Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.10.2008 20:43 Viestin aihe: Armonlaukaus - tarvetta vai ei? |
|
|
Kysyn tästä asiasta mielipidettä sen vuoksi, että armonlaukaus eli "coup de grace" tuntuu olevan monissakin nettikeskusteluissa kohtuullisen paljon tapetilla. Sanotaan nyt, että se on esillä ainakin hyvin säännöllisesti. Yleensä aiheeseen liitetään käsiaseen käyttö ym. Perusoletuksena tuntuu kuitenkin olevan se, että armonlaukaus ammutaan kohtuullisen helposti.
Itse olen ampunut armonlaukauksen ainoastaan silloin kun olen ampunut hirveä rangalle ja eläin on ollut täysin elossa, mutta halvaantunut. Keuhko-osumissa en ole ampunut armonlaukausta koskaan.
Miten on, koetko armonlaukauksen tarpeelliseksi ja suoritatko sen helposti, vai jätätkö sen tekemättä jos et näe sille tarvetta.
P.S. Eikä sitten mitään armonlaukauksen antamisen tekniikkakeskusteluita... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kortto2 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.10.2008 20:47 Viestin aihe: |
|
|
Jos hirvi tuntuu vielä sätkivän niin kyllähän se ennen pistämistä/suolistamista hyvä ampua armonlaukaus. Ei varmaan se hirven potku tunnu kovin mukavalta.
Mutta mitäpä sitä elottomalle hirvelle turhaan ampumaan. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
optimikko Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Kes 2007 Viestejä: 2785 Paikkakunta: Ala-Lapin kuusi
|
Lähetetty: 15.10.2008 20:51 Viestin aihe: |
|
|
yhdenlaista ammunnan harrastamista sekin..
antakee armoo!!!!! _________________ Hallittu kaaos = selkeä epäjärjestys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
DPM Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.10.2008 20:54 Viestin aihe: |
|
|
Sama ku kysys et onko tarvetta paikkolaukaukselle, eli täysin tapauskohtanen juttu. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
pienmetastaja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.10.2008 21:20 Viestin aihe: |
|
|
Taidan olla hieman vanhanaikaine , tai viherpiipertäjä, mutta kunnioitan saalista sen verran että annan aina armonlaukauksen ja otan kaatoryypyn. Hirvi on niin hieno eläin että se ansaitsee arvoisensa kuoleman ilman turhaa kärsimystä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Nimrod Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.10.2008 21:51 Viestin aihe: |
|
|
Niin, missä tilanteissa annatte ja missä ette? Ei tämä ole niin vaikeaa...
Kärsimys. Hmm... Jätättekö ampumatta jos on mahdollisuus, että ette löydäkään hirveä heti ja se ehtii kuolla kärsien ennen kuin löydätte sen? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Voere Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.10.2008 21:52 Viestin aihe: |
|
|
Paras konsti testata onko eläin elossa vai ei on tökätä eläintä risulla silmään, ku se makaa paikoillaan. Itse teen näin jos eläin makaa paikoillaan, sillä en halua tuottaa turhaa kärsimystä ja jos silmä räpsähtää niin lopetan eläimen ja jos eläin potkii maassa kyljellään ja tiedän että laukaus on täydellinen ja eläin kuolisi pian niin ammun silti. Lopettamatta jätän vain jos eläin on täysin kuollut |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hunter00 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.10.2008 22:35 Viestin aihe: |
|
|
keuhko-osumissa en ammu, rankaosumissa kyllä. _________________ Kaikki lämpimän p@skan tekijät on tapettavissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jeppe Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 15.10.2008 22:42 Viestin aihe: |
|
|
Meillä armonlaukauksen erilainen ääni merkitsee myös tilanteen selkeytymistä. Nykyisin kun on kaikilla vhf:t ei niin suurta merkitystä mutta aina helpottaa kun sen kuulee...Olen itse ampunut takavuosina "armon"laukauksen vaikka viereiseen kantoon jos ei ole ollut tarve eläimeen ampua. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Tikkamies ***
Liittynyt: 07 Maa 2004 Viestejä: 1703 Paikkakunta: Etelä-Suomi
|
Lähetetty: 15.10.2008 22:52 Viestin aihe: |
|
|
Olen yleesä antanut armonlaakin jos tilanne vähänkään on ollut epämääräinen. Esim hirvi putoaa heti tai osuma on ylhäällä. Ei meikäläisellä riitä sinni mennä liikkuvaa hirveä pistämään....
Monestihan tilanne on normi keuhkolaakin jälkeen se että hirvi on jo hengetön saavuttaessa paikalle.Heti pudottavissa osumissa on syytä olla tarkkana.Viime maanantailta kokemusta riittävästi siitä että joskus huonohkokin osuma pudottaa paikaansa. Meni suorastaan haavakko jahdiksi........ _________________ Eräelämä on oikeaa elämää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.10.2008 09:34 Viestin aihe: |
|
|
Jos jotain liikettä hirvessä vielä on ku kaadolle menen niin kyl mä ainakin ammun armolaakin. Kuolleen hirven merkki on se et se ei liiku Oon pari kertaa ollu kaadolla niin et ampuja on sanonu et "kyllä se tohon jo kylmenee" ja sit yhkäkkiä onkin hirvi jo polvillaan. Ne ei oo kovin mukavia tilanteita... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
hunter00 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.10.2008 13:02 Viestin aihe: |
|
|
Jeppe kirjoitti:
Olen itse ampunut takavuosina "armon"laukauksen vaikka viereiseen kantoon jos ei ole ollut tarve eläimeen ampua.[/quote]
_________________ Kaikki lämpimän p@skan tekijät on tapettavissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
optimikko Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Kes 2007 Viestejä: 2785 Paikkakunta: Ala-Lapin kuusi
|
Lähetetty: 16.10.2008 13:35 Viestin aihe: |
|
|
Viittaa yhteen toiseen juttuun tuolla aiemmin:
Jos ampuu marliinilla niin se reikä on niin iso että henki hulahtaa siitä ulos vaikkei haluaiskaan.
Ne liikkeet mitä jää jäljelle on vain refleksejä.
useimmiten armon laaki on aivan turhaa panosten väärin käyttöä,,, jos eläimessä on jo kuolettava osuma _________________ Hallittu kaaos = selkeä epäjärjestys |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valaisija Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.10.2008 15:31 Viestin aihe: |
|
|
Niin ja toiset tietysti nauttii koko rahan edestä hirven viime nytkäyksistä
Käsittämätöntä jos joku pitää armonlaakia panosten väärikäyttönä . _________________ Muista Matti Vanhasen asevastaisuus! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 16.10.2008 15:41 Viestin aihe: |
|
|
Ei se musta ainakaan oo panosten haaskausta!! Ja mitä haittaa siitä on jos sen armolaakin ampuu?? Miks sitä pitäis säästellä jos tilanne on vähääkään epävarma... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|