OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Millainen koira olisi sopivin?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Derzu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 2457
Paikkakunta: Suomenselän vierillä, Perho

LähetäLähetetty: 01.07.2008 19:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Olen saanut kokea kaksi itänarttua, jotka ovat haukkunet, noutaneet ja painostaneet linnút vesillä ja maalla. Jäniksiä samaisilla ammuin ihan ajokillekin kunnioitettavan määrän. Toinen oli rusakoitten kanssa vauhdikas nuorena ja otti vinttikoiramaisesti kiinnikin. Petohomma onnistuu myös ja taitaa olla mieluistakin. Varmasti peuraa ja kauristakin pölläyttävät, en tiedä onko viisasta kumminkaan sitä suosia.
Ne olivat helppoja koulattavia. Vein metsään ja ammuin haluamiani saaaliita. Siitä oppivat. Koemenestystä en tavoitellut, luokkatulokseen linnulla pystyi. Orava jäi eka syksynä ja hirvi kolmantena pois, kun en kiinnostunut. Toki normaalit tottelevaisuuskuviot pitää koulata. Nouto tuntui olevan luontaista. Kolmivuotiaana tiesin mitä ne tekevät ja ne olivat koukeroni oppineet. Itse taisin lintujen painostuksen karsia pois, kun pyrin ampumaan vain haukkuun. Peltolinnuilla ja riekolle se olisi välttämätön. Hienoa on tajuta koiran aktiivinen järkevänoloinen toiminta ja uuden oivaltaminen ja pyrkimys saalistaa isännälle.
Tiiähäntä, joillekinn rotu tai paremminkin tyyli sopii.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 2568
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 01.07.2008 21:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kaikki käy ihmelaikkoilta Laughing
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 2568
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 01.07.2008 22:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse asiassa tärkeintä koko kysymyksessä lie, että vanhemmat ovat toimivia metsästyskoiria, oli käyttötarkoitus mikä tahansa.

Tämäkin kannattaa huomioida, mikäli haluaa koiralleen rekisteripaperit..

"Kennelliiton hallitus on päättänyt, että kaikkien jalostukseen käytettävien koirien ja rekisteröitävien pentujen on oltava tunnistusmerkittyjä. Tunnistusmerkintäpakko jalostukseen käytettävillä koirilla alkaa aikaisempien päätösten mukaan 1.6.2008. Koiranet-järjestelmään siirtymisen vuoksi hallitus tarkensi tunnistusmerkintäkäytäntöä siten, että rekisteröitävien pentujen tunnistusmerkintäpakko tulee voimaan 1.1.2009.
Tunnistusmerkintäpakko koskee 1.1.2009 tai sen jälkeen syntyneitä pentueita. Ohjeet rekisteröitävien pentujen tunnistusmerkinnästä annetaan syyskuussa 2008. Suomessa tunnistusmerkintänä käytetään tatuointia tai mikrosirua. Merkinnän saa koiralle oman paikkakunnan eläinlääkäriltä tai tunnistusmerkitsijäksi koulutetulta henkilöltä.

Lisätietoja:
Tiedotuspäällikkö Kaija Unhola, Suomen Kennelliitto, puh. (09) 8873 0292, 050 432 0844 "
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Derzu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2004
Viestejä: 2457
Paikkakunta: Suomenselän vierillä, Perho

LähetäLähetetty: 02.07.2008 09:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kytösavu kirjoitti:
Kaikki käy ihmelaikkoilta Laughing


Ei ne mitään ihmeellisiä ole. Ehkä suuri rajoite on koirakulttuurimme, joka suuntautuu erikoisrotuihin. Ainakin joillekin on saatu jalostettua moniriistaisuuden estävä hinku yhteen hommaan. Onpa "jalostuksen" tai paremmin typistyksen myötä kaikenmaailman fobioita ja estojakin yleistynyt.
Ensimmäisen laikani kanssa lähdin tyhjältä pöydältä ilman odotuksia. Kuullut olin vanhojen miesten juttuja maatiaispystykorvaisten tekemisistä ja lukenut jonkun vanhemman jermun kokemuksista karhukoirien kanssa, oliskohan ollut Heimo Rautava.
Nyttemmin minulla on vain yksi itäurkki, jonka olen turmellut hirvihommaan. Eikä siinä mikään välkky ole, yhteydenpito jota myös sahaukseksi haukutaan sotkee. Tavalliselta luupäältä vaikuttaa vaikka pentuna paukutti terhakkaasti lintua heti 5-kuukautisena, kun metsään vein. Kaduttaa ampumattomuus, enää ei korvaansa lotkauta siivekkäille.
Kirous taitaapi juuri tuo oppiminen ja sahaaminen olla mutta oikein oivallettuna homman rikkaus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Reikä-Eero
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 18 Syy 2006
Viestejä: 75

