OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

suujarrun poraaminen piippuun
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Villedz
Vieras





LähetäLähetetty: 31.10.2010 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä itsellä on ainakin ensisijainen tavoite lopettaa eläin mahdollisimman nopeasti.Ei muka kiire... höpöhöpö.

Paraiten selviää kun koskettaa piipulla silmää että onko siinä vielä eloa vai ei.Jos räpsähtää niin kuula kalloon.
Takaisin alkuun
mmu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 23 Elo 2005
Viestejä: 38

LähetäLähetetty: 01.11.2010 22:26    Viestin aihe: oho Vastaa lainaamalla viestiä

Nythän se vasta kaikkien rambojen isi löyty. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26324

LähetäLähetetty: 01.11.2010 22:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joskus on hyvä päästä nopeasti pistämään jos meinaa saada verettömät lihat.
se koiran kiinniottaminen ei aina onnistu ihan nopsaan ja siinä vaan tahtoo olla se ongelma et on yleensä vastapuolella.... (koira joka ei anna kiinni)

mutta täällähän onkin vain koiria jotka siirtyvät nätisti takavasemmalle kun äijä ehtii paikalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapsila



Liittynyt: 18 Syy 2010
Viestejä: 5

LähetäLähetetty: 06.11.2010 12:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pari pointtia tähän keskusteluun.
Sama määrä kaasua purkautuu piipusta oli siina änkkäri tai jarru, suunta
ja nopeus ovat vain erilaiset.
Oli myös Mag-Na-Port jarru eräässä Magnum kiväärissäni. Siinä tyypissähän on purkureiät rihlatulla alueella. En pysty sanomaan miten paljon se varsinaisesti rekyyliä vaimensi, piipun nousua laukauksessa
kylläkin ( ja pudotteli vaimennus villoja ja ampiaispesiä ampumakatoksen katosta). Etuja: Ei muutosta käyntiin (kiinteä rakenne piipussa), ei muuta ulkonäköä. Haittoja: Rankassa metsästyskäytössä
saattaa joutua purkuaukoista vettä piipun sisään ja aiheuttaa ammuttaessa vaurion. (Kokemusta.)

Jo ennen änkkäriaikaa teetin asasepällä ulkopuolisen jarrun aseeseen , jolla kilpailin SAL:in Hirven parilaukauksissa. Purkuaukot vain ylöspäin, jotta piipun nousu vaimenisi. No eihän siitä mitään tullut, kun kaasun purku ei ollut symmetrinen, niin osuma oli aina n. 65 senttiä sivussa
purkuaukkojen suunnalla. Jatkuvaa kohdistamista.

Ulkopuolinen symmetrinen jarru on suosikkini, mikäli rekyyliä ei kestä!
Vaimentajiakin metsällä näkee, mutta ne ovat yleensä ratatukkisissa
308:eissa. Kahden aeen miehet kantavat ysikolmosensa sellaisenaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.11.2010 15:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tapsila kirjoitti:
Pari pointtia tähän keskusteluun.
Sama määrä kaasua purkautuu piipusta oli siina änkkäri tai jarru, suunta
ja nopeus ovat vain erilaiset.
Oli myös Mag-Na-Port jarru eräässä Magnum kiväärissäni. Siinä tyypissähän on purkureiät rihlatulla alueella. En pysty sanomaan miten paljon se varsinaisesti rekyyliä vaimensi, piipun nousua laukauksessa
kylläkin ( ja pudotteli vaimennus villoja ja ampiaispesiä ampumakatoksen katosta). Etuja: Ei muutosta käyntiin (kiinteä rakenne piipussa), ei muuta ulkonäköä. Haittoja: Rankassa metsästyskäytössä
saattaa joutua purkuaukoista vettä piipun sisään ja aiheuttaa ammuttaessa vaurion. (Kokemusta.)

Jo ennen änkkäriaikaa teetin asasepällä ulkopuolisen jarrun aseeseen , jolla kilpailin SAL:in Hirven parilaukauksissa. Purkuaukot vain ylöspäin, jotta piipun nousu vaimenisi. No eihän siitä mitään tullut, kun kaasun purku ei ollut symmetrinen, niin osuma oli aina n. 65 senttiä sivussa
purkuaukkojen suunnalla. Jatkuvaa kohdistamista.

Ulkopuolinen symmetrinen jarru on suosikkini, mikäli rekyyliä ei kestä!
Vaimentajiakin metsällä näkee, mutta ne ovat yleensä ratatukkisissa
308:eissa. Kahden aeen miehet kantavat ysikolmosensa sellaisenaan.


Purkautuvan kaasun paine on suujarrun tapauksessa hieman suurempi. Ero tosin taitaa olla hyvinkin marginaalinen.
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 06.11.2010 17:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Purkautuvan kaasun paine on suujarrun tapauksessa hieman suurempi. Ero tosin taitaa olla hyvinkin marginaalinen.


