OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Aloittelija
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
S. Hankaniemi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Mar 2005
Viestejä: 433

LähetäLähetetty: 26.01.2007 18:27    Viestin aihe: varma tapaus Vastaa lainaamalla viestiä

Tuntuu olevan muodissa nykyisin puhua näistä "varmoista etäisyyksistä" jousimetsästyksessä. Minulla ei ole mitään varmoja etäisyyksiä eikä varmoja tapauksia sen enempää metsästyksessä, sodassa kuin sukupuolielämässäkään. Jokainen tapaus on täysin epävarma, kunnes tulos on selvillä. Voin epäonnistua milloin vain ja siksi metsästys kiinnostaakin. Varman lihapalan saan vain marketin pakastealtaasta. Minusta kyse ei ole enää metsästyksestä silloin, jos tulos on etukäteen varma.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Speedy
Jousimies


Liittynyt: 22 Jou 2004
Viestejä: 307

LähetäLähetetty: 26.01.2007 19:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sanonta "varma etäisyys" viittaa kunkin henkilön sellaiseen henkilökohtaiseen ampumaetäisyyteen, jolta harjoiteltaessa saa systemaattisesti nuolet osumaan kulloinkin tavoitellun riistaeläimen vitaalialueen kokoiselle alalle. Sinun varma etäisyytesi jäniksen vitaaleille (koko vaikkapa 7 cm) osumiseen voi olla 25 metriä, minun taas 15 metriä. Ja samassa yhteydessä yleensä korostetaan, että metsästettäessä ei tulisi ampua omaa "varmaa etäisyyttä" pitemmiltä matkoilta, koska todennäköisyys haavoittaa eläintä on silloin suuri.

Joskus aikaisemminkin on tullut kirjoitettua siitä, että kyse on aina vain todennäköisyyksistä. Mikäli harjoitellessa saat vaikkapa 95% todennäköisyydellä nuolet kohdalleen "varmalta etäisyydeltäsi", niin uskon sen korreloivan erittäin positiivisesti ammuttaessa samalta etäisyydeltä myös metsästystilanteessa. Vaikka siinä olisi metsästytilanteen jännitykset ja ties mitkä keliolosuhteet mukana. Siispä hieman erheellisesti käytetty termi "varma" ei ole sama kuin "aivan 100% aikuisten oikeasti takuuvarma". Mahdollisuus ampua kokonaan ohitse tai haavoittaa eläintä on metsästystilanteessa aina olemassa. Vaikka kuinka treenaisi.

Eihän tässä sen kummemmasta asiasta ole kyse. Ja tämän tietysti tiesitkin, mutta onhan sitä tietysti mukava aika ajoittain kärjistää asioita keskusteluryhmissä...

(Tämän periaatteen soveltuvuudesta sotatilanteisiin en osaa sanoa mitään. Voit varmasti kertoa enemmän omakohtaisia kokemuksiasi taistelukentiltä?)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
S. Hankaniemi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Mar 2005
Viestejä: 433

LähetäLähetetty: 27.01.2007 11:22    Viestin aihe: tieto Vastaa lainaamalla viestiä

DARTON kirjoitti:
On epärealistista arvioida omaa ampumataitoaan parhaimpien saavutusten pohjalta.
Metsästyshommissa realistisempaa on arvioida osumista huonoina päivinä ja perustaa oma metsästysampuminen siihen.
En tiedä ketään perinnejousiampujaa, joka olisi jotenkin syventynyt taljalla metsästykseen tai edes ammuntaan.
Siksi aina välillä ihmettelen kovasti sieltä löytyvää tietoutta ja asiantuntemusta taljajousella metsästyksestä.


