OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvimerkki
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 20, 21, 22  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8978

LähetäLähetetty: 07.08.2007 16:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos hirviporukan ampumataito on siitä kiinni, millainen hirvikoe kulloinkin on, niin aika saamatonta porukkaa on liikkeellä. Vastuuta pitää ottaa jos sitä tarjotaan. Esimerkiksi Ruotsissa ei ole pakollista hirvikoetta ja tilastojen perusteella siellä taitavat hirvet kaatua vähemmillä laukauksilla kuin täällä. Suomalainen kai sitten ei osaa itsekseen harjoitella, vaan lainsäätäjän pitää kertoa, mitä pitää tehdä.

Ehkä kannattaisi taivastelun sijaan enemmän miettiä, millaisia harjoituksia kannattaisi pistää jahtiporukkaan ampujaksi pääsyn edellytykseksi. Turvallisuuden nimissä voidaan vaatia rataharjoituskertoja ja porukka voi periaatteessa yhdessä päättää aivan millaisista säännöistä tahansa. Niitä voi "alanmies" väittää laittomiksi, mutta se joka ei hyväksy voi paskoa saappaisiinsa porukan edessä ja tulla sitten jahtiin ilman vaadittuja suorituksia jos kehtaa. Ja ainahan vaatimuksen voi antaa suosituksena ja lahtivajan seinälle pistetään vaatimuksen täyttäneiden nimet, niin sekin on aika tehokas keino.

Kannattaa muistaa, että taitava ampuja ei aina olekaan hyvä ampuja hirvijahdissa. Harkitseva kaveri kohtuullisella ampumataidolla on voittaa pitkässä juokussa liipasinherkän taiturin.

Vaikka näitä ampumatta jättämisiä aina hehkutetaan, niin kyllä siellä jahdissa pääasiassa ampumassa pitäisi olla. Kun on oikea paikka, niin ruudin pitää palaa. Aika turhaa on ketään kehua ampumatta jättämisestä selvässä paikassa, mutta ei siitä tietenkään moittiakaan saa. Meillä ei ketään myöskään haukuta huonoista osumista, ellei kysessä ole aivan selvä holtittomuus: puskaan ampuminen, liian kauas jne.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16700

LähetäLähetetty: 07.08.2007 16:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:
Vaikka näitä ampumatta jättämisiä aina hehkutetaan, niin kyllä siellä jahdissa pääasiassa ampumassa pitäisi olla. Kun on oikea paikka, niin ruudin pitää palaa. Aika turhaa on ketään kehua ampumatta jättämisestä selvässä paikassa, mutta ei siitä tietenkään moittiakaan saa. Meillä ei ketään myöskään haukuta huonoista osumista, ellei kysessä ole aivan selvä holtittomuus: puskaan ampuminen, liian kauas jne.


Ampumassa siellä jahdissakin ollaan, se on totta. Mutta paineiden lisääminen siitä, että jättää ampumatta silloin kun tuntuu, ettei taito riitä, on mielestäni turhaa. Se mikä minulle tai jollekin toiselle on selvä paikka ampua, niin ei välttämättä olekaan sitä toiselle. Olen metsästellyt sellaistenkin kanssa, jotka kyllä ampuvat paikkaan kuin paikkaan ja jälki on ollut sitten sitä huonompaa laatua. Mielessäni olen silloin ajatellut, että olisikohan parempi harkinta ollut tilanteessa tarpeen. Lähden siitä, että jokainen vastaan omista ratkaisuistaan ja sen on riitettävä.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
retvetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Mar 2006
Viestejä: 650

LähetäLähetetty: 07.08.2007 22:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsastyskerho1 kirjoitti:
Jokainen meistä tietää että riistaeläimen liikkuminen ei ole pelkkää on/off eli paikallaan tai täydellä vauhdilla. Riistaeläin voi liikkua myös rauhallisesti ja varmasti suuri osa liikkeeseen ammutuista eläimistä ammutaan juuri johonkin rauhalliseen käyntiin.

