OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pakomatkalla ei MUKA merkitystä?!!!!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 13.05.2007 10:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän se niin on, että vaniljajäätelölläkin lähtee jäätelönnälkä, mutta niissäkin on eroja.

Rungon käytettäville metsästyspatruunoille Suomessa muodostavat Lapua Mega, Sako Hammerhead ja Sako Super Hammerhead. Mielestäni näistä paras on Sakon uusi tavallinen Hammerhead, joka toimii niinkuin siltä on ajateltu.

Premiumluodeille on paikkansa, mutta lähinnä nopeammissa kaliipereissa. Tavalliset kaliiperit .30-06:een asti eivän niitä vielä välttämättä tarvitse. Valmistajien tulisikin kiinnittää tuotekehityksessään huomionsa siihen, että ns, tavispatruunat olisivat mahdollisimman laadukkaita! Hyvä esimerkki tästä on Federalin siiven alta löytyvä Fusion, joka on uutta tuotantoteknologiaa (bonded luoti halvalla) hyödyntävä luotikonstruktio, ja sellaisena aivan erinomaisen toimiva.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Werthe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2005
Viestejä: 225

LähetäLähetetty: 13.05.2007 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

338 Lapua Magnum kirjoitti:
Tehdaspanoksia löytyy moneen kaliberiin jopa TODELLA hyviäkin mutta moniko näitä KALLIITA panoksia sitten ostaa?


Aika harva niitä ostaa. Itse käytän tällä hetkellä 30-06:ssa Norman Swift A-frame:a. Jälki ollut sen verran vakuuttavaa, että tuota tulee käytettyä jatkossakin, makso mitä makso. Voin suositella lämpimästi.

Esimerkkinä aikuinen nakku 70m matkalta kevyeen hölkkään. Osuma vähän viistosti sisäänmenopuolen lavasta läpi, kahdesta kylkiluusta läpi, luonnollisesti konehuoneesta läpi ja hirvestä ulos. Jälki oli hämmästyttävän siisti ja pakomatka alle 5m.

ps. Pari vuotta vanhasta Sakon Hammerheadista vähän, mutta riittävästi kokemusta. Uroshirvi noin 30-40m matkalta. Hieman viistosti lavan takaa sisään. Osui menopuolelta kylkiluuhun tehden kohtalaisen ison reijän ja vertymää. Luotia ei löytynyt. Pakomatka noin 100m ja vastapuolen kyljestä ei löytynyt edes mustelmaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 13.05.2007 16:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

bigbore kirjoitti:
Petri r:lle; Kyllä ne .308, 7,62x53 ja 30-06(tehdaslataus) heti kaatuu osumat on ollu lähes kaikki ranka-osumia mitä olen nähnyt ja kuullut. Eikä se 6,5 x55 niin ihmeellinen ole, metsästys&kalastus kymppikerhon pisimmälle menneet "haavakot" oli ammuttu kuuspuolikkaalla ja kolmekymppisillä.

Voihan se hirvi mennä kauaskin ysikolmosella jos joku idiootti menee ostamaan hirvipaukuiksi jotain aliladattuja sellier bellot äksiä. Lähtönopeus nipin napin 700m/s 16,2g hitaasti aukeavalla luodilla. ja jouletkin vain 30-06:sen tasolla.Myös megan tehdaslatauksessa oli rekyyli-lehden testissä lähtöjä 670m/s. Alkaa olla 100m matkoilla melkein sama kuin ampuisi kokovaipalla(varsinkin tämä S&B X)


Bigbore...mukava huomata tuollainen vankka kokemuksen ja tutkimuksen rintaääni sinun kommenteissa Smile Nohin 9.3mm nopeuksiin ja nopeuksiin yleensäkin...kuinka moni jahtimies mielestä ampuu mittarin läpi ostamiaan paukkuja? Kuinkahan monta "idiottia" löytyy suomesta kun luottaa valmistajien nopeuksiin ja lupauksiin...mietin vain.

