OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kansalaisaloite: Ampumaratojen puolesta.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.04.2013 22:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miljoonanick: asun Jyväskylässä.

Käytössäni on kyllä useitakin ratoja Pohjois-Pohjanmaalla. Olen siellä jäsenenä muutamassa yhdistyksessä. Ne eivät kylläkään ratkaise ongelmaa kun ovat niin kaukana. Keski-Suomessa tuntuu olevan lähes mahdotonta päästä jäseneksi kun eihän minulla ole täällä maita. Multialla olen käynyt kerran vuoteen vieraana. Sekin on liian kaukana enkä pääse sinne hirviradalle ainakaan ihan milloin vain minulle sopii. Mikä olisi lähin rata johon saisi avaimen hirviradalle omatoimista käyttöä varten? Ei taida löytyä läheltä, eikä kaukaakaan. Korpilahdellakin kuuluu olevan rata liipaisimella. Lupia uusien ratojen rakentamiseen ei taida herua.

Aseita en suostu myymään ja harrastusta lopettamaan. Ostan niitä perhana lisää. Kaapeittain. Sitten vaan harjoitellaan vähemmän - tai siis ei juuri ollenkaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
havu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 3242

LähetäLähetetty: 02.04.2013 22:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu ja sitten taas kummana pietään, kun itekseen radalla ravaa, niin kuin täällä. Käyvä saa, mutta kummana pietään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Miljoonanick
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2012
Viestejä: 4567
Paikkakunta: Suomen Detroit

LähetäLähetetty: 03.04.2013 00:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meinaatko jäseneksi että saa mennä radalle ampumaan? Itse en moisesta ole vielä kuullut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11077

LähetäLähetetty: 03.04.2013 06:19    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ioni kirjoitti:
Miljoonanick: asun Jyväskylässä.

Käytössäni on kyllä useitakin ratoja Pohjois-Pohjanmaalla. Olen siellä jäsenenä muutamassa yhdistyksessä. Ne eivät kylläkään ratkaise ongelmaa kun ovat niin kaukana. Keski-Suomessa tuntuu olevan lähes mahdotonta päästä jäseneksi kun eihän minulla ole täällä maita. Multialla olen käynyt kerran vuoteen vieraana. Sekin on liian kaukana enkä pääse sinne hirviradalle ainakaan ihan milloin vain minulle sopii. Mikä olisi lähin rata johon saisi avaimen hirviradalle omatoimista käyttöä varten? Ei taida löytyä läheltä, eikä kaukaakaan. Korpilahdellakin kuuluu olevan rata liipaisimella. Lupia uusien ratojen rakentamiseen ei taida herua.

Aseita en suostu myymään ja harrastusta lopettamaan. Ostan niitä perhana lisää. Kaapeittain. Sitten vaan harjoitellaan vähemmän - tai siis ei juuri ollenkaan.

Tuo alkaa olla jo hankala tilanne, Tikkakoskella ei liene hirvirataa, sitten lähimmät on Toivakka ja Kangashäkki.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.04.2013 08:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Riistanhoitoyhdistysten radathan taitavat olla metsästäjille avoinna? Ainakin Rajamäellä täytyy kuitenkin metsästyskortin lisäksi maksaa kivääriradalle vuosimaksu joka on käsittääkseni 10€. Hirviradalle maksetaan avainpantti ja olikohan 50€ / vuosi. Tämä maksu sitten sisältää tuon toisenkin radan käytön. Mitenkähän käynee maksulle tänä vuonna? Nousseeko jos käyttäjät vähenevät hankalien aikojen takia? Laughing Rajamäellä on joka kevät talkoot, joihin tietysti olen minäkin ahkerahkona käyttäjänä osallistunut vaikka vähän siellä ovat kai ihmetelleet että kukahan tämä on kun ei yhteenkään metsästysseuraan kuulu, tuntematon mies. Ratamestarithan siellä ovat olleet tolokun ukkoja ja pitäneet paikkoja mukavasti kunnossa.

Hiukkavaaraan ei ole mitään asiaa ilman sopivaa sidosryhmäjäsenyyttä. Haukiputaan radalle ei käsittääkseni olisi luvallista mennä ilman jäsenyyttä ainakaan omin nokkineen. Että onhan näitä. Täysin ymmärrettäväähän tuo toki on kun tarkastelee ratojen sotkemista ja särkemistä.

Toivakkaanhan ei olisi mikään aivan tolkuton matka täältä "ytimestä"? Vai lieneekö jossakin toisella laidalla tämä rata? Mitenkähän sinne pääsee aivan virallisesti ampumaan juoksevaa pahvia?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.04.2013 09:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hieman tarkennusta tuohon edelliseen kun meinasi työtehtävien alkaminen häiritä harrastuksia... Smile

Tarkoitus ei siis ole pelkästään voivotella omaa tilannetta, vaan herättää ajatuksia ratojen käytöstä, käyttäjien vastuusta ja tilanteen kehittämisestä parempaan suuntaan.

