OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mitäs laukauksen jälkeen???
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16673

LähetäLähetetty: 25.08.2004 15:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuolla jahtivoudin tyylillä ammutun hirven olen nähnyt, ja huh huh. Kyllä hirvellä vauhtia riitti, vaikka osumia tuli useampia. Olisi mennyt naapurin puolelle ihan varmasti, jos olisi raja ollut lähellä. Lähdetään siitä, että sen ensimmäisen laukauksen oltava tarpeeksi hyvä.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vouti
Vieras





LähetäLähetetty: 25.08.2004 16:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi Jahtivouti vm -54 on niin kauheaa jos hirvi "kaatuu" naapurin puolelle?

Vanhaan aikaan hirven "kaatuminen naapurin puolelle" johti käytännössä siihen että hirvi meni valtiolla. Esim alueen keskellä on vuokraamaton alue: hirveä ämmuttiin laillisesti omalla puolella, mutta hirvi kaatuikin 300m päähän juuri rajan toiselle puolelle. Polliisiasia ja hirvi huutokauppaan.

Nykyään ei asiat mene näin.

Jos hirveä on metsästetty laillisesti (on luvat & luvalliset maat) ja ammuttu tämän yhteydessä "omalla maalla", mutta hirvi jatkaakin matkaa naapurin puolelle ja kaatuu sinne. Tässä tapauksessa ilmoitetaan asiasta välittömästi naapuriseuran metsästyksenjohtajalle ja jos kyseessä on vuokraamaton alue, niin ko. alueen maanomistajalle. Sovitaan mahdollisista muista toimenpiteistä, mutta periaatteessa tämän jälkeen voidaan otus korjata pois. Tietysti vaatii hieman tilanneherkkyyttä ja tajua, kun mennään toisten maille heilumaan punanutut päällä. Kannattaa siis käyttää järkeä ja olla fiksu - eikä välttämättä mennä koko seurueen voimin sitä raatoa hakemaan. Pieni porukka hoitaa matalalla profiililla homman pois päiväjärjestyksestä.

Jos kyseessä on haavakko naapurin puolella, niin silloin järjestelyt AINA sen seuran johtajan johdolla, jonka aluella haavakkoa jäljitetään.

Ja voihan asiasta edelleenkin ilmoittaa varmuuden vuoksi polliisille.

===
Omissa jahdeissa pyrin laittamaan passit site, että ei olla aivan naapurin iholla ==> vähemmän sanomista vanhojen isäntämaaomistajien suunnalta sekä pienempi riski ylimääräsisestä säätämisestä naapurin puolelle kaatumisesta.
Toisekseen tuosta ampumisesta. Mä painotan aina sitä, että kun aletaan ampumaan, niin silloin pitää olla tappamisen meininki. Tämä tarkoittaa sitä, että ei ammuta huonoihin paikkoihin jos paikka ampujasta siltä tuntuu. Ketään ei moitita ampumattomast laukauksesta, kukin ampuja päättää itse millaiseen laukaukseen pystyy omat taitonsa tuntien. Lisäksi olen vuosien mittaan huomannut sen, että toisen laukauksen ampumatta jättäminen on kokemuksen merkki. Hirvi ei kaadu läheskään aina ensimmäiseen laukaukseen, jos ampujasta tuntuu, että ensimmäinen oli renkaissa pitää pää pitää kylmänä ja puntaroida toisen laukauksen tarve. Yleensä se on turha, mutta jos eka oli "huono osuma", niin sitten ammutaan lisää, jotta minimoidaan riski haavakosta.

