OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Omavalmiste ase.
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
jopotus
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Syy 2008
Viestejä: 48

LähetäLähetetty: 02.06.2009 10:33    Viestin aihe: Omavalmiste ase. Vastaa lainaamalla viestiä

Hei.

Tiedän kyllä että te aseharrastajat ette tykkää tällaisista pikkupoikien leikeistä mutta haluaisin rakentaa itse aseen kokoelmissa säilytettäväksi.

Tietenkään en ole suunnittelemassa toimivaa tuliasetta vaan starttiasetta/blankkeria.

Tarkoitus olisi näyttää itselle sekä sukulaisille ja tuttaville että aseen rakentaminen ei välttämättä ole mitään rakettitiedettä vaan se onnistuu tavalliselta kaduntallaajalta jos tarvetta ja halua on. Olisihan se hienoa laittaa lasikaappiin esille omavalmisteinen ase.

Nyt kysynkin että onko tällainen toiminta laillista vai hautaanko suunnitelman heti alkuunsa? Tuliaseitahan ei tietenkään saa itse valmistaa ja hyvä näin. Starttiasehan ei ole luvanvarainen kapistus vaan täysin lupavapaa jos sitä ei voida luokitella kaasuaseeksi.

Loppuun esittäisin kainon pyynnön.
Älkää alkako saarnaamaan homman kyseenalaisuudesta. Tiedostan toki että joku voi pitää tätä näinä aikoina vähintäänkin arveluttavana mutta jos tuntisitte minut, ei teillä olisi epäilystäkään etteikö tarkoitukseni todella olisi valmistaa "toimivaa" asetta puhtaasti koristeeksi sekä mielenkiinnosta aseita ja niiden tekniikkaa kohtaan.

Hyvää alkanutta kesää kaikille.
-Joona.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 02.06.2009 14:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Tuliaseitahan ei tietenkään saa itse valmistaa ja hyvä näin."

Asia ei itseasiassa ole ihan noinkaan. Viranomaisilta on anottavissa ns. rakennuslupa jonka saatuaan luvan haltija voi sitten vaikka itse (jos taidot ja muut resurssit riittävät) rakentaa haluamansa laisen aseen (ei kuitenkaan sarjatuliasetta).

Valmis ase on sitten tarkastutettava ja hyväksytettävä Riihimäen asetarkastuslaitoksella. Jos sieltä tulee papereihin "leima", on jäljellä enää normaali lupaproseduuri poliisin kanssa ja sitten ao. henkilöllä on käytössään ihan itse tehty luvallinen ase.

"Tarkoitus olisi näyttää itselle sekä sukulaisille ja tuttaville että aseen rakentaminen ei välttämättä ole mitään rakettitiedettä vaan se onnistuu tavalliselta kaduntallaajalta jos tarvetta ja halua on."

Kannattaa muistaa että sillä rakentaako oikean toimivan aseen vaiko vain aseen näköisen esineen, on suuri ero. Aseseppien ammattikoulutus on vaativa eikä niihin hommiin ole ihan jokaisesta "sorvarista"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jopotus
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Syy 2008
Viestejä: 48

LähetäLähetetty: 02.06.2009 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No toimivaa asetta en missään tapauksessa aio edes suunnitella vaikka se lain puitteissa mahdollista olisikin. Vaan "toimiva" eli siis starttipistooli/blankkeri. Blankkeri taitaa vaatia kaasuaseluvan?

Enkä siis väitä tai luule olevani ammattimainen aseseppä, en edes sorvaaja. Tarkoitin että joka poika voi rakentaa kerran-pari toimivan aseen jos halua ja tarvetta on ja juuri sellaista tässä olen suunnittelemassa, sillä erotuksella ettei tähän aseeseen saa minkään laisia livepatruunoita edes vasaralla hakkaamalla. Vain starttipanoksia.

Toimintatapa näillänäkymin olisi kertatuli. Kaasunpurkausaukko olisi piipun sivulla runkorakenteiden suojissa.

Olenkin siitä jo hyvin karkean hahmoterman piirrustellut. Sekin tietysti on minun onnellani rangaistava teko. :S

Eli mitä luulette(/tiedätte)? Olisiko tällainen "leikkimielinen" projekti laillinen?

Olisihan tässä tietysti vaihtoehtona hankkia joku lupavapaa ase, mielellään pistooli tai revolveri mutta se ei sitten enää olisi ise tehty.
Eikä varmaan lupavapaita aseita ole edes olemassa? Paitsi tietysti dekot ja replicat mutta siinä menisi sitten se näennäinenkin toimivuus. Täysin kylmää rautapalaa en hyllyyni halua. Samalla vaivalla voisin hakea romikselta teräsputkea ja pätkiä siitä 10 sentin pätkiä hyllyn täytteeksi.

