Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Kyy Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 14.02.2009 13:23 Viestin aihe: Tukin huolto? |
|
|
Kyseessä on vanha kiväärin öljytukki. Painaumia ja nirhaumia on jonkun verran kertynyt ajansaatossa. Onko mitään kotikonstia millä saisi painumat nousemaan, vai kannattaako viedä tukkisepälle? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
sopanja Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.02.2009 14:04 Viestin aihe: |
|
|
Soitinrakennuspuolella käyttävät höyryä painumien oikomiseen. Tippa vettä lommon päälle ja kuumentaa veden vaikka tinauskolvilla. Tuon pitäisi "viisaampien" mukaan toimia, omakohtaista kokemusta ei ole. Tuo siis painumille, joista ei ole lähtenyt säleitä. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Jari2 Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 1284 Paikkakunta: pohjois-häme
|
Lähetetty: 14.02.2009 17:02 Viestin aihe: |
|
|
Silitysrautaa olen myös kuullut käytettävän veden kanssa. _________________ Tottelevaisuus on metsästysinnon puutetta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.02.2009 17:15 Viestin aihe: |
|
|
Märkä rätti ja höyryrauta on "kova sana" tuossa hommassa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Chillie Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.02.2009 17:23 Viestin aihe: |
|
|
Ja helpompi höyryttää, tai ihan vain kastella kun on tukista hionut sitä vanhaa oljypintaa auki ensin.. Eli hionta puulle, ja höyrytys, tai ihan vain kastelu.. edellä mainittu tapa ehkä tehokkaampi.. toistetaan tarvittavan monta kertaa. Sitten hiontaa hienommilla karkeuksilla, välillä kostuttamalla karva ylös.. ja kun on mieleinen niin oljykäsittelyt..
S |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Wikke Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.02.2009 17:36 Viestin aihe: |
|
|
Vimpaksi teräsvillaa No. 000 ja 0000. Eikä haittaa vaikka öljynkin kanssa/jälkeen tuolla hinkkaat. Petsaillessa sitten eri asia tuo jälkeen... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 14.02.2009 18:14 Viestin aihe: |
|
|
Osa sepistä varoittelee tuon teräsvillan käytöstä. Saattaa ilmeisesti jäädä karvoja puuhun (huolimattomalta?) ruostumaan. Yli tonnista märkähiomapaperia voi käyttää tai yhden ohjeen mukaan muovista hankaussientä. Tuota sientä en ole kokeillut mutta hienoa paperia kyllä. Toimii ihan kohtuullisesti. Koepaloja olen tässä öljyillyt ja sävytellyt ja yhteen palaan jäi raaka Danish Oil yli puoleksi tunniksi kun en muistanut poistaa liikoja muutama minuutti öljyämisen jälkeen. Siinä ei oikein hieno paperi auttanut vaan piti ottaa 0000 villa avuksi ja kyllä lähti juomut. Tuntuu aluksi hölmöltä ottaa lähes kaikki juuri levitetty öljy pois. Kyllä se pinta siitä kuitenkin syntyy. Puolen tusinan kerroksen kohdalla ollaan jo melko mukavassa alussa... Pari päivää kerrosten väliä saa olla ainakin että ehtii hartsit kovettua. Ja ehdottomasti palikka paperin taakse. Sormeen jos luotat niin mutkainen pinta tulee. Takaan sen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Chillie Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.02.2009 20:31 Viestin aihe: |
|
|
Hiomatyyny on ihan ok.. Ja "kokkikuitu" liinoja löytyy ainakin kolmea karkeutta.. mustaa, punaista ja valkeata..
Puulle en ole kokeillu, mutta metallilla toimii..