Vouti
Takaisin alkuun
Harmimies
Vieras





LähetäLähetetty: 25.08.2004 16:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eiköhän kaikkein tärkeintä ole just se ampumisen jälkeinen tilanne, eli seurataan hirveä koko ajan kun ladataan asetta jos se ei onnitu niin harjoittele, että osaat ladata aseen lukkoja katsomatta.
Koska monesti saattaapi olla useampi hirvi ja kun kerran käännät katseen alas niin hirvi vaihtuu sillä aikana.
jos osumasta ei kaadu ammutaan uudestaan jos ei olla 100% varma hyvästä osumasta.
jos hirvi lähtee vauhdilla, katsotaan suunta tarkkaan.
Että tällaisia minä ajattelin noh minulla ei ole kaatoja takan vasta kuin nelisen kymmentä.

Ja jos VIELÄ on porukoita joilla ei ole VHF niin otan osaa... Crying or Very sad
Takaisin alkuun
tyhjää
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 02 Elo 2004
Viestejä: 37
Paikkakunta: Etelä-LAPPPI

LähetäLähetetty: 02.09.2004 16:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hei kuulostaako venolta..? Matkapuhelin eli kännykkä... Se löytyy meän porukan joka jäseneltä ja siihen voi hönkäistä tarpeen tullen ammuin tappisarven... Cool
_________________
etelän turisteja...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
SeTe
Vieras





LähetäLähetetty: 08.09.2004 12:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä nuo Voudin jutut käypi järkeen, homman turvallisuus täytynee varmistaa ennen kaikkea muuta. Mukavaahan se sellainen villin lännen mettästys on niin kauan kuin mitään ei satu mutta mitäs sitten kun sattuu, saattaa siinä olla kova paikka karskimmallekkin hirvimiehelle.

Ja mitä nyt olen juttuja l. huhuja kuullut niin niillä porukoillahan ne hirvet siellä mettässä vielä joulukuussa juoksee joilla tuo homma ei pelaa jotensakin järjestelmällisesti, niillä joskus kuulemma juoksee vielä tammikuussakin Wink.

Kiitoksia Voudille myös hirvenmetsästyksen johtajan näkökulmasta aiheeseen! Eihän sitä koskaan tiedä vaikka joku päivä joutuis itsekkin...
Takaisin alkuun
Peeelo
Vieras





LähetäLähetetty: 21.09.2004 20:07    Viestin aihe: Hienoa Vastaa lainaamalla viestiä

Tämä on yksi parhaimmista keskusteluista, joita olen täällä nähnyt pitkiin pitkiin aikoihin. Itse olin viimevuonna ensikertalaisena passissa ja tuoreesta kokemuksesta tiedän, että tällä hetkellä ensikertalaiset miettivät vaikka mitä, niin minäkin viime vuonna. No tulipa viime vuonna hirvi ammuttua, seuran ensimmäisestä ajosta, ja kauden ensimmäinen hirvi. Käsi tärisi, sydän hakkasi, ja fiilis oli suunnilleen: "Helvetti, pitääkö sen ekan hirven mun passiin kävellä ?!?" ... mutta kaikin puolin kaikki meni loppujen lopuksi ihan ok. Hirven suolistamisesta minulla oli jonkinlainen luettu ja kuunneltu käsitys, mutta kun se hirvi makasi tantereessa, niin oli himppusen verran sormi suussa ja äitiä ikävä. Ei ole mikään häpeä pyytää neuvoja jos ei kertaakaan aikaisemmin ole hirveä suolistanut, itsekin pyysin ja sain hyvää opastusta ja apua. Kaikki meni hyvin, vaikka olinkin "stadilaispelle" maaseudulla Smile

Olisipa tämä keskustelu ollut viime vuonna. Itse asiassa pistin tähän vastauksen, koska tämä on niin hyvä ja ajankohtainen messuketju, että sietää nousta listassa ylös, jotta huomaavat kaikki lukea - muutkin kuin ensikertalaisten. Ja ennenkaikkea "Voudille" kunniamaininta hyvistä pointeista asian suhteen. Itse olen tänä vuonna varavoutina. Kahden vuoden päästä pitäisi olla pääjehuna.....vähän arveluttaa. Mutta eiköhän se siitä terveellä maalais....eikun kaupunkilaisjärjellä lutviudu sekin.