Miksi? Millähän tuota voisi perustella? Ei piipun pituudella ole vaikutusta verrattuna kaasujen suunnan muutoksen (energia) painehäviöön. Ei kyseessä ole staattinen malli. Ja jostakin se energia otetaan myös siihen rekyylin vähenemiseen. Paine taitaa olla aina pienempi. Muuten energiaa syntyisi jostakin kaupanpäälle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8957

LähetäLähetetty: 06.11.2010 18:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Purkautuvan kaasun paineella ei ole paljon merkitystä, sen sijaan kaasun nopeudella ja suunnalla on reaktiovoiman kannalta. Koska kyseessä on kriittinen virtaus, niin ulospurkausnopeus on periaatteessa sama, vaikka riippuu hiukan suutinkertoimesta. Olettaen, että lähtöpaine on sama kuten esim. MagnaPortissa. Koska suihkun suuntaa muutetaan, niin sillä saadaan pienennettyä ulospurkautuvien kaasujen aiheuttamaa reaktiovoimaa, joka suunnataan sivuille. Jos suujarrun reikä on isompi kuin piipun, niin siinä piipun suussa tapahtuu ensimmäinen paineenlasku ja sitten edelleen suujarrun reijissä. Silloin purkautuvan kaasun nopeus on pienempi, kun lähtöpaine on pienempi. Edelleen suujarrun reijissä on kriittinen virtaus, jonka nopeus riippuu lähtöpaineesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.11.2010 19:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aris60 kirjoitti:
Lainaus:
Purkautuvan kaasun paine on suujarrun tapauksessa hieman suurempi. Ero tosin taitaa olla hyvinkin marginaalinen.


Miksi? Millähän tuota voisi perustella? Ei piipun pituudella ole vaikutusta verrattuna kaasujen suunnan muutoksen (energia) painehäviöön. Ei kyseessä ole staattinen malli. Ja jostakin se energia otetaan myös siihen rekyylin vähenemiseen. Paine taitaa olla aina pienempi. Muuten energiaa syntyisi jostakin kaupanpäälle.


Jos piippu olisi kilometrin mittainen olisi piipussa oleva paine laskenut huomattavan lähelle normaalia ilmanpainetta siinä vaiheessa kun luoti poistuisi piipusta ja pölläyttäisi kaasu tulos. Jos piippu olisi patruunapesän mittainen tai jos suujarru olisi porattu välittömästi patruunapesän eteen, paine olisi maksimissaan siinä vaiheessa kun luoti ohittaisi suujarrun ja laskisi kaasut ulos.

Mitä tulee suujarrun rekyylinvaimennukseen niin sitäkin sietää miettiä. Rekyylipotku alkaa välittömästi siinä vaiheessa kun luoti alkaa liikkua. Suujarru ei voi mitenkään vaikuttaa vielä siinä vaiheessa. Suujarru voi vaikuttaa vasta silloin kun kaasu pääsee purkautumaan jarrusta ulos. Tietenkin suujarru pienentää rekyyliä koska se luo rekyylille vastakkaisen impulssin. Mutta jokatapauksessa rekyyli ehtii kiihdyttää asetta olkapäätä vasten ennen kuin suujarrun vaikutus alkaa. Tässä ei nyt tietenkään huomioitu luodin edestään syrjäyttävää ilmaa (mainitsin vain siksi kun se joku kuitenkin kohta mainitsee).
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.11.2010 19:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:
Purkautuvan kaasun paineella ei ole paljon merkitystä, sen sijaan kaasun nopeudella ja suunnalla on reaktiovoiman kannalta. Koska kyseessä on kriittinen virtaus, niin ulospurkausnopeus on periaatteessa sama, vaikka riippuu hiukan suutinkertoimesta. Olettaen, että lähtöpaine on sama kuten esim. MagnaPortissa. Koska suihkun suuntaa muutetaan, niin sillä saadaan pienennettyä ulospurkautuvien kaasujen aiheuttamaa reaktiovoimaa, joka suunnataan sivuille. Jos suujarrun reikä on isompi kuin piipun, niin siinä piipun suussa tapahtuu ensimmäinen paineenlasku ja sitten edelleen suujarrun reijissä. Silloin purkautuvan kaasun nopeus on pienempi, kun lähtöpaine on pienempi. Edelleen suujarrun reijissä on kriittinen virtaus, jonka nopeus riippuu lähtöpaineesta.


Aivan oiken, suujarru vaikuttaa ulsopurkautuvan kaasu reaktiovoimaan ei luodin aiheuttamaan reaktiovoimaan. Saman tekee änkkäri koska se pienentää ulospurkautuvan kaasun nopeutta ja samalla impulssia. Suujarrulla voidaan ehkä periaatteessa saada jonkinlainen taaksepäin vaikuttava reaktiovoima jos suujarrun aukot on suunnattu taaksepäin.
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 06.11.2010 19:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JuhaH ei kai sinulla ole kilometrin pitkää piippua. Ei se luoti todennäköisesti tulisi sieltä edes ulos kitkan takia. Jos taas olisi patruunapesän (tai lähellä sitä mittaa oleva) piippu, ei ruuti yleensä ehtisi edes palaa täydellisesti luodin ehtiessä suujarrun kohtaan. Ehkä nämä esimerkit olisi hyvä ottaa oikeasta elämästä.

