OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mikä on"köyhintä", mitä erävarusteissa olet nähnyt
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jylyppy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Kes 2006
Viestejä: 133
Paikkakunta: polvikoski

LähetäLähetetty: 30.10.2007 20:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

esteri kirjoitti:
Köyhintä mitä minä tiiän on karhukoira"mies", joka itkee ettei harmaista olis hirvikoiriksi... Cool .


Ja sama päinvastoin, tai yleensä eri rotuja koskien.
Ja vielä jahtivahtijaktit päällä Shocked
_________________
"fujisanpan-kertakäyttökamera"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtaaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Maa 2004
Viestejä: 2693
Paikkakunta: EU:n maakunta

LähetäLähetetty: 30.10.2007 22:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuoppix kirjoitti:

Mutta kuten sanottu, niin porukat, miehet ja koirat ovat erilaisia... Annas kun arvaan ennenkuin sanot ettei MIKÄÄN KOIRA pysy hirven mukana 2 km... Teidän porukan koirat on väriltään harmaita?


Monennäköistä ja kokoista koiraa on tullut nähtyä mutta jos hirvi on lähtenyt edes puolitosissaan niin kaikki koirat rotuun katsomatta on kyllä hyvin äkkiä jääneet peränpitäjiksi. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20406
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 31.10.2007 01:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuoppix kirjoitti:

Ensinnäkin... Ainahan koiramies on omillaan metsässä... En keksi miten VHF toisi minulle enemmän ampumatilanteita... Mun koirani on sellainen ettei sitä tartte haeskella, vaan se kulkee mukana tehden hakulenkki molemmin puolin... Tämä on ilmavainuisen KKK:n etu... Jos koira lähtee hirven perään ja etääntyy niin kauas ettei haukku kuulu (Eli yli 2 km päähän), niin kaivan taskusta vanhan radioon perustuvan tutkan, otan suunnan ja lähden perään... Jos koira menee naapurin puolelle, niin toinen koira metsään ja jahti käyntiin uudelleen... Mun koira kyllä tulee takas kun aika tulee sille täyteen...

Vhf:llä varustettuna olet tietoinen hirvistä joita muut ovat nähneet ja sitä kautta voit suunnitella matkaasi. Toki passimiesten on kuultava tilannetta jotta siellä olisi räpäskäkelissä mielekkäämpää istua. Sitten vielä että siihen puhelimeen puhuminen on taitolaji. Voin lyödä kanssasi vetoa ettei hirvi kuule normikelillä puhettani yli 50m päähän. Vähänkin paremmin jos tulee niin kettu saa istua 10m päässä ja minä puhun puhelimeen eikä mikko tiedä siitä tuon taivaallista. Tasainen matala ja hiljainen ääni sekoittuu luonnon ääniin eikä sitä saa otukset rikki.

Tuoppix kirjoitti:
Mitä taas tulee noihin tilanteisiin, niin mä pyrin asettumaan passiin ja koiran kanssa metsässä ollessa kulkupaikoille ihan omasta riistan elintapojen tuntemukseen perustuvasta vaistosta... Tämä on tullut kokemuksen kautta ja pitää lähes aina paikkansa...

Lisäksi koiran käytöksen lukeminen antaa hyviä viitteitä riistan olinpaikoista ja niiden liikkumisesta... En kaipaa ollenkaan jonkun passimiehen arvailuita hirven olinpaikasta, luotan enemmän koiraani...

Jos kerran tiedät riistan elintapojen perusteella tarkat kulkupaikat niin kai sinä nyt tiedät missä se riista makaa? Samoilla aloillahan ne aina makoilevat.