Hyviä Jahteja !
Takaisin alkuun
tmt
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 7
Paikkakunta: oulunsalo

LähetäLähetetty: 22.09.2004 21:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vouti puhuu asiaa!.Koskaan ei turvallisuutta voi mielestäni liikaa painottaa kun kyseessä on seuruejahti.Turhat sooloilijat ajoketjuun, niin on aikaa miettiä miksi turvallisuus on tärkeää.Toinen tärkeä asia mielestäni on ampuma taito,sitä ei koskaan harjoittele liikaa. Riittävällä harjoittelulla moni hirvi säästyisi turhilta kitumisilta.

Hyvää jahtia kaikille ja tappavia laukauksia!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Turvallisesti jahtiin
Vieras





LähetäLähetetty: 14.10.2004 17:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Allekirjoittaneella on kymmenen vuoden kokemus jahtivoutina. Porukkaan kuuluu monenlaista kaveria ja monenlaista tapaa käsitellä asetta. Jahtivoudin velvollisuus on puuttua kaikkeen turvallisuutta koskevaan puutteeseen. Jahdin suunnittelu, passipaikkojen valinta ja ajoketjun toiminta on oltava mahdollisimman turvallista muuta kuitenkin hirvien saannin kannalta oikein suunniteltua. Niitä oli mietittävä niin viikolla kuin passissa ollessa saatujen hirvihavaintojen perusteella.
Jokaisella ei ehkä ole halukuutta voudiksi, mutta se olisi monelle ampujalle kokemus jossa oppisi ymmärtämään asia vakavuuden kun itse olisi vastuussa hommasta. Uskoisin että kaikki ohjeet ja määräykset ovat voudin mielestä tarpeellisia. Eriävät mielipiteet kannattaa kertoa ennen jahtia jotta epäselvyyksiä ei olisi jahdin aikana.
Leväperäisemmin asiaan suhtautuville sanoisin ”kokeilkaapa joskus itse olla vastuussa ja suunnittelemassa hommia”.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 14.10.2004 19:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten tuon pistämisen kanssa?
Tässä männävuonna tai millon se oli, oli juttua joltain eläinlääkäriltä joka
oli sitä mieltä, että pistäminen on tarpeetonta silloin kun osuma on hyvä
ja veri on jo valunut rintakehän onteloihin.
Itse olen jo jättänyt pistämisen keuhko/sydänalueen osumilla ja tulos on
kaikkien silmä- ja makuarvioiden mukaan sama.
Tietenkin eri juttu jos kuula on rangassa tms. kuivemmalla puolella.
Takaisin alkuun
jetset
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 1485
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 14.10.2004 19:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Turhaa hommaa pistäminen, jos hyvä keuhko-osuma. Helposti vaan kokematon sörhii ruokatorven puhki.
_________________
Laavulla nukkuu parhaiten
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16673

LähetäLähetetty: 14.10.2004 19:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa kuitenkin opettaa pistäminen myös aloittelijalle, jos sattuu ampumaan selkärankaan. Silloin se veri on otettava hirvestä pistämällä.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elain
Vieras





LähetäLähetetty: 15.10.2004 09:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mielestäni jokaisen hirvestäjän on osattava pistää eläin. En oikein ymmärrä tuon pistämisen tarpeettomuutta, koska pidän sitä eräänlaisena rituaalina, joka kuuluu ison eläimen kaatamiseen ja saaliin kunnioittamiseen. Se kuuluu jokaisen hirvestäjän perustaitoihin. Jotenkin tuntuu, että tuo pistämisen vähättely liittyy uusavuttomuuteen.

Jos joku ei osaa pistää eläintä kunnolla, niin se ei ole mikään syy jättää sitä tekemättä. Aina saa osaavan kaverin paikalle ja voi sitten opetella homman myös itse. Näitä opettelutilanteita tulee kuitenkin aika harvoin ja ne kannattaa aina hyödyntää.