Suuri merkitys on suujarrun aukkojen, reikien koolla, muodolla ja suunnalla. Ja uskokaa tai älkää 700m/s liikkuvalla kaasulla on myös liike-energiaa, jonka suunnan muuttamiseen tarvitaan työtä. Jos kaikki ruuti ei ole ehtinyt palaa suujarrun kohdalle saavuttaessa voi paine pysyä lähes vakiona piipussa vaikka luoti on sen jo ohittanut. Ja JuhaH paljon luodin sivuuttaman ilman vaikutusta suurempi vaikutus on luodin ja piipun välisellä kitkalla ja luodin muotoutumisessa rihlojen vaikutuksesta. Ja tätä kautta painekäyrän muotoon yhdessä ruutilaadun kanssa. Muuten kummalla uskotte olevan suuremman vaikutuksen piipun lämpenemiseen, kitkalla vai kuumalla ruutikaasulla?

Jäi vielä pois..

Lainaus:
Suujarrulla voidaan ehkä periaatteessa saada jonkinlainen taaksepäin vaikuttava reaktiovoima jos suujarrun aukot on suunnattu taaksepäin.
Jos rekyylivoimaa kyetään pienentämään jopa 40% ratkaisulla on kysymyksessä enemmän kuin jonkinlainen marginaalinen voima.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.11.2010 20:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aris60 kirjoitti:
JuhaH ei kai sinulla ole kilometrin pitkää piippua. Ei se luoti todennäköisesti tulisi sieltä edes ulos kitkan takia. Jos taas olisi patruunapesän (tai lähellä sitä mittaa oleva) piippu, ei ruuti yleensä ehtisi edes palaa täydellisesti luodin ehtiessä suujarrun kohtaan. Ehkä nämä esimerkit olisi hyvä ottaa oikeasta elämästä.

Suuri merkitys on suujarrun aukkojen, reikien koolla, muodolla ja suunnalla. Ja uskokaa tai älkää 700m/s liikkuvalla kaasulla on myös liike-energiaa, jonka suunnan muuttamiseen tarvitaan työtä. Jos kaikki ruuti ei ole ehtinyt palaa suujarrun kohdalle saavuttaessa voi paine pysyä lähes vakiona piipussa vaikka luoti on sen jo ohittanut. Ja JuhaH paljon luodin sivuuttaman ilman vaikutusta suurempi vaikutus on luodin ja piipun välisellä kitkalla ja luodin muotoutumisessa rihlojen vaikutuksesta. Ja tätä kautta painekäyrän muotoon yhdessä ruutilaadun kanssa. Muuten kummalla uskotte olevan suuremman vaikutuksen piipun lämpenemiseen, kitkalla vai kuumalla ruutikaasulla?


Ihan kuinka vain . Luulisi kuitenkin, että kärjistetty esimerkki auttaa ymmärtämään miksi suujarru kasvattaa purkautuvan kaasun painetta.
Tiedätkö muuten mikä on vanha insinöörikikka? Tutkittavaa asiaa kannattaa liioitella äärimmäisyyksiin, se auttaa monesti ymmärtämään mitä todellisuudessa tapahtuu. Pienemmässä mittakaavassa vain.

Kyllä, ruutikaasulla on yllättävän paljon impulssia. Ruutikaasun massa on sama kuin hylsyyn ripotellun ruudin massa.
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 06.11.2010 20:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eipä tuolla liiottelulla ole yhtään merkitystä. Se suujarru siirtyy myös sinne lähes kilometrin päähän. Paine on molemmissa pienempi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Browning1886
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2004
Viestejä: 897
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 06.11.2010 20:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miten suujarru muka nostaa piipusta ulos purkautuvan kaasun painetta?
Jos aseella ja patruunalla x on suupaine 1000 bar niin ohjattin sitä sivuille tai ei niin vapaaseen ilmanalaan päästyään kaasun paine alkaa välittömästi laskea.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.11.2010 20:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Browning1886 kirjoitti:
Miten suujarru muka nostaa piipusta ulos purkautuvan kaasun painetta?
Jos aseella ja patruunalla x on suupaine 1000 bar niin ohjattin sitä sivuille tai ei niin vapaaseen ilmanalaan päästyään kaasun paine alkaa välittömästi laskea.


Eikös se suujarru lyhennä piippua noin kaasun purkautumisen kannalta koska kaasu pääsee ulos muutamaa senttiä ennen piipun suuta. Tarkoitan tietenkin sellaista piippuun porattua suujarrua en kierteellä liitettyä erillistä jarrua. Lyhyempi piippu = kaasu purkautuu ulos suuremmasta paineesta.
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Browning1886
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Jou 2004
Viestejä: 897
Paikkakunta: Pirkanmaa

LähetäLähetetty: 06.11.2010 20:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Periaatteessa kyllä mutta onko sillä muutamalla sentillä mitään käytännön merkitystä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 4 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com