LähetäLähetetty: 02.07.2008 20:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Eikös muuten karhukoira ja v-e laika ole samasta juuresta lähtösin?? Karhukoirasta kuuleman mukaan saa myös hyvän lintukoiran jos siihen pelkästään panostaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Janme
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2004
Viestejä: 756
Paikkakunta: \o/

LähetäLähetetty: 02.07.2008 23:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Reikä-Eero kirjoitti:
Eikös muuten karhukoira ja v-e laika ole samasta juuresta lähtösin?? Karhukoirasta kuuleman mukaan saa myös hyvän lintukoiran jos siihen pelkästään panostaa.


Kysymys kuuluukin: Miksi joku haluaisi karhukoiran kohdalla panostaa pelkästään lintuihin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ceskari
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Hei 2007
Viestejä: 646
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 25.09.2008 09:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nostetaanpas tätä taas.

Eilen iltalenkillä vaimon ja esikoisen (24 v) kanssa ohitimme oikein seuralliselta tuntuvan seropin jossa oli selvästi pystykorvaa seassa. Vaimo siihen, että tuollainen sen koiran pitäisi olla. On kuulemma ollut hänen kotonaan vastaavia koiria.

Minulla vähän hakusessa koiran käyttötarkoitus metsästykseen, siinäkin aloittelija kun olen, ja tämän ketjun startissa tulleet kysymykset vaivaavat meikäläistäkin. Kun ei kerran yleiskoiraa ole olemassa, mikä sitten?

Omia rajoituksia tuo se että sekä minä että vaimoni olemme molemmat päivätöissä. Itsellä tosin 5 min kävellen töihin joten ruokis onnistuu kotona. Mökille 25 km, tontti ei suuren suuri, järven rannalla, sorsia ja telkkiä vaikka kuinka mutta aivan siinä vieressä liikaa mökkejä että kannattaisi mitään metsästää. Peltojen yllä lentelevät kyllä sorsat ja jokunen hanhikin näin muuttoaikaan.

Mökin ympäristössä monenlaista pienpetoa ja rusakkoa joita olen kytistellyt pellon laidassa. Seuran alueella siinä vieressä 4500 ha kuusikkoa ja suota joissa lintuja ja jäniksiä sekä hirvieläimiä. Hirviporukassa olen ollut ajomiehenä ja muutama koira siellä on seassa pyörinyt.

Eli:

Sellainen koira joka olisi omakotialueella tarpeeksi rauhallinen vaikka monenlaista koiran ulkoiluttajaa pyörii meidänkin kadulla, ei haukkuisi yksinäisyyttään päivällä, olisi hyvää juoksulenkkiseuraa, hakisi ammutut linnut ja etsisi mahdolliset haavakot, ja jonka tällainen aloittelija (tulen kyllä koirien kanssa juttuun) voisi opettaa, kasvattaa, ja kouluttaa tavoille.

Ehdotuksia otetaan vastaan. Tämä on kyllä minulle ihan outo maailma, mutta on sitä kaikenlaista uutta aina eri elämänvaiheissa alettu tehdä.

Ceskari
_________________
--- Internet tekee kaikista asiantuntijoita... ---
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kytösavu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Huh 2006
Viestejä: 2568
Paikkakunta: Lapua

LähetäLähetetty: 25.09.2008 13:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jokin seisoja sopii kaikkiin mainitsemiisi kohtiin. Kannttaa kysellä kanakoira miehiltä lisää neuvoa.
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Koirat yleensä Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com