Sitten tuo ihmeellinen koirarotukiihkoilu mitä näytät harrastavan ajaa ainakin minut arvioimaan sinut siihen kategoriaan jotka junnaavat samoilla säännöillä kehittymättä vuosien saatossa pätkääkään. Metsästys on kilpajuoksua, kokoajan on kehityttävä ja haettava uusia ratkaisuja vanhoihin asioihin jos haluaa olla useinkin kuusenhavu hatussa. Siksi on minusta kokeiltava uusia laitteita ja koirarotuja. Minulle on aivan sama vaikka sitä hirveä haukkuisi kiinanpalatsikoira, jos vain saan sille hirven kaadettua. Minulle metsästys on sitä että saan riistaa eli olen riistaa nokkelampi. Tätä asiaa ei todista mikään muu kuin saalispäiväkirja ja se on lahjomaton. Sitä miten mikäkin asia vaikuttaa saalismääriin olen tarkkaillut ja tullut siihen lopputulokseen että hyvä koira, hyvät varusteet tai yleensäkkin kaikki oman pään ulkopuolinen maailma vaikuttaa hyvin vähän saalismääriin. Suurin vaikutus saalismääriin tulee mielestä, nokkeluudesta ja tietysti innosta. Siksi voidaan tähän loppuun sanoa että mielenköyhyys on köyhempää kuin jahtijaktit tai 308:sit..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Erä-Jorma
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tou 2005
Viestejä: 588
Paikkakunta: Etelä-Savo

LähetäLähetetty: 31.10.2007 08:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt tais livetä aiheesta, taas vaihteeksi...
_________________
Jos kynsien alta ei löydy verta, likaa ja öljyä; se on amatöörien puuhastelua
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20077
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 31.10.2007 10:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohdiskelin tätä asiaa yön pimeinä tunteina.

Itse olen ollut viime aikoina ”aika varusteorientoitunut”. Tähän on varmaan vaikuttanut aika pitkälti nykyinen elämäntilanne. Itse olen ainakin alitajuisesti tiedostanut, että nykyinen ”varustelukierre” omalla kohdalla on luultavasti ohimenevä vaihe, jolle jossain vaiheessa omaa jahtimiesuraa tulee takuulla myös hymähdeltyä.

Kun ajattelen taaksepäin jahteja ja muistelen omia ja jahtikavereiden varusteita, niin loppuviimeksi varusteet eivät näyttele itse metsästystapahtumassa kovinkaan keskeistä roolia. Kaverit kulahtaneine avotähtäinpystykorvineen ovat olleet hirvipassituksen luottomiehiä, eivätkä koskaan ole ensimmäisenä valitelleet päivän venyessä että:”Nyt on niin pimeää, ettei avoilla nää enää ampua, lopetetaan.” Samoin välillä näkee ”melko kevyttä” pakkaspassipukeutumista, eivät nuokaan kaverit ensimmäisenä ole kylmää valittaneet.

Mielestäni metsästyksessä konkretisoituu hienosti ajatus, että ”niillä mennään mitä on”. Ja monesti ihan peruskalustolla pärjää vaikkapa saalistilastomittarilla mitattuna todella hyvin ja tuolla kalustolla on todella suuri metsästyksen lajikirjo valittavana. Siinäkin mielessä metsästysharrastus perustuu hienosti osaamiseen, että peruskalustolla todellakin pärjää, mutta harrastus antaa mahdollisuuksia tarvittaessa panostaa kalustoon lähes rajattomasti Smile.

Omaan mieleeni ei juurikaan ole syöpynyt kavereiden tai omia ”köyhiä metsästysvarusteita”. Sen sijaan mieleen on syöpynyt ne tapaukset, joissa törmää köyhyyteen asenteissa. Tämä näkyy yleensä asenteen köyhyytenä suhteessa luontoon, riistaan, saaliiseen, metsästysharrastukseen ylipäätään, jahtikavereihin jne.


Viimeinen muokkaaja, Lahtinen pvm 31.10.2007 10:42, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MHa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Hel 2005
Viestejä: 372
Paikkakunta: Ulvila

LähetäLähetetty: 31.10.2007 10:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onhan sitä meikäläiselläki rätei ja lumpui, joista ei vaan tahdo ja voi luopua. Sit yks rakkaimmista varusteistani on musta "kolumbus - internet on pyöreä"-mainosreppu. Toiminut vuosikaudet kelvollisesti niin metällä ku kalassakin. Ajanut asiansa myös ampumatukena.

