OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Valinta-apua hirviaseeksi
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10106
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 04.10.2010 15:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

siru8 kirjoitti:
Sanoisin, että paras vaihtoehto olis käytetty, mutta hyväkuntoinen vanhempi Sako, E.Mäkisen piipulla, kaliiperina 458WM.
Tietäisin yhden juuri sellaisen myynnissä (mulla) Wink 800 euroo.


Et tarvihtis kunnnon lintupyssyä? Mulla ois tarpeettomana ja voisin vaihtaa päikseen tollaseen puskapyssyyn.
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8415
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 04.10.2010 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mahtoikohan siru lukea tuota "hyvä panosten saanti, en aio itse ladata" -kohtaa... Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
marvin the martian
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2010
Viestejä: 2463
Paikkakunta: Sirius C3

LähetäLähetetty: 04.10.2010 15:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ase tulee nimenomaan vain hirvenpyyntiin niin 338win.mag tai 9,3x62 ovat hyviä vaihtoehtoja. Molempiin saa laadukkaita metsästyspatruunoita ja ratapaukkuakin löytyy.
_________________
Kaukana jossain on Kapakanmäki, siellä rähjää keletappiväki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20213
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 04.10.2010 18:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse olen huomannut, että paikalleen osunut .30 kuula kaataa paremmin, kuin ”johonkin” osunut 9.3mm kuula.

Valtaosahan tällä foorumilla on sellaisia, jotka ovat saaneet ultimaagisen kiväärimiehen taidot jo äidinmaidosta ja peruskoulun käsityötunneilta.

Itsellä kehityskulku meni linjaan 308…9.3…45 reilun parinkymmenen vuoden aikana.

Ainakin itse olen sen verran kovapäinen, että pidän erittäin merkittävänä ampumataidon kannalta tuota 308-vaihetta, jota kesti rapiat 10 vuotta jahdissakin, radalla edelleen ykkönen. Tuolla väljyydellä on huomattavasti helpompaa, halvempaa ja mukavampaa harjoitella sellainen hirvikaliiberien perusampumataito, että jahdissa pärjää vähintään hyvin.

Sitten kun vielä tosipaikkaan hiukan katsoo, minkälaista patruunaa laittaa pesään, niin hyvin pärjää.

Ehkä tärkein asia, mitä huomioisin sinuna: Aseessa hyvä ”liipaisu” ja se sopii valitsemasi tähtäimen kanssa hyvin poskelle.


Lähde vaikka sillä asenteella kolmenollakasilla, että vaihdat heti järeämpään, jos hirven kaatumattomuus johtuu selkeästi kaliiberista, eikä miehen mokasta (Nuukailu hirvipanosten hinnassa, huonosti sijoitettu laukaus tai ampuminen puskaan...)
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pekkis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Maa 2004
Viestejä: 2362
Paikkakunta: Laukaa

LähetäLähetetty: 04.10.2010 19:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtisellahan on hyvät argumentit. Nyt tais vaaka kallistua kolmenollakasiin. Kiitokset!!


Seuraavaksi sitten mietitään mikä on käypäinen hirviluoti ko kaliiberille...?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10106
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 04.10.2010 19:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Itse olen huomannut, että paikalleen osunut .30 kuula kaataa paremmin, kuin ”johonkin” osunut 9.3mm kuula.


Toisaalta "johonkin" osunut 9,3 tappaa huomattavasti paremmin kuin "johonkin" johonkin osunut .308.

Pelkkä kalipeerihan ei takaa harjoittelua tai ampumataitoa. Kaikista vähiten harjoittelevilla ukoilla (3. vuoden välein hirvimerkki) tuppaa olemaan juuri tuo .308 ja osumat on kyllä aivan luojassaan... Rolling Eyes
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2005
Viestejä: 1384
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 04.10.2010 19:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Osta 308 ja harjoittele sillä kunnolla. Paukut ei maksa mitään ja 100m kuolee elukka aivan varmasti.

9.3 miehet uikuttaa rekyylikammossaan paukkujen hintoja ja harjoittella ei voi kun se on A) kallista B) pölöttää ampua (tätähän ei tunnusteta).

Risuherkkyydestä on turha puhua. Kaikki kiväärikaliiperit on risuherkkiä ja puskiin ammuskelu on vastuutonta kohellusta.

Hurrit ampuu vuosittain hinttimauserilla (6.5x55) läjäpäin hirviä. Onneksi kukaan ei ole kertonu niille että pittää olla 375 H&H tai muu mankumi. Kafferipuhveli hommat on erikseen mutta jos 100m hirviä niin 308win on oiva peli.

Itellä matkassa kulkee 300WSM, 260REM tai se 308Win. Hirvikuulina Noslerin partition, Norman Oryx tai Barnesin TRX.
_________________
Eihän sitä kukhan jaksa...


Viimeinen muokkaaja, Mippi pvm 04.10.2010 19:28, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20213
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 04.10.2010 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän itsekin pidän ysikolmosta hirvihommissa kolmenollakasia parempana.

