OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Nartun vuokraus astutukseen

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Weijis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Lok 2008
Viestejä: 148
Paikkakunta: Ed, Ruotsi

LähetäLähetetty: 04.11.2010 14:08    Viestin aihe: Nartun vuokraus astutukseen Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä tuli tälläinen tarjous eteen ja nytten kyselisin kokemuksia/neuvoja mitä kannattaa ottaa huomioon jos annan nartun vuokraemoksi.. Eräs kasvattaja tuli ja otti yhteyttä jotta joutaisiko meidän narttu tekemään yhden pentueen hänelle..

kokemusta itsellä tälläisestä ei ole. Itsellä tietenkin mielessä jotta minkälaisia korvauksia noista on pyydetty. Vakuutukset ja millä arvolla, sillä eihän 3v koulittu koira ole pennun kanssa samalla viivalla.

Mitä riskejä/ hyötyjä tuosta voisi olla?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Comax
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2007
Viestejä: 635
Paikkakunta: Rovaniemi, Finland

LähetäLähetetty: 04.11.2010 14:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensinnäkin kaikki sopimusasiat paperille, ettei jää mitään epäselvyyksiä mitä tehdään missäkin tilanteessa ja kuka maksaa mitäkin. Ainakin me laitettiin vaikka vuokraajana olikin hyvin läheinen sukulainen.

Minimissään riittäisi tämä: http://www.kennelliitto.fi/NR/rdonlyres/860126C7-A876-4F0D-AE36-6823B22C378F/0/jalostusoikeuden_siirto_WEBtaytettava.pdf mutta suosittelen, että teette vielä lisäksi vapaamuotoisen sopimuksen paperille noista korvausvastuuksista, rahasta, kuka maksaa tarvittavat terveystutkimukset ja kuka ottaa vakuutukset ja kuinka kattavat. Ainakin SHHJn roduilla vakuutusarvojen suuntaviivat löytyvät niiden nettisivuilta.

Riskeistä varmaan riittää maininta vakavimmasta: Emä kuolee synnytyksessä, epätodennäköistä mutta mahdollista. Hyötynä sinulle on, että saat rahaa ja näet tulevaisuudessa mahdollisesti minkälaista jälkeä koirasi periyttää.

Rahalliset korvaukset teidän tulee sopia keskenään ja laittaa paperille, muistaakseni meillä oli tietty prosenttiosuus per rekisteröidyn pennun myyntihinnasta. Vaihtoehtona myös voisi olla esimerkiksi pentu kyseisestä pentueesta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mäykkynen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Huh 2004
Viestejä: 776
Paikkakunta: Hanko

LähetäLähetetty: 04.11.2010 16:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Moro mä olen antanut oman nartun jalostukseen eli on kokemusta . Korvaus summa on sun ja kasvattajan välinen asia joka kannattaa pistää paperille niin kuin muutkin asiaan liittyvät hommat korvausvastuut jos jotain menee pieleen yms. . Ja jalostus oikeuden siirtäminen tehtävä ennen astutusta muuten ei papereita saa pennuille.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Jurig
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Lok 2008
Viestejä: 369

LähetäLähetetty: 04.11.2010 19:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yleensä korvaus on pennun hinta. Kasvattaja vastaa kaikista pennutukseen liittyvistä kuluista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pelimies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2005
Viestejä: 1216
Paikkakunta: Lapinlääni päästä päähän

LähetäLähetetty: 04.11.2010 23:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jurig kirjoitti:
Yleensä korvaus on pennun hinta. Kasvattaja vastaa kaikista pennutukseen liittyvistä kuluista.

Minä en kyllä antas narttuani tuolla hinnalla, vaan pennuttaisin itse, jos sen kelpoinen koira olisi. Eikä tuo kasvattajan pennutus tunnu minusta muutenkaan järkevältä, ajatellen omaa narttukoiraa.
_________________
Ei linna pelota, eikä huorat hurmaa.
https://imageshack.us/i/5fshesrfj
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weijis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Lok 2008
Viestejä: 148
Paikkakunta: Ed, Ruotsi

LähetäLähetetty: 05.11.2010 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pelimies kirjoitti:
Jurig kirjoitti:
Yleensä korvaus on pennun hinta. Kasvattaja vastaa kaikista pennutukseen liittyvistä kuluista.

Minä en kyllä antas narttuani tuolla hinnalla, vaan pennuttaisin itse, jos sen kelpoinen koira olisi. Eikä tuo kasvattajan pennutus tunnu minusta muutenkaan järkevältä, ajatellen omaa narttukoiraa.


Miksi ei? Itsellä ei tiloja, suhteita eikä rahaa tarpeeksi jotta voisin ruveta pennuttamaan itse. Tällä tapaa kuitenkin saa yhden pennun hinnan/pennun itselle..
Kun kuitenkin on jossain vaiheessa joko leikattava tai pennutettava jotta juoksujen jälkeisien sairauksien riski pienenisi..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
mainari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2010
Viestejä: 969

LähetäLähetetty: 05.11.2010 19:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

En tiedä minkä rotuisesta koirasta on kyse mutta ei riski juoksujen jälkeisiin sairauksiin ole yhtään sen suurempi kuin pennuttamattomalla nartulla.
_________________
Luonto ei armahda kulkijaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jurig
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Lok 2008
Viestejä: 369

LähetäLähetetty: 05.11.2010 22:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^joo näin on. Vanhaa uskomusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weijis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Lok 2008
Viestejä: 148
Paikkakunta: Ed, Ruotsi

LähetäLähetetty: 06.11.2010 14:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mie oon tähän mennessä ollut uskossa... Onko missä tietoa tästä hommasta..

