OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Teeren kuvat
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15410

LähetäLähetetty: 15.09.2009 14:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on kaksi alunperin 7 m teleskooppivapaa, joista olen ottanut ohuimman kärkipalan pois. Pariin teerenkuvaan olen vääntänyt täytteen sisään jäykästä rautalangasta kehikon, langan päät tulevat ulos jalkojen kohdalta. Langan päät vavan sisään, asennon loppusäätö ja vavasta sen verran mittaa ulos että kuva tulee sopivaan kohtaan puuta rungon sivusta. "Mustekalalla" sitten vapa runkoon kiinni (camovärisellä tietysti). Kaverin apu kuvan korkeuden säätämisessä on erittäin hyödyllinen. Haittana ratkaisussa on se että paria valmiiksi täytettyä kuvaa ja vapoja joutuu kantamaan mukana, mutta nyt mulla on hieno eberlestock, sinne mahtuu mitä vaan. Muutama tyhjäkin kuva mahtuu, voi sitten tuupata sammalta sisään ja heitellä oksille.

Tuota naruhommaa olen miettinyt myös, olen siitä kuullutkin mutten ole käytännössä testannut. Aamulla aika rientää aina liian nopeasti eli silloin ei viitsisi paljoa alkaa kokeilemaan, teleskooppivapa on suoraviivainen ja riittävän toimiva.

Joskus tuntuu kuvat toimivan, joskus ei. Jos olisi vapaa mies ja voisi mennä jahtiin kelin mukaan niin toimisivat varmaan paremmin kun nyt kun reissut ajoittuvat muiden hommien perusteella. Viime vuonna olin kuvastelemassa viimeisenä jahtipäivänä vesisateessa, silloin ne eivät toimineet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gracko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Mar 2006
Viestejä: 60

LähetäLähetetty: 15.09.2009 14:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rastinsahi kirjoitti:
thaapasalo kirjoitti:
Harrastetaanko teillä sitten tuollaista verkkopyyntiä, kun noin hyvin tunnut tietävän saaliin määrän mitä tulee? Wink


Kuulin tuosta metodista silloin kun vielä Jojensuussa asuin. Mitä ei autopyynnillä saatu, niin tuolleen ne enolaiset jahtasivat Wink


Itse olisin valmis kieltämään soitimelta pyynnin ja kuvastamisen. Tai tässäkin pieni prosentti kusipäitä pilaa kaikkien maineen. Oikealla tavalla toteutettuna paras muoto valikoivaan pyyntiin. On vain ittellä niin huono esimerkkejä tullu vastaan. Pahin mitä oon joutunut todistamaan yhtenä aamuna samalta nevalta. 18 laukausta 16 osumaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-Erästelijä-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2007
Viestejä: 108
Paikkakunta: Kajaani

LähetäLähetetty: 15.09.2009 15:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muistakaahan pitää tuossa teeren kuvastuksessa kohtuus mielessä. Sen verran tehokasta puuhaa että yhden syksyn aikana tyhjentää helposti soidinpaikan yhettömiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mehta_mies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Syy 2005
Viestejä: 1978
Paikkakunta: Nivala

LähetäLähetetty: 15.09.2009 15:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

seuralla johon kuulun on yleensä kiintiö teerille. esim viime ja tänä syksynä 3kpl naama kohti. ite yleensä yhen teeren puotan per soidinpaikka.

onhan niitä tietenki sellasiaki tyyppejä jotka ei välitä noista kiintiöistä ja kaikki ammutaan mitkä hollilta menee, valitettavasti Crying or Very sad
_________________
pikkupojista rusakoihin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti MSN Messenger
JoonasL
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Kes 2008
Viestejä: 766

LähetäLähetetty: 15.09.2009 15:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ehkä soidinalueen rauhoittaminen olisi viisainta tällaisessa tilanteessa. Kuvastuksesta olen ennenkin täällä puhunut joten en jankkaa siitä sen enempää. Tuo kuvastuksen kieltäminen on vain aina yhtä ihanaa kuulla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dominator
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2008
Viestejä: 430

LähetäLähetetty: 15.09.2009 15:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä ollut kyllä heikkoja saaliit kuvastuksesta huolimatta, vähän huono paikka tai jotain kun aina soivat ihan vieressä ja lentelevätkin, mutta ei kuvat kelepaa Embarassed syy varmaan ihan omissa virityksissä kun kuvat keikkuu välillä puissa vähän miten sattuu jne Cool (nytkin yksi kuva roikkuu puussa puntin kanssa kun vähän katkesi ajatus virityksen kanssa... pitänee koittaa se jotenkin ronkkia alas sieltä...)



btw kylläpä ne nuo tieltämetsästäjät eniten harmittaa, kun ei jakseta jäädä kyttäämään aukkoihin tai lähteä edes jalan kiertelemään... No oman seuran mailla ei nykyään tunnu linnut kiinnostavan ketään niin samapa tuo sitten miten niitä kukin metsästää, itse taidan olla ainoa joka jaksaa kuvien kanssa taistella Embarassed
_________________
Powered By: 308WIN T3 Hunter + Luger PRO-NA 3-12x56 + AU Jet-Z
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gracko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Mar 2006
Viestejä: 60

LähetäLähetetty: 15.09.2009 18:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

dominator. Minulla on se käsitys ettei niitä kuvia voi väärin laittaa(aivan sama kuin vain jotakin tummaa puussa). Pitää vain löytää se pää soidin paikka. Syksyllä sitä ei vältämättä ole. Nuoret urokset harjoittelee. Itse tuli laittomasti aikoinaan pellolta pyydettyä teeriä. Ikää 13v ja isä pystyi navetan lasista kattomaan pellolle perään. Isä vannotti aina ettei saa ampua päälikkö kukkoa. Oli itte jonkun soitimen pilanut. Eihän se haittaa kun oli tilaa siirtyä ja mitä on siirtymään. Mutta tänä päivänä.
Silloin 90-luvun alussa nämä ("luonnonsuojelijat") vihreät hyväksyi kanalintujen peltometsästyksen ja kuvastimisen. Oli kuulemma hieno elvyttää hienoja jahtiperinteitä. Meidän seurassa tehtiin heti kohta päätös, ettei pelloilta saa kanalintuja ampua ja hyvin on toiminut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8470
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 15.09.2009 20:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Musta ennemmin, jos homma kusee, on vika metsästäjässä, ei niinkään jahtitavassa. Varmasti soidin kestää sen, jos siellä käy syksyllä muutamana aamuna ja ampuu yhden tai pari teertä. Riippuen tietysti soitimen koosta, eli jos siellä käy kaks kukkoa ja toisen ampuu pois niin ehkä se vähän viilenee se tunnelma... Rolling Eyes

Voi olla et kuvastus on ehkä "helpompi" metsästysmuoto. Mut jos kiintiöt on oikein niin ja pysytään sopimuksessa että vanhat kukot pyritään säästämään, niin eikö se ole ihan sama miten sen kiintiönsä ampuu??? Rolling Eyes Mä ainakin ammun mieluummin varman laukauksen kuvilta pellolla, ku jotain pomppulintua jossain ryteikössä. Huonol tuuril menee se vuoden ainut teerikin raanakoks... Sad

Aattelin nyt vaan herättää keskustelua...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 15.09.2009 21:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä näistä asioista mielestäni pitää keskustella.

Monella seuran alueella vaan tahtoo olla se yks ainoa pelipaikka. Noh, ammut sieltä sen pari kukkoa. Naapurin Sepi ampuu pari myös. Jaska käy pari ampumassa. Teppo ei saa kuin yhden, oikein komeen kyllä. Peku peräti kolme ja sen velipoika pari. Kalle veti munat pataan loppukaudesta. Jokainen käy vain sen pari reissua. Tämä tarkoittaa lopulta sitä, että se soidin on jo häiriintynyt, vaikka sinne vielä joku lintu jäisikin.

Tilanne on eri, jos alue on laaja ja pelipaikkoja paljon suhteessa metsästäjien määriin, tai jos soidinpyyntikulttuuria ei yksinkertaisesti ole. Soidin on kuitenkin myös syksyllä niin tärkeä tapahtuma, että sen sotkeminen vaikuttaa myös kevääseen mm. nuorten lintujen hakeutumisena ja kevyenä osallistumisena touhuun.

