OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mikä gps laite metsästäjälle ja retkeilijälle
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Juha-74
Vieras





LähetäLähetetty: 05.04.2004 11:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikö kukaan ole kokeillut Benefonin Esc!:ä? Itse olen nyt yhden sykyn käyttänyt sitä pitänyt kyllä. Muista karttaGPS-laitteista ei ole kokemusta. Netistä ladattavat kartat ovat tarkkoja maastokarttoja, näkyy ojat, korkeuskäyrät ym. Kartta-aineistoa olen ladannut kolmea eri tarkkuutta. Pääasialliselta metsästysalueelta on ihan topografikartta, plus pari kerrosta gt-karttaa. Karttojen lataaminen ei sinänsä ollut kallista, muistaakseni 4€ ja päivä aikaa ladata haluamansa kartat laitteen muistiin. Latasin itsekin muistin kerralla täyteen sen alueen karttoja missä todennäköisimmin laitetta käytän.
Ainoa huono puoli ko laitteessa sen kova hinta verrattuna muihin. Tosin saahan siinä samalla puhelimen mukana. Jos ostaa vielä tämän Pointerin version ilman koiraosaa aluksi niin voipahan myöhemmin sitten hommata sen koiraosankin jos tarvis tulee.
Takaisin alkuun
Jouko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 279
Paikkakunta: Uusimaa

LähetäLähetetty: 05.04.2004 13:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juha-74 kirjoitti:
Eikö kukaan ole kokeillut Benefonin Esc!:ä? ...Ainoa huono puoli ko laitteessa sen kova hinta verrattuna muihin.

Paljonkos tuollainen kustantaa?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
MSa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Maa 2004
Viestejä: 357

LähetäLähetetty: 08.04.2004 20:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Benefoni ESC! on tutullani. Olen koiramiehenä usein tuntemattomissa metsissä ja olen omaan suunnistajan peruja olevan peukalokompassi ja karttatuloste minigrippussissa-tyyliini itseni kartalla pitämisessä. Toimii hyvin.

Olin pahuksen yllättynyt kerran tuttavani ollessa mukanani ja katsoessani tämän sunnuntaikävelijän huoletonta menoa tuntemattomassa maastossa.

Vaikka ko karttapohja (se oli ehkä 1:50000 tai 1:100000 luokkaa oleva kartta jossa esim suot olivat eroteltuna metsästä ja metsäautotiet mukana) ei ole peruskartan veroinen, niin on se enemmän kuin riittävä suunnistamiseen. Siitä pystyi hyvinkin tarkkaan ottamaan itsensä luonnossa kiinni laitteen näyttämään paikkaan kartalta.

Ihan jees vehje siis, mutta kyllä käsittääkseni Garminit metsäkartoilla yltävät parempaan tarkkuuteen. Tosin jos on koiramies ja kaipaa tutkaa sekä GPSsää hommiinsa eikä nyt omista kumpaakaan, niin sitten en muuta kyllä suosittelisi kuin ottamaan sen Pointterin koiratutkaGPS:n. Tulee kaksi kärpästä yhdellä iskulla.

MSa


Suunnistuksen ollessa edelleen
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
gixxeri
Vieras





LähetäLähetetty: 09.04.2004 06:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on käytössä Magellan SportTrak Map. Oon kyllä ollut tyytyväinen. Mielestäni paljon mukavampi käyttää mitä Garminit. Lisäksi ko. laitteessa on sisäinen muisti johon saa CD:ltä ladattua tarkempia karttoja. Laitteessa on valmiiksi asennettuna Suomen tiekartasto. Siinäkin näkyy kyllä järvet sun muut mutta ei tosiaan oo mikään maastokartta
Takaisin alkuun
Erkki
Vieras





LähetäLähetetty: 14.04.2004 08:59    Viestin aihe: Garmin Vastaa lainaamalla viestiä

Selevittelin tuota karttahommaa. Eivät tienneet vielä tarkempaa aikataulua, milloin uudet kartat on tulossa, mutta arvelivat että aikaisintaan kesällä ja silloin ihan etelä Suomesta. Tarkkuudesta sanoivat, että tulee suurinpiirteinen samanlainen kuin Erätukullakin, mutta siellä näyttäis olevan kartta CD:llä. Hinnasta en saanut mitään tarkkaa tietoa muuta kuin että pyörii 160-180 euron välillä GT-lehden kokoinen alue. Onko muuten kellään kokemuksia Garminin uudesta 60C tai CS mallista?
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 14.04.2004 09:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko kukaan lataillut mitään omia karttoja noihin magellanin gps:iin? Mulla ois metsästysalueeltani peruskarttalehdet digitaaliformaatissa ja kiinnostais tietää onnistuuko niitten lataaminen magellan:iin. Lähinnä oon ajatellut meridian gold tai sporttrak map mallia. Onko noissa vaihtoehdoissa jotain plussia/miinuksia ajatellen metsästyskäyttöö ? Ja sitten vielä oisko jollain "Magellan MapSend Streets and Destinations" cd:tä ja tietoo siitä mikä on siinä olevien karttojen tarkkuus verrattuna, erätukun kauppaamaan Garmin kartta legendiin?
Takaisin alkuun
-m-
Vieras





LähetäLähetetty: 14.04.2004 09:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mullakin olisi omat kartat digiformaatissa. Löytyykö laitetta
jonka muistiin karttoja pystyy latamaan itse. Miten kartan
lukitus koordinaatteihin hoituu?
Takaisin alkuun
Elain
Vieras





LähetäLähetetty: 21.04.2004 16:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

-m- kirjoitti:
Mullakin olisi omat kartat digiformaatissa. Löytyykö laitetta
jonka muistiin karttoja pystyy latamaan itse. Miten kartan
lukitus koordinaatteihin hoituu?