Mielestäni jokaisen käyttäjän tulee jotenkin osallistua radan ylläpitoon. Vähintäänkin siivotaan omat jäljet ja jätetään rata minimissään siihen kuntoon missä se oli paikalle tultaessa - mielellään vähän parempaankin. Tämän periaatteen toteutumattomuus on nähdäkseni yksi syy ratojen sisäänpäinlämpiämiselle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Miljoonanick
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2012
Viestejä: 4567
Paikkakunta: Suomen Detroit

LähetäLähetetty: 03.04.2013 22:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meidän radalle kyllä voi mennä ampumaan,mutta liikkuvaan hirvitauluun tuskin ulkopuolinen lokki saa avaimia ihan tuosta vain...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Miljoonanick
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2012
Viestejä: 4567
Paikkakunta: Suomen Detroit

LähetäLähetetty: 03.04.2013 22:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ioni kirjoitti:
Riistanhoitoyhdistysten radathan taitavat olla metsästäjille avoinna? Ainakin Rajamäellä täytyy kuitenkin metsästyskortin lisäksi maksaa kivääriradalle vuosimaksu joka on käsittääkseni 10€. Hirviradalle maksetaan avainpantti ja olikohan 50€ / vuosi. Tämä maksu sitten sisältää tuon toisenkin radan käytön. Mitenkähän käynee maksulle tänä vuonna? Nousseeko jos käyttäjät vähenevät hankalien aikojen takia? Laughing Rajamäellä on joka kevät talkoot, joihin tietysti olen minäkin ahkerahkona käyttäjänä osallistunut vaikka vähän siellä ovat kai ihmetelleet että kukahan tämä on kun ei yhteenkään metsästysseuraan kuulu, tuntematon mies. Ratamestarithan siellä ovat olleet tolokun ukkoja ja pitäneet paikkoja mukavasti kunnossa.

Hiukkavaaraan ei ole mitään asiaa ilman sopivaa sidosryhmäjäsenyyttä. Haukiputaan radalle ei käsittääkseni olisi luvallista mennä ilman jäsenyyttä ainakaan omin nokkineen. Että onhan näitä. Täysin ymmärrettäväähän tuo toki on kun tarkastelee ratojen sotkemista ja särkemistä.

Toivakkaanhan ei olisi mikään aivan tolkuton matka täältä "ytimestä"? Vai lieneekö jossakin toisella laidalla tämä rata? Mitenkähän sinne pääsee aivan virallisesti ampumaan juoksevaa pahvia?


Toivakassa on ihan yleiset harjoitusammunnat niinkuin muuallakin. Vai etkö koskaan ole moisissa käynyt? Itse olen käynyt suurimman osan hirvikokeista suorittamassa juurkin toivakassa...Harjoitukset hoidan ns.omalla radalla.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
jmjarvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Huh 2012
Viestejä: 480
Paikkakunta: Länsi-Suomi

LähetäLähetetty: 04.04.2013 10:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heikosti näyttää edistyvän tuo nimien kerääminen, hävettää meidän metsästäjien puolesta. Koittakaa nyt kaikki laittaa ensin oma nimenne sinne ja pyytäkää (äänioikeutettuja) lähisukulaisia, kavereita ja tuttavia puoltamaan hyvää asia. Moni joka ei ole aseharrastaja on puoltanut esitystä, kun olen pyytänyt. Palvelu ei edes julkista nimilistaa, eli sinne voi turvallisesti kirjautua.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/58
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.04.2013 18:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miljoonanick kirjoitti:
Toivakassa on ihan yleiset harjoitusammunnat niinkuin muuallakin. Vai etkö koskaan ole moisissa käynyt?


Niin niissä sellaisissa moisissa joita järjestetään elokuussa yhtenä arki-iltana viikoittain ja joihin ei tahdo ehtiä työ- ja perhekiireiden vuoksi ajoissa ja joissa on sen verran ukkoja paikalla että ei viitsi kovin montaa juoksua ampua että muutkin ehtivät ja joissa ei voi kikkailla etäisyyksien kanssa eikä muutenkaan mitään kummallisempaa sooloilla?

Olen käynyt. Ei ole tarvetta sellaisille. Ei varsinkaan kun nyt on kyse kesäajasta.

