Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Professori Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Huh 2006 Viestejä: 117 Paikkakunta: Länsi-Suomi
|
Lähetetty: 19.03.2008 22:09 Viestin aihe: Suzuki ja hyvä talvirengas? |
|
|
Mikä olisi parhain mahdollinen rengas lumiseen metsästysmaisemaan. Auratulla tiellä ei niin paljon tarvi kurvailla mutta hangessa pitää kömpiä sitäkin enemmän.
Noista insa saharoista ollen lukenut kahdensuuntaisia kokemuksia. Ei niistä ota mitään tolkkua, onko ko. rengas hyvä lumisessa maastossa vai ei.
Minkälaisia käyttökokemuksia teillä on?
Mitkä renkaat suzuki sj413 alle ensi kaudeksi???  _________________ Hyvin ammuttu on puoliksi syöty |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 19.03.2008 23:05 Viestin aihe: |
|
|
Jotkut joissa on lamellia ja nastoja.
Esim. kalliimmasta päästä Hakkapeliitta LT.
Tai halvemmat, mutta kunhan on lamellia ja nastoja eikä mitään nappuloita. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 20.03.2008 10:51 Viestin aihe: |
|
|
Mahdollisimman korkee ja kapee. Suzukissa mene hyvin tavallinen talvirengas nastoilla. Cooperilta löytyy hyviä maasturin talvirenkaita, vaikkapa Cooper Weather-master S/T2 .
Valmiiksi nastoitettuna noita tais ainakin myydä Euromaster ja ihan kohtuu hinnalla. Myös http://rengasonline.com/, mutta Saksan maalta tullessa ei ole välttämättä nastoja.. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Professori Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Huh 2006 Viestejä: 117 Paikkakunta: Länsi-Suomi
|
Lähetetty: 20.03.2008 12:30 Viestin aihe: |
|
|
Noita Cooppereita olen vähän miettinyt, hintakaan ei ihan päätä huimaa.
Kyllä kai taitaa pitää paikkansa, että ei mitään saharoita noin kevyeen autoon kannata sovitella. Painavampi auto ja ne saattaa toimia ihan hyvin.
Kapea ja korkea rengas siis. Mutta mikä leveys renkaassa olis vielä sellainen, että tuo 1,3 Litranen jaksaa taivaltaa umpihankea.
Tällä hetkellä alla on ikivanhat michelinin 4x4 (nykyinen alpine, ainakin kuvion perusteella)195/80 R15. Ovat jo niin kovettuneet, että ei pääse kuin kovaa tietä nooh pääseehän niillä vähän muuallekin mutta huonot on
Niin ja sopiiko sinne alle laitella kuinka leveät lain puolesta (katsastus). Otteessa lukee rengaskooksi 195/80 R15 Muistan lukeneeni jostain, että 30 mm saa heittää otteessa mainitusta koosta. _________________ Hyvin ammuttu on puoliksi syöty |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 20.03.2008 13:05 Viestin aihe: |
|
|
Suzukin rengastuksesta ja varsinkin noista maksimi koko jutuista löydät parhaiten tietoa www.offipalsta.com foorumista.
Eiköhön tuon alla hyvin vielä pyörisi 215/75/15. Taitaa siinä alennusvaihteella voima riitä.. Isompiakin renkaita noihin on laitettu  |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2137
|
Lähetetty: 20.03.2008 13:25 Viestin aihe: |
|
|
Professori kirjoitti: | Kapea ja korkea rengas siis. Mutta mikä leveys renkaassa olis vielä sellainen, että tuo 1,3 Litranen jaksaa taivaltaa umpihankea.
Niin ja sopiiko sinne alle laitella kuinka leveät lain puolesta (katsastus). Otteessa lukee rengaskooksi 195/80 R15 Muistan lukeneeni jostain, että 30 mm saa heittää otteessa mainitusta koosta. |
Ymmärsitköhän nyt neuvon oikein. Mikäli laitetaan mahdollisimman kapea ja korkea niin eihän silloin rengas levene
Tuollaiset 195:set Suzukiin jo liian leveät hyvään etenemiseen. Laita kapeammat. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 20.03.2008 14:37 Viestin aihe: |
|
|
Kapeus ei auta jos mahasta jää kiinni. Maavara ei kuitenkaan kauhea ole vakio 410/413:ssa, varsinkin kun jouset on vähän lysähtäneet.
Elikkä kysehän on kompromissi ratkaisu leveyden ja korkeuden suhteen.
Tietysti olisi hieno jos olisi vaikka 185/150/15 renkaat, mutta miksihän niitä ei ole...=P _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
Lähetetty: 20.03.2008 14:52 Viestin aihe: |
|
|
Tuohan on maailman helpoin auto korottaa, laittaa vaan houset (lehdet aksiloiden yläpuolelta kiinni, niin on jo lähes 15cm hytti noussut maasta. Sitten voikin laittaa vaikka 31" renkaat..
