OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Koira-GPS: Koirattoman ajo/passi-miehen näkemyksiä
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7477

LähetäLähetetty: 13.11.2007 20:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Ongelmia aiheuttaa se että passit usein viedään lähelle ns. löytypaikkoja, jolloin hirvet yleensä vaihtaa elinaluetta kun koira ne yhyttää. Sen olen vuosien varrella eri porukoiden kanssa oppinut että porukan johtajan asenteella koirapyyntiin on suuri merkitys, kuinka homma toimii.


Ongelma riippuu siitä miltä kantilta katsoo. Johtajan asenteesta täysin samaa mieltä. Mikäli johtajaksi sattuu koiramies, niin tietää ennakolta jahdin kestävän ns. tappiin saakka eli joulunpyhät vastassa. Sen sijaan myös passimiesten vinkkeliä tuntevan johtajan alaisuudessa homma yleensä hanskataan siedettävän ajoissa.

Menee hieman offtopikiksi, mutta kuitenkin... Oikein koiramiehen unelmassa koira ensin seisauttaa hirvet ja parin- kolmen tunnin päästä ruvetaan suunnittelemaan passiketjun vetoa. Passi tietenkin vedetään sinne 2-3 km päähän rajalle jos vaikka yrittäisi naapuriseuran puolelle. Kysymykseen, miksi ei vedetä tunne järvikannakselle ketjua?Saa vastauksen "ei sinne tarvi ku sehän on sitten vielä oman seuran puolella."

Aikaa tähän mennessä on kulunut noin 5 tuntia. Sitten koiranomistaja antaa varovaisia karkkoja loppupäivän ja jahti keskeytyy yön tuloon ja siihen, että se hirvi meni siitä aukosta "omalle "puolelle ja seuran alueiden läpi kauimmaisen naapuriseuran alueelle. Koiramies on onnessaan kun koira pelasi ja näytti toisille koiran omistajille kuinka jahti tulee hoitaa. Hyvän mielen lisämausteena vielä se, että säästyipä hyvät hirvet kun oli kaksoisvasallinen emä. Kylläpä näitä tulevaisuudessa riittää.

Passimiehen unelmassa pienessä motissa koira naulaa hirvet paikoilleen ja siitä nopea karkko tai sitten siirtyvässä haukussa passiin. Myöskään koiran ja/tai koiramiehen passiin karkoittamat tahi muutoin vaikkapa selän takaa singahtavat hirvet suolataan paikoilleen. Aikaa kulunut tunti ja parhaassa tapauksessa kolmekin hirveä on syrjällään.

Sen verran kuitenkin lupia ettei tyylittelemään kannata alkaa. Se olisi tykkänään eri tilanne jos ei lupia olisi kuin muutama, mutta näidenkään kanssa ei kannata turhaan leipoa vaikka 80 alun luvista ollaan vielä jäljessä. Silloin saattoi ensimmäisen viikonlopun jälkeen olla 17 vajassa, mutta se olikin ajomiesjahtia....
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tusee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2005
Viestejä: 305
Paikkakunta: Kouvola/Hamina

LähetäLähetetty: 13.11.2007 21:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuota tuota,millä tavalla teillä jahdataan hirviä (koiran avulla) jos passissa joutuu istumaan 3-5 tuntia?? meillä homma toimii siten että koira feat omistaja mettään muut 3-6 passimiestä tulille.. Kun koira saa haukun tulee omistaja tulille syö jotain ja sitten tehdään sotasuunnitelma(aikaa mennyt 30min-2 tuntia) Sitten ukot passiin ja omistaja tuuppimaan hirviä passiin(hirvi nurin 45min-4tuntia)..

Pienet miesmäärät yhtä koiraa kohti selittyvät sillä että jos hirvet tekevät odottamattomia siirtoja(menevät sivuun passiketjust yms.)niin 5 ukkoa on helpompi/nopeampi siirtää kuin 20 ukkoa.. Meillä myös koiranomistajat osaavat VHF:ää käyttää joten passissa/tulilla ei aika käy pitkäksi ja jokainen on perillä asioista..Helppoa eikö Wink ?

