OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Garmin C60 kokemuksia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ilek
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 17 Kes 2004
Viestejä: 29

LähetäLähetetty: 17.11.2004 12:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elain, mistä löytyy imuroitavia topoja?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras






LähetäLähetetty: 17.11.2004 12:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Etsi netistä ohjelma nimeltä eMule, lataa se koneeseesi ja käytä Search toimintaa hakusanalla topo finland, niin alkaa pelittämään....
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 18.11.2004 01:25    Viestin aihe: Carmin 60C Vastaa lainaamalla viestiä

Olen hankkimassa (Carmin 60C) gpsiä. Kertokaa joku miten American tai European karttapohjat vaikuttavat käytettäviin Vapaa-ajan tai Topo Suomi karttoihin ? Miten visuaalinen näkymä eroaa näytöllä tai käyttö?
"Mä eksynyt kokonaan oon ja haluan vain .........."
Takaisin alkuun
Elain
Vieras





LähetäLähetetty: 18.11.2004 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Olen hankkimassa (Carmin 60C) gpsiä. Kertokaa joku miten American tai European karttapohjat vaikuttavat käytettäviin Vapaa-ajan tai Topo Suomi karttoihin ? Miten visuaalinen näkymä eroaa näytöllä tai käyttö?
"Mä eksynyt kokonaan oon ja haluan vain .........."


Peruskarttapohja ei (tietääkseni) vaikuta mitään ladattavien karttojen käyttöön tai näyttöihin. Ainoa ongelma USAn mallissa on, että mennessä ladatun kartan ulkopuolelle, siellä ei ole juuri mitään teitä näkyvissä, ellet satu olemaan USAssa Crying or Very sad .

Pohjalle voi tietysti ladata jonkin yleisen Suomen karttapohjan vaikka MapSourcen maailmankartastosta tai MetroGuidesta, mutta se vie turhaan tilaa käytettävissä olevasta muistista ja noita kerttoja on hankala/kallis hankkia.

Tuossa 60C:ssä voi olla päällekkäisiä karttoja ladattuna, jotka näkyvät Garminin oman prioriteetin mukaan, jos molemmat kartat on valittu näkymään yhtä aikaa. Valikosta voi kuitenkin valita myös eri tilanteessa halutun kartan näkymään näytössä. Pohjakartta on aina pienimmällä prioriteetilla eli sen päälle tulevat automaattisesti ladatut kartat ellei toisin valita.

Käsittääkseni tuo Erätukun 60C versio on USAn malli, johon on ladattu käyttis, joka sisältää suomen kielen. Voi olla, että myös USAn malleissa on valikossa suomi, tätä en ole pystynyt tarkistamaan. Silloin tuo laite on tietysti suoraan USAn malli. Tilatessani laitetta Erätukusta, kaveri puoli väkisin tuputti mukaan 'ohjelmoinnin', siis karttojen latauksen ja käyttöjärjestelmän päivityksen, vaikka sanoin voivani tehdä ne itse. Hinta oli luokkaa 20 eur, jotan suostuin siihen käyttiksen takia. Nyt jälkeenpäin tuntuu siltä, että he lataavat uuden käyttöjärjestlemän ehkä juuri tuon suomen kielen takia sitä mukaa, kun laitteita myydään.

Ilekin kysymykseen taisi tulla vastaus tuolla yllä. Missään tapauksessa en suosittele mahdollisesti laitonta imurointia Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Heska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 1578

LähetäLähetetty: 19.11.2004 12:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elain kirjoitti:
Voi olla, että myös USAn malleissa on valikossa suomi, tätä en ole pystynyt tarkistamaan.