Vahingon tekeminen pistämisen yhteydessä on kyllä aika harvinaista. Ruokatorven katkaisu vaatii jo yrittämistä, sehän on henkitorven takana hyvässä piilossa. Jos ruokatorvi menee poikki, niin se ei ole mikään katastrofi. Torven voi helposti kietaista solmulle tai sulkea narunpätkällä. Ruokatorvi on itse asiassa kuin hyvin taipuisaa letkua, ensikertalainen ei sitä tahdo edes löytää henkitorven takaa.

Onhan noita hauskoja sattumia tapahtunut kokemattomien kaatajien kanssa. Annoin kerran ohjeet pistämisestä radiolla eräälle kaverille. Kehoitin etsimään pistokuopan ja pistämään kahta puolta, että molemmat kaulasuonet katkeavat. Kun pääsin itse paikalle, niin kaveri oli tuikkinut veisellä molempien lapojen väliin... Crying or Very sad

On aivan totta, että keuhkoille ja isoille verisuonille ammutusta eläimestä tulee aika vähän verta ja pistäminen on silloin lähes turhaa. Mutta jos kaveri ei osaa edes kunnolla eläintä pistää, niin mistä hän tunnistaa selkäranka- ja keuhkolaukauksen? Ja mistä yleensä voi olla kaatopaikalla varma, että eläimen veri on rintaontelossa? Pistäminen taitaa olla yksinkertaisin tapa todeta asia.
Takaisin alkuun
Artsan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Syy 2004
Viestejä: 143

LähetäLähetetty: 15.10.2004 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

eikös tuo pistäminen tule suoritettua siinä samalla kun avaa kaulan ja irroittaa henki- ja soppatorven niin syvälle rintaan kun mahdollista. Tietenkin asiat riippuvat metsästystavoista ja menetelmistä eli jos ajo jatkuu vaikka hirvi on nurin niin silloin ehkä tuikataan nopeasti puukolla nahkan läpi mutta eipä kyllä kauaan mene tuohon kaulan avaamiseen niin silloin tulee veri rintaontelostakin ulos
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elain
Vieras





LähetäLähetetty: 15.10.2004 11:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Artsan kirjoitti:
eikös tuo pistäminen tule suoritettua siinä samalla kun avaa kaulan ja irroittaa henki- ja soppatorven niin syvälle rintaan kun mahdollista. Tietenkin asiat riippuvat metsästystavoista ja menetelmistä eli jos ajo jatkuu vaikka hirvi on nurin niin silloin ehkä tuikataan nopeasti puukolla nahkan läpi mutta eipä kyllä kauaan mene tuohon kaulan avaamiseen niin silloin tulee veri rintaontelostakin ulos


Noinhan se suoritetaan kaiken taiteen sääntöjen mukaan. Jos viittaat Artsan tuohon yllä olevaan juttuuni, niin en ole verbaalisesti niin lahjakas, että pystyisin ensikertalaiselle kuvailemaan radiopuhelimessa tuon nylkemisen ja torvien erottelun pistämisen yhteydessä. Ja kyllä pistäminen pistokuoppaan on nopein ja aloittelijalle ehkä helpoin tapa suorittaa operaatio.

Veren valumiseen vaikuttaa myös hirven asento ja peräpäätä pitäisi saada mahdollisimman ylös.
Takaisin alkuun
nylkijä
Vieras





LähetäLähetetty: 15.10.2004 21:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ammut hirven, ei yleensä jää paikoilleen, joten seuraat minne menee ja lopetat sen, pistät rintakehässä olevaan kuoppaan, vejät mahan auki ja puotat suolet ulos ja tämä on helpompi tehä kahelleen, vejetään kärryyn ja vidään lahtivajalle, ampuja on nylkemässä kaverina (myö tehhään niin) ja palottelussa on kaverina jos haluaa.

tarkkoja laukauksia koko porukalle Smile
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 4 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com