Pisimmät passit missä olen ollut ovat pääsääntöisesti olleet ajoketjupasseja.. Koirajahdin tehottomuudesta puheenollen,sinä aikana minkä olen ollut ampujana jahdissa(5 vuotta) niin ajoketjusta on ammuttu 10-15 hirveä,koirilta 120-130 ...

Seurassamme on käytössä kymmenkunta TOIMIVAA HIRVIKOIRAA,eli jos yksi ei toimi joku muu toimii(metsässä päivästä riippuen 3-5 koiraa ja lauantaisin myös ajoketju) Näillä menään ja ruletti pyörii Cool
_________________
Kyllähän tää viheltämällä hirveltä pois tulee, jos ei tänään niin sitten huomenna...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7477

LähetäLähetetty: 13.11.2007 21:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Tuota tuota,millä tavalla teillä jahdataan hirviä (koiran avulla) jos passissa joutuu istumaan 3-5 tuntia?? meillä homma toimii siten että koira feat omistaja mettään muut 3-6 passimiestä tulille.. Kun koira saa haukun tulee omistaja tulille syö jotain ja sitten tehdään sotasuunnitelma(aikaa mennyt 30min-2 tuntia) Sitten ukot passiin ja omistaja tuuppimaan hirviä passiin(hirvi nurin 45min-4tuntia)..


Näemmä aika samalla lailla Wink
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16689

LähetäLähetetty: 13.11.2007 22:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dxman kirjoitti:
Mikäli johtajaksi sattuu koiramies, niin tietää ennakolta jahdin kestävän ns. tappiin saakka eli joulunpyhät vastassa.


Tästä on kokemuksia menneiltä vuosilta. Koiramies oli johtajan asemassa ja määräsi, että hirviä saa ampua vain koiran haukkuun. Jahti todellakin kesti tappiin saakka. Sekin vielä otti päähän, kun se koira ei edes pelannut kunnolla, vaan huiteli pitkin kyliä narttujen perässä. Evil or Very Mad
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hector
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2004
Viestejä: 777

LähetäLähetetty: 13.11.2007 22:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mun mielipide on että passimiehet ampuu kaikki sallitut elukat mitä passiin tulee ja koiramies ampuu vain koiran haukusta eikä poukkohirviä.
Ja jos hyvä toimiva koira saanut haukun niin n. 30 min päästä tulisi koiramiehen olla haukun tuntumassa joko ampumassa, selvittämässä onko ammuttavaa sorttia ja/tai tuupata varovasti liikkeelle elukat ellei itse pysty tai halua ampua.
Täytyy vielä todeta että mulle tulee parhaat kiksit kun joku passimies kertoo silmät suurena kuinka se hirvi tuli passiin koiran haukkuessa vieressä ja se ukko pääsi vielä kaatamaan hirven.

Joissain paikoissa kun on ollut vähän passimiehiä, niin olen antanut jollekin aseettomalle ajomiehelle koirani ja mennyt itse passiin. Kun koiralla haukku niin ajomies lähtenyt hissuksiin paimentamaan elukoita passeihin ja näin päässyt itsekin ampumaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tumppi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 357
Paikkakunta: Turku/Noormarkku

LähetäLähetetty: 13.11.2007 23:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kieltämättä aihe on mielenkiintoinen ja on ihan mukava kuulla kommentteja asiasta. Ite oon intohimonen koiratyyppi. Omistan harmaan ja pari labbista. Toisen harmaan otan ensi vuonna ja kolmattakin rotua oon jo miettiny. Pidän metsästystä ilman koiraa melko kurjana vaikka peurakytiksessä tuleekin istuttua melko taajaan. Mieluummin ampusin nekin esim mäykyn ajosta ja onneks sitäkin pääsee nykyään harrastamaan vaikka itellä ei mäyräkoiraa olekkaan.