Harkintaa peliin todellakin sen pyyntimuodon kanssa. Saa sen linnun kuvilla tai kuvitta muualtakin ja tosiaan voi valitakin. Ei ehkä ole niin helppoa, vaan eikö metsämies haekin haasteita? Kuvilla ja suhauttelulla saa laajallakin jängällä teeret ohjattua haluttuun paikkaan, ilman kuvia homma on jo haastavampaa. Hyvin sen muistaa mitä touhu oli ennen kuvastuksen sallimista ja mitä sen jälkeen. Muuttui aika dramaattisesti se homma. Kuvastusta en lähtisi kieltämään, mutta seurojen ja maanomistajien päätöksiä rauhoittaa tärkeitä soidinpaikkoja mielestäni tarvittaisiin toisin paikoin.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
3U54PR
Kanta-asiakas


Liittynyt: 12 Syy 2006
Viestejä: 1010

LähetäLähetetty: 15.09.2009 21:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

"Ei se pyyntitapa vaan se metsästäjien yliverotus.." Samaa voisi sanoa autoilusta, sama kait se olisi, jos kiintiöissä pysyttäisiin. Seura kielsi teerenkuvastamisen tästä kaudesta alkaen.. laillista tai ei, syynä oli viime kauden 5 teertä/aamu tahti kun teeri on sen 3p ja kanalinnustukseen on 15p/ukko. Samat sankarit kutsuivat vieraitakin tuohon vaativaan pyyntimuotoon, joten se siitä. Valittaahan aina saa mutta kun ne kitisevät kasvot pysyvät porukan mielessä piiiiiitkäään... Nyt vaan reilupeli tästä eteenpäin.. lahtarikuvastusta harjoittavalle kaikki samettiset sinne ja syvälle ja niillä kukkojenruhoilla ympäri korvia.

Harmi, että amerikan take`em vei tulevilta mettämiehiltä mahdollisuuden kuvastukseen kys. alueella.. Onhan se kumminkin mahtavaa.. istua ilman hikeä ja puristaa, puristamisen jälkeen.
_________________
Parempi metso repussa kuin kymmenen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Rastinsahi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Elo 2005
Viestejä: 7252
Paikkakunta: Lapin lääni

LähetäLähetetty: 15.09.2009 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi ihmeessä seura ei vain olisi voinut rauhoittaa pelialueita? Kuvastuksen "kieltäminen" kun ei ole mahdollista seuran toimesta, rauhoitusalueita taas voi perustaa. Käytännössä kuka vaan seurastanne voi edelleen kuvastaa, päätös nääs ei ole lainvoimainen.
_________________
Tapion viljan puimakone
http://www.tajukankaan.com
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
thaapasalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 242
Paikkakunta: Joensuu (Eno)

LähetäLähetetty: 15.09.2009 22:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Viime syksynä mun kuvilta pudotettiin kokonaista 2 teertä, toinen mulle ja toinen kaverille. Kumpanenkin ollaan koirattomia opiskelijoita.

Katson mulle kuuluvaksi sen oikeuden, et rankan opintoviikon jälkeen Voin ottaa kerrankin aamulla auton, kuvat, aseet, kaffet ja eväät ja mennä suolle ennen Auringon nousua. Laitella kuvat, pistää ampumapaikat kuntoon, ottaa kuksan kahvia, poltella savukkeen ja aloittaa metätyksen. Siinä on yleensä kiva ja kaunis aamu aikaa katella luonnon heräämistä, katella ja kuunnella metän lintuja. Kerrankin näin ilman päiväreppua ja monen, monen tunnin kävelyä metässä ihan vaan et pääsee iltapäiväks taas johonkin kävelemään, mistä pääsee illaks kiertämään taas jotain paikkaa.

Omille kuville saa laskeutua teeriä ilman pelkoa siitä et tulisivat ammutuiksi. On niitä mokomia kiva ihan vaan katellakin.

