Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Visapää Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.03.2008 10:52 Viestin aihe: Rautojen puhdistus ultraäänipesurilla |
|
|
Tervehdys,
Puhdistaisin kiväärin raudat kunnolla purkamatta asetta.
Ajattelin pistää raudat (piippu, lukkoaktio ja laukaisukoneisto yhtenä klönttinä) isoon ultraäänipesuriin. Pesurissa on tehoja sen verta, että jo 15 minuutin pesu nostaa siinä käytettävien liuottimien lämpötilaa 50 - 60 astetta. Tuleeko ongelmia? Ajattelin käyttää pesunesteinä IPAn (isopropanolin) ja asetonin sekoitusta. Tarkoitus olisi sen jälkeen puhaltaa raudat kuivaksi typpipuhalluksella ja öljytä Break-Freellä. Kannattaisko "kuivata" osat vielä typpipuhalluksen välissä CRC 5-56 yleissprayllä?
Kommentteja? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Asia kiinnostaa Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 12.03.2008 13:44 Viestin aihe: |
|
|
Kaippa se lika tarvitsee jonkinlaisen reitin pudota pois, siksi ainakin lukon laittaisin erillisenä ja purettuna. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Visapää Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.03.2008 16:32 Viestin aihe: |
|
|
Asia kiinnostaa kirjoitti: | Kaippa se lika tarvitsee jonkinlaisen reitin pudota pois, siksi ainakin lukon laittaisin erillisenä ja purettuna. |
Jos sen ultraäänipuhdistuksen tekisi useammassa erässä ja välillä puhaltaisi koneiston typellä? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.03.2008 16:46 Viestin aihe: |
|
|
Olen putsaillut haulikon koneistoja laittamalla ne likoamaan tavalliseen autokäyttöön tarkoitettuun liuotinpesuaineeseen. Eli muuten yhtenä osana mutta liipasimet levyineen irroitettuna. Ja hyvin toimii. Samalla tavalla uskoisin toimivan myös ultraäänipesurissa koska neste kuljettaa liikkuessaan irronneen lian mukanaan. Lukkopultin purkamisesta ei varmaan ole mitään haittaa vaan päinvastoin
Miksi muuten typpipuhallus ? Tuollaisen seoksen luulisi haihtuvan nopeasti pois muutenkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Visapää Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 12.03.2008 17:55 Viestin aihe: |
|
|
igorrock kirjoitti: | Miksi muuten typpipuhallus ? Tuollaisen seoksen luulisi haihtuvan nopeasti pois muutenkin. |
Joo no ei kai sitä oikeesti tarvitsekaan, jos oikeen tarkkaan alkaa miettimään. Meillä on vaan töissä ne typpipistoolit olemassa ja niillä on aina tottunut kuivaamaan, niin ei jää valumajälkiä tms. mutta turhaahan se varmaan tässä tapauksessa on. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Visapää Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.03.2008 13:37 Viestin aihe: |
|
|
Puhdasta tuli eli hyvin se näkyi onnistuvan puhdistus tuollakin tavoin.
Ultraäänipesussa on muuten se "ongelma", että se vie öljyt tarkkaan pois myös kaikkien kolojen ja naarmujen kohdalta, akseleiden päistä jne.
Sen takia koneisto pitää kai öljytä ultraäänipuhdistuksen jälkeen joka paikasta mieluiten jollakin painetölkistä tulevalla "öljysumulla" ja jättää valumaan. Mutta pitäiskö ylimääräiset öljyt puhaltaa tän jälkeen ulos laukaisukoneistosta vaikka paineilmalla? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.03.2008 13:50 Viestin aihe: |
|
|
Riippuu pitkälti öljystä. Itse olen käytellyt haulikon puun sisään jäävissä osissa BALLISTOLia (ei vahingoita puuta) mutta ohuempaa öljyä vaativissa paikoissa (kiväärin lukkopultti ja laukaisukoneisto) BRUNOXia. Voi olla ihan viisasta tuollaisen fysiokemiallisen puhdistuksen jälkeen käyttää ohutta öljyä melko reippaasti ja antaa ylimääräisen sitten rauhassa valua vaikka sanomalehdelle. Tämän jälkeen rätillä vielä turhat pois. Kunnolliset nykyaikaiset öljyt eivät "pikeydy" joten niiden pois puhaltamiseen ei liene tarvetta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Visapää Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 13.03.2008 13:57 Viestin aihe: |
|
|
igorrock kirjoitti: | Riippuu pitkälti öljystä. Itse olen käytellyt haulikon puun sisään jäävissä osissa BALLISTOLia (ei vahingoita puuta) mutta ohuempaa öljyä vaativissa paikoissa (kiväärin lukkopultti ja laukaisukoneisto) BRUNOXia. Voi olla ihan viisasta tuollaisen fysiokemiallisen puhdistuksen jälkeen käyttää ohutta öljyä melko reippaasti ja antaa ylimääräisen sitten rauhassa valua vaikka sanomalehdelle. Tämän jälkeen rätillä vielä turhat pois. Kunnolliset nykyaikaiset öljyt eivät "pikeydy" joten niiden pois puhaltamiseen ei liene tarvetta. |
Kiitos. Minä käytin Break-Freetä spraynä. Se lienee jonkinlainen yleisöljy, jossa on kai jotain teflonin kaltaisia polymeerejä liukastusaineena (?).
Jätän nyt koneiston valumaan vaikka vuorokaudeksi lehden päälle. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|