OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pakkoruotsi
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Chillie
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2004
Viestejä: 3325

LähetäLähetetty: 02.12.2010 12:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sillä pakolla muistutetaan meitä historiasta.. Wink


S
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.12.2010 12:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tapsakansa kirjoitti:
Matematiikan vertaaminen ruotsiin on suorastaan säälittävää. Kommentin lausuja saa välittömästi sellaisen humanistileiman otsaansa, että alta pois.


Erittäin outoa puhetta! Miksi humanisti välittäisi siitä että häntä sanotaan humanistiksi? Eiköhän tämä ole opiskelemaan lähtiessään tiennyt mitä menee opiskelemaan? Taidat olla vielä aika nuori kun tuollaisia kirjoitat? Samanlaista kuuli intissä kun toisella oli eri väriset laatat kuin toisella. Hiekkalaatikkopuheita, sanon minä.

Saman leiman saanee mm. kirjoittamalla:

ioni kirjoitti:
Itse kieli-ihmisenä olen luonnollisesti sitä mieltä että lisää kieliä kaikille ja heti!


Minustakin matematiikan vertaaminen ruotsiin niinkuin minä sen tein on säälittävää. En nimittäin mainitsemaani matematiikan oppimäärää ole tarvinnut kertaakaan kymmeniin vuosiin, kun taas ruotsia olen tarvinnut niin useammassa työssä kuin harrastuksissanikin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 02.12.2010 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin,en minäkään kietenopiskelua vastusta,en ruotsin enkä muunkaan,tuota ruotsin pakollisuutta vain.
Minä itse kävin kansalaiskoulun ja siihen päälle on tullut parin kolmen alan ammattiopintoja,vain opistossa olisin tarvinnut ruotsinkielen taitoa jota minulla ei ole koska siitä en koskaan ole opiskellut,se olisi ollut ainoa paikka missä sitä olisi tarvinnut,työelämässä on usein tarvinnut englantia jota puhun valitettavan huonosti,johtuu uskomattoman huonosta kielipäästäni,yritin kyllä kouluaikoina kysellä ja ottaa selvää mutta opettajien aika ja kiinnostus ei riittänyt puupään opettamiseen,nyt aikuisena aina kun se on mahdollista istun kielikurssilla ja yritän oppia.
Meillä onkin ollut nyt vuosia loistava opettaja jolla on vahva käytännön kielitaito sekä kärsivällisyyttä ja ymmärrystä tällaiselle sanasokealle,on näköjään äärettömän vaikeaa löytää,ymmärtää ja etenkin muistaa kielioppisääntöjä ja oikeaoppinen lauserakenne on minulle yhä mysteeri,luen ja ymmärrän kuultua kyllä kohtalaisesti mutta se puheen ja tekstin tuottaminen...voi prkl,se ei vain näy oikein sujuvan.
Tällä vuodatuksella ajan takaa sitä että tuohon kielikysymykseenkin tarvitaan joustoa ja muutenkin lisää valinnaisuutta.
Itse olisin halunnut jo heti kansakoulun jälkeen aina valita liikunnan ja uskonnon sijaan englantia ja matematiikkaa koska olen niissä heikko...mutta ei,liikunnan ja uskonnon pakkosyöttöön oli osallistuttava vaikka opettajatkin olisivat halunneet minut jonnekkin muualle,vaikka sitten sinne kielten ja matematiikan tunneille...liikunnassa ja uskontotuntien vaatimassa turhan lässyttämisessä olisin toki menestynyt mutta kun koen molemmat yhä aikuisenakin jokaisen omaksi henkilökohtaiseksi valinnaksi jota ei pidä pakolla tuputtaa,kuten ei tuota ruotsiakaan.
Ilman muuta itärajan kunnissa on asiallisempaa kiireesti keskittyä venäjänkielen opetukseen sen ilmiselvästä tarpeesta johtuen.
Se koulun englannin määrä ei välttämättä meille kaikille riitä,toki minun nuoruudessani täällä sisämaassa ei kieltä kuullutkaan kuin joskus televisiosta ja radiosta,mutta onpa erään ystäväni hieman päälle parikymppinen tytärkin aloittanut ammattiin valmistuttuaan kieliopinnot koska hänelle ei tuo koulun kielten opetus tuonut riittävää kielitaitoa ja hänkin nimenomaan olisi halunnut vaihtaa ruotsin juuri englantiin koska ei mielestään saanut siihen riittävästi opetusta noilla normitunneilla.
Me kaikki kun emme opi asioita samalla tavalla vaikka halua olisikin,myöskin tällaiset oppilaat pitäisi ottaa paremmin huomioon ja antaa valinnan mahdollisuus.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tapsakansa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Hei 2010
Viestejä: 1931
Paikkakunta: Gone America