Harrastaessasi metsästystä joudut väistämättä punnitsemaan aika ajoin että "onko tämä sellainen tilanne jossa kannattaa ampua". Tuohon päätökseen vaikuttaa aina riistaeläin, sen vauhti, näkyvyys, käytössä oleva ase/patruuna, turvallisuusasiat, se onko eläintä haavoitettu aiemmin ja luonnollisesti oman ampumataidon pitää vaikuttaa tähän. Ja tätä joudut punnitsemaan vaikka olisit kuinka hyvä ampuja, vaikka ampuisit kiekkoradoilla ihan vakiosti 25/25 ja hirviammunnoissa niin liikkuvisa kuin seisovissa täysiä pisteitä. Ainakin oman mielipiteeni mukaan ampumiskynnyksen variksella pitäisi olla merkittävästi aiempana kuin metson ampumiskynnyksen, näin jo ihan siitä syystä koska metso on selvästi harvinaisempi riistaeläin. Terveen eläimen ampumiskynnyksen tulee olla selvästi alempi kuin sairaan, vammautuneen tai jo haavoitetun eläimen ampumiskynnyksen, tämä taas ihan eläinsuojelullisista ja humaaniussyistä.

En ole erikoinen haulikkoampuja, siksi vältänkin metsäkanalintujen ampumista lentoon ja myönnetään, ei ole vieläkään tullut pudotettua yhtään metsoa, teertä tai riekkoa. Itse pidän tätä harkitsevuutta parempana kuin varomatonta paukuttelua ja haavakoiden kylvämistä maastoon.

Minulle jäi Vilperin kirjoituksesta sellainen kuva että hän tiedostaa omat kykynsä ja toimii niiden mukaan, jonkun mielestä joskus ehkä ylivarovaisestikin mutta hyvä niin. Ottaakseni analogian hieman toiselle alueelle, jos me kaikki toimisimme samoin vaikkapa tieliikenteessä, liikenneonnettomuuksien määrä putoaisi selvästi ja etenkin kuolemantapaukset vähenisivät liikenteessä.


On se hienoa lukea tälläistä tekstiä, jossa on järki ja harkinta sekä analyyttinen "ote" ilman "hurmoshenkeä".... Taivahan totta jokainen virke ja sana. Kunpa malttaisi joskus itsekin...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16700

LähetäLähetetty: 07.08.2007 22:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

retvetti kirjoitti:
Metsastyskerho1 kirjoitti:
Jokainen meistä tietää että riistaeläimen liikkuminen ei ole pelkkää on/off eli paikallaan tai täydellä vauhdilla. Riistaeläin voi liikkua myös rauhallisesti ja varmasti suuri osa liikkeeseen ammutuista eläimistä ammutaan juuri johonkin rauhalliseen käyntiin.

Harrastaessasi metsästystä joudut väistämättä punnitsemaan aika ajoin että "onko tämä sellainen tilanne jossa kannattaa ampua". Tuohon päätökseen vaikuttaa aina riistaeläin, sen vauhti, näkyvyys, käytössä oleva ase/patruuna, turvallisuusasiat, se onko eläintä haavoitettu aiemmin ja luonnollisesti oman ampumataidon pitää vaikuttaa tähän. Ja tätä joudut punnitsemaan vaikka olisit kuinka hyvä ampuja, vaikka ampuisit kiekkoradoilla ihan vakiosti 25/25 ja hirviammunnoissa niin liikkuvisa kuin seisovissa täysiä pisteitä. Ainakin oman mielipiteeni mukaan ampumiskynnyksen variksella pitäisi olla merkittävästi aiempana kuin metson ampumiskynnyksen, näin jo ihan siitä syystä koska metso on selvästi harvinaisempi riistaeläin. Terveen eläimen ampumiskynnyksen tulee olla selvästi alempi kuin sairaan, vammautuneen tai jo haavoitetun eläimen ampumiskynnyksen, tämä taas ihan eläinsuojelullisista ja humaaniussyistä.

En ole erikoinen haulikkoampuja, siksi vältänkin metsäkanalintujen ampumista lentoon ja myönnetään, ei ole vieläkään tullut pudotettua yhtään metsoa, teertä tai riekkoa. Itse pidän tätä harkitsevuutta parempana kuin varomatonta paukuttelua ja haavakoiden kylvämistä maastoon.

Minulle jäi Vilperin kirjoituksesta sellainen kuva että hän tiedostaa omat kykynsä ja toimii niiden mukaan, jonkun mielestä joskus ehkä ylivarovaisestikin mutta hyvä niin. Ottaakseni analogian hieman toiselle alueelle, jos me kaikki toimisimme samoin vaikkapa tieliikenteessä, liikenneonnettomuuksien määrä putoaisi selvästi ja etenkin kuolemantapaukset vähenisivät liikenteessä.


