OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Oma tukki-projekti
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 204, 205, 206  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
pikkuhornet
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2008
Viestejä: 2524

LähetäLähetetty: 05.02.2011 20:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kunnioitettu Juice sanoi jo aikoinaan: miksei niitä lippalakkeja jo tehtaalla tehty niin, että lippa on taaksepäin. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 05.02.2011 20:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tavoitteesi tuon takimmaisen nuolen suhteen näyttää hyvältä.
Mielestäni juky pyöristää tukin harjan etupäätä hieman turhan runsaasti, pikkukuvan malli on jotenkin ryhdikkäämmän oloinen. Tietysti säätöpala olisi paremman näköinen jos se olisi muodoiltaan pyöreämpi ja olisihan sellainen periaatteessa vieläkin toteutettavissa jos kerran lankkua on jäljellä...

Itse koen tuon etummaisen nuolen kohdan siinä mielessä hankalaksi että siinä pitäisi toimivasti ja samalla mielellään myös tyylikkäästi ratkaista miten siirtyä ohuemman pistooliperän alueelta tukevampaan tukin keskiosaan, sitä kun ei kannata ohentaa enempää kuin on pakko, varsinkin kun puhutaan suht järeästä kaliiberista kuten tässä nyt.

Yksi vaihtoehto asian tutkiskeluun olisi, taas kerran, se "vanha tuttu" ts. uretaanimalli, rakennuskipsikin toki käy... Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.02.2011 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitokset nimim. JoneK:lle peukusta.

Nimim. juky on juurikin asian ytimessä. Kuvasi kohdat 1 ja 3 menevät aikalailla kuten kirjoitat.

Kohta 2 taas on oma lukunsa. Näin aikamoisen määrän vaivaa että sain tuon säätöpalan kulmat tuohon malliin. Piirtelin aihion kylkeen valkoisella kynällä ja katselin eri kulmista. Tuo nyt toteutunut miellytti eniten silmää. Olisinhan voinut vain vaihtaa vannesahaan kapean terän ja vetäistä yhdellä kaarevalla leikkauksella palan irti, hioa sen ja lotjauttaa paikalleen. Halusin kuitenkin juuri tuollaisen kulmikkaan sovituksen. Niinpä minun piti piirrottaa lankun toiseen puoliskoon ylimääräiseen kohtaan tuon tukin peräharjan leikkaus ja sovittaa se paikalleen. Perästä irti sahattua palaahan ei tietenkään enää ollut koska se piti juurikin noiden kulmikkaiden alanurkkien vuoksi leikellä irti silhuetiltaan kolmikulmaisina paloina. Toki pyöristelen särmiä mutta kulmat ovat ja pysyvät koska halusin sen niin.

Oikeassa olet, juky, siinäkin että mukava on ajatuksia vaihtaa. Itsehän olen jo aikalailla pro kun kolmatta tukkiani teen. Tiedän kaiken. Osaan kaiken eikä mua tartte tulla neuvomaan... Laughing Näissähän on aina meikäläisen kaltaisella puuhastelijalla se että asioita katsoo liian läheltä. Ulkopuoliset huomiot saattavat hetken ketuttaa, mutta ne kuitenkin potkaisevat ajatukset toisille raiteille. Kaikki input ei tietenkään koskaan aiheuta muutosta mutta osa kyllä. Ensimmäinen tukkini on nykysilmääni niin naurettavannäköinen että en taida sitä enää koskaan kehdata ulkoiluttaa. Kehitys kehittyy.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.02.2011 21:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Igorrock, kaksi Finnfoam-mallia tein tukista viime keväänä, kiitos neuvojesi. Ilman niitä malleja olisi ollut helkkarin paljon hankalampaa päättää suuresta määrästä mittoja ja kulmia tässä tukissa.

Tuo siirtymä pistoolikahvasta etuosan kylkeen ei tietenkään ole niissä hahmomalleissa mukana koska mittoja ei oikein osannut silloin vielä mieltää. En koe ko. kohtaa kovin ongelmallisena lopullisen hionnan ja mitoituksen vaiheessa. Materiaalia on enemmän kuin tarpeeksi tuossa kohdalla. Enemmän minua mekaanisen kestävyyden osalta pelottaa rekyyliolakkeen seutu. Osasinko sitoa tukkia ristipulteilla tarpeeksi sivusuunnassa? Riittääkö puoli purkillista Acraglassia (!!!!) pediksi vai halkeaako tukki? Tuo CWP ei nimittäin minun rajallisen kokemukseni valossa ole kovinkaan tunnoton mekaaniselle rasitukselle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.02.2011 21:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pikkuhornet kirjoitti:
Kunnioitettu Juice sanoi jo aikoinaan: miksei niitä lippalakkeja jo tehtaalla tehty niin, että lippa on taaksepäin. Wink


Laughing

Hieno sitaatti mutta voisitteko ystävällisesti tarkentaa sen relevanssia käsillä olevaan aiheeseen?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 05.02.2011 21:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mikä sinua ioni siltikään estää uretaanimallien uusintakäyttöä tässä tilanteessa ? Uskoisin sellaisen kovasti helpottavan lopullisten muotojen hakemista ja osaltaan nopeuttavan projektin etenemistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
pikkuhornet
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Maa 2008
Viestejä: 2524

LähetäLähetetty: 05.02.2011 21:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tarkoitin lähinnä komeita kiväärintukkeja. Jotta jos tekee itsellensä ja poskeensa sopivaksi, niin miksi näitä ruuvihärpäkkeitä? Kyllä kunnioitan kaikkia tuunauksia ja mielipiteita plus makuja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.02.2011 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä kohdassa olen kanssasi eri mieltä, parahin igorrock. Raja-arvot ovat jo selvillä. Pistoolikahvan paikka on mikä se on (keskikohta linjassa lipaisimen kanssa). Kehyksen kohdalta voi ohentaa vielä pari milliä ilman pelkoa läpimenosta pulttien kohdalla. Muutoin, siinäpä se. Sopivannäköisellä kaarella vaan siitä siirtymä kohdalleen ja radalle.

Nimim. pikkuhornet, sivutolkulla ylempänä selvitin jo tuon säädettävän peräharjan tarpeellisuuden.

15.03.2010 ioni kirjoitti:
Säädettävä peräharja siksi että olen tottunut ampumaan kivääreillä joissa peräharjan ja tähtäinlinjan väli on noin 35 mm. Aion käyttää tätä mittaa jokaisessa tukissani. Jos toteutan tämän kiinteällä peräharjalla täytyy tukki pitkälukkoisessa aseessa todennäköisesti irrottaa kokonaan jos aikoo saada lukon irti aseesta. Kolmenollakasissani luonteva ampuma-asento onnistuu juuri ja juuri peränharjalla jota ei tarvitse irrottaa saadakseen lukon irti. Lisäksi lähipiirissäni on useita ampujia jotka eivät oikein saa retikkeliä näkyviin minun "asetuksillani". Ihme pitkänaamoja ovat. Vai olisinko minä sittenkin jotenkin epämuodostunut lärviltäni. Säätömekanismin ajattelin tehdä yhdellä kiristimellä ja kenties vielä niin että avainta ei tarvita.


Niinpä siinä muuten kävi että kahdella kiristimellä toteutin kun siitä oli jo kokemusta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EAn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Syy 2010
Viestejä: 646
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 05.02.2011 22:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Muotoilu on kivaa, varsinkin toisten töitten. :)

Jos haluaa vielä keventää perän ilmettä, perän alalinjan voisi tähdätä lähemmäs kohti kaulan alalinjaa. Vaikuttaa paljon lookkiin, nyt aika varmint/rata. Samalla voi ottaa vielä pistoolikahvan alareunasta ylimääräistä korkeutta pois, kunhan just riittää pikkurillille tukea.

Itse asiassa pidän poskipakan etureunan ja harjan etuosan sivuprofiilista aika lailla tuollaisena, ryhdikkäänä. En lähtisi pyöristelemään. Silmä jotenkin ymmärtää, millaiselta tuo näyttäisi, kun poskipakka on alhaalla.

Tuossa perän vasemmassa kuljessä olisi vielä lihaa muotoilla myös jonkinlainen poskipakan "lätty" reunoineen, jos sellainen miellyttää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 05.02.2011 23:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

EAn kirjoitti:
Muotoilu on kivaa, varsinkin toisten töitten. Smile


Erittäin totta! Yllättävää kyllä, vastaanottavana osapuolenakin on mukavaa. Ehkä se johtuu siitä että tässä tukissa ei juuri vahinkoja ole vaan se on merkittäviltä osin oikeasti suunniteltu. Nyt ei siis ole niin että ite ku tekkee ni saa semmosta ku sattuu tulemaan. Olen ajatellut, että nyt unohdetaan eksentrisyys niin pitkälle kuin mahdollista ja tehdään niin universaalia muotoilua kuin ergonomia huomioon ottaen on mahdollista.

Tuo perhanan säätöharjahan on todella jopa objektiivisesti ruma. Kuitenkin kun hyväksyy sen että minun ergonomiset vaatimukseni edellyttävät sitä, on asiaa helpompi käsitellä.

EAn kirjoitti:
ottaa vielä pistoolikahvan alareunasta ylimääräistä korkeutta pois, kunhan just riittää pikkurillille tukea.


Siinä ei ole milliäkään ylimääräistä. Itse asiassa juuri tänään ajelin kämmenpahkan alanurkasta tavaraa pois koska se ohjasi kämmentä liian alas ja kahvan reuna oli pitkällä kämmenen sisällä. Nyt ranne on luontevassa kulmassa ja pistoolikahvan alareuna pysyy poissa kämmenestä. Muistaakseni olen tässäkin triidissä kirjoittanut että tämän tukin esikuvana on peräosan osalta Sauer 202. Melkoisen määrän aseita olen käteen ottanut ja poskelle nostanut eikä mikään ole istunut niin hyvin kuin Sauer 202. Siis pystyasennosta ja tiskiin nojaten. Makuulta en ole kokeillut. Enkä kyllä tuota 375 Rugeriakaan aio kokeilla...

EAn kirjoitti:
Itse asiassa pidän poskipakan etureunan ja harjan etuosan sivuprofiilista aika lailla tuollaisena, ryhdikkäänä. En lähtisi pyöristelemään. Silmä jotenkin ymmärtää, millaiselta tuo näyttäisi, kun poskipakka on alhaalla.


Nämä ovat melko pitkälle makuasioita. Kuitenkin on niin, että jonkinlaisia universaaleja on mahdollista määritellä. Nimim. igorrockin painoarvoa näissä triideissä lisää hänen koulutuksensa. Vaimo oli ihastuksissaan juuri ko. yksityiskohdasta tänään. Itsekin pidän siitä mutta kyllä se igorrockin viitoittamaa tietä vielä menee. Jo pelkkä mekaaninen kestävyys ja mukavuuskin sanelevat asian.


EAn kirjoitti:
Tuossa perän vasemmassa kuljessä olisi vielä lihaa muotoilla myös jonkinlainen poskipakan "lätty" reunoineen, jos sellainen miellyttää.


Kaksi tukkia olen poskipakalla tehnyt. Poskipakkahan ei itseasiassa ole esteettinen yksityiskohta muutoin kuin tuottamuksellisesti. Poskipakka tarvitaan jos perän vasemman posken ja perälevyn vasemman reunan etäisyys piippulinjasta poikkeavat toisistaan. Siis jos tukissa on sivuvääryyttä. Nyt sivuvääryyttä on vain millejä kaliiperin miehekkyydestä johtuen. Siksi poskipakkaa ei tarvita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 05.02.2011 23:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Vaimo oli ihastuksissaan juuri ko. yksityiskohdasta tänään. Itsekin pidän siitä mutta kyllä se igorrockin viitoittamaa tietä vielä menee. Jo pelkkä mekaaninen kestävyys ja mukavuuskin sanelevat asian.

Kiitos kohteliaisuudesta. Itse ajoin takaa, ulkonäon lisäksi, juurikin noita kahta syytä jotka mainitset. Kovin terävät kulmat eivät aseen tukissa ole kovin mukavia eivätkä, ainakaan omasta mielestäni, myöskään näytä kovin hyvältä. Toki muotojen silti olisi syytä olla täsmällisiä ts. kaarien "jatkuvia" jne. Se antaa mallille ryhtiä ja rytmikkyyttä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 06.02.2011 00:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jossakin vaiheessa tässä triidissä joku kirjoitti että pyöristyksiä pitää olla ergonomian takia mutta siellä missä ergonomia ja kestävyys antavat myöten, on aiheellista harkita jämptejä reunoja jne.

Rytmi, ryhdikkyys jne. Jossakin niitä tarvitaan ja toisaalla ne sotkevat koko homman.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Berkele
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hei 2006
Viestejä: 2216
Paikkakunta: Oulu

LähetäLähetetty: 06.02.2011 03:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä



Oisko jotaki tollasta? Jatkuvat linjat normaalissa käyttöasennossasi. On muuten jo tällä hetkellä ehdottomasti hienoimman näköinen laminaattitukkinen ase, mitä olen koskaan nähnyt! Elä enää hirveästi ainakaan ohenna pistoolikahvan osalta sivuprofiilista katsottuna. Minusta tuo mainoskuva on jo aivan liian ohutkaulainen kuikelo.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
juky
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2009
Viestejä: 300

LähetäLähetetty: 06.02.2011 10:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

berkele veti yksinkertaisella vedolla siistin lopputuloksen.. Mielestäni ei kannata täysin tuijottaa millainen ulkonäkö on poskipakka täysin alhaalla, jos aseessa ei käytetä ikinä rautatähtäimiä/pidetä pakkaa aivan ala-asennossa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 06.02.2011 10:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ioni kirjoitti:
....Tiedän kaiken. Osaan kaiken eikä mua tartte tulla neuvomaan... Laughing Näissähän on aina meikäläisen kaltaisella puuhastelijalla se että asioita katsoo liian läheltä. Ulkopuoliset huomiot saattavat hetken ketuttaa, mutta ne kuitenkin potkaisevat ajatukset toisille raiteille. Kaikki input ei tietenkään koskaan aiheuta muutosta mutta osa kyllä. Ensimmäinen tukkini on nykysilmääni niin naurettavannäköinen että en taida sitä enää koskaan kehdata ulkoiluttaa. Kehitys kehittyy.

Laughing juu ei muuta kuin pidä sama linja. itsellesihän sinä sitä teet joten omaa silmää viehättäväksi tekase se. meitä katsojia on monenmoisia ja kaikilla silmä sairastaa eri asioita joten varauksella kannattaa suhtautua aina meidän kaikkien eräjormien jorinoihin Wink

minä olen jukyn kannalla ykköskohdan kanssa. loppuhionnassa täsmää liimaviilujen muoto omaa silmää viehättäväksi, niin hyvä on sitten. poskipakan etureunanan muoto on minusta juuri hyvä tuollaisena terävänä. jos sitä rupeaa pyöristelemään, niin katoaa luonne ja muna tukista. vähän niin kuin kuohitsisit sen Laughing
säädettävän poskipakan reunoja en rupeaisi pyöristelemään, koska mielestäni poskipakka alas painettuna pitäisi muodostaa täysin ehjän pinnan tukissa.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Aseiden rakentaminen ja huolto Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 100, 101, 102 ... 204, 205, 206  Seuraava
Sivu 101 Yht. 206

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com