Mut kun kerran alkuperänen kysymys liitty muiden varusteisiin, niin mieleeni tuli välittömästi eräs jotos-merkkinen reppujakkara. Aivan sairaan ruma, halvan ja heppoisen näkönen tekele. Mut kaipa sekin asiansa sit ajaa. Joku voi ajatella meikäläisen kolumbus-repusta aivan samoin, mutta väliäkö näillä. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8924

LähetäLähetetty: 31.10.2007 12:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuoppix kirjoitti:
Toiseksi Elan:lla... Väittäisin, että kun vedetään viiva Oulusta Kuhmoon, ainakin puolet porukoista on alle tai vähän yli 10 hengen porukoita. Poislukien tietysti isojen taajamien porukat... Ja kyllä porukkamme on hommaan tyytyväistä tällä taktiikalla, sillä metsällä olon päätarkoitus ei ole saalis vaan itse <kopiofoorumi> olo... Ja meitä ei todellakaan haittaa jos jahti venyy joulukuulle... Sehän lisää vain nautintoa... Very Happy Monesti on käyny niin, että ammutaan 9-10 aikaan hirvi ja sitten ei enää oo metsästettykkään sinä päivänä... Hoidellaan saalis kunnolla ja kiireettä, juodaan kaatajaiskahvit ja seuraavana päivänä jatketaan... Keskimäärin meillä koiramies ampuu n. 30 % hirvistä ja loput passista, mutta meidän passitkaan ei usein ole siinä tienpenkassa vaan matkaa saattaa olla tieltä 1 km... Yleensä meillä ei kauas kaatuneita vedetä, vaan nyletään mettäs tulilla ja kannetaan repussa tien varteen....


Kiitos Tuoppixille erittäin hyvästä vastauksesta. Viihdytte varmaan omassa jahdissanne ja samoin teemme mekin jahdatessamme omalla tavallamme. Emme myöskään voi käytännön syistä käyttää samaa taktiikkaa kuin teillä on käytössä. Tarkkoja sihtejä vaan loppukaudelle!

PS. Tänne on lisätty ilmeisesti jokin automaattieditori, joka poistaa tietyn sanan teksteistä. Tuohon Tuoppixilta lainaamaani tekstiin on tullut hauskasti esiin tuo editorin vaikutus:
Lainaus:
päätarkoitus ei ole saalis vaan itse <kopiofoorumi> olo...
Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 31.10.2007 16:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti: Pohdiskelin tätä asiaa yön pimeinä tunteina.

Kiitos Surprised Embarassed

Meillä kaikilla on elämässämme kausia. Joiden ei itse uskoisi/soisi loppuvan. Vasta nimenomaan yön tunteina saattaa tulla mieleen, että uskoo/haluaa jonkin asian olevan päättymässä.

Minullakaan ei hivistely ei ole aivan vierasta. Metsästys on vain harrastus, missä se on tai sen kieltäminen on tabu. Hifistely on mielestäni vasta sitä, kun se tehdään pelkästään näyttämisen halusta rahan voimalla.

Oma kompastuksen kiveni on ollut, että olen sotkenut liikaa metsästykseen maanomistuspolitiikkaa. Politiikka vain oli niin tarkeää 70-luvun maaseudulla, että se oli selvästi osa hirvenmetsästystä. Mutta 70-luku on tosiasiassa ohi.

Raha ja politiikka, eivät saa olla itsetarkoituksia, niinkin "luovassa" toiminnassa, kuin metsästys on.
_________________
Ammuin ohi !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20077
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 31.10.2007 16:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen ajatellut niin, että kaikenmoista kun kokeilee, niin aikanaan on helpompaa palata juurilleen.

Tuolloin luultavasti kalusto yksinkertaistuu, kun "tietää mitä haluaa ja mikä sopii parhaiten omiin käyttötarkoituksiin". Esimerkiksi sarka saattaa palata omaan käyttöön tietyissä jahdeissa jne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 31.10.2007 16:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus: Itse olen ajatellut niin, että kaikenmoista kun kokeilee, niin aikanaan on helpompaa palata juurilleen.

Edellä luotte "ohje" sopii yleensäkkin koko elämän alueelle.

Kaikkea kun/joutuu kokeilemaan, niin mikää ei ole hienompaa, kuin palata juurilleen.
Tuota koulua kävin. Tuosta kaislikosta sain ensimmäisen hauen. Vähän siitä eteenpäin ammuin sorsan. Tuossa on entinen osuuskauppa, jonka takana Penan kanssa käytiin tupakilla ja liftattiin, muka naisiin.