Luulisi että on, kun omassa 'kevyessä' Geko 201 mallissakin on suomenkielinen valikko. (USA malli)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Vieras






LähetäLähetetty: 19.11.2004 22:19    Viestin aihe: Mä eksyny kokonaan oon...... C60 ja eri kartat. Vastaa lainaamalla viestiä

Asiat selviävät kysymällä.
Onko joku voinut tarkastella samassa gps laitteessa molempia karttoja TOPO Suomi ja Vapaa-aika?
Kysyn tätä siksi, että näin Carmin 60C laitteesa Vapaa-ajan kartan, jossa oli liikekeskusalue kiinteistöineen.
Kontrasti ainakin tälläisessä karttapaikassa oli silmälasikäyttäjälle huono. Kiinteistöjen väri oli maaston (teollisuusalue) kannssa hyvi saman sävyinen.
Laite oli myyvän liikkeen tiloissa. Valastus oli loisteputki valo. Ei päivänvalosta apua.

ps. Tieto tekee tuskaa, silti sitä tarvitaan, vaikka ostopäätös vaikeutuu.
Takaisin alkuun
Illu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Maa 2004
Viestejä: 131
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 20.11.2004 12:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä 60C:n USA mallissa on suomen kieli valmiina tehtaalta lähtiessä. Kaikissa malleissa, osto maasta ja/tai peruskartasta riippumatta, joita Garmin myy suomen markkinoilla niin pitäisi olla suomen kieli valittavana jo tehtaalta lähedettäessä.

Tuon ohjelmiston päivitys kannattaa tehdä laitteeseen aika ajoin, jos vain omistaa datakaapelin.

Vielä kun saisi tuon peruskartankin itse päivitettyä euroopaksi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elain
Vieras





LähetäLähetetty: 20.11.2004 17:33    Viestin aihe: Re: Mä eksyny kokonaan oon...... C60 ja eri kartat. Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Asiat selviävät kysymällä.
Onko joku voinut tarkastella samassa gps laitteessa molempia karttoja TOPO Suomi ja Vapaa-aika?
Kysyn tätä siksi, että näin Carmin 60C laitteesa Vapaa-ajan kartan, jossa oli liikekeskusalue kiinteistöineen.
Kontrasti ainakin tälläisessä karttapaikassa oli silmälasikäyttäjälle huono. Kiinteistöjen väri oli maaston (teollisuusalue) kannssa hyvi saman sävyinen.
Laite oli myyvän liikkeen tiloissa. Valastus oli loisteputki valo. Ei päivänvalosta apua.

ps. Tieto tekee tuskaa, silti sitä tarvitaan, vaikka ostopäätös vaikeutuu.


Topo-kartoissa ei ole ihan yhtä pahaa kontrastiongelmaa, koska kiinteistöjä eivät näy juuri ollenkaan Laughing .Tai näkyvät yleensä pisteinä haja-asutusalueella ja lisäksi teksti 'Talo', joka hiukan hämmästyttää, olisi nekit bitit voinut käytää johonkin muuhun. Joillakin alueilla talojen ääriviivat on mekritty, mutta väritys on 'pellon' väri kuten Vapaa-ajan kartoissakin. Taajama-aleella ei ole merkitty rakennuksia ollenkaan. Vapaa-ajan kartassa rakennukset on merkitty todella tarkasti. Tämä siis niissä kartoissa, joita itse olen selannut.

Topo kartoissa näkyvät sen sijaan joiden järvin (=suurimpien) syvyyskäyrät ja kävelypolut. Korkeuskäyriä on myös hieman taajemmassa eli 5 metrin välein ja Vapaajan kartassa 10 m välein. Topossa on myös joitakin kiviä merkittynä.

Illu Kirjoitti:
Lainaus:
Kyllä 60C:n USA mallissa on suomen kieli valmiina tehtaalta lähtiessä. Kaikissa malleissa, osto maasta ja/tai peruskartasta riippumatta, joita Garmin myy suomen markkinoilla niin pitäisi olla suomen kieli valittavana jo tehtaalta lähedettäessä.


Jos näin on, niin nuo Erätukun GPSt on ilmeisesti suoraan USAn malleji ilman sen kummempia päivityksiä.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 21.11.2004 21:42    Viestin aihe: Carmin 60c Vastaa lainaamalla viestiä

Yritin haeskella Euroopan puolelta hintavertailuja "suomi" gps laitteisiin.
En osunut selvästi edulliseen kauppaan. Hintaero oli suomen hintoihin verrettuna aika pieni. Sad Täytyyhän jotakin laskea postitukselle ja etenkin kuinka ongelmatapauksessa soitat suutasi meren taakse. Evil or Very Mad Täällähän sitä voi lähteä vaikka kalaan Oulunjärvelle ja käydä samalla kysymässä: "Onko tästä vekottimesta muuksi, kun kalanrisuksi"?
Jos joku on löytänyt halppiskauppoja tällä Euroalueella ottaisin ilomielin vastaan osoitteita. Question
Takaisin alkuun
Illu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Maa 2004
Viestejä: 131
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

LähetäLähetetty: 22.11.2004 00:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei uitettujen kanssa tarvitse ongelma tapauksissa ottaa yhteyttä merentaakse, pitäisi riittää kun ottaa yhteyttä viralliseen maahantuojaan. HUOM!!! siinä lukee pitäisi, kukaan ei kai vielä ole onnistunut/yrittänyt!!! Garminin kanta asiaan tosiaan on että paikallinen maahantuoja ottaa vastuun myös harmaatuoduista, ellei toimi niin yhteyttä vaan pääkonttoriin. Toisekseen Garminin korjaukset hoidetaan maailmanlaajuisesti Englannissa sijaitsevassa korjaamossa, jonne voi laittaa laitteen itsekkin suoraan.

Tosin noihin ei EU kauppoihin pitää lisätä rahti + tulli + ALV.

EU kauppoja löytyy esim. vanhoista viesteistä:
http://www.gpsw.co.uk/
www.sportextreme.com
www.aspidshop.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elain
Vieras





LähetäLähetetty: 22.11.2004 10:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuosta portugalilaisesta www.aspidshop.com kaupasta on erittäin hyvät kokemukset. Toimitukset parin päivän luokkaa ja tavara tulee FedExpressillä suoraan kotiin. Ja lähetyskulut ovat kohtuullisia 10€ luokkaa ja joissakin tuotteissa lähtyskulut EU-alueella kuuluvat hintaan. Kannattaa huomioida, että hintoihin tulee alv 19% mukaan, se on kyllä selvästi mainittukin ja erikseen näytetty.

Tilasin sieltä 60C:n asennustelineitä ja muuta lisävarustetta, olivat postikuluineen halvempia kuin Suomessa ja tietysti toimitus suoraan kotiin parissa päivässä. Siellä oli pari päivää sitten tarjouksessa nuo telineet, muutaman euron, mutta postikulut laskutettiin täyteen hintaan. Silti hinta jäi reilusti alle Suomen tason.
Takaisin alkuun
jukkas
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 47
Paikkakunta: Helsinki

LähetäLähetetty: 23.11.2004 21:15    Viestin aihe: Garmin C60 kokemuksia Vastaa lainaamalla viestiä

Tarttu tuossa viimekesän jenkkien retkeltä matkaan tuommoinen etex Legend, siinä on suomenkielinen valikko valittavana suoraan laitteessa. Tuli tuossa vaan mieleeni kun joku mainitsi että kun saisi karttapohjan muutettua euroopaksi itse, niin minulle tuli mieleen että missähän sen voisi tehdä vaikka jonkun muun toimesta että sais esim. suomentiekartan näkyviin. Kun en tunne näitä laitteita oikeastaan ollenkaan vielä ja englannin kielisen käyttöoppaan kanssa on muutenkin vähän hidasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
amerikasta
Vieras





LähetäLähetetty: 30.11.2004 02:16    Viestin aihe: Re: Carmin 60C Vastaa lainaamalla viestiä

Anonymous kirjoitti:
Olen hankkimassa (Carmin 60C) gpsiä. Kertokaa joku miten American tai European karttapohjat vaikuttavat käytettäviin Vapaa-ajan tai Topo Suomi karttoihin ? Miten visuaalinen näkymä eroaa näytöllä tai käyttö?
"Mä eksynyt kokonaan oon ja haluan vain .........."



Ajatus ostaa karttapohjia tukeva Garmin eTrex Legend GPS jostain nettimyymälästä USA:sta - tuleekohan ongelmia? Saakohan Garmin Vapaa-ajan kartan käyttöön (Lappi)? Mitähän tarkoittaa tarjolla oleva 'euro model' Garminin laiteista? Ainakin 60C:n kokemusten perusteella USA-mallit näyttäisi olevan kelpo tavaraa. Onko muuten eTrex Legend (C) hyvä perus karttaGPS vai pitäiskö ajatella esim. 60C? Tarve lähinnä Pohjois-Suomen vaelluksille ja kelkkailun tueksi tuiskuihin.
Takaisin alkuun
Elain
Vieras





LähetäLähetetty: 30.11.2004 10:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos hankit Legendin USAsta, niin hinta on tällä hetkellä suurin piirtein sama euroissa kun numerot ovat dollareissa. Eli siis n. 30-35% tulee lisää lähetyskuluista ja veroista. Kannattaa tarkistaa kuitenkin lähetyskulut aina tarkkaan, koska niissä voi olla suuriakin eroja.

Käsittääkseni euro-mallin ja usa-mallin ainoa ero on laitteen peruskarttapohja. Ainakin Legend C:ssä on Euroopan tiekartasto reititysominaisuudella. Legendissä sillä voi olla jonkin verran merkitystä, koska muistin koko rajoittaa ladattavien karttojen määrää. Toisaalta Legend C:sä on 24 MB muistia, joten sinne mahtuu jo noin 6 Vapaa-ajan karttalehteä tai aika iso määrä City Select tai Metroguide karttoja (useampi 100 km x 100 km).

Vapaa-ajan kartan voi ladata noin 4 MB lohkoissa ja yksi lehti on n. 40km x 40 km. Tavallisen Legendin ongelma on 8 MB muisti, joka sallii vain kahden lehden lataamisen kerrallaan. Lisäksi vapaa-ajan kartan kaikki lehdet eivät ole tasan 4 MB vaan aavistuksen verran suurempia jolloin voi ladata vain yhden lehden kerrallaan. Legend C:ssä on lisäksi USB-väylä. Kannattaa siis ilman muuta hankkia Legend C jos harkitsee Legendiä.

Legend C:n edut verrattuna 60C:hen ovat halvempi hinta ja pienempi koko. 60C:ssä taas on muistia 56 MB, isompi näyttö ja patterien kesto ainakin perus Legendiin verrattuna on huomattavasti parempi, C:hen verrattuna saamaa luokkaa. Muuten laitteista löytyy lähes samat toiminnat.

Jos harkitsee peruskartta GPSiä lähinnä turvalaitteeksi ja repussa pidettäväksi, niin perus Legend on varmasti edullisin ratkaisu.
Takaisin alkuun
Vieras






LähetäLähetetty: 01.12.2004 22:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elain kirjoitti:
Lisäksi vapaa-ajan kartan kaikki lehdet eivät ole tasan 4 MB vaan aavistuksen verran suurempia jolloin voi ladata vain yhden lehden kerrallaan. Legend C:ssä on lisäksi USB-väylä. Kannattaa siis ilman muuta hankkia Legend C jos harkitsee Legendiä.


Eli vapaa-ajan karttoja voi latailla tarpeen mukaan, jos haluaa vuortella esim. keski- ja pohjois-Suomen karttojen kesken? Tuleeko tarvittava softa mukana, kun ostaa kartan? Saako kartat medialla, josta uudelleen lataus onnistuu? Mistä kartta kannattaa ostaa, jos ottaa laitteen postimyynnistä Ameriikasta?
Takaisin alkuun
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 2 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com