OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Minkälaista puukkoa käytät?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jouset, teräaseet ja työkalut
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Sniper86
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 28 Huh 2004
Viestejä: 10
Paikkakunta: Iitti

LähetäLähetetty: 19.11.2004 13:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tätä nykyä mukana roikkuu Lapin puukko. Ennen perus mora, joka hävisi metsällä.
_________________
Treue ist unsere Ehre
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tupla-Topi
Vieras





LähetäLähetetty: 21.11.2004 10:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen ruukannut itse tehdä eräpuukot, hyviä rakennussarjoja saa alle 30 €, tekeminen on hauskaa eikä kahta samanlaista tule. Eräpuukkoni ovat varsin pieniä, repussa kulkee mukan pikkukirves tulipuita varten.
Takaisin alkuun
geratherm
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2004
Viestejä: 1501
Paikkakunta: Oulun lääni

LähetäLähetetty: 22.11.2004 15:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä kulkee marttiinin vaaleakahvainen Ilves. Itse tehtyä puukkoa ei raski kantaa mukana, koska sitä on sitte mukava vanhana pappana katella ja todeta että prkl ku sitä on oltu pentuna huono puukontekijä.. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
omatekemä
Vieras





LähetäLähetetty: 22.11.2004 22:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omatekoisilla on pärjäilty. Normaalipuukko ja nylkyveitsi erikseen. Terät itse taotut Böhler K510 hopeaterästangosta. Puukon päät joko raidanjuurivisaa tai loimupihlajaa öljykäsiteltyinä. Joskus myös tuohilapuista ladottuna. Ylä- ja alahelat messinkiä. Tuppi kasviparkittua tuppinahkaa, jossa nahan keskiosa on jätetty vähän raaksi. Tästä nahasta tulee kovempi tuppi, joka ei veny ja löysty käytössä niinkuin normaalisti parkittu nahka usein tekee. Värjäys Narvi-väreillä tai erkoisnahkamaalilla.
Puukkotietoutta löytyy netistä esim. Suomen puukkoseura ry:n sivuilta, Brisa Oy tai teräsrenki.fi. Kanattaa hakeutua puukontekokursseille, jossa oppii alkeet.
Takaisin alkuun
ICA bokförlag, Västerås
Vieras





LähetäLähetetty: 22.11.2004 22:56    Viestin aihe: Bo Bergman: Knivar Vastaa lainaamalla viestiä

Så här tillverkar du skaft och slida till din egen kniv.
ISBN 91-534-1206-0

Ihan hyvää oppia saa myös tästä ruotsinkielisestä teoksesta, jota on myyty ainakin Hemslöjd (?) - liikkeissä Ruotsissa.
Takaisin alkuun
huru ukko
Vieras





LähetäLähetetty: 22.11.2004 23:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ruottalaisten puukot ja puukkokulttuuri on korkeatasoista. Etenkin tupen koristelussa ovat huippuja. Ruosissa, Norjassa ja Tanskassa on useita hyviä puukkoalan julkaisuja. Itse vaalin Suomen puukkoseuran jäsenenä SUOMALAISTA puukontekoperinnettä.
Takaisin alkuun
emis.
Vieras





LähetäLähetetty: 22.11.2004 23:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omatekoisilla on pärjätty erittäin hyvin useita syksyjä. 1% hiiliteräksestä taottuna terät. Ei ole vielä tarvinnut teroitella tänä syksynä, hyvin on terässä kestänyt.
Takaisin alkuun
aisola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Jou 2004
Viestejä: 210
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 27.02.2005 22:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lapin Puukon Sotilaspuukko keikkuu täällä mukana. Hyvä ja kestävä puukko.
Leveäterä kestää antaa jo kunnolla "heviä", ei käy kuin parille Marttiinille että naps ja terä poikki. Kaapissa olisi pari sepän takomaa ruotoa, joskos ne joskus saisi valmiiksi asti tehtyä.

Repussa kirveenä Fiskarsin handy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
geratherm
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Hei 2004
Viestejä: 1501
Paikkakunta: Oulun lääni

LähetäLähetetty: 28.02.2005 12:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No nyt joulun jälkeen vyöllä keikkuu sissipuukko. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Imppa
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 05 Lok 2004
Viestejä: 8
Paikkakunta: Kiiminki

LähetäLähetetty: 12.03.2005 23:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ihan omatekemä tuplapuukko on vyössä kiinni. Pienempi 60 mm terällä ja isompi 95 mm terällä. Molemmissa puukoissa visakoivu-kahva ja öljyllä käsitelty. Puukot sopevia sekä kalalle että riistalle...Ja lenkinpätkäkin mukavasti muotoutuu tikun nokkaan... Shocked -Imppa-
_________________
-Imppa-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Huoleton
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Tam 2005
Viestejä: 142
Paikkakunta: Joensuu

LähetäLähetetty: 21.04.2005 10:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Omatekemä haulikon hylsypuukko kaksinpuolin teroitettu pienriistalle
ja oma tekoinen leuku ei millekään riistalle.
Nyt valmisteilla myös hirven nylykypuukko visakoivukahvalla ja
rautasahan terästä valmistetusta terästä.
_________________
Huipulle pääsee vain oikealla voitelulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
keklu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 57
Paikkakunta: Kanta-Häme

LähetäLähetetty: 21.04.2005 15:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wanhasta marttiinista jätti aika, joten nykysellään käytössä on itse kasattu puukko Hankalan terällä. Olisi pitänyt aiemmin tehdä itse. Nyt vasta huomaa miten hyvin voi "customi" istua käteen.
_________________
Jaa mää vai? Emmää vaan tiärä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
koilliskaira
***


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 1717
Paikkakunta: Ivalo

LähetäLähetetty: 21.04.2005 17:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jo monta monituista vuotta on vyöllä keikkunut iso leuku. Terän pituus 21cm. Puukot olen tehnyt itse. niitäkin alkaa olla vaikka minkälaista. Nylkypuukkoja ja pikkupuukkoja..ja sitten isompia. Terät olen myös itse takonut karkaissut ja päästänyt. Kahvamateriaalina käyttänyt joko visäkoivua, mustaa tammea, padoukkia, mahonkia ja raidan ja koivun pahkaa jne. Luu on myös tuttu materiaali. niin ja tuohesta on myös tullut muutama puukko tehtyä.

Itse kans olen kuullut tuosta sapelistani kettuilua..mutta mielestäni se on todella toimiva ratkaisu minun tarperisiin. Sillä saa vuotua todella hyvin, sillä saa pienet risusavotat ja makkuuhavut katkottua, ja kun massaa on tarpeeksi ja kokonaisuus on kestävää tekoa niin se hoitaa silloin tällöin kirveen virkaa pienempien puiden kohdalla. Suolistukset ja nylkemiset hoituu kätevästi. Edellytyksenä on tietysti että terä on hyvässä terässä.

Ainoa asia missä se ei ole hyvä, on pienten tammukoiden perkaus. Leukun teränkärjen teroituskulma on niin suuri että ei tahdo saada mahaa auki pikkukaloilta.
_________________
Ne on saamamiehet ja pyytömiehet erikseen...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
wufwuf
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 12 Huh 2005
Viestejä: 14
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 08.06.2005 09:32    Viestin aihe: Puukko mukana Vastaa lainaamalla viestiä

Moron

Hirvenperässä seilatessa mukana kulkee Martinin Condor Big Game Martef, teflonpinnoitteisella terällä, autossa hassu retkisaha rintalastan avaamiseen ja fiskarssin toiseksi pienin kirves.

Muilla eräreissuilla vyöllä killuu huomattavan vanha Rosellin vaarinpuukko, se miniversio wanhasta eräpuukosta.

Arkisin johonkin taskunliepeeseen tökättynä CRKT:n Long's Peak 4" mittaisena. Kiva auottaessa kirjeitä, paketteja ja narujen katkomisessa ja muissa pikkunäpertelyissä.

Eli puukko aina tarpeen ja käytön mukaan ja aina mukana.
_________________
- Timppa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pyymies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tou 2005
Viestejä: 187

LähetäLähetetty: 08.06.2005 17:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vanha sotapuukko, sukukalleus....
_________________
Parempi pyy pivossa, kun kymmenen oksalla!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Jouset, teräaseet ja työkalut Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 15, 16, 17  Seuraava
Sivu 4 Yht. 17

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com