S |
|
Takaisin alkuun |
|
|
igorrock Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 14.02.2009 21:36 Viestin aihe: |
|
|
Teräsvilla toimii hyvin kun kunnolla öljykäsitellyn tukin ns. "viimeistä pintaa" tehdään mutta "puhtaan" puun kanssa sitä ei kannata käyttää juuri em. "nukkaamisen" vuoksi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 14.02.2009 21:36 Viestin aihe: |
|
|
En tarkoittanut hankaustyynyllä niitä hiomiseen tarkoitettuja tyynyjä, vaan sellaista kuin "scouring pad". Kuvittelisin tämän tarkoittavan keittiöhommissa käytettäviä hankaussieniä. En ole onnistunut löytämään kuin medium/fine -hiomatyynyjä rautakaupasta tai Prismasta. Lieneekö olemassakaan sen hienompia. Muistelen että tuo fine-puoli on P240. Törkeen karkee siis. Olen tyytynyt taittamaan hienosta paperista tuollaisen Prisman hiomatyynyn päälle palasen jos jossain tarvitsee puupalikkaa tai hiomapalaa pehmeämpää taustaa. Toimii niinkin. (meneepä yksityiskohtaiseksi... ) |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TAK85 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.02.2009 12:40 Viestin aihe: |
|
|
Wikke kirjoitti: | Vimpaksi teräsvillaa No. 000 ja 0000. Eikä haittaa vaikka öljynkin kanssa/jälkeen tuolla hinkkaat. Petsaillessa sitten eri asia tuo jälkeen... |
Ja varoittelenpa taas tuosta 0000 teräsvillasta. TAK85:lla villa syttyi kotona hehkumaan ilmeisti staattisen sähkön kipinästä. Olisi palanut koko huusholli mikäli paali olisi saanut jäädä rauhassa kytemään tyhjään asuntoon. Montakohan taloa lienee palanut sen villan takia.
Meille sitä ainetta ei enää koskaan tuoda. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
cowboy Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Jou 2006 Viestejä: 449 Paikkakunta: pohjois-suomi
|
Lähetetty: 15.02.2009 15:23 Viestin aihe: |
|
|
ilmeisesti et ole ottanut huomioon öljyjen itsesyttymisvaaraa käytetyt tumpit + muu öljyyn sotkettu aines voi syttyä itsekseen, kuiteskin onni onnettomuudessa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TAK85 Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.02.2009 19:26 Viestin aihe: |
|
|
Ei kysymys ole ollenkaan siitä. Kyllä minä kemian alalla 40 vuotta tutkimushommissa toimineena itsesyttymisvaaran tiedän. Täysin puhdas paketti voi syttyä staattisen sähkön vaikutuksesta. Onhan siitä paketissa varoituksiakin.
Niinkuin syttyikin. Onhan siitä hehkuvasta paketista (puhtaine kääreineenkin) kuvatkin dokumentteina olemassa ja olen niitä näyttänyt täällä netissäkin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 15.02.2009 19:37 Viestin aihe: |
|
|
Kuinka todellinen tuo luonnonöljyillä kasteltujen rättien itsesyttymisvaara oikein on? Joka paikassa siitä varoitellaan mutta en ole koskaan kuullut että missään olisi todellisuudessa syttynyt. (Olen tainnut täälläkin jossain tätä ihmetellä...) Aina silti joko hävitän rätit polttamalla tai kastelen ne läpi vedellä tai levitän vain vähän sotkeentuneet rätit vaikkapa purkkien päälle ilmavasti. Tämä viimeinen konsti luettu muistaakseni Danish Oil -purkin kyljestä. Ilmeisesti on kysymys lämpötasapainosta? Siis jos rätissä syntyy enemmän lämpöä kuin mitä mytty kykenee siirtämään ympäristöön, on itsesyttymisen vaara?
Tuo teräsvillan syttyminen kuulostaa kyllä aika ääritapaukselta. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
cowboy Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Jou 2006 Viestejä: 449 Paikkakunta: pohjois-suomi
|
Lähetetty: 15.02.2009 19:44 Viestin aihe: |
|
|
TAK85 kirjoitti: | Ei kysymys ole ollenkaan siitä. Kyllä minä kemian alalla 40 vuotta tutkimushommissa toimineena itsesyttymisvaaran tiedän. Täysin puhdas paketti voi syttyä staattisen sähkön vaikutuksesta. Onhan siitä paketissa varoituksiakin.
Niinkuin syttyikin. Onhan siitä hehkuvasta paketista (puhtaine kääreineenkin) kuvatkin dokumentteina olemassa ja olen niitä näyttänyt täällä netissäkin. |
oppii sitä näköjään jotain uuttakin kun vilkaisin paketin kylkeä niinhän siinä lukee varotustekstit, kumma juttu että vasta nyt asia käy ilmi, itse kun olen aina pitänyt näitä märkiä rättejä ainoastaan vaarallisena. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|