OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

mönkärin puukärryn teko
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 14.12.2007 13:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tekasin tuossa pari vuotta sitten yhden rankakärryn mönkkäriin. Runkoon tarvittavat raaka-aineet löytyivät kotoa itseltä. Renkaat, navat ja vetolaitteen lukko olivat ainoat ostot, niihin upposi rahaa n. 300 euroa kaupasta ostettuna, eikä tarvinnut alkaa työstämään napoja. Riitti kun mitoitti kärryn samalle raidevälille kuin mönkkäri, teliputkiin tarvitsi porata vain reiät akseleita varten ja liimata navat kempin liimalla kiinni.
Kärryn runko oli ns. lavarunko ja siihen rakentelin keinutelin, aisaputken tein jatkettavaksi jotta kärryllä voi tarvittaessa ajaa pidempääkin tavaraa. Etusermi oli puolestaan helposti irroitettavaa mallia.
Karikka putkia oli yhteensä 4 paria, jotta samalla kärryllä voisi ajaa niin rangat kuin halotkin.
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
metsä-vaagner
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 15 Tam 2007
Viestejä: 25

LähetäLähetetty: 15.12.2007 14:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tukkikärryn renkaista sen verran, että on syytä panostaa sivuvahvistettuihin maastorenkaisiin; eli samaa linjaa kuin mönkkärissäkin. Ha- renkaista saa maastossa helposti kyljet auki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
karmiini
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 27 Hel 2005
Viestejä: 27
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.12.2007 22:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pojat, mönkijöihin on olemassa kärryjä -ja Kärryjä...
Cool Cool Cool
http://www.katajakangas.com/page_1172076879015.html
_________________
Skjut, gräv och tig - ammu, hautaa ja vaikene...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Puuhapete
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Kes 2004
Viestejä: 4974
Paikkakunta: Salon emäseurakunta

LähetäLähetetty: 16.12.2007 21:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Edellisen linkin kaltaisten kärry- /kuormainlaitteiden testi oli Koneviesti-lehdessä, lopputuloksena testissä todettiin, että mikäs se siinä jos lompakko kestää tällaisen harrastelutoiminnan.
Kärry-kuormain-hydrauliikka paketin hinta oli jotain 20 000 euroa ja vähän ylikin, jotta voi siinä mökkipuiden hankkiminen olla aluksi "vähän" kallista.
_________________
Tänään on se huominen, josta olit huolissasi eilen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 16.12.2007 21:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



Eihän tuollaisen telin rakentaminen mitään vaikeata ole. Isompi ongelma on sitten pitkien pöllien kuljettaminen tuollaisella kärryllä. Tarpeeksi ylitystä takapäästä, niin mönkkärin takapää kevenee ja sopivassa heitossa etupyörä menee littuun ja faari lentää hevonv*ttuun. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Eräjorma86
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Maa 2004
Viestejä: 65
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 16.12.2007 23:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo en niin hirveesti oo noita itte rakennellu mut sen verran LUULEN tietäväni et voin väittää et nois mettäkärryn renkaissa on vähemmän kalvoja kuin h-auton renkaissa et luulenpa loppuviimeks että mettässä ne on yhtä hyvät ja onhan se näyttävämpi jos on saman näköset renkaat kärryssä ja mönkijässä.. Cool Eiks no mönkijän renkaat maksa jotain 55e-63e riippuen liikkeestä ja käytetyt h-auton renkaat yhteensä tota luokkaa et ei se haittaa vaik niitä joskus joutus vaihteleenkin.. Rolling Eyes Mut raha se on mikä ratkaisee.. Cool
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Koipeliini
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Jou 2007
Viestejä: 16
Paikkakunta: Pohojois-Pohojammaa

LähetäLähetetty: 17.12.2007 17:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Perskutarallaa, nasahti tuo entinen "karmiini" nimimerkki jäihin ku rupesin muuttamaan sähköpostisotetta, siispä sorvasin uuden.
Kyllä Repe ihan jäljillä olet tuossa aisapainoasiassa, vähintään muutama kymppi sitä vaaditaan. Liikaakaan ei saa olla jos meinaa edetä neljällä tassulla.
Ja kyllähän se ny faarikin vanhana ja viisaana miehenä tietää miten kuorma tehdään, eli pelkästään kikkailemalla tyvipuolien kanssa voi käytännössä vaikuttaa tuohonkin asiaan suhteellisen paljon.
Kyllä kait, jos meikäläisellä olis vara laittaa tuommoset vehkeet puunajoa varten, niin luulenpa että joutas pöllin mittaki olla korkeintaan kolmimetristä siinä vaiheessa harjotusta, ja ranka nelimetristä.. Pysys homma vielä jollakin lailla mielekkäänä.
Laughing
_________________
Skjut, gräv och tig...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
nippon1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2005
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 26.12.2007 20:56    Viestin aihe: kuormalla Vastaa lainaamalla viestiä

Teettä telin siihen sen tähen, että kun ajatta kuorma päällä sielä mätikössä niin se ei niin hanakasti tartu joka kolon taakse ko paino on jakaantunut.
_________________
Rauhasa hissun kissun
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Peltsu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 6551

LähetäLähetetty: 27.12.2007 12:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei pelkästään keinuteli vaan ympäripyörähtävä. Kuvassa lienee pelkkä keinuteli.

Ja kun hitsaamaan alkaa niin eikö ole sama tehä jatkettava aisa, ei tule ongelmia niitten pitempien puitten kanssa.

Auton- ja mönkkärinrengasta ei kannata juuri verrata. Ensimmäinen vaatii pari kiloa ilmaa pysyäkseen vanteella, jälkimmäinen n. varttikilon. Piston kesto noilla on jokseenkin eri luokkaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com