Mutta aiheeseen. metsästän hirviä kahdessa eri porukassa. Pienemmässä toimin koiramiehenä yksin ja ammun helposti 20-40 % seuran lupamäärästä. Koirani pelittää mainiosti ja sen kanssa tulee aika paljon tilanteita. GPS:n oon hankkinu jokunen vuosi sitten ja kun koiralla on hirvi haukussa, tiedotan VHF:llä jatkuvasti, mitä tapahtuu. Passimiehet tuntuvat tykkäävän kun ovat kärryillä jahdin kulusta ja aika jänniä tilanteita oon mielestäni pystyny kaikille passimiehille tarjoamaan ja kaatotilanteita myös. Ykskään tän porukan ukoista ei kyllä lähtis mihinkään ajoketjuun tarpomaan. Se on ihan varma.

Sitten tää toinen porukka, jossa yleensä oon passissa. Huomattavasti isompi jengi, jossa koiramiehiä aina liikenteessä vähintään neljä. Just tämän takia en viitsi omaa koiraani sinne laumaan tuupatakaan. Yhdelläkään koiralla ei ole GPS:ää ja itse asiassa noista neljästä koirasta yksi toimii kohtuullisesti. Lopuista ei oo juurkaan iloa. Ajot kestää pitkään ja VHF:stä saa kuunnella lähinnä haukkuuko koira oravaa vai supikoiraa, hirvä ei ainakaan. Oma mittani on täynnä. Ensi syksynä en näihin jahteihin osallistu ja tämän takia ymmärrän myös vallan hyvin, että kaikki eivät suhtaudu kovinkaan positiivisesti näihin koirajahteihin. Mitään ihmelääkettä näihin ongelmiin ei ole, mutta pienenä vinkkinä voisin sanoa kaikille paskojen hirvikoirien omistajille, että treenatkaa ne koirat jossain muualla kuin niissä viikonloppujen jahdeissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
wildmind
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 1545
Paikkakunta: Merijärvi, Manse-Viinikka

LähetäLähetetty: 13.11.2007 23:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oma jahtiura alkoi v.-78 kuten Lahtisella... Joka toinen ajo passissa ja toinen sitten ajomiehenä. Alkuvuodet meni kuten poikasilla siihen aikaan yleensäkkin...Varmoilla kulkupaikoilla oli passissa oli ne kokeneet ja pitkään joukossa olleet. tuli paljon tyhjiä passituksia...mutta jännää oli kun kuuli kun ajo lähestyi...muutaman oppivuoden jälkeen ammuin ensimmäiseni (oli varmaan se kulmakunnan tyhmin hirvi joka tuli sitä reittiä mistä ei viimeiseen sataan vuoteen ollut hirvet kulkeneet Twisted Evil ) Koiramiehiä huudettiin apuun lähinnä haavakon etsintään ja jos koiramies ruiputti lupaa lähteä koiran kaa ihan normaalisti jahtiin sitä lupaa ei todellakaan saanut...
-86 puhtaasti ajojahdilla ammuttin normaalijahdissa 186 hirveä ja talvipyynnissä vielä 24? lisää.
-90 luvulla sitten kuvio muuttui koirapyynniksi... Jahti muuttui temmoltaan rauhallisemmaksi, mutta yllätys yllätys tehokkuus pysyi suurin piirtein samana. Nytkin mahtijahtivuonna -06 ammuimme n 200 hirveä...lähes kaikki koirilta. Tänä vuonna on toistasataa hirveä ammuttu ja jälleen pelkiltä koirilta.
porukan jäsenet tuntevat kohtuudella pyyntimaat ja osaavat passittaa järkevästi... kun metsästämme ei hifi hommia koirien kaa harrastella. hirvi nurin vaikka 5min haukulla jos tilanne sen sallii...
Itselläni on kaksi jämtlanninpystykorvaa (ja luojan kiitos myös se GPS tutka) koiramiehenä noin periaatteessa tykkään jos joku jahtikavereista saa ammuttua... En siis ensisijaisesti yritä päästä itse ampumaan... Mutta jos tilanne sen salli en turhaa taivastele.
Luulisin, että suhteessa pasimiehiin koiramiesveljeni ovat taitavampia kuin minä Embarassed
vaikka pinnalta katsoen olen seurallinen olen pohjimmiltani aikamoinen erakko ja se tietysti vaikuttaa jonkin verran... Yritystä passimiesten palvelemiseen on, mutta taidot loppuu joskus kesken...
omalta kohdalta luultavasti hirven pyynti loppuu sitten kun ei enään jaksa koirien kaa puuhailla...
näillä pyyntimäärillä ja porukan ikärakenteella ei paluuta ajopyyntiin todellisuudessa ole. GPS+koira tekniikka kun opitaan kunnolla saadaan varmaankin sitä osan kaipaamaa "tehon" tuntuakin mukaan...
_________________
Usu peritus hariolo veracior
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 14.11.2007 09:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vaan sitähän en sitten millään tajua että miten niille antitappopaikoille riittää porukkaa. Onko porukat nii helevetin suuria että johonki pitää äijiä tuhlata!?