Mutta jos rehellisiä ollaan:
Tosipaikassa tärkeintä on se, että tuntee kalustonsa, tietää että se on käynnissä ja piipussa on oikeasti tarkoitukseen sopivaa hyvää kuulaa.

Ja kun ampumatilanne on käsillä, niin aseen on noustava sujuvasti poskelle, tarjottava heti hyvä tähtäyskuva kohteeseen ja liipaisun on mahdollistettava nopea ja tarkka laukaus. Tämä ominaisuus mahdollistaa monesti tilaisuuden ampua paikallaan olevaan maaliin.

Kun tilanteessa vielä mies hoitaa hommansa, niin kaato on 100% varma.

Jos ei halua harjoitella, niin siinäkin tilanteessa kesympi kaliiberi on parempi valinta...

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14819

LähetäLähetetty: 04.10.2010 19:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on vähän sama ajattelutapa, mutta sillä erotuksella, että pidän nollakutosta tai kolmesatasta yleisvehkeenä ja vain pellolla ilman koiraa on enää isompireikäinen. Olen aloittanut nollakasilla, siirtynyt sitten ysikolmoseen ja .375:een ja sitten taas kolmesataseen ja nollakutoseen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heguli
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hel 2005
Viestejä: 5666

LähetäLähetetty: 04.10.2010 19:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen heitti asiaa.
itsellä on tuo vaihe 30-06 kestänyt jo reilut 20 vuotta ja nyt on kotona jo
,308 :kin , suurempaan päin en ole vieläkään löytänyt tarvetta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tusee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Syy 2005
Viestejä: 305
Paikkakunta: Kouvola/Hamina

LähetäLähetetty: 04.10.2010 19:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos tehaskuulan varassa ollaan niin ottaisin Norman Oryxin.. Ja ei, mulla ei ole mitään suoranaista suomalaisii luotei vastaan, isäukolt jäänny toi Norman käyttö, juontaa juuresa siintä kun aikanaan Sakon ja Lapuan kuulat ei ollut ihan sillä nykytasolla..
_________________
Kyllähän tää viheltämällä hirveltä pois tulee, jos ei tänään niin sitten huomenna...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
762-39
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Huh 2004
Viestejä: 1293

LähetäLähetetty: 04.10.2010 19:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minulla on .308 ja 9,3x62.
Kummallakin kaliiperilla olen kaatanut hirviä ja kummallakin hirvi kuolee kun osuu oikeaan kohtaan.
Jos jommankumman nyt ostaisin pelkästään hirviaseeksi niin 9,3:n.
Perustella en jaksa, tai tarkemmin ottaen en jaksa kiistellä aiheesta Laughing eli mielipiteeni voi vapaasti jättää huomiotta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20213
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 04.10.2010 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos tarkoituksena on asentaa ilman muuta vaimennin, niin tuo leikkaa ysikomosenkin rekyyliä kohtuu ammuttavuuden tasolle, jolloin harjoittelua rajoittavaksi tekijäksi nollakasiin verrattuna jää hinta.

Toisaalta, jos hommaan liittyy samalla piipun pätkäisyä, niin ysikolmosessa saatetaan olla joillain tehtaanlaisilla tilanteessa, jossa lähtönopeudet putoavat jo suht alhaiselle tasolle:

- Hankalampi ennakonotto

- Luoti ei toimi enää kohteessa kunnolla (hitaalla nopeudella ei kuula aukea pienissä kohteissa)

Tavallaan koko ysikolmosen perusidea saattaa vesittyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10106
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 04.10.2010 19:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mippi kirjoitti:

9.3 miehet uikuttaa rekyylikammossaan paukkujen hintoja ja harjoittella ei voi kun se on A) kallista B) pölöttää ampua (tätähän ei tunnusteta).


Mitähän nyt viime kesänäkin seuran harjoituksissa kuljin, niin suhteessa enemmän siellä oli 9,3 ukkoja kuin näitä .308 miehiä... Suurin osa 08 miehistä ei käynyt ollenkaan. Kai ne on sitten niin luontaisia lahjakkuuksia vai tekeekö se pelkkä maaginen kalipeeri hyväksi ampujaksi?
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Lok 2005
Viestejä: 1384
Paikkakunta: Lappi

LähetäLähetetty: 04.10.2010 19:51    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
Mippi kirjoitti:

9.3 miehet uikuttaa rekyylikammossaan paukkujen hintoja ja harjoittella ei voi kun se on A) kallista B) pölöttää ampua (tätähän ei tunnusteta).


Mitähän nyt viime kesänäkin seuran harjoituksissa kuljin, niin suhteessa enemmän siellä oli 9,3 ukkoja kuin näitä .308 miehiä... Suurin osa 08 miehistä ei käynyt ollenkaan. Kai ne on sitten niin luontaisia lahjakkuuksia vai tekeekö se pelkkä maaginen kalipeeri hyväksi ampujaksi?


Son varmaan sama ko mulla. Ajan Volovola ja maantiellä näen vain Volovoja tulevan vastaan. Oliko sulla se turha 9.3 väkisin väännetty kaliiperi?
_________________
Eihän sitä kukhan jaksa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Seuraava
Sivu 2 Yht. 8

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com