Tunnen perinne- ja primitiivijousiampujia, jotka ovat tehneet hommaa myös taljalla, ja tuliaseilla. USA:ssa varsin monet perinneampujat ovat aloittaneet taljalla, siirtyneet sitten laikuituvastakaariin ja lopulta puuvälineisiin (mm. Jim Hamm). Itse en kylläkään tunne taljoja juuri lainkaan. Olen ampunut niillä ehkä 30 laukausta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 27.01.2007 13:21    Viestin aihe: veto Vastaa lainaamalla viestiä

Kiteytettynä "ÄLÄ AMMU JOS ET USKO OSUVASI" Noista jousi tyypeistä vielä. Itse ainakin hankin taljan varavaralta, vastakaarikin on silti mukava ampua. Puinen jousi on sitten se kaunis, joten miksi tyytyä yhteen jos voi aikanaan saada kaikki.
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
DARTON
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Tou 2004
Viestejä: 350

LähetäLähetetty: 29.01.2007 12:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekin aikoinaan aloittelin taljalla. Metsästys ei kuitenkaan sujunut. Ohilaukauksia tuli harmittavan paljon. Vastakaarella ampuva kollega uskotteli minulle, että syy on käyttämässäni jousessa. Metsästys onnistuisi kuulemma paremmin vaistovehkeillä. Niin siinä sitten kävi, että talja myytiin pois ja aloitettiin vaistoammunta. Nyt yli 10 vuotta myöhemmin on helppo todeta että vika ei todellakaan ollut asetyypissä vaan jänteen takana. Vaikka ammuinkin taljajousella ja olin ns. taljaampuja en tuntenut asetta tarpeeksi pystyäkseni hyödyntämään sen ominaisuuksia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 29.01.2007 17:46    Viestin aihe: so true Vastaa lainaamalla viestiä

vaikka en ole hirveesti vielä metsästelly niin olen aika varma, että vika on aika usein miehessä. Sitä ei vaan itse vielä tiedä.
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
jeretsu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Jou 2006
Viestejä: 11

LähetäLähetetty: 28.03.2007 15:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten mitataan oma vetopituus?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo52
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Huh 2005
Viestejä: 590

LähetäLähetetty: 28.03.2007 15:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta linkistä löytyy ohjeet (englanniksi) vetopituuden arvioimiseksi:
http://www.huntersfriend.com/draw-length-weight.htm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jeretsu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 10 Jou 2006
Viestejä: 11

LähetäLähetetty: 28.03.2007 19:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Löytyisikö mistään suomeksi kun olen vasta 13v?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Simo52
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Huh 2005
Viestejä: 590

LähetäLähetetty: 28.03.2007 19:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Seisot seinää vasten levittäen kädet seinälle linkissä olevan kuvan mukaisesti. Mittaat tämän ojennetun leveyden sormenpäihin tuumina, pinnistelemättä ylimääräistä leveyttä. Jaat tuloksen luvulla 2,5 ja saat tuloksena karkean arvion vetopituudesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Longbow
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Jou 2005
Viestejä: 318

LähetäLähetetty: 28.03.2007 20:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jaat sen luvulla 2,54
_________________
Sling
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
BowD



Liittynyt: 17 Hei 2007
Viestejä: 2
Paikkakunta: Kajaani

LähetäLähetetty: 17.07.2007 22:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oisko Fred bearin istinct tai the truth hyvä jousi aloitelijalle???????
_________________
Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
toni b
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Syy 2005
Viestejä: 241

LähetäLähetetty: 18.07.2007 14:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jousi kuin jousi,niin luulen(tai tähän nojaa oma kokemus)että ite menopeliin tutustuminen,ennen ostopäätöstä tehdessä on tosi tärkee juttu.
ellei valmiiksi tiedä kyseisen jousen ja ittensä ominaisuuksista.

mutta varmastikin hyviä jousia,jos kahva,paunat,yms. vain sopii ampujaan.

omiin resurseihin voi helposti käydä tutustumassa jossain jousi ammunta seurassa.yleensä heltä löytyy jokin "ylimääräinen"tutustujille tarkoitettu jousi.

mutta tällöin pelataan monasti fita normistolla,jossa profiili on voimakkaasti veto pituudelle auki.
itelläni on lyhyt vetopituus vaikka käteni ovat pitkät.eli mulla ei päde suhde luku kaaviot.se tarjoo monipuolisemman ampuma sektorin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jousimetsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com