Muutosvastarinnastahan tässä tietysti osittain näissä on kysymys mutta kun tämä on trendi eikä mikään yksittäistapaus - eikä tuo muutoskaan ihan pieni ole jos matkoihin joutuu yhtäkkiä 40 min sijaan käyttämäänkin vaikka 2 h. Alkaa jo mennä käytännössä vaikeaksi touhu kun muutakin elämää on valitettavasti ihmisten elettävä. But hey, sehän tässä kaikessa tarkoituksena onkin, vai hä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11077

LähetäLähetetty: 04.04.2013 20:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ioni kirjoitti:


Niin niissä sellaisissa moisissa joita järjestetään elokuussa yhtenä arki-iltana viikoittain ja joihin ei tahdo ehtiä työ- ja perhekiireiden vuoksi ajoissa ja joissa on sen verran ukkoja paikalla että ei viitsi kovin montaa juoksua ampua että muutkin ehtivät ja joissa ei voi kikkailla etäisyyksien kanssa eikä muutenkaan mitään kummallisempaa sooloilla?

Vaikka toisaalta ymmärrän ionin pointin, alkaa tuo kikkailu ja sooloilu olemaan monilla radoilla historiaa. Radan haltijalla (eli yleensä seuralla) ei ole varaa juuri muuhun kuin tarkkaan mietittyihin ampumasuuntiin ja paikkoihin. Yleensä melu- ja ympäristöongelmien takia. Tämä tarkoittaa poikkeuksetta ampumakoppia, ja penkkaa. Itse olen kahden a-radan toiminnassa seuran kautta mukana ja kikkailu varaa ei kauheasti ole, ammunta tapahtuu ampumapaikoilta ja oikean suuntaan sekä maaliin.

Se ei toki poista tarkoita sitä ettei omaehtoinen ammunta olisi suotavaa, siinä olen ionin linjoilla että jos oikeasti aikoo harjoitella, ei se onnistu noissa metsämiesten jonotusilloissa. Omissa seuroissa ainakin seuran jäsen sa avaimet käyttöönsä ja pääsee reenailemaan, siihen kuuluu sitten vastuu että toimitaan oikein, muuten voi eduistaan joutua luopumaankin.

Tämä nyt on vaan ampumaratojen nykytilanne, harjoittelun tulee olla enemmän jäykempää ja sääntöjen ja radan suunnittelun mukaan tapahtuvaa, paluuta soramonttureeniin ei ole. Mutta kuten oman seuran pj joskus lausui, sitten kun ruvetaan oikeasti vaatia 100% lyijynkeräystä, ollaan ku*essa, vai miten keräät siluetin lyijypölyn tai skeet radan haulit, kai se onnistuu, mutta maksamme radoistamme silloin aika tuntuvasti enemmän.
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 04.04.2013 21:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No sehän nyt on selvää että ampumasuunnissa ei ole tinkimisen varaa ja tuo meluhomma on ihan ymmärrettävää. Meillähän on siis kaksi hirvirataa. Toisella radalla ampumakoppi on pysyvästi 75 m päässä taulusta ja toisella yleensä 100 m päässä. Tämän toisen voi kiskoja pitkin työntää lähemmäskin, mutta yleensä on vain siirretty kauko-ohjain lähempään pistokkeeseen ampujan itsensä käytettäväksi tai jätetty koppiin taulukuski. Sooloilu on siis ollut pääasiassa tätä. Toki olen joskus ampunut lähempääkin kuin tuo 75 m. Nämä jonotusillat eivät todellakaan juuri itseni tarvitsemaa harjoittelua edusta.

Joillakin radoilla onneksi vielä viedään asioita oikeaan suuntaan ja kehitetään ja lisätään toimintaa. Täytyy kyllä itsekin ryhtyä panostamaan niiden toimintaan enemmän mitä nyt reissuillaan kykenee.

Tämä yhteiskunnassa vallitseva suunta kaiken mikromanagerointiin on kyllä syvältä kyynärpäästä. Sille ei taida olla lääkettä. Nähdäkseni naisten kasvava osallistuminen päätöksentekoon on lisännyt mikrometrisäätämistä asioissa. Sen näkee töissäkin lähes päivittäin. Prkl.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Miljoonanick
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Tam 2012
Viestejä: 4567
Paikkakunta: Suomen Detroit

LähetäLähetetty: 05.04.2013 00:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sigamees kirjoitti:
ioni kirjoitti:


Niin niissä sellaisissa moisissa joita järjestetään elokuussa yhtenä arki-iltana viikoittain ja joihin ei tahdo ehtiä työ- ja perhekiireiden vuoksi ajoissa ja joissa on sen verran ukkoja paikalla että ei viitsi kovin montaa juoksua ampua että muutkin ehtivät ja joissa ei voi kikkailla etäisyyksien kanssa eikä muutenkaan mitään kummallisempaa sooloilla?

