OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

hirvikoiran koulutus.

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
petomies
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Huh 2004
Viestejä: 90
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.04.2004 09:24    Viestin aihe: hirvikoiran koulutus. Vastaa lainaamalla viestiä

minulla on itesellä 2 vuotias norjanharmaa hirvikoira joka ei oiken toimi vielä! jos hirven löytää niin saattaa pari minuuttia haukkua ja sitten tulee pois. olen yrittänyt houkutella sitä uudestaan perään mutta en ole onnistunut. Sad ja toinen asia on koiran hakeminen. se ei oikeen lähde hakemaan! mikä neuvoksi? Confused syksyllä haukutin koiraa ja haukkui muutaman minuutin Very Happy mutta sitten lähdimme toiseen paikkaan ja se oli ihan kylän laidassa joten sillä on taipumus lähteä kylälle jos on kylän laidassa! Crying or Very sad

kaikki neuvot ovat tervetulleita!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Harmahtava
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 942

LähetäLähetetty: 01.04.2004 09:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei muutakuin metsään vaan taas heti elokuun 20 pvä Very Happy
Kyllä se koira siellä metsässä oppii.
Yks kysymys oletko käyttänyt koiraa lenkillä kylillä.
Yleensä harmaja on varhaiskypsä ja alkaa haukkumaan alle vuodeniässä.
Mahtaisko koirallasi olla pelko että eksyy sinusta metsässä.
_________________
UPean oloinen android
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Arnold
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Maa 2004
Viestejä: 234
Paikkakunta: Kennelpiiri numero 11

LähetäLähetetty: 01.04.2004 10:04    Viestin aihe: Haun opettaminen Vastaa lainaamalla viestiä

Kun pennun kanssa oletaan liikkumaan metsässä, muista että liikut vain silloin kun pentu näkee sinut. Koirilla on luontainen vietti tutkia maastoa ja hakea. Eli Liiku vain silloin kun näet koiran, kun koira "katoaa" pysähdy ja ole liikkumatta, niin kauan kunnes koira palaa, liiku sitten johonkin selvään suuntaan ja kun koira "katoaa" pysähdy ja odota koira. Alussa koira vain pyörii ympärilläsi, pian lenkit ovat neljää minuuttia. Ne kasvavat säännöllisesti kun liikut koirasi kanssa metsässä. Pian ne ovat yli kymmen minuuttisia ja sellaisella haulla hirvetkin alkavat jo löytymään.

Jos NUORELLA koiralla on taipumus mennä kylille. Mene itse sydänmaahan opeta koiraa häiriöttömässä ympäristössä. kuulostaa hullulta, mutta koiran hakua kannattaa opettaa maastossa, jossa ei varmasti ole hirveä useiden kilometrien säteellä. Silloin koira oppii aktiiviseksi ja laajahakuiseksi hakijaksi.

varmasti on olemassa paljon parempiakin keinoja opettaa koiria kuin äsken mainitseman. Täytyy muistaa että jokainen koira on yksilö ja niillä on kaikilla erilainen luonne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petomies
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Huh 2004
Viestejä: 90
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.04.2004 10:18    Viestin aihe: kiitos! Vastaa lainaamalla viestiä

olen käyttäny koiraani lenkillä kylällä! kannattaisiko ruveta kiertämään metsäteitä lenkillä?


kiitoksia kaikista neuvoista! lisää saa tulla!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
Arnold
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Maa 2004
Viestejä: 234
Paikkakunta: Kennelpiiri numero 11

LähetäLähetetty: 01.04.2004 15:29    Viestin aihe: Turvallisempaa se ainakin on Vastaa lainaamalla viestiä

Enpä tiedä onko väliä missä koiraa juoksuttaa, mutta ainakin on turvallisempaa juoksuttaa sitä metsäteillä, kun on vähemmän liikennettä ja koiran liikkeistä ei voi olla koskaan varma. (Mustelmia on tullut pöyrällä koirankanssa kaaduttua)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Harmahtava
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 942

LähetäLähetetty: 01.04.2004 20:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oma mielipide on että ei pentuna missään nimessä kuljeteta kylillä/lenkillä teitä pitkin
Olen nähnyt miten monta koiraa on laitettu pilalle kun auton kans on hyppyytetty koiraa.
Ja kun metsästys alkaa niin koira juoksee varmasti teitä pitkin kun on siihen opetettukki.
Vanhemmalle koiralle mikä haukkuu jo hirviä, on aivan sama silloin missä sitä hyppyyttää.
Itse opetin oman koiran niin että en pentuna kävellyttänyt edes polkuja pitkin vaan polkujen sivussa, eikä koira osaa vanhenpanakaan kulkea tietäpitkin, vaan mieluummin kulkee metsässä.
Ja luulen ettei opetus ole mennyt hukkaan ku omalle 2 vuotiaana oli ammuttu 22 hirveä
_________________
UPean oloinen android
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
petomies
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Huh 2004
Viestejä: 90
Paikkakunta: Keski-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.04.2004 07:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kertoisitteko vielä omia hirvikoiran koulutus muistoja miten kaverit/itse olette hirvikoiranne kouluttanut. Wink siitä voisi olla hyötyä muillekkin koiran kouluttajille! meneekö koira pilalle jos esim. metsätiellä/metsässä pelkästään juoksuttaa(ei metsästys aikana) koiraa ettei se ole kytkettynä vai kannattaako aina olla narussa?

kiitos jo tähän mennessä tulleista vastauksista!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
juggis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 27
Paikkakunta: EP

LähetäLähetetty: 04.04.2004 21:50    Viestin aihe: tiellä juokksutus Vastaa lainaamalla viestiä

Itselläni on kokemusta tiellä juoksutuksesta: Kettua ajavia koiria ja hirvikoiria. Ei mitään ongelmaa. toki olen juoksuttanut auton edellä metsäautoteillä ja kettuja ja hirviä on löytynyt. Sama juttu jos lähden kävelemään metsään niin koirat ovat ovat hakeneet metsästä. Kaikille koirilleni ei tämä toki ole onnistunut, muttei niitä "epäonnistuneita" voi muutenkaa kehua. MUTTA EN KOSKAAN PENTUJA OLE TUOLLAI AUTON EDELLÄ JUOKSUTTANUT, vaan kuten edellä on jo kommentoitu, kävellen metsässä ja sitten kun koira rupiaa pelaamaan,niin sitten vasta auton edessä. Ei ole ollu ongelmia koiran haussa tai toimivuudessa, jos koiran metsästysvietti on ollu kunnossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Retonkimies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 1407
Paikkakunta: Riekkomailla

LähetäLähetetty: 05.04.2004 09:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No eihän se auton edessä juoksuttaminen mitään KOULUTUSTA olekaan!
Sillä saa kyllä koiran kunnon nopeasti kohoamaan ja olen itsekin seisojaani alkusyksystä juoksuttanut semmoisia 8-12 km pätkiä. Vauhdin on koira saanut määrätä itse ja aika kovaa on tykännyt mennä Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juggis
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 27
Paikkakunta: EP

LähetäLähetetty: 05.04.2004 13:08    Viestin aihe: koulutustako? Vastaa lainaamalla viestiä

Kuten viestissäni kirjoitin juoksutan koulutettua koiraa auton edellä. Pointti oli ylempänä mainittu taipumus tiellä juoksemiseen. Omat koirani ovat ottaneet niin kettuja ajoon kuin hirviä haukulle useasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Battue
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 04 Huh 2004
Viestejä: 24
Paikkakunta: Tyrwää

LähetäLähetetty: 08.04.2004 14:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Koska itse kulsen sairauteni vuoksi melko hitaasti metässä, niin koira on alkanut tekemään melko pitkiäkin lenkkejä. Kun olin paremmassa kunnossa ja vauhti kovempi, koirakin haki ainoastaan pientä aluetta. Nyt haku on jo tutkasta seurattuna kilometrejä. Ilmeisesti ei aina jaksa ootella kempuraa Isäntäänsä !
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com