OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hiihtokenkä eräsiteeseen?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 02.02.2013 17:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja jäi tuosta pois. Yleensä Windstopper mutta myös eri Gorejahan noissa on. Mutta täälläkin hengittäväksi kehuttu stopperi on huonosti hengittävä reippaammin liikuttaessa ja kun sataa,ei se pidä vettä. Paisi jos on vedenpitävä pinta ja sitten se ei..

Mutta turha näistäkin on vääntää jokainen tavallaan.

Edelleenkään kukaan ei ole kertonut, mihin se hiki (vesihöyry) sieltä kengästä häviää kun nahka on läpimärkä. Itse olen huomannut, että kun päivän kävelee tai hiihtää goretex- kengillä, on ne sