OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Topo pro suomi karttamerkit.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
mainio
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Huh 2005
Viestejä: 518
Paikkakunta: keskeinensuomi

LähetäLähetetty: 11.10.2011 07:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

arzi kirjoitti:
mainio kirjoitti:
Garmin ruudulla näkyvä kartan koko 4,1cmx6,5cm.Puhelimessa 5,1cmx7,6cm.Ja sekin saisi vielä olla hiukan suurempi.Kuten
esim. Tulevissa samsungin malleissa näyttö on jo 5,3 tuumaa

Ei helekkari. Elokuviako metässä meinaat katsoa Shocked
Minä tähän mennesä olen käyttänyt navigaattoria että löytää varmasti paikasta a paikkaan b ja mielellään vielä takaisinkin. Edellytyksenä tälle on mm. pieni virrankulutus ja lisävirtaa helposti, kestää kosteutta, toimintavarmuus. Mikään edelläolevista ei toteudu kännykällä. Vaikka olisi miten hyvä, kirkas ja iso näyttö Rolling Eyes Reittisuunnitelma tehdään sitten vaikka läppärillä edellisenä iltana niin riittää näytön koko ja lisäksi repussa aina kartta ja kompassi
Mutta jokainen toimikoon tavallaan, mielestäni ei vain ole yhtä "yleisvempelettä"

Mitä isompi sen parempi,no tuo 5,3 rupee olemaan yläraja(mahtuu vielä taskuun).Mulla tuo kännykkä toimii karttana ja kompassina.Ja hyvin toimiikin siitä näkee minne aikoo ja millaista maastoa on tulossa,tietysti edellisenä iltana suunnittelen papaerikartalta tai tietokoneelta päivän,jos
uusi alue.Tietysti repussa on joku hätävara,jos kännykkä tilttaa.
Mitä ei ole ikinä kyllä tapahtunut,tai akku loppunut.Akku kestää hyvin,sen
kymmenen tunnin suunnistuksen ilman latuuta ja se on piisannut hyvin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 11.10.2011 08:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aris60 kirjoitti:
Tässä pari kuvaa "Garmin Oregon 550T" -navigaattorin näytöltä. Uuteen Astroonkin saa tämmöisiä karttoja... Kuvat ovat noin 150% kokoisia navigaattorin näyttöön verrattuna.


Näitä kun vertaa Iphonen supernäytöllä katsottavaan Viewrangeriin, niin ollaan jo melko lähellä.
Mikä on tämä Garminiin sopiva kartta?
Sitä kun tottuu paperikartan värisävyjen formaattiin ja väreihin, niin se tuntuu selkeimmältä hahmottaa.
Viewrangerin MML kartat kännykällä katsottuna ovat aika lailla 1:1 samat kuin mitä näkee Kansalaisen Karttapaikan sivuilla.

Garminillahan on jo vedenpitäviä kosketusnäyttömalleja, joten itse ottaisin tuollaisen näyttömoduulin myös Astroon.
Napit saa toki laitteessa olla noin.

Astron on melko vähävirtainen. AA akut riittää pitkään, eikä vara-akut paina mitään.
Iphoneen minulla on mukana virtapankki, mista saa kerran pari ladattua puhelimen täyteen.
Isompikin on, mutta painaa enemmän.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
näätämies212
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Maa 2006
Viestejä: 1143
Paikkakunta: pohjanmaa

LähetäLähetetty: 11.10.2011 09:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toisaalta kumma kun kukaan tai maanmittauslaitos ei ole vielä alkanut virallisesti muuntamaan noita peruskarttapohjaisia garminille sopivaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tikkalainen
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Hel 2011
Viestejä: 10

LähetäLähetetty: 11.10.2011 09:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nyt pitää muistaa että topo suomi pro on eri kartta kuin suomi pro. Itsellä in nimenomaan toi topo suomi pro kartta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 11.10.2011 09:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Rihlamies kirjoitti:
Kuva ei tee ihan oikeutta live näkymälle.
Onhan toki selvää, ettei 2,6" näyttö ole sama asia kuin 4" näyttö.
Hintavertailu taas riippuu ihan siitä mihin vertaa, niin karttaa kuin laitettakin -yhden iphonen hinnalla näyttäis saavan garminin gpsmap 62s:n ja kartan ja vielä jääkin rahaa.
Ja sitten pointtina vielä sekin, mitä laitteelta ja kartoilta vaaditaan, esim. vesitiiviys, pinta-alan mittaukset yms. muut mahdollisesti tarvittavat ominaisuudet.

Onneksi jokainen saa käyttää sitä, mikä täyttää parhaiten omat tarpeet.


Viewranger, minkä voi asentaa Iphoneen, on erittäin monipuolinen GSP-ohjelma.
Se on monessa mielessä monipuolisempi kuin Garmin.
Iphonen hinnalla saa myös multimediapuhelimen, jolla voi tehdä muutakin kuin suunnistaa.
Vesitiivis se ei ole, toistaiseksi pysynyt kuivana.
Koteloita siihenkin saa.
Minulla on molemmat.
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Aris60
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Huh 2004
Viestejä: 3295

LähetäLähetetty: 11.10.2011 11:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Viewranger, minkä voi asentaa Iphoneen, on erittäin monipuolinen GSP-ohjelma.
Se on monessa mielessä monipuolisempi kuin Garmin.



Mulla on molemmat. Olen kiinnostunut kuulemaan perustelut. Tyttären Iphonessa on myös sovellusta tullut testattua.