Niillähän se menee jo lumen päällä..
Siis ei tuota maa araa saa todellisuudessa nostettua, kuin isommilla renkailla, koska tuossakin on jäykät akselit (kuten oikeassa maasturissa pitää olla), eli maavaraan on vain suurinpiirtein renkaan keskiöön asti..
No kyllä tuo yhden talven lumilla menee! |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Professori Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Huh 2006 Viestejä: 117 Paikkakunta: Länsi-Suomi
|
Lähetetty: 20.03.2008 15:20 Viestin aihe: |
|
|
[quote]
Ymmärsitköhän nyt neuvon oikein. Mikäli laitetaan mahdollisimman kapea ja korkea niin eihän silloin rengas levene[quote]
Kyllä jummarsin
Löytyykö mistään kapempaa rengasta tuolla R15 koolla kuin 195
Kaikista paikoista mistä olen kysellyt, niin kauppaaavat 215 leveitä ja siitä ylös päin (liekkö oma lehmä ojassa ja syvällä. )
Kuinka paljon renkaan korkeus cm:nä riippuu sen valmistajasta? Eli minkä korkuinen on yleensä 205/75 R15
Ja lisää kysymyksiä... Koska auto pitää muutoskatsastaa jos sitä korotellaan vai voiko jousilla korottaa huoletta ilman lisäkatsastuksia?
Olis hienoa saada maavaraa lisää ja eikä ne jousituksien viksaus hullumpi homma ole. Auto kun on vielä originaali, mutta onpa kesä aikaa tuunata.[/quote] _________________ Hyvin ammuttu on puoliksi syöty |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
RiUDE Kanta-asiakas
Liittynyt: 24 Maa 2004 Viestejä: 20455 Paikkakunta: Savonlinna
|
Lähetetty: 20.03.2008 15:33 Viestin aihe: |
|
|
www.petrisimolin.com ja sieltä offroad ja search.
Samoja asioita on turha kirjoittaa monelle forumille, kun vastaukset löytyvät melko lailla täydellisesti jo tuolta. _________________ Savo suureksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
LG1 Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Lok 2004 Viestejä: 8291
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
guide Kanta-asiakas
Liittynyt: 11 Hel 2005 Viestejä: 2137
|
Lähetetty: 20.03.2008 20:14 Viestin aihe: |
|
|
Tämähän se alkaa ongelma olemaan, että kapeita renkaita maastureihin ei saa.
Ulkonäkö ohittanut etenemiskyvyn.
195 taitaa vielä saada 80-profiililla eli ns. normaalikorkuisena.
Mikäli todellakin arvostat lumessa etenemiskykyä niin huonoin vaihtoehto löytyy äsken ehdotetusta yleisrenkaasta, jolla ajelet kesät talvet.
Noilta offipalstan jäseniltä löytyy kyllä neuvoja offroad-hommiin. Valitettavasti neuvot vaan eivät aina vastaa metsästysautolle asetettavia vaatimuksia. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Professori Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Huh 2006 Viestejä: 117 Paikkakunta: Länsi-Suomi
|
Lähetetty: 20.03.2008 21:00 Viestin aihe: |
|
|
Kiitos asiallisista neuvoista ja vinkeistä. On todella hienoa lukea oikeita neuvoja ja faktoja asiaan liittyen  _________________ Hyvin ammuttu on puoliksi syöty |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
jmexel Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Tou 2006 Viestejä: 201 Paikkakunta: KMO
|
Lähetetty: 21.03.2008 01:02 Viestin aihe: |
|
|
michelin x-ice north on varma valinta saa normi autoon sekä nelivetoihin... laskemalla tiedät renkaan korkeuden cm yksikössä.
leveyden ja korkeuden suhde täytyy laskea. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Professori Kanta-asiakas
Liittynyt: 10 Huh 2006 Viestejä: 117 Paikkakunta: Länsi-Suomi
|
Lähetetty: 21.03.2008 12:08 Viestin aihe: |
|
|
Valitettavasti olen joutunut pettymään misukan renkaisiin jo kolmasti
Henkilö/maastoautoissa on ollut micheliniä ja on muovinen, kova ei hyvä talvella. Kulutus kestävyyttä on, eihän sen pinta kulu millään (kun on niin kova) Nämä vain siis omia kokemuksia ja mielipiteitä.
Tästä mainitsemastasi michelin x-ice north ei tosin ole kokemusta, kenties se on jo kehitelty paremmin kuin edeltäjänsä. _________________ Hyvin ammuttu on puoliksi syöty |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|