On se hienoa lukea tälläistä tekstiä, jossa on järki ja harkinta sekä analyyttinen "ote" ilman "hurmoshenkeä".... Taivahan totta jokainen virke ja sana. Kunpa malttaisi joskus itsekin...


Älä muuta viserrä ja peesaan retvettiä.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vilperi
***


Liittynyt: 22 Elo 2005
Viestejä: 10580
Paikkakunta: Espoo/Kangasala

LähetäLähetetty: 07.08.2007 23:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä kun en oikein luokittele itseäni hirvimieheksi, mutta olen muutaman peuran ja kauriin päässyt kaatamaan, niin mullekin tuli tuota ketjua lukiessani tuli tuo sama asia mieleen kuin Karju sanoi; se mun aloitusteksti ei ole saanut kommentteja osakseen!! Mä vain toin sen tekstin lopuksi esille mulle tapahtuneen asian ja mun suhtautumisen siihen! Joku tuolla heitti kysymyksen merkistä: Mulle annettiin tarramerkki vuosiluvulla merkittynä onnistuneen hirvikokeen suorituksesta, jolloin jokainen jonka kanssa metsästän näkee aseesta, että olen kelpoinen ampumaan hirvieläintä. Toivoakseni en ole yksin käyttäessäni vakaata harkintaa niiden ammuttujen laukausten suhteen! Mulla kun toi kamerakin on matkassa aina, niin olen jopa tuolla jossain foorumin osiossa julkaissutkin kuvia jotka on otettu ennen riistalaukausta. Minä vieläkin kuulutan sen vanhan hirvikokeen perään ehkä jopa pikkasen lisäämällä sen vaikeusastetta, vaikka tiedänkin sen tuottavan minulle useamman radallakäynnin harjoitusmielessä. Tämä nykyinen systeemi ei ainakaan millään tavalla punnitse ampujan taitoja! Evil or Very Mad
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
egi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hei 2005
Viestejä: 558

LähetäLähetetty: 08.08.2007 07:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei me enää saatu tänä vuonna mitään tarramerkkiä. Kuis muut?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Visapää
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 991

LähetäLähetetty: 08.08.2007 08:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

egi kirjoitti:
Ei me enää saatu tänä vuonna mitään tarramerkkiä. Kuis muut?


Ei niitä tarramerkkejä jaettu meillekään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8978

LähetäLähetetty: 08.08.2007 09:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
Elan kirjoitti:
Vaikka näitä ampumatta jättämisiä aina hehkutetaan, niin kyllä siellä jahdissa pääasiassa ampumassa pitäisi olla. Kun on oikea paikka, niin ruudin pitää palaa. Aika turhaa on ketään kehua ampumatta jättämisestä selvässä paikassa, mutta ei siitä tietenkään moittiakaan saa. Meillä ei ketään myöskään haukuta huonoista osumista, ellei kysessä ole aivan selvä holtittomuus: puskaan ampuminen, liian kauas jne.


Ampumassa siellä jahdissakin ollaan, se on totta. Mutta paineiden lisääminen siitä, että jättää ampumatta silloin kun tuntuu, ettei taito riitä, on mielestäni turhaa. Se mikä minulle tai jollekin toiselle on selvä paikka ampua, niin ei välttämättä olekaan sitä toiselle. Olen metsästellyt sellaistenkin kanssa, jotka kyllä ampuvat paikkaan kuin paikkaan ja jälki on ollut sitten sitä huonompaa laatua. Mielessäni olen silloin ajatellut, että olisikohan parempi harkinta ollut tilanteessa tarpeen. Lähden siitä, että jokainen vastaan omista ratkaisuistaan ja sen on riitettävä.


Luulen kyllä, että paineita tulee enemmän siitä, että haukutaan porukan edessä huonoista laukauksista, kuin siitä, että olisi pakko ampua. Ja sen takia jätetään sitten ampumatta selvistäkin paikoista. Kannattaa vaikka lukea nimimerkki "kuhan" kootut vuodatukset omista kokemuksistaan.

Jokainen tietysti vastaa omista ampumisistaan ja sataprosenttisen varmaa ampujaa ei olekaan. Eikä kukaan voi olla koskaan täysin varma osumasta ennen laukausta. Mutta voi tietysti ajatellakuin entinen virkamies: jos ei tee mitään, ei tee virheitäkään. Joka rakoon ampujat ovat sitten ihan asia erikseen, silloin ollaan jo aika kaukana ampumatta jättämisestä. Laughing

Omalle pojalleni annoin ohjeeksi ensimmäiseen hirvijahtiin sen, että pitää luottaa itseensä ja ampua, kun tuntuu siltä, että tilanne on varma. Sen jälkeen, kun on liipasinta painanut on omillaan ja vastaa siitä mitä tapahtuu. Tarkka havainnointi ja harkinta laukauksen jälkeen ja tähdätty paikkolaukaus jos siltä tuntuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 08.08.2007 10:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niiden hirvenammuntakokeessa aikanaan jaettuja tarroja ei ole tehty enää pariin vuoteen koska ampumakoeuudistuksen myötä tarrakin olisi pitänyt eriyttää koetyypeittäin ja tämä olisi ollut monimutkaisempaa & kalliimpaa kuin yhden tarran menettely. Jakelussa olevat tarrat on varmaan jaettu eteenpäin mutta uusia ei ole tullut eikä tule. Näin mulle vastattiin Uudenmaan riistanhoitopiiristä kun kyselin hiljattain vetämääni ampumakokeeseen näitä tarroja.

Eli tarroja ei kannata odottaa tulevaisuudessakaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
egi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Hei 2005
Viestejä: 558

LähetäLähetetty: 08.08.2007 11:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vilperi:"Minä esim. en ollut ampunut laukaustakaan kolmeen vuoteen 308:lla enkä tarkistanut kiikarin asetuksia yhtä pitkään aikaan ja laakista läpi ja merkki aseeseen!" Vilperi taitaa puhua vilperiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsäarska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2004
Viestejä: 1066

LähetäLähetetty: 08.08.2007 12:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alkaako sitten tulevat metsästäjäpolvet ampua enemmän vain paikallaan olevaan hirveen kun kokeessa siihen totutaan jää nähtäväksi. Tämä uusi koe saattaisi palvella kytisjahtia. Osaapahan paikallaan olevaan ampua tuelta hyvin. Matkaa voisi tietenkin olla enemmän, 100 tai 200 m.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Isä Aurinkoonen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Syy 2005
Viestejä: 476

LähetäLähetetty: 08.08.2007 12:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

minäpä ammuin viime vuonna kokeen ja tarra tuli .. liekö sitten joku virhe..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsastyskerho1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Lok 2005
Viestejä: 906

LähetäLähetetty: 08.08.2007 12:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Metsäarska kirjoitti:
Matkaa voisi tietenkin olla enemmän, 100 tai 200 m.


Ampumakoe voi muuttua tulevaisuudessakin mutta siitä olen melko varma että matka ei pitene. Koko joukko hirviratoja jouduttaisiin tällöin sulkemaan tai vähintäänkin rakentamaan täysin uusiksi, näiden joukossa mm. Helsingin Santahamina ja Espoon Lahnus. Viimeksimainitulla on tehty kalliit remontit ampumamelun suitsimiseksi ja rakennettu mm. isohko äänenvaimentimena toimiva ampumatunneli. Kaikki tuo olisi hukkaanmennyttä jos matkaa muuteltaisiin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Taiga
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Syy 2005
Viestejä: 134
Paikkakunta: Vakka-Suomi

LähetäLähetetty: 08.08.2007 13:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Isä Aurinkoonen kirjoitti:
minäpä ammuin viime vuonna kokeen ja tarra tuli .. liekö sitten joku virhe..


Vuonna 2006 tarran sai (mikäli läpäisi kokeen), 2007 ei.

Historiaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sasu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2006
Viestejä: 3487

LähetäLähetetty: 08.08.2007 17:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ensi vuodesta lähtien on palveltava Irakissa tai Afganistanissa USA:n iskujoukoissa yksi vuosi, ennenkuin Suomessa voidaan päästää aseen kanssa hirvimetsälle. Vain tositoimissa koulittu taisteluampuja pärjää hirvipassissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12 ... 20, 21, 22  Seuraava
Sivu 11 Yht. 22

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com