Nämä jampat ketkä vaativat kuvastuksen kieltoa rinnastuu mun mielessä punaviher-vasemmistoon käsiasekieltoineen sun muineen. Ei se pyyntitapa vaan metsämiehen oma kontrolli. Nämä vähä-älyiset pikupojat keillä ei hermo pidä vaan liipasimesta vedetään uudestaan ja uudestaan kuuluvat muutenkin siihen ajatuksiltaan köyhään marginaaliin, keillä ei tulisi olla minkään valtakunnan metsästysoikeutta muutenkaan.

Kuten sanottu jo aiemminkin, muutama mätä omena pilaa koko sadon.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
thaapasalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Syy 2008
Viestejä: 242
Paikkakunta: Joensuu (Eno)

LähetäLähetetty: 15.09.2009 22:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Gracko kirjoitti:
Rastinsahi kirjoitti:
thaapasalo kirjoitti:
Harrastetaanko teillä sitten tuollaista verkkopyyntiä, kun noin hyvin tunnut tietävän saaliin määrän mitä tulee? Wink


Kuulin tuosta metodista silloin kun vielä Jojensuussa asuin. Mitä ei autopyynnillä saatu, niin tuolleen ne enolaiset jahtasivat Wink


Itse olisin valmis kieltämään soitimelta pyynnin ja kuvastamisen. Tai tässäkin pieni prosentti kusipäitä pilaa kaikkien maineen. Oikealla tavalla toteutettuna paras muoto valikoivaan pyyntiin. On vain ittellä niin huono esimerkkejä tullu vastaan. Pahin mitä oon joutunut todistamaan yhtenä aamuna samalta nevalta. 18 laukausta 16 osumaa.


Kai ilmoitit johonkin moisesta/menit sanomaan ampujalle asiasta?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Gracko
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Mar 2006
Viestejä: 60

LähetäLähetetty: 15.09.2009 22:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Erittäin asiallisia kommenttia. Onko luuseri metsämies, jos ei ole mahdollisuutta pitää koiraa? Minä minä minä... Olin valmis ristiin naulitsemaan kaikki kuvastajat ja soidin pyytäjät. Onneksi täällä voi keskustella. Eikä heti mee suomi24 tasoon tai tän palstan 5 koira osioon.
Ps. kenellä oli ongelmia sametti teerien kestävyydessä. Laita yv.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dominator
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2008
Viestejä: 430

LähetäLähetetty: 16.09.2009 10:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen omille maille viritellyt kuvani sellaiselle mäen harjalla olevalle aukealle jossa kukaan muu ei käy metsällä, tämä paikka on ikäänkuin kulkenut meillä suvussa vakio paikkana missä sillon tällön sattuu teeriä istumaan puissa.
Mäen alla on sitten pikku lampi ja suota jossa lintuja tuntuu olevan aina. Kohtuus on aina mukana kun tuolla metsästetään, tosin itsellä on kohtuus pysynyt vähän väkisinkin kun ei niitä lintuja mitenkään mahdottomasti tuolla ole ollut tyrkyllä Cool tai eivät vaan ole suostuneet kuvilleni tulemaan... Tuosta aukosta ammutaan vuodessa ehkä sellainen 3 lintua joten ei mitään ryöstöä mielestäni? Loppukaudesta saattaa tyrkyllä tulla isojakin parvia, paras havainto itsellä viime syksynä oli reilu satapäinen parvi joka kävi kuvaani ihmettelemässä ja EN EDES PÄÄSSYT PUDOTTAMAAN YHTÄÄN!!!

Itse ammun mielummin linnut tuosta tutusta paikasta josta ne helposti laukauksen jälkeen koiran kanssa myös löytyvät. Tänä syksynä pitäisi koittaa tosin saada pudotettua ensinmäinen lintu myös haulikolla tuosta tutusta ympäristöstä ja kuvien läheisyydessä uskon olevan paremmat mahdollisuudet siihen kun, että lähtisin kuljeksimaan pitkin metsiä pomppujen toivossa...
_________________
Powered By: 308WIN T3 Hunter + Luger PRO-NA 3-12x56 + AU Jet-Z
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com