Paljon on aikaa kulunut...alan olla kohta vanha mies Smile
_________________
Ammuin ohi !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kirppu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Jou 2004
Viestejä: 957
Paikkakunta: jossain suomessa

LähetäLähetetty: 31.10.2007 17:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

iskukoukku kirjoitti:
..myös housunlahkeesta tehty asepussi on tullu havaittua.Perstaskusta oli tullu oiva napillinen panostasku.


eikös tämä kierrätys ole nykyään muotia
_________________
minäkö yksinkertainen nyt en oikein ymmärrä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karju
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2006
Viestejä: 711
Paikkakunta: rovaniemi

LähetäLähetetty: 31.10.2007 17:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kuhna kirjoitti:
Lainaus: Itse olen ajatellut niin, että kaikenmoista kun kokeilee, niin aikanaan on helpompaa palata juurilleen.

Edellä luotte "ohje" sopii yleensäkkin koko elämän alueelle.

Kaikkea kun/joutuu kokeilemaan, niin mikää ei ole hienompaa, kuin palata juurilleen.
Tuota koulua kävin. Tuosta kaislikosta sain ensimmäisen hauen. Vähän siitä eteenpäin ammuin sorsan. Tuossa on entinen osuuskauppa, jonka takana Penan kanssa käytiin tupakilla ja liftattiin, muka naisiin.

Paljon on aikaa kulunut...alan olla kohta vanha mies Smile


Löytyyhän siltä "Kuhnalta" syvällisempääkin elämän pohdiskelua,
näinhän se pitäisi mennä,kun askel lyhenee, pitäisi mielen pidentyä,
herra varjele ettei vain kävisi toisin päin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Tam 2005
Viestejä: 724

LähetäLähetetty: 31.10.2007 22:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tulistelin muutama syksy sitten Kuhmon Vartiuksessa yön yli.

Aamulla kahvistellessani käveli paikalle iäkäs ukkeli vanhan pystykorvan kanssa.
Päällä tällä tervaskannolla oli risa sarkapuku, reppuna sipulisäkki ja aseena joku iänikuinen kolhiintunut puolari tai pumppu, josta oli puolet perästä lohjennut pois ja mm. liipasinkaari puuttui (liekö tarkoituksella rukkasten vuoksi).

Äijä istahti tulille hetkeksi tarinoimaan ja koko ajan pystäri istui miehen jalan vieressä liikahtamatta.
Aikansa juteltuaan susiasiat yms päivänpolttavat, kokosi luunsa ja lähti jatkamaan matkaansa.

Silloin tunsin itseni tosi köyhäksi Sastoineni, drillinkeineni ja levottomine elämänasenteineni, sellainen tyyneys huokui nääs papparaisesta.

Siinä oli niin rikas mies, että kateeksi käy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hande
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 2030
Paikkakunta: Gunbarrel, CO

LähetäLähetetty: 31.10.2007 23:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Köyhyys on sitä, että on uusi ~1.6k euron kivääri. Kyllä, tiedän mutta lue tarina loppuun. Siinä päällä Apelin 500 euron svenkkijalat, joihin on kiinnitettynä JahtiJakt kiikaritähtäin. Sitten kun puskapassiin mennessä ja kiikaria irrotettaessa se "yllättäen" katkeaa säätötornin juuresta, manataan "kuinka tämäkin ¤#@&% kallis kiikari nyt antautu, kun on vimpan päälle jalatkin laitettu" Twisted Evil

Ikävä kyllä, tarina on tosi Sad
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Powerhead
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Hel 2006
Viestejä: 820

LähetäLähetetty: 01.11.2007 00:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikkea sitä kuulee. Omassakin porukassa yhellä miehellä halpis Bushnelli levisi ja osti tilalle JahtiJaktin. Oli saanu juuri kohdistettua ja ampui vielä sen jälkeen muutaman patin -> "kasa" 30 cm päin v.ittua! Aseena vaimennettu 308 Exclamation
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 12, 13, 14  Seuraava
Sivu 5 Yht. 14

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com