Sun mielestä heti kaatajia on: ,3x62 15g oryx lähtö n.820 m/s, .338 Win 14,6g TB n. 890m/s, 45/70 ja 405grs Woodleigh FN 640m/s sekä .458 win mag 500grs TB takapäästä sorvattuna forexin tapaan n.700 m/s. Kaikki muut on turhia? Sulla on varmaan kattavia tilastoja ja omakohtaisia kokemuksia näistä kaikista? Noita superluotettavia 10-kerhon tilastoja kyllä kanattaa aina lainata...ne on varmasti pätevää tilastoa Wink

Olen ampunut useita hirvia Norman Oryxilla 9.3mm ja 6.5mm myös Norman tehdaspaukuilla ja pakomatkoissa ei ole mitään eroa kun kuula on oikeassa paikassa. Toki jokainen ampuu omalle tyylille ja metsästysmuodoille sopivilla kaliibereilla....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 13.05.2007 19:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Setähän ampuu vain tiukalla reiällä. Tuleehan sitä vertymää aina keuhko osumasta "mössöä" ei sitten tulekkaan. Siisti ja pieni haavakanava=vähän sitä mössöä ja päin vastoin. Vertymää vaan tulee muusta kuin ranka tai pumppu osumasta.
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 13.05.2007 20:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luodin rakenne poikkeaa melkoisesti eri kaliiperien välillä, ja eri kaliipereiden välillä nimellisesti samatkaan luodit eivät ole keskenään suoraan vertailukelpoisia.

petri r on taatusti oikeassa tuosta eri Oryxien välisestä samankaltaisuudesta eri kaliiperien kesken, mutta mielestäni 6,5 mm:n Oryxillä on tietty etu isompaansa nähden ja se on luodin suhteellinen pituus läpimittaan nähden.

Paljon on kirjoitettu SD:n vaikutuksesta, mutta mielestäni se on vähän liian laskennallinen tapa ajatella luodin läpäisyä. Ennen puhuttiin vähän yksinkertaisemmin läpimittojen määrästä ja veikkaan, että sillä on enemmän merkitystä läpäisyn kannalta kuin pelkällä SD:llä.

Mainitsin aiemmin hirven viretilasta ja pidän sitä edelleen erittäin merkittävänä tekijänä hirven pakomatkan pituudessa. Koiran haukusta tai ajosta ammuttaessa pakomatka tuppaa olemaan pitkä, koska hirvi on stressaantunut ja vauhti on jo päällä. Pellolta ammuttaessa hirven viretila on matala ja tällöin tilanne vähän muuttuu - ei pelkästään niin, että hirvi kuolee nopeammin vaan myös siten, että kaliiperien ja luotien erot tulevat selvimmin esille. Mitä kovempi alkushokki ja suurempi haavakanava on niin sen nopeammin hirvi on maassa. Tähän vaikuttaa monesti myös se, että hirvi seisoo osuman saaneena tilanteesta tietämättä hetken. Mitä enemmän vahinkoa on tapahtunut niin sen lyhyempi pako on tämän alkutaivastelun jälkeen.

Itse suosin kyttäyspyynnissä isoa luotia, joka lyö lujaa ja avautuu nopeasti. Metsästyskäytössä Wink suosin sitten yleisesti käyttökelpoisia kaliipereita ja asekokonaisuuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Werthe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Syy 2005
Viestejä: 225

LähetäLähetetty: 14.05.2007 00:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nippon1 kirjoitti:
Setähän ampuu vain tiukalla reiällä. Tuleehan sitä vertymää aina keuhko osumasta "mössöä" ei sitten tulekkaan. Siisti ja pieni haavakanava=vähän sitä mössöä ja päin vastoin. Vertymää vaan tulee muusta kuin ranka tai pumppu osumasta.



Viittaako nipponi tuohon minun Hammerhead kokemukseen? Ehkä vähän huonosti selitin tuon tapauksen. Vertymäähän kyllä tulee, varsinkin pakomatkan kasvaessa. Tuossa tapauksessa pointti vaan oli, että luoti taisi jotenkin mystisesti pirstoutua osuessaan yhteen ainoaan kylkiluuhun. Osumakohdan ympäristö oli kuin pienimuotoisen räjähdyksen jäljiltä. Vastaavasti toiselta kyljeltä ei sitten löytynytkään minkäännäköistä merkkiä luodista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tl
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2005
Viestejä: 223

LähetäLähetetty: 14.05.2007 19:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

45/70 ja 405grs Woodleigh FN 640m/s... = 5375 j

Aika paljon minusta.

Kaliiberilla on merkistystä ja samoin hyvillä luodeilla mutta tärkein on edelleen hyvä osuma.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 14.05.2007 22:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tl kirjoitti:
45/70 ja 405grs Woodleigh FN 640m/s... = 5375 j

Aika paljon minusta.