Vallan määrä on vakio, eri asia kuka sitä käyttää!
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20106
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 14.11.2007 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jahti päättyi, missä koira…

Vanhaan aikaan jahti päättyi hämärään ja monasti tuolloin koiran sijainti oli todellinen arvoitus.

Osa porukasta lähti nylkemään tai ”tyhjänä päivänä” kotiin. Koiramies jäi ajelemaan pimeitä metsäautoteitä ja toivoi että saisi tutkalla yhteyden koiraan…

Kyllä siinä ”rivimiehillekin” jäi aina jonkinlainen ahistus, mihin se koira päätyi ja milloin se löytyy. Useimmitenhan tuo sitten seuraavana aamuna selvisi, kun koiramies ilmestyi aamulla paikalle tai sitten koira oli reissussa useita päiviä.


Nykyisten GPS-vehkeiden aikana homma on muuttunut. Jahdin jälkeen tiedetään koiran sijainti, mistä sitä lähdetään hakemaan. Monesti koira myös saadaan kytkettyä porukan ollessa vielä kasassa ja jahtia päättelemässä. Siitä on jokaisen huomattavasti mukavampi huristella illanviettoon, kun jahti on päättynyt myös koiramiehen osalta. Ainakin omalla kohdalla tuntuu siltä, vaikken ”koiramies” olekaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
metsäamatööri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Lok 2005
Viestejä: 189
Paikkakunta: Merikarvia

LähetäLähetetty: 14.11.2007 10:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni. Mielestäni ei kuitenkaan voi vierittää syytä ajoketjumeiningin kuolemisesta koira-gps:lle.
Ennemminkin toimivien koirien lisääntyminen, porukoiden ikääntyminen ja monet muut asiat yhdessä vaikuttavat enemmän. Meillä ainakin siirtyminen ajosta koiriin oli kovassa käynnissä jo ennen kuin edes kuulin koko kepsistä mitään.

Nyt kun olen ite ollu pari vuotta koiramiehenä ja muutaman kerran syksyssä joudun/pääsen(?) passiin nii eron todella huomaa. Ei se passitus mitään herkkua ole. Ajoketjulla se on ihan mukavaa kun tietää etukäteen, että ei kestä kauan. Toisaalta olen tänäkin syksynä todistanut tilannetta, jossa ajomiehet näki hirviä, mutta ne pujotteli tyynen rauhallisesti ajomiesten välistä jonnekin hukkaan.

Koirapassitus taas voi olla todella mahtavaa jos koira saa nopeasti haukun ja alkaa siirtyillä pikkuhiljaa kohti passia. Toisaalta nuo kolmen tunnin istuskelut täydessä hiljaisuudessa on myös tulleet tutuiksi. Silloin on välillä motivaatio koetuksella. Siksi olenkin aina vilpittömän iloinen kun joku passimies pääsee ampumaan koiralleni tällaisen pitkän passin päätteeksi hirven. Se kai kuitenkin on paras palkkio kärsivällisyydestä kaikille osapuolille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bambi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Hei 2007
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 14.11.2007 11:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
GPS:n oon hankkinu jokunen vuosi sitten ja kun koiralla on hirvi haukussa, tiedotan VHF:llä jatkuvasti, mitä tapahtuu. Passimiehet tuntuvat tykkäävän kun ovat kärryillä jahdin kulusta ja aika jänniä tilanteita oon mielestäni pystyny kaikille passimiehille tarjoamaan ja kaatotilanteita myös. Ykskään tän porukan ukoista ei kyllä lähtis mihinkään ajoketjuun tarpomaan. Se on ihan varma.


