 Viestin aihe: |
|
|
Mullapa on takaperässä täysin viiveetön kytkettävä lukko, läläläläää!
Lainaus: | Mutta eihän tässä näköjään mitään epäselvää ole. |
Ei ole ei. Paitsi eräälle nulikalle joka pistää jokaisen virkkeen perään kysymysmerkin. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 08.03.2007 13:34 Viestin aihe: |
|
|
Sä näköjään ehdit muokkaamaan...
Rastinsahi kirjoitti: | Subarun pitkä miinus on mielestäni sen huoltamisen ja korjaamisen järjetön kalleus, sekä boxerin anheus menovedelle. Muutenhan se on ihan oiva kulkine japanialaiseksi. |
Vastauksena vanha kirjoitukseni.
Repesorsa kirjoitti: | Subarusta on pelkästään hyviä kokemuksia. Perheessä oli -93 mallinen Legacy farkku monta vuotta. Kilometrejä oli luovuttaessa karvan alle 300 000. Itse sillä ejeltiin yli 200 000. Autoon ostettiin varaosana 2 takaäänenvaimentajaa ja 2 kertaa siihen vaihdettiin jakohihna. Toisella kerralla myös kiristinrullat.
Olisin tilallekin ottanut mieluusti uudenkarhean samanlaisen mutta niitäpä ei ole tuosta vain huokealla ostettavissa. |
Rastinsahi kirjoitti: | Mullapa on takaperässä täysin viiveetön kytkettävä lukko, läläläläää! |
Yritäs ajella sillä lukko kytkettynä mutkaisella baanalla... hähhähhää!
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 08.03.2007 13:34 Viestin aihe: |
|
|
Repesorsa kirjoitti: | Et edes itse usko tuohon.... |
En varmaankaan, mutta pösökuski oli iloinen kun pääsi ojasta ja Subarumiehen kommentti jäi soimaan ... 'Eihän se edes sutinut!'.
Se vaan taitaa olla niin, että videot ja tosielämä eivät aina kohtaa.
Voihan olla, että minulla oli edullisempi vetosuunta, paremmat renkaat ja painavampi kiesi, mutta näin vain kävi, että Subarulla ei noussut ja Volvolla nousi. Totuus on tarua ihmeellisempää taas tässäkin asiassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 08.03.2007 13:37 Viestin aihe: |
|
|
Voi voi. Jospa tietäisit mitä kaikkea tuli Legacylla hinailtua kitkarenkailla ja mistä, niin voisit yllättyä volvosi vähäpätöisyyttä.
|
|
Takaisin alkuun |
|
|
Rastinsahi Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Elo 2005 Viestejä: 7252 Paikkakunta: Lapin lääni
|
Lähetetty: 08.03.2007 13:49 Viestin aihe: |
|
|
Repesorsa kirjoitti: | Voi voi. Jospa tietäisit mitä kaikkea tuli Legacylla hinailtua kitkarenkailla ja mistä, niin voisit yllättyä volvosi vähäpätöisyyttä.
|
Aijai! Nyt taisi repe sortua itse siihen merkkiuskollisuuden suohon
Mitä tuohon huoltamiseen tulee, niin ei se tietenkään kallista ole silloin kun mitään ei tarvitse tehdä. Subarukin on kuitenkin ihan vaan auto ja siitä hajoaa kaikennäköisä osia - toisista enemmän, toisista vähemmän. Joistakin yksilöistä paljon, joistakin ei juuri mitään. Silloin kun jotain menee rikki, niin se on subarun kohdalla kallista puuhaa - tämä ihan autoasentajalta mielipiteenä kuultuna. _________________ Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Repesorsa ***
Liittynyt: 05 Maa 2004 Viestejä: 9356 Paikkakunta: Sieltä
|
Lähetetty: 08.03.2007 13:53 Viestin aihe: |
|
|
Lahtinen kirjoitti: | Olisi ihan kysymyskin tähän nimim. Tikkasakon trollauksen väliin…
Onko jollain kokemusta näistä paketti- ja henkilöauton sekasikiöistä?
Kaveri kävi tuossa jo katselemassa Citroenin Berlingoa. Tuossa autohallissa katsellessa maavara näytti takaapäin melkoiselta. Ilmeisesti maavara etuosassa on kuitenkin ihan normaalia henkilöautotasoa ja renkaat kohtuullisen pienet halkaisijaltaan.
Toinen lenkillä silmään ottanut auto oli Peugeotin Partner. Samaa tyyliä mitä Berlingo, mutta maavara näytti pikaisesti vilkaistuna korkeammalta. Ilmeisesti ainakin osa näistä on 15 tuuman renkailla ja saatavuuskin jonkinmoinen, sillä autotallista taitaa löytyä näitä 4 sivullista.
Rumiahan nämä omat kuin p…leet, mutta eräkäytössä ehkä käteviä? Onko kokemuksia?
|
Mun käsittääkseni nuo kaksi ovat suunnilleen samoja autoja. Eri merkeillä vain. Mutta mutta. Naapurilla oli vielä alle vuosi sitten tuollainen bensakoneinen Citroen. Aika usein tämä tuli töistään kotiin bussilla ja aamulla sitten minun kyydilläni meni töihinsä. Alle vuoden se auto sillä oli. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kiul Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Maa 2005 Viestejä: 3980
|
Lähetetty: 08.03.2007 13:53 Viestin aihe: |
|
|
Repesorsa kirjoitti: | Voi voi. Jospa tietäisit mitä kaikkea tuli Legacylla hinailtua kitkarenkailla ja mistä, niin voisit yllättyä volvosi vähäpätöisyyttä.
|
Niin,.... Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Ja aika kultaa muistot ja mitä niitä sanontoja nyt sitten olikaan ...
Voihan olla, että Volvomme on vähäpätöinen, mutta hyvin se asiansa ajaa eikä ole suuremmin tarvinnut haikailla muiden merkkien perään tai valitella (nyky)kaluston puutteita. Tai sitten en vaan tiedä paremmasta tai minulla ei joskus ennen ole ollut parempaa 'nelivetoa' johon verrata tai luotan omiin kokemuksiini tai .... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|