Kaliiberilla on merkistystä ja samoin hyvillä luodeilla mutta tärkein on edelleen hyvä osuma.


katsoppas joo...aika tiukka latinki on Shocked . Toivottavasti joku custom pulttilukko ja kertalaukeava...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veli-pekka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Huh 2007
Viestejä: 11
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 15.05.2007 09:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jeps,

kyllähän se on kuten tl mainitsi, tärkein on hyvä osuma. Itse laittaisin esimerkiksi tällaiseen järjestykseen niinsanotun "hyvän kaadon edellytykset":

1. hyvä osuma,
2. Järkevä ampumamatka, ottaen huomioon käytetty ase+luoti
3. Hyvä luoti, itse hyväksi havaittu omaan aseeseen, itse pidän naturaliksesta
4. Hirven "viretila", mainio sana nimrodilta tuolle. Iso vaikutus, jos juoksumatkalla on merkitystä vaikka lähellä valtateitä.
5. Kaliiberi, jos aiemmin mainitut on kunnossa niin kaikilla laillisilla kalibereilla pärjää mainiosti. Isossa monesti enempi energiaa, kyllähän se energia kaataa. Se kumpi tuhoaa enempi lihaa, on täysin luodista ja osumasta sekä vähän tuurista kiinni.

Se että joidenkin yksittäistapauksien vuoksi alethan toista kaliberia moittimhan ja toista kehumhan, on ihan turhaa nuorten miesten henkselien paukuttamista. Kaikilla laillisilla reikäkoolla kyllä homma hoituu, vieläpä mallikkaasti.

Kaikenlainen "markinaali-kaliiberi", "puskapyssy", "norsupyssy", "lihanpilaaja", yms nimittelyt on ihan persiistä, pikkupoikien pissaleikkejä. Voihan asian kääntää näinkin päin: Hyvä metsästäjä kaataa hirven kohtuumatkalle millä tahansa laillisella kaliberilla. Jos taidot eivät riitä, pitääkö sitä korvata ylimääräisellä teholla?

Käsittämättömimmät ylilyönnit kaliberien valinnoissa ja paremmuuden ehostamisissa ovat olleet nämä "risuvarmat" isot kaliberit. Ei ole olemassa mitään muita kuin risuherkkiä luotia. Ne aivovammaiset jotka roiskivat läpi risukoiden tuurilla ja toisten terveyden vaarantaen, pitäisi porukalla pieksää aina tulille kokoontuessa. Olen itsekin kerran joutunut passiketjussa tekemään maastosukelluksen, kun äijä näki "elämänsä hirven" ja tyhjensi liphansa pitkin koivurisukkoa. Se on jotenkin ilkeä olo kun luotia lentää likeltä useamman kerran, matkaa ampujaan noin 100m. Koivikkoa harveni molemmilta puolitani ja kyllä se hirvikin viimein kaatui, mutta siihen loppui myös tämän äijän metsästys meidän porukassa. Selitti vain suu vaahdossa "elämänsä hirvestä"... Eikä saanut heeperin vuoksi edes hirveä pistettyä!

t.Veli-Pekka
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petri r
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Huh 2004
Viestejä: 1512
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 15.05.2007 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä kiteytys Veli-Pekalta. Ja samaa mieltä noista kaliiberinimittelyistä Laughing Nuo kohdat 2 ja 3 liittyy hyvin toisiinsa, koska äärietäisyydet vaikuttaa siihen luodin toimintaan elukassa ja asettaa osaltaan ristiriitaisia vaatimuksia luodille: kovassa lähiosumassa pitäisi olla vahva rakenne että luoti ei säry ja pitkän matkan hitaassa osumassa taas pitäisi olla herkkä ja pehmeä kuula että ei mene "puikkona" läpi.

Eli jos kaliberin valinta tuntuu joskus kompromissilta niin myös luodeissa joutuu usein kompromisseihin...toisaalta kohtalaisen helppo on pitää myös useampaa latinkia mukana: peltopassiin/pitkille matkoille oma kuula ja pusikkoon/lyhyille matkoille oma kuula. Toki tähtäimen kohdistukset on hyvä tietää jos vaihtelee kuulia. 6.5mm minulla on kompromissikuula 9.1g A-frame, pitkille matkoille woodleightin 9.1g (myös A-frame pelaa siinä) ja lähitaistelussa Naturalista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veli-pekka
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Huh 2007
Viestejä: 11
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 15.05.2007 11:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Petri, täydensit tekstini puutteita täydellisesti, olen täysin samaa mieltä. Hyvä äijä pärjää yhdellä aseella reisussa, kunhan on sopiva panos taskussa. Mikäpäs se estää käyttämästä useampaa erilaista luotia vaihtoehtoina, kunhan oppii niiden käyttäytymiset ja osumakohdat.

Itse nykyhään ammun vain kohtuumatkoille, aina alle 150metriin, yleisin kaatoetäisyys alle 100 metrissä. En tiedä onko onnea vai mitä, ei ole ollut tarvetta ampua hirveä kauemmaksi. Tämän vuoksi 308 + Naturalis on tuntunut helpolta yhdistelmältä luottaa. Totta varmhaan ettei täyskupari välttämättä enää aukene hirmuisen pitkille matkoille.

Aseeksi lähes joka reissulle lähtee kevyt 308 kertalaukasu-kivääri tai rihlakko 308, vaikka järeämpääkin tulivoimaa kaapista löytyisi. Tiedän että jossain tilanteissa isompi sakoni olisi varmhaan parempi, vaan se on jäänyt enempi hirvensarvhen koristeeksi ja juttujen pohjaksi. Se on monesti parempi ampua tarkasti sen yhden kerran kertalaukaus-kiväärillä, jääpi turhat kyljen rei'ittämiset poies. Haulikkopuolella huomasin saman, yksipiippuinen on nykyään aina mukana kun metsästys-into on jotenkin "rauhoittunut". Tuloksena riistaa kohtuudella ja harvoin haavakoita.

t.Veli-Pekka
_________________
Hyvä metsästäjä kaataa hirven kohtuumatkalle millä tahansa laillisella kaliberilla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14739

LähetäLähetetty: 15.05.2007 15:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veli-pekka kirjoitti:

4. Hirven "viretila", mainio sana nimrodilta tuolle.


Kiitoksia kohteliaisuudesta. Wink

Tämän keskustelun loppupuolella on ollut mukava havaita, että on todellakin olemassa sellaisiakin metsästäjiä, jotka ymmärtävät metsästysaseen kaikkine muuttujineen olevan selkeästi kompromissi. Nykyään valitettavasti erikoistuminen vedetään niin pitkälle metsästysaseissakin, että johonkin erikoiskäyttöön tehty ase ei sitten taas sovi huonostikaan johonkin toiseen hommaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 711
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 15.05.2007 16:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Veli-pekka" kirjoitti

[Käsittämättömimmät ylilyönnit kaliberien valinnoissa ja paremmuuden
ehostamisissa ovat olleet nämä "risuvarmat" isot kaliberit. Ei oleolemassa
mitään muita kuin risuherkkiä luotia. Ne aivovammaiset jotka roiskivat läpi risukoiden tuurilla ja toisten terveyden vaarantaen, pitäisi porukalla pieksää aina tulille kokoontuessa. Olen itsekin kerran joutunut passiketjussa tekemään maastosukelluksen, kun äijä näki "elämänsä hirven" ja tyhjensi liphansa pitkin koivurisukkoa. Se on jotenkin ilkeä olo kun luotia lentää likeltä useamman kerran, matkaa ampujaan noin 100m. Koivikkoa harveni molemmilta puolitani ja kyllä se hirvikin viimein kaatui, mutta siihen loppui myös tämän äijän metsästys meidän porukassa. Selitti vain suu vaahdossa "elämänsä hirvestä"... Eikä saanut heeperin vuoksi edes hirveä pistettyä!

Eipä sitä voi enään asiaa paremmin sanoa, kauhulla voi ajatella nämä
sinun kirjoittamasi tapaukset lisääntyvät aivan varmasti, kun
metsässä rupiaa olemaan sellaisia kavereita entistä enemmän,
joilla aseenkäsittelytaito on hyvin kyseenalaista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
338 Lapua Magnum
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Kes 2004
Viestejä: 942
Paikkakunta: Oripää

LähetäLähetetty: 15.05.2007 17:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Turvallisuuteen voisi lisätä edesmenneen isäukkoni opetuksen ja ainakin omalla kohdalla olen huomannut monesti sen mitä hän tarkoitti.

Ammuin ensimmäisen Rusakon haulikolla ollessani 8v ja koska kyseessä oli rinnakkaispiippuinen haulikko (on vieläkin minulla) piti aina muistaa että jos ammut vain toisen piipun on toinen ladattu ja VARMISTAMATON. Isäukko toitotti jatkuvasti minulle että "Ei riitä se että muistat varmistaa aseen sen pitää lähteä ALITAJUNNASTA" Tuolloin lähinnä huvitti nuo ajatukset mutta nykyään olen huomannut mitä hän tuolla tarkoitti, eli monesti hirvenkaadon jälkeen paljon myöhemmin olen muistanut että "hetkinen panokset pois lippaasta" Aina kun menen aseen luo huomaan että lipas on tyhjä ja panokset taskussa.....Tämän kun kokee muutaman kerran ymmärtää miksi kannatti kuunnella nuo opit tuossa iässä vaikka ne tuntuivatkin puuduttavan tylsiltä.

Toinen asia jota hän myös jaksoi muistuttaa "Ase ei koskaan saa osoittaa toista ihmistä päin" Tämä näistä asioista on varmaan monelle se helpoin muistettava ja iskostuu alitajuntaan varmaankin helpoiten.

Kolmas asia ja mielestäni VAIKEIN on se että (korostuu kiväärillä erityisesti) "Aina pitää olla aikaa katsoa muutakin kuin kohdetta" Hirvijahtiin tämä on mielestäni juttu joka PITÄÄ HALLITA....Se on hieno tilanne kun hirvi tulee näkyviin mutta mitä on siellä takana...?

Olen miettinyt paikkoja joissa itse ampunut (hirveä) ja sitä mitä on jäänyt mieleen ja todella monesti toistuu tietty kaava, etenkin jos tilanne on nopea, hitaissa tilanteissa karkaa ajatus ja omalla kohdalla RISKIT JOPA SUURENEVAT.

1. Mikä eläin?
2. Jos lehmä niin missä vasa? (En luota koskaan VARMAAN tietoon yksinäisestä se pitää itse nähdä)
3. Teen päätöksen ampumisesta
4. Nostan aseen
5. Ennen laukausta katson mitä on takana....tämä on todella outojuttu mutta jostain syystä asia joka jää aina mieleen ja toistuu erityisesti NOPEISSA TILANTEISSA, en tiedä mistä johtuu että on aikaa tuollaiseenkin mutta koskaan ei ole jäänyt ampumatta sen takia että teen päätöksen uskallanko ampua ja missä kohdin.
6. Eläimen käytös laukauksen jälkeen
7. Jos kaatuu näkyville, lopetus laukaus, ilmoitus päällikölle ja ilmeisesti tässä vaiheessa poistuu panokset aseesta vaikka tuskin koskaan sitä muistan jälkeenpäin.

Moni noista asioista tuntuu siltä että puhun täyttä soopaa mutta ainakin te kenellä on ollut vastaavanlainen opettaja ymmärtänevät sen mitä tarkoitin sillä kun tietyt asiat lähtevät alitajunnasta ja silloin ne toistuvat tilanteessa kuin tilanteessa riippumatta siitä mitä ympärillä tapahtuu.

Mikään näistäkään ei takaa sitä etteikö vahinkoa voisi sattua, mutta jos ampuu pusikkoon ELÄMÄNSÄ HIRVEÄ niin että kaveri väistelee luoteja on parempi lopettaa ampuminen ja lähteä itse ajomieheksi....

On minulle joskus väitetty silmät suurena että 9,3:n on todella turvallinen kun iso ja hidas luoti ja että hän itse ei ainakaan lähtisi ajomieheksi jos passissa jollain olisi 338lm (näytin tuota panosta hänelle ja lähti siitä juttu)
Mietin itse että kannattaakohan todella lähteä ajamaan ainakaan tuon miehen eteen hirveä....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bigbore
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Hel 2005
Viestejä: 67

LähetäLähetetty: 15.05.2007 17:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se 45/70 on valmet 412 610mm piipulla. Ylimenikartio on lisäksi hieman pidenpi joten aseessa toimii 405grs luoti latauspituudella 70mm joten palotilavutta tulee lisää ja ruuripanosta voi vähän nostaa. Silti paineet vaikuttaa riittävän matalilta nallista ja hylsyn veneymästä päätellen. Muutaman paukun oon ampunu N530 ruudilla nopeudella 670m/s eikä siinäkään ollut hylsyssä mitään hälyyttävää. MUTTA EN SUOSITTELE NÄITÄ LATAUKSIA MILLÄÄN NORMIMARLINILLA.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Sivu 2 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com