Lainaus:
Näitä kun vertaa Iphonen supernäytöllä katsottavaan Viewrangeriin, niin ollaan jo melko lähellä.


Niin varmasti tuo esimerkissä oleva kartta-aineisto on tuore, ViewRangerin sama formaatti muutaman vuoden takaa. Ei näillä sovelluksilla ole merkitystä kuin puoleksi kokonaisuudesta. Koko asian ratkaisee luotettava, ajanmukainen kartta-aineisto. Sitä voi muokata jos haluja on. Itsekkin olen harmissani, koska Maanmittauslaitos ei aktiivisemmin kauppaa sähköisiä karttapalvelujansa. Ehkä he pelkäävät kilpailevansa sovellusten kehittäjien kanssa. Totuushan on ihan yksinkertaisesti Trackerin ja UltraPointin tarjoavan ylivoimaisesti ajanmukaisimman kartta-aineiston sovellustensa yhteydessä. Sama kartta-aineisto on hyödynnettävissä puhelimen kartta-aineistona oikeastaan missä navigaattorissa hyvänsä. Sen päivityksenkin voisi hoitaa puhelimella ja siirtää navigaattoriin kuten jo nyt voidaan tehdä joissakin autonavigaattoreissa haluttaessa. Tämä on liiketoimintaa - myytävä hyödyke on paikkatieto. Suomen paikkatietokanta ei ole pelkästään yhdessä tietokannassa. Jokainen haluaa rahaa tekemästänsä investoinnista. Kuitenkin olemassa olevan tiedon esittäminen näytöllä on se halpa "palikka". Tiedon ylläpito maksaa. Vanha kartta-aineisto ei maksa oikeastaan mitään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
GWP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2006
Viestejä: 1442
Paikkakunta: tosi lähellä ruåttia

LähetäLähetetty: 11.10.2011 12:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

perisofeus kirjoitti:
Sitä kun tottuu paperikartan värisävyjen formaattiin ja väreihin, niin se tuntuu selkeimmältä hahmottaa.


Jep näin on.. muta mitä ihmettä sillä iipuhelimella tekkee? kepsit on kepsejä ja kartat on karttoja yhä edelleen..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
perisofeus
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Lok 2006
Viestejä: 6147
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 11.10.2011 12:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yritän vastata molempiin edellisiin.

Kun on aikaa, niin kaivan ehkä Viewrangerin ominaisuuksia tänne.
Mutta kun ne löytyvät pitkälti heidän sivuillaankin niin ei taida kannattaa nähdä vaivaa.
Siellä on myös manuaalit.
Kaikki normaalit GPS toiminnot siinä on ja lisänä jonkin verran extraa.
Tarkoitin monipuolisuudella sitä.
Tietenkin nyt sanotaan, että mitä niillä tekee, siihen en osaa kenenkään puolesta vastata.
Itse käytän lähinnä karttanäkymää molemmista laitteista.
WR versiot eroavat hiukan ominaisuuksiltaan alustasta riippuen.
Kartta on Maanmittauslaitoksen, mutta se ei ole välttämättä uusinta mahdollista.
Hinta on melko kohtuullinen.

Iphone on mielestäni erittäin hyvä navigointilaite.
Näyttö on selkeä ja hyvä - karttakäytössä sillä on itselleni merkitystä.
Käyttö kosketusnäytöllä on sujuvaa ja tehoa vieritykseen riittää.
Mielipiteeni on toki jälleen kerran omani.
Ymmärrän toistenkin näkökulmaa.

Olen joskus käynnistänyt Viewrangerin vaikka minulla on Astrokin.
Johtuu siitä, että näkyy joissakin kohtaa enemmän informaatiota maastosta.
Näin omilla kartoilla.
Molemmat laitteet ovat minulle työkaluja, joita käytän paljon.

Kannattaako näistä väitellä, koska kaikille löytyy mieluinen laite?
_________________
Villilä, ei-kesitetyllä meänkielelä joka päivä, ympäri vuen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
GWP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2006
Viestejä: 1442
Paikkakunta: tosi lähellä ruåttia

LähetäLähetetty: 11.10.2011 13:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

perisofeus kirjoitti:
Kannattaako näistä väitellä, koska kaikille löytyy mieluinen laite?

Ainahan kinastelu kannattaa Wink Mulle ei löydy mieluista laitetta. GPS (Astro) on kätevä, mutta kohtuullisen tarpeeton tällä hetkellä. Lähinnä kattelen sillä koiran haun peittävyyttä, vaikka senkin näkee muutenkin.. mutta kun se sattu olemaan. Navigoinnissa, silloin kun jotain apua sattuu siihen tarvitsemaan, se on tietenkin papurusta ja kompassia nopeampi. En ole kuitenkaan oppinut pääsemään näistä perinteisistä välineistä eroonkaan. Paperikartassa vaan näkee niin ison alueen yhdellä silmäyksellä.. Kartta ja kompassi reitin suunnittelussa (ja tarvittaessa navigoinnissa) on siis mulle lyömätön "laite" koska vielä ei siihen parempaa löydy... ainakhaan vielä.

Mutta heti kun tuo sähköinen kartta saadaan (edes lähes) reaaliaikaiseksi, niin tilanne muuttuisi radikaalisti. Ainakin reitin suunnittelun osalta. Silloin voisi harkita vaikka miniläppärin raajaamista mettään.. Smile Se reittihän vaihtuu päivän aikana monestikki, vähän tuulten ja tapahtumien suhteen. Reittiin vaikuttavia ikäviä ylläreitäkin aina sillointällöin tulemaan vastaan..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com