[OT]Olen lukenut että ennen vuotta 1890 valmistetut aseet olisivat lupavapaita kokoelmissa tai museoissa säilytettyinä. Vain ampuminen vaatisi luvan. Pitääkö paikkansa? Kaikki noin vanhat aseet taitavat olla "rumia" ja erittäin arvokkaita?[/OT]
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
kantti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Syy 2005
Viestejä: 597
Paikkakunta: Hölmölä

LähetäLähetetty: 02.06.2009 15:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Starttipistooli on lupavapaa. Kaasuase luvanvarainen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jopotus
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Syy 2008
Viestejä: 48

LähetäLähetetty: 02.06.2009 16:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kantti kirjoitti:
Starttipistooli on lupavapaa. Kaasuase luvanvarainen.

Mutta päteekö tämä myös omavalmisteisiin?

Sen kun saan tietää että saako starttiaseita lain mukaan itse rakennella niin jätän teidät rauhaan. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
kantti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Syy 2005
Viestejä: 597
Paikkakunta: Hölmölä

LähetäLähetetty: 02.06.2009 16:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olisko tuosta vielä hjelppiä.

http://www.dekoase.com/page/p003.html

Onkohan urheiluliikkeissä vielä sitä vanhaa revolveri starttaria myynnissä. Käy lunttaamassa toimintaperiaatetta siellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jopotus
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Syy 2008
Viestejä: 48

LähetäLähetetty: 02.06.2009 16:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen itseasiassa interwebin ihmeellisen maailman aika tarkkaan kolunnut läpi. Olen siis dekoase.com:inkin selaillut läpi.
Kiitos kuitenkin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
korvestaja
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Syy 2007
Viestejä: 1145
Paikkakunta: Marttila

LähetäLähetetty: 02.06.2009 17:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa varmistaa ja kysellä asiasta vaikkapa paikallisesta seriffin toimistosta, jos varmoja vastauksia ei täältä heru
_________________
-Kertalaakiyhdistys-
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jopotus
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Syy 2008
Viestejä: 48

LähetäLähetetty: 02.06.2009 18:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä sekin kävi mielessä mutta ajattelin että poliisi ei vällttämättä innostu ajatuksesta vaikka se kuinka laillista olisikin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.06.2009 19:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ei yhtään ihmetytä.

Miksi kyselet täältä kun täällä ei ole luvan käsittelijöitä ja asian tuntemuskin on hakoteillä.

Jos poliisi on sitä vastaan niin turhaan täältä lupaa haet.

Sen verran tiedän että peltipaukku startti paukusta saa kipakat lähdöt
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 02.06.2009 19:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hanki jopotus ensialkuun mustaruutiaseen rakennussarja ja opettele sillä aseen valmistuksen perusteita.

Osa sarjoista on tehty siten että ne eivät ostovaiheessa ole suoraan ampumakuntoisia joten niitä voi ostaa ilman hankkimislupaa. Jos aseella joskus tulevaisuudessa halutaan ampua, on siihen tehtävä tiettyjä muutoksia ja samalla myös hankittava sitten hallussapitolupa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jopotus
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Syy 2008
Viestejä: 48

LähetäLähetetty: 02.06.2009 19:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mustaruutiase voisi olla kyllä aika paljon helpompi rakenneltava.
Olen harkinnut niitäkin mutta en halua enkä tarvitse mitään muskettia tai muuta vastaavaa koska en pidä niitä millään tapaa kauniina esineinä.

Toisaalta mikään "ruuvaa kasaan" laitos ei ole itse rakennettu ase tai "ase" mikä toisaalta sotii aika paljon langan otsikkoa vastaan.

Alan kuitenkin tutkia millaisia mustaruutiaseita on olemassa ja saako mieleistä rakennussarjana.

Kiitos kaikille neuvoista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.06.2009 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valotas ny kuiteski että lyhyt pyssy vai pitkä.

Reukku vai joku single
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jopotus
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 30 Syy 2008
Viestejä: 48

LähetäLähetetty: 02.06.2009 20:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jartsu kirjoitti:
Valotas nyt kuitenkin että lyhyt vai pitkä pyssy.

Reukku vai joku single

Lyhyt.
Revolveri tai single. Ulkonäkö ratkaisee koristeessa enemmän kuin toimintatapa. Mieluummin kuitenkin revolveri.

Puhutaanko nyt siis jo/vielä mustaruutiaseista?
No joka tapauksessa vastaus on sama eli lyhyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.06.2009 21:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yhdessä vanhassa Rekyyli lehdessä on tarinaa itse rakennetusta pistoolista. En muista edes vuotta, mutta siellä se on jossakin.
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com