GPS laitteissa kartat ovat vektorimuodossa, joten pelkkä digi-muoto ei riitä. Sitä paitsi tavallisiin GPS-laitteisiin ei pysty lataamaan muuta kartta-aineistoa kuin valmistajan omalla formaatilla tehtyä. Ohjelmia, joilla voitaisiin muuttaa jonkun muun formaatin kartat esim. Garminille ei tietääkseni ole olemassa ainakaan vapaasti saatavissa. Jos haluaa käyttää esim skannattuja karttoja, pitää hankkia Palm tai PC ja kytkeä gps siihen. Esimerkiksi Ozi Explorer ohjelma on siinä hyvä apu. Tällaista viritelmää ei kyllä voi metsään viedä.

Garminille löytyy joittekin bittinikkarien tekemiä ohjelmia, joilla voidaan manuaalisesti vääntää formaattia, joka voidaan ladata karttana laitteeseen. Niissä kartta tehdään PC:llä siten, että manuaalisesti ikään kuin piirretään uusi kartta vaikkapa skannatun kartan päälle, joka on näytöllä. Yksityiskohdat riippuvat sitten omasta viitseliäisyydestä. Koordinaattien kiinnitys tapahtuu tiettyyn pisteeseen. Piirtämisessä ja lataamisessa käytetään omia ohjelmiaan. Koska ohjelmat eivät ole kaupallisia, niiden käyttö edellyttää melkoista pc:n tuntemusta ja kokeilunhalua.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 30.04.2004 22:02    Viestin aihe: hyvä mutta tyyris Vastaa lainaamalla viestiä

Hankin hiljattain Benefon ESC! NT2002 GPS/GSM ( http://www.marinea.fi/kauppa/products.php?p=eb6e70 ) ja olen ollut erittäin tyytyväinen ostokseeni. Tällä hetkellä sen saa edullisimmillaan 599€+kulut. Sivuiltani pääsee katselemaan mm. sen arvostelut yms. ( http://www.kotinet.com/vkallio )
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 01.05.2004 16:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Opetelkaa lukemaan karttaa ja muutenkin kulkemaan metässä niin ei tarvi mitään gps:ää. Niin on täällä susirajan takana opetettu lapsesta pittäin metässä kulkemaan eikä ole tarvinu gps:siä. Kun mökiltäni lähden itääna päin saa kävellä hippasta lähes 40 kilometriä eikä tarvi tietä ylittää. Sitten tulee vastaan piikkilanka-aita ja sen takana sitä kairaa vasta riittäisikin. alueeni ossan kyllä kulkea vaikka unissani ja ilman mitään apuvälineitä, vaikka kokoa metälläni on enemmän kuin etelän pienillä kunnilla.
Takaisin alkuun
Repesorsa
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9356
Paikkakunta: Sieltä

LähetäLähetetty: 01.05.2004 21:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Turha örvellellä, että osaa itse kulkea omissa lähimetsissään ilman mitään apuvehkeitä. Käy sinäkin joskus tuntemattomilla mailla, niin tiedät minkä takia ihmiset hankkivat paikannuslaitteita.
Vai etkö uskalla mennä?
_________________
I'm back!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mjy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Maa 2004
Viestejä: 128

LähetäLähetetty: 01.05.2004 21:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä se kartta ja kompassi toimii myös aivan tuntemattomilla selekosilla;)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vkallio
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Huh 2004
Viestejä: 126
Paikkakunta: Pattijoki

LähetäLähetetty: 01.05.2004 22:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tosi asiahan se on, että vanha kunnon kartta ja kompassi on hyvä yhdistelmä, mutta NYT eletään kuitenkin vuotta 2004 ja pelit ja vehkeet on sen mukaiset. Ja nopeuttaahan se mm. avunsaantia mikäli sattuu onnettomuuksia tms. kun voi soittaa hätäkeskukseen ja antaa tarkemmat koordinaatit kuin sanoa, että oon täällä kairassa jotakuinkin parin kilsan päässä siltä ja siltä metsäautotien risteyksestä pohjoiseen jalka poikki keskellä metsää...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla
mjy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Maa 2004
Viestejä: 128

LähetäLähetetty: 01.05.2004 23:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Entäs sitten kun akut loppuu gepsistä? Kartta ja kompassi eikun pelittääWink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 01.05.2004 23:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eppäilen, että näitä meiän mettiä ei kaikkien mittapuun mukkaan lasketa lähimetiksi. Ympärillä n. 200 000 ha valtionmaita, joista suuri osa suojelualueita,. asukkaita vain 2 parissa talossa, kauppaan 87 km. ja tiestö lähes olematon.
Eppäilen myös etteivät kaikki ole tietoisia siitä tosi asiasta, ettei ne hienot gps laitteet ole täälläpäin suomea erityisen tarkkoja (tosi juttu), ollaan nääs vähän syrjässä sateliittien lentoreiteiltä. Totta on myös se, että suuntavaisto kehittyy kummasti kun lapsesta asti on kairaa kulkenut. Vaikka itse kehunkin niin oon myös kulkenu. Keskimäärin on tullu oltua metässä noin 100 yötä vuodessa, porossa, metässä, kalassa ja marjassa.
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 3 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com