Ja sitten taas onko tietoa englantilaisten kanakoirien vakuutusarvoista.. en löytänyt netistä kuin mannermaisten koirien korvaustaulukon..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
pelimies
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Tam 2005
Viestejä: 1216
Paikkakunta: Lapinlääni päästä päähän

LähetäLähetetty: 06.11.2010 22:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Weijis kirjoitti:
pelimies kirjoitti:
Jurig kirjoitti:
Yleensä korvaus on pennun hinta. Kasvattaja vastaa kaikista pennutukseen liittyvistä kuluista.

Minä en kyllä antas narttuani tuolla hinnalla, vaan pennuttaisin itse, jos sen kelpoinen koira olisi. Eikä tuo kasvattajan pennutus tunnu minusta muutenkaan järkevältä, ajatellen omaa narttukoiraa.


Miksi ei? Itsellä ei tiloja, suhteita eikä rahaa tarpeeksi jotta voisin ruveta pennuttamaan itse. Tällä tapaa kuitenkin saa yhden pennun hinnan/pennun itselle..
Kun kuitenkin on jossain vaiheessa joko leikattava tai pennutettava jotta juoksujen jälkeisien sairauksien riski pienenisi..

Ei se pennuttaminen rahaa tartte, astutuspalkkion tietenkin, mutta jos vastaavasti saa pennusta 800 - 1000 ekua pennulta, niin ei sitä tappiolla tartte tehdä. Tokihan siinä on töitä ja kulujakin pentueen ja emän hoidossa, mutta kyllä se taloudellisesti on kannattavaa. Kohtutulehduksen riski kasvaa "vanhallapiialla" jonkin verran, mutta yleensä lääkkeillä hoidettavissa. Yhdeltä koiraltani jouduttiin kohtu poistamaan, tuli tauti niin rajuna ettei lääkitys enää toiminut.
Tarkoitin tuolla aikaisemmalla, ettei koirani suostuisi vapaaehtoisesti lähtemään kasvattajalle asustelemaan, vaikka ei koirieni kasvattajissa mitään vikaa ole, päinvastoin.
_________________
Ei linna pelota, eikä huorat hurmaa.
https://imageshack.us/i/5fshesrfj
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Weijis
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Lok 2008
Viestejä: 148
Paikkakunta: Ed, Ruotsi

LähetäLähetetty: 06.11.2010 23:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pelimies kirjoitti:
Weijis kirjoitti:
pelimies kirjoitti:
Jurig kirjoitti:
Yleensä korvaus on pennun hinta. Kasvattaja vastaa kaikista pennutukseen liittyvistä kuluista.

Minä en kyllä antas narttuani tuolla hinnalla, vaan pennuttaisin itse, jos sen kelpoinen koira olisi. Eikä tuo kasvattajan pennutus tunnu minusta muutenkaan järkevältä, ajatellen omaa narttukoiraa.


Miksi ei? Itsellä ei tiloja, suhteita eikä rahaa tarpeeksi jotta voisin ruveta pennuttamaan itse. Tällä tapaa kuitenkin saa yhden pennun hinnan/pennun itselle..
Kun kuitenkin on jossain vaiheessa joko leikattava tai pennutettava jotta juoksujen jälkeisien sairauksien riski pienenisi..

Ei se pennuttaminen rahaa tartte, astutuspalkkion tietenkin, mutta jos vastaavasti saa pennusta 800 - 1000 ekua pennulta, niin ei sitä tappiolla tartte tehdä. Tokihan siinä on töitä ja kulujakin pentueen ja emän hoidossa, mutta kyllä se taloudellisesti on kannattavaa. Kohtutulehduksen riski kasvaa "vanhallapiialla" jonkin verran, mutta yleensä lääkkeillä hoidettavissa. Yhdeltä koiraltani jouduttiin kohtu poistamaan, tuli tauti niin rajuna ettei lääkitys enää toiminut.
Tarkoitin tuolla aikaisemmalla, ettei koirani suostuisi vapaaehtoisesti lähtemään kasvattajalle asustelemaan, vaikka ei koirieni kasvattajissa mitään vikaa ole, päinvastoin.


Rahaahan siinä kyllä tulisi jos voisi astuttaa itse.. Ongelmana on vaan se suhteiden puute.. ja että koe tulos puuttuu viellä nartulta. vaikka metsällä toimiikin.

Ja ainakin omien laskujen mukaan kyllä sitä rahaa tarviaa jonniin verran

-ultra
-sirutus, madotus, rokotukset
-rekisteröinnit (68€/pentu kun ei kasvattaja rekisterissä)
-ruuat
-uroksen palkkio
-polttoaineet ja majotukset
-vakuutukset

palttia rallaa karkeesti laskettuna jos sattuis käymään säkä jotta kymmenen pentua tulisi niin noin1500-2500e menis kuluihin kun ottaa huomioon että ei välttämättä tahdo pentua uroksen omistaja..
Korjatkaa jos olen väärässä..

Jos vaan olis mahdollisuutta niin kyllä itse hoitaisin tän kyllä mieluiten.. jäisi siinnä kuitenkin ihan hyvät korvaukset.. tai sitten ei jos tulee vaikkapa kaksi pentua..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti Käy lähettäjän sivustolla MSN Messenger
Jurig
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Lok 2008
Viestejä: 369

LähetäLähetetty: 07.11.2010 09:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Laske tuohon vielä ettet välttämäti saa täyttä hintaa kaikista pennuista jos niissä on jotain vikaa. esim.kives viat ynms. Mahdolliset ilmoittelut pennuista lehdissä. Sit myöhemmin korvattavat pennut jos vaikka luustovikaa tms.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com