LähetäLähetetty: 02.12.2010 21:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ioni kirjoitti:
En nimittäin mainitsemaani matematiikan oppimäärää ole tarvinnut kertaakaan kymmeniin vuosiin, kun taas ruotsia olen tarvinnut niin useammassa työssä kuin harrastuksissanikin.

Ilman "pakkomatematiikkaa" yhteiskunnan kehitys olisi ollut heikompaa. Tuota tuskin kiistää kukaan. Pakkoruotsin korvaaminen pakkokielellä ja kehitys olisi positiivisempaa kasvaneen motivaation myötä.
Se, että juuri SINÄ olet tarvinnut ruotsia, on mielestäni aika itsekäs argumentti yleisen ruotsin oppivelvollisuuden myötä.

Post scriptum: sana humanisti uppoaa joka kerta kuin kuuma veitsi voihin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2004
Viestejä: 5009

LähetäLähetetty: 02.12.2010 21:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse asiassa meillä ei edes ole "pakkomatematiikkaa" siinä mielessä kuin pakkoruotsi. Yliopisto-opiskelussa voi välttää matematiikan, mutta ruotsia ei koskaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 02.12.2010 22:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ioni kirjoitti:
Minulla ei oikeastaan ole kantaa pakkoruotsiin. Asia on nyt niinkuin se on ja se saattaa muuttua tai sitten ei. Ymmärrän kummankin kannan erittäin hyvin. Toista kantaa pidän ehkä sivistyneempänä ja ylevämpänä. Itse kieli-ihmisenä olen luonnollisesti sitä mieltä että lisää kieliä kaikille ja heti!


Jotenkin semmosen käsityksen olen saanut, että olet jossain tekemisissä opetus hommien kanssa? (voin olla väärässäki) Otetaanpa sitten tapaus minä, jo 3. luokalta asti vaan selvis että englantikaan ei tartu kunnolla, todistuksessa on englannin numeron perässä se tyhmän *, ja silti vaan laitettiin seiskalla opettelemaan ruotsia, ainut hyöty oli se, että meni viimesetki sanavarastot sekasin, eli aika sairasta touhua.

Nooh onneksi jatkokouluissa kielten opettajat katto aina läpi sormien kun muut aineet oli suoritettu, eivätkä pitäneet pakkoruotsalaisten riteereistäkään kiinni, se pelasti. Nyt luon ihan hyvää uraa ja en todellakaan tarvi ruotsia rakennustyömailla (viro, venäjä vois olla tärkeimmät), harmittaa ainoastaan se, että kun en osaa englantiakaan, ois voinu sen jag intte tala svenska ajanki panostaa englannin opiskeluun.