Vaikka toisaalta ymmärrän ionin pointin, alkaa tuo kikkailu ja sooloilu olemaan monilla radoilla historiaa. Radan haltijalla (eli yleensä seuralla) ei ole varaa juuri muuhun kuin tarkkaan mietittyihin ampumasuuntiin ja paikkoihin. Yleensä melu- ja ympäristöongelmien takia. Tämä tarkoittaa poikkeuksetta ampumakoppia, ja penkkaa. Itse olen kahden a-radan toiminnassa seuran kautta mukana ja kikkailu varaa ei kauheasti ole, ammunta tapahtuu ampumapaikoilta ja oikean suuntaan sekä maaliin.

Se ei toki poista tarkoita sitä ettei omaehtoinen ammunta olisi suotavaa, siinä olen ionin linjoilla että jos oikeasti aikoo harjoitella, ei se onnistu noissa metsämiesten jonotusilloissa. Omissa seuroissa ainakin seuran jäsen sa avaimet käyttöönsä ja pääsee reenailemaan, siihen kuuluu sitten vastuu että toimitaan oikein, muuten voi eduistaan joutua luopumaankin.

Tämä nyt on vaan ampumaratojen nykytilanne, harjoittelun tulee olla enemmän jäykempää ja sääntöjen ja radan suunnittelun mukaan tapahtuvaa, paluuta soramonttureeniin ei ole. Mutta kuten oman seuran pj joskus lausui, sitten kun ruvetaan oikeasti vaatia 100% lyijynkeräystä, ollaan ku*essa, vai miten keräät siluetin lyijypölyn tai skeet radan haulit, kai se onnistuu, mutta maksamme radoistamme silloin aika tuntuvasti enemmän.


Niin,kyllä meilläkin saa avaimen liikkuvan taulun käyttöön kun vain hakemassa käy. Tähän en ole koskaan kokenut itse tarvetta,yleisissä harjoituksissa se muutama laaki riittää mielestäni aivan hyvin.

Ulkopuolisille tosiaan hankalaa päästä mihinkään ampumaan,enkä nyt usko että se seuraan pääsy kamalan vaikeaa on..pitää vain tuntea oikeat ihmiset(Tuli todettua oman seuran kokouksessa muutama viikko takaperin).
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11077

LähetäLähetetty: 05.04.2013 12:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miljoonanick kirjoitti:


Ulkopuolisille tosiaan hankalaa päästä mihinkään ampumaan,enkä nyt usko että se seuraan pääsy kamalan vaikeaa on..pitää vain tuntea oikeat ihmiset(Tuli todettua oman seuran kokouksessa muutama viikko takaperin).

Ampumaseurat on aika hyvin jo avautuneet, esim Heinolassa on jokaiseisessa viime kokouksessa otettu uusia jäseniä, myös sellaisia joilla ei ole asetta. Ja näin se pitää mennäkin, ampumaseura on urheiluseura.

ioni kirjoitti:

Joillakin radoilla onneksi vielä viedään asioita oikeaan suuntaan ja kehitetään ja lisätään toimintaa. Täytyy kyllä itsekin ryhtyä panostamaan niiden toimintaan enemmän mitä nyt reissuillaan kykenee.

Nimenomaan, ensimmäinen toimi, myös sinulla ioni Smile on liittyä seuraan, sen jälkeen voi alkaa vaikuttaa seurabn toimintaan ja ratojen kehittämiseen, sekä saada harrastukselleen pohja kuntoon. Liikaa täälläkin on kyselijöitä, että missäs pääsis ulkopuolinen vapasti ampumaan. Mikä vi*tun vapaasti, ampumaradoissa on nykyään aika isot kulut, seurat tietenkin niitä pyörittävät jäsenilleen, joten liittykää siis.

ioni kirjoitti:

Tämä yhteiskunnassa vallitseva suunta kaiken mikromanagerointiin on kyllä syvältä kyynärpäästä. Sille ei taida olla lääkettä. Nähdäkseni naisten kasvava osallistuminen päätöksentekoon on lisännyt mikrometrisäätämistä asioissa. Sen näkee töissäkin lähes päivittäin. Prkl.

Kerrotko lisää, tämä ei ihan aukea minulle, mikä mikromanegerointi?
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
dxman
***


Liittynyt: 06 Maa 2004
Viestejä: 7489

LähetäLähetetty: 05.04.2013 12:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Liikaa täälläkin on kyselijöitä, että missäs pääsis ulkopuolinen vapasti ampumaan. Mikä vi*tun vapaasti, ampumaradoissa on nykyään aika isot kulut, seurat tietenkin niitä pyörittävät jäsenilleen, joten liittykää siis.


Metsästysseuran ampumaradalle on mahdoton päästä ellei täytä jäseneksi oton edellytyksiä ellei seurassa ole erikseen ns. ampumajäsen statusta eli ei se liittyminen ole ilmoitusasia kaikissa paikoissa.

Seuran oman radan mentyä kiinni, niin ostetaan harjoitusvuorot naapuriseuran radalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 13, 14, 15, 16  Seuraava
Sivu 14 Yht. 16

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com