OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Vesilintulammen tekeminen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 25, 26, 27  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Riistan hoito ja -laskenta
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 25.02.2009 19:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Puolisukeltaja sorsat oli ne aikuisia tai poikasia ruokailevat mieluiten alle 0.5m syvyisessä vedessä, koska se on niille sellaisessa helpointa. Syvyys ei niinkään vaikuta vesilintujen poikastuotantoon (nehän pesii kuivalla maalla) vaan siihen että allas soveltuu poikasille kasvupaikaksi.

Hyvä elinympäristö on:
-rannoiltaan rikkonainen (ns mosaiikkimainen)
-suht avoin (avointa maastoa myös altaan reunoilla)
-mahdollisimman paljon matalaa vettä
-vedessä paljon selkärangattomia
-rauhallinen ihmishäirinnältä
-rauhallinen pedoilta

Noilla pääsee alkuun. Tuosta karttakuvasta katsoin että alue on kohtuu tasamaalla. Jos luin karttaa oikein niin pelkkä ojan patoaminen ei tule kyseeseen. Kaivamaankaan en alkaisi, koska se toimenpide pistää ravinteet liikkeelle. Jos savea on saatavilla paljon niin itse tekisin altaan tuonne pengertämällä, niin silloin sitä selkärangattomille tärkeää hajoavaa kasviainesta jäisi veden alle sellaseksi 3-5vuodeksi. Muutenkin pitäisin kaivamista viimeisenä keinona kosteikon tekemisessä.
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mpihtola
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Huh 2008
Viestejä: 72
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 25.02.2009 20:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotain tälläistä on ollut mielessä. Projektiryhmän (lue sivulta 5 eteenpäin) suunnitelmista en vielä tiedä, sillä suunnitelmat ovat kesken. He selvittävät pystyykö kosteikkoa edes perustamaan alueelle tai onko se järkevää.



Tässä hieman omaa visiota.

Muistelen, että haettaessa EU-tukia niissä vaaditaan, että peltojen elollinen pintamaa pitää kuoria pois veden alle jäävältä alueelta. Niin hullulta kuin se tuntuukin.

Pistäkää parannusehdotuksia ja omia visioitanne.
_________________
Kuuluisia viimeisiä sanoja:
"Olen minä ennenkin purkanut tämän tyyppisiä pommeja!"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 25.02.2009 22:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo olet oikeassa siinä että kuvailemasi kaltaisessa tilanteessa tulee fosforia runsaasti sisältävä pintamaa kuoria pois. No tsemppiä projektille Wink
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mpihtola
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Huh 2008
Viestejä: 72
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 26.02.2009 13:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miltä vaikuttaa tuo edellä oleva kuva padon ja pengerryksen paikasta. kannattaako pitää mielessä vai heittää romukoppaan. Ette tunne aluetta, joten varmaan hankala hahmottaa kokonaisuutta, mutta kuitenkin.
_________________
Kuuluisia viimeisiä sanoja:
"Olen minä ennenkin purkanut tämän tyyppisiä pommeja!"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 26.02.2009 14:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kerroppa mpihtola, että mikä ko pellon käyttötarkoitus on nyt tai tulevaisuudessa.
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mpihtola
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Huh 2008
Viestejä: 72
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 26.02.2009 15:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pelto on viljelykäytössä nyt ja tulevaisuudessa ainakin 10 vuotta.

Kasvamassa on ensikesänä tod. näk. ohraa/kauraa. Noin 1 ha tulee olemaan heinällä. Ei ole vielä varmaa tulevatko pellot olemaan joskus tulevaisuudessa kokonaan heinällä.

Selvensikö tilannetta?
_________________
Kuuluisia viimeisiä sanoja:
"Olen minä ennenkin purkanut tämän tyyppisiä pommeja!"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 26.02.2009 16:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos kerta kyseessä on niin alava alue mitä karttakuva antaa ymmärtää niin unohda patoaminen (korkeintaan pieni vaikutuksinen pohjapato). Samalla pengertäminen on turhaa (jos ei pengerrä koko altaan reunoja). Kaivamalla vesialueen laajentaminen tuntuu ainoalta järkevältä vaihtoehdolta saada aikaiseksi edes jonkin näköinen vesilintu lutakko ilman että viljely ja metsät kärsii vedenvaikutuksista.

Jos tuo olisi minun pelto niin en edes ajattelisi tekeväni siihen kosteikkoa (tämä vain kartakuvien perusteella) koska koneellista työtä tulisi liialti. Mutta tuohon pää ojaan tekisin kyllä tuollaisen ruokinta altaan.

Siihen sitte vaan reipasta ruokintaa päälle ja nautitaan vesilinnustuksesta. Wink
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mpihtola
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Huh 2008
Viestejä: 72
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 26.02.2009 23:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aue on tosiaan aika alava, mutta tuo kohda johon piirsit tuon altaan on ikäänkuin luonnollisessa loivassa notkelmassa. Siinä siis olisi kosteaa maata ilman tuota ojaakin.

Jonkinlainen pohjapato on lähes pakko tehdä (ilmeisesti ojan päähän ennen laskemista lampeen), koska muuten veden pinta ojissa laskee liikaa alhaisen vedenpinnan aikana. Ideana olisi pitää vedenpintaa mahd. samalla tasolla kevään/kesän aikana. Vielä on epäselvää, millaisia laskeutusaltaita ym. vaaditaan, jos aikoo hakea tukia EU:lta. Tätä projektiryhmä selvittää parhaillaan.

Piirtämääsi ruokinta-altaan paikkaa siirtäisin kuvassa ojien Y-haaraan (lähemmäs koivumetsän laitaa). Sitten vielä toinen samanlainen aivan lammen lähelle ojan päähän.

Edit: Ruokintaa on harjoitettu nyt kolmena keväänä-syksynä lammella ja hyvin on vilja maistunut. Viimesyksynä oltiin jahdissa lammella ja tulijoita on kuulemma ensi syksynkin aloitukseen. Oli kuulemma niin hyvin lintuja Laughing
_________________
Kuuluisia viimeisiä sanoja:
"Olen minä ennenkin purkanut tämän tyyppisiä pommeja!"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 27.02.2009 00:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse veisin ruokinta altaan mahdollisimman kauaksi metsälaidasta. Syy siihen on se että ruokin vesilintuja enkä petolintuja. Kaikki yli3m puut kelpaa tähystys alustaksi petolinnuille ja siksi jo aiemmassa viestissä mainitsin hyvän elinympäristön kriteeriksi avoimuuden. Vesilinnutkin karttavat ja ovat arkoja metsänlaita vesissä Wink
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mpihtola
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 21 Huh 2008
Viestejä: 72
Paikkakunta: Kuopio

LähetäLähetetty: 27.02.2009 08:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo petojen kyttääminen lähellä metsänlaitaa on kyllä tiedossa. Tosin ainakaan tällä hetkellä petoja ei juurikaan ole, mistähän liene johtuu Rolling Eyes

No, näitä ehtii vielä miettiä, koska kaivaustyöt alkavat aikaisintaan vuoden kuluttua, jos silloinkaan.
_________________
Kuuluisia viimeisiä sanoja:
"Olen minä ennenkin purkanut tämän tyyppisiä pommeja!"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
J-
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Mar 2008
Viestejä: 100

LähetäLähetetty: 06.04.2009 13:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen itsekin tuota petokysymystä miettinyt.

Suunnitellun kosteikon (lupa jo kunnossa) reunamalla kasvaa muutama iso puu jotka tahtoisin jättää maisemallisista syistä paikoilleen, mutta mietityttää se, että tuleeko niistä sitten petolintujen kyttäyspaikka jos ne jättää paikoilleen.

Vesilintujen kannalta olisi varmaankin parasta kaataa kaikki puut pois kosteikon reunamilta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ippetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Elo 2007
Viestejä: 3598

LähetäLähetetty: 06.04.2009 15:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo ei se isoo käkkärää tarvi et siinä alkaa koukkunokat kyttäämään. Nurinvaan ja polttopuiks tulevan talven varalle...
_________________
Rapakunnossa oleva etenee hyvin mudassa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
harri.salo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2008
Viestejä: 433
Paikkakunta: lestijärvi

LähetäLähetetty: 07.04.2009 11:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kosteikon teko alkoi moto alotti hakkuun puuta nurin 3,5 hehtaarin

alalta noin 400-500 kiintoa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hek-a
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Elo 2006
Viestejä: 588
Paikkakunta: Taikayön tienoo...

LähetäLähetetty: 10.04.2009 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime elokuussa aloitettiin monen vuoden jahkailun jälkeen sorsamontun kaivuu. Pesivää linnustoa ei "lampeen" ole tarkoitus haalia vaan lähinnä kyseessä on maisemanhoitoa ja kenties jahtimahdollisuuksia, saa nähdä. Paikka on vanha ja umpeenkasvanut savimonttu.





Kuinka ollakkaan urakka keskeytyi ollessaan vasta puolessa välissä. Tai itse asiassa urakka kyllä jatkui, mutta muutti jonkinverran luonnettaan...


Pari viikkoa sitten kesällä keskeytyneen kaivuun jälkiä korjailtiin.


Kaivannosta tuli noin 60 m pitkä ja keskimäärin 15-20 m leveä. Syvyyttä on enimmillään vajaat 2 metriä, mutta noin 1/3 pinta-alasta on luiskattu niin, että veden korkeudesta riippumatta vettä on 10-40 cm. Tästä on hyvä jatkaa, kun kaivinkone taas joskus kulmille saapuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Pedro
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 13 Hei 2004
Viestejä: 53
Paikkakunta: Helsinki - Saarijärvi

LähetäLähetetty: 13.04.2009 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kerropas hek-a, kuinka monta konetuntia tuollaisen montun tekemiseen meni yhteensä. Samankokoinen lätäkkö on suunnitteilla ja kasailen tässä kustannusarviota. Montako kuutiota lähti maata noin suurinpiirtein? Oliko tuttu kuski vai maksoitteko markkinahintaa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Riistan hoito ja -laskenta Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 25, 26, 27  Seuraava
Sivu 7 Yht. 27

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com