Aika sairas maa tämä.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 02.12.2010 22:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oli vielä tuosta matikasta pakko lisätä, että se joka ei oo tarvinnu yläasteen matikkaa viimesen vuoden aikana asuu ihan taatusti laitoksessa.
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jbear
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 5519

LähetäLähetetty: 02.12.2010 22:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Virkamiesmatikka tai virkamiesbiologia Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 02.12.2010 22:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikki me emme opi kieliä helposti,siksipä meidän kielellisesti hieman lahjattomampien pitäisi antaa keskittyä siihen kieleen minkä tunnemme itsellemme tärkeäksi.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Punajalaka
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tam 2006
Viestejä: 3187
Paikkakunta: :)

LähetäLähetetty: 02.12.2010 22:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tällä vietiin pois pohja virkamiesruotsiltakin, vuosikaudet opiskellaan ja kukaan ei silti tarpeeksi osaa palvellakseen heitä:

"Pekkarinen kertoo päätyneensä etelän kannelle perusteellisen harkinnan jälkeen. Hän on kahteen eri otteeseen keskustellut oikeuskansleri Jaakko Jonkan kanssa perustuslakivaliokunnan lausunnosta, jonka mukaan suunnaksi on valittava se, joka täyttää parhaiten kielelliset perusoikeudet."
http://www.kp24.fi/uutiset/174400/Keski-Pohjanmaan-maakunnan-suunnaksi-etel%C3%A4-kerro-oma-mielipiteesi

Että semmosta, vaikka nuo virkamiehet kävi kovasti jo lisäkursseja vielä reilu vuosi sitten, että sepä tuostaki tekosyystä.


Ja heilurille, joo tökki siinä TV2 keskustelussa erittäin pahasti se yks päättäjämme, joka kokoajan argumentoidessaan vetosi siihen, miten hänen lapsetkin ihan helposti on oppinut kaksikielisiksi.....
_________________
No ehä minä, mutta muut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.12.2010 23:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hulluin kuulemani peruste pakkoruotsille on se, että ruotsin opiskelu lisää valmiuksia opiskella muita kieliä, vaikka saksaa. Miksi ihmeessä ei voisi sitten heti suosista opiskella saksaa ja jättää se turha ruotsi-vaihe pois.
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Wikke
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Elo 2004
Viestejä: 9368

LähetäLähetetty: 02.12.2010 23:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JuhaH kirjoitti:
Hulluin kuulemani peruste pakkoruotsille on se, että ruotsin opiskelu lisää valmiuksia opiskella muita kieliä, vaikka saksaa. Miksi ihmeessä ei voisi sitten heti suosista opiskella saksaa ja jättää se turha ruotsi-vaihe pois.


Ei kun jos osaa Ruotsia, oppii automaattisesti Englantia...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JuhaH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Huh 2007
Viestejä: 3645
Paikkakunta: Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.12.2010 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Wikke kirjoitti:
JuhaH kirjoitti:
Hulluin kuulemani peruste pakkoruotsille on se, että ruotsin opiskelu lisää valmiuksia opiskella muita kieliä, vaikka saksaa. Miksi ihmeessä ei voisi sitten heti suosista opiskella saksaa ja jättää se turha ruotsi-vaihe pois.


Ei kun jos osaa Ruotsia, oppii automaattisesti Englantia...



öööö?
Onko opeteltava ensin ruotsi oppiakseen enkkua? Miksi ei suosista opettele englantia? Pitääkö ensi opetella swahilia, että voisi oppia ruotsi, jotta voisi oppia englantia?
_________________
Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota tietämättömyys ja raaka voima eivät ratkaise!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fields
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2004
Viestejä: 5009

LähetäLähetetty: 02.12.2010 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JuhaH kirjoitti:
Hulluin kuulemani peruste pakkoruotsille on se, että ruotsin opiskelu lisää valmiuksia opiskella muita kieliä, vaikka saksaa. Miksi ihmeessä ei voisi sitten heti suosista opiskella saksaa ja jättää se turha ruotsi-vaihe pois.


Javisst, tämä on ollut "paras" peruste jo vuosikymmenet. Kyllä juoksijakin hyötynee steppauksen opettelusta....
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34777

LähetäLähetetty: 03.12.2010 00:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ruotsissa asuvat tuttavat puhuvat kyllä hyvää englantia mutta se johtunee enemmänkin huomattavasti suuremmista tuntimääristä kuin mahdollisesta kielisukulaisuudesta,pari puhuu jopa erinomaista suomeakin.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4 ... 18, 19, 20  Seuraava
Sivu 3 Yht. 20

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com