Olet oikeassa, passimiehet, minä mukaanlukien, tykkäävät kun koiramies tiedottaa koiran liikkeistä. Et tulisi meidän porukkaamme koiramieheksi? Wink

Lainaus:
Tuota tuota,millä tavalla teillä jahdataan hirviä (koiran avulla) jos passissa joutuu istumaan 3-5 tuntia?? meillä homma toimii siten että koira feat omistaja mettään muut 3-6 passimiestä tulille.. Kun koira saa haukun tulee omistaja tulille syö jotain ja sitten tehdään sotasuunnitelma(aikaa mennyt 30min-2 tuntia) Sitten ukot passiin ja omistaja tuuppimaan hirviä passiin(hirvi nurin 45min-4tuntia)..


Mitenkäs sitten kun koiran eteen sattuu hirvi joka ei jää haukkuun? Rolling Eyes

Lainaus:
Nykyisten GPS-vehkeiden aikana homma on muuttunut. Jahdin jälkeen tiedetään koiran sijainti, mistä sitä lähdetään hakemaan. Monesti koira myös saadaan kytkettyä porukan ollessa vielä kasassa ja jahtia päättelemässä. Siitä on jokaisen huomattavasti mukavampi huristella illanviettoon, kun jahti on päättynyt myös koiramiehen osalta. Ainakin omalla kohdalla tuntuu siltä, vaikken ”koiramies” olekaan.


Totta, koiran sijainti tiedetään. Mutta jos kyseessä on koira joka ei kutsumalla lopeta hirven ajamista. Koiramiehen osalta jahti ei pääty vaan hän on se, joka YKSINÄÄN yrittää saada koiransa kiinni. Toki helpotusta tuo gps, josta hän näkee koiransa sijainnin ja sen, missä hän voisi ehättää hirven ja koiransa väliin. Tosiasiahan on ettei suurinta osaa passimiehistä liikuta pätkääkään onko koiramies saanut koiransa kiinni vai ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Over&Under
***


Liittynyt: 23 Syy 2004
Viestejä: 392

LähetäLähetetty: 14.11.2007 12:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Tosiasiahan on ettei suurinta osaa passimiehistä liikuta pätkääkään onko koiramies saanut koiransa kiinni vai ei.


Melkoisen surullista, jos tilanne näin on. Ei meillä ainakaan.

Itse aloitin hirvenpyynnin 2000-luvulla, mutta seurassani sama kehityssuunta näyttää olleen kuin monessa muussakin paikassa. 70-luvulla oli yksinomaan ajometsästystä, koirakuviot tulivat vähitellen mukaan ja aloittaessani vain yksi päivä pyhitettiin ajometsästykselle.
Siinäkään ei tosin ollut juuri mieltä, kun ne makeimmat viidakot jäivät ajomiehiltä kaluamatta ja tultiin metsäuraa pitkin kuin mitkäkin PV:n kiväärimiehet. Nykyään ajomiesjahtia ei ole ollenkaan ja ajomiehet toimivat yksinomaan lihanpaloittelijoina(ja toimivat samalla osumien arvioijina) Uskon, että itseltäni on jäänyt hyvin mielenkiintoinen jahtimuoto kokonaan kokematta, koska en voinut sattuneesta syystä aloittaa hirvijahtia esim. 70-luvulla.

Ajometsästyksen perinteenä on vetää passiketju, kun ajo alkaa, mutta mielestäni koirajahdissa tuo on monesti melko turhaa. Tulee juuri näitä 3-5 tunnin passituksia. Meillä jo ennen GPS-aikaa jokaisen maastoon lähtevän koiran mukaan lähtevät sopivat tulistelupaikan jonne mentiin ja vasta kun haukku alkoi, ryhdyttiin miettimään passiketjua. Mykyään tämä on huomattavasti helpompaa em. syystä. Tietysti tämänkaltainen toiminta
vaatii koiralta edes jonkinlaista osaamista hirvien suhteen, mutta edellä mainittiin tilanne jossa koiran eteen sattuu hirvet jotka eivät pysykään paikoillaan? -niin..Entäs sitten? Tuleehan ajomiestenkin eteen hirviä jotka painavat ketjusta läpi huudoista huolimatta. Tietysti pienet koiramotit usein vaativat, että ketju vedetään ennen kuin koira lähtee, mutta ehdottomasti olen sitä mieltä, että on täysin turhaa mennä sinne passiin seisomaan koiran lähtiessä, jos maasto vain on vähänkään isompi.

Ja hirvet kaatuu meilläpäin jahdin aikana viikonloppuna, koiran haukuttaminen hoidetaan sitten viikolla.
_________________
jepjep...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kuhna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2004
Viestejä: 2871

LähetäLähetetty: 14.11.2007 12:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus: Sitten tää toinen porukka, jossa yleensä oon passissa. Huomattavasti isompi jengi, jossa koiramiehiä aina liikenteessä vähintään neljä. Just tämän takia en viitsi omaa koiraani sinne laumaan tuupatakaan. Yhdelläkään koiralla ei ole GPS:ää ja itse asiassa noista neljästä koirasta yksi toimii kohtuullisesti. Lopuista ei oo juurkaan iloa. Ajot kestää pitkään ja VHF:stä saa kuunnella lähinnä haukkuuko koira oravaa vai supikoiraa, hirvä ei ainakaan. Oma mittani on täynnä. Ensi syksynä en näihin jahteihin osallistu ja tämän takia ymmärrän myös vallan hyvin, että kaikki eivät suhtaudu kovinkaan positiivisesti näihin koirajahteihin. Mitään ihmelääkettä näihin ongelmiin ei ole, mutta pienenä vinkkinä voisin sanoa kaikille paskojen hirvikoirien omistajille, että treenatkaa ne koirat jossain muualla kuin niissä viikonloppujen jahdeissa.

Oikein...Huonot koiramiehet ja koirat nurkkaan "jorojukka hattu" päässä. Kyllä mä ja mun koira tiedetään, miten pitää metsästää.
_________________
Ammuin ohi !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
bambi
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Hei 2007
Viestejä: 15

LähetäLähetetty: 14.11.2007 13:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä passit laitetaan paikoilleen ennen koirien irti laskua. Passitettavan alueen koko riippuu kiväärimiesten/naisten määrästä. Monestihan on kuitenkin niin että koiran ja koiramiehen liikkuminen metsässä laittaa liikkeelle useampia hirviä kuin tämän yhden mitä koira haukkuu/seuraa. Ja kun passit paikoillaan, nämä ns. poukkohirvetkin on sieltä mahdollista saada.

Over & Underille, miten passimiehet teillä auttavat koiran kiinniotossa? Ihan mielenkiinnosta kyselen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8928

LähetäLähetetty: 14.11.2007 14:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sama tyyli on meilläkin kuin bambin porukassa. Kyllä jäisi monta hirveä saamatta, jos passit vedettäisiin vasta haukun alettua. Laskin esimerkiksi, että tältä vuodelta noin 30% hirivistä ammuttiin joko juuri ennen koiramiehen ajon alkamista tai välittämästi sen jälkeen. Lisäksi tulisivat ne hirvet, jotka menevät vauhdilla eteenpäin koirakosketuksen jälkeen. Osa hirivstä on myös tullut selän takaa naapurin puolelta heidän ajoistaan.

Alueet ovat tietysti erilaisia ja yleensä jahtiporukka on itse kehittänyt tehokkaimman tavan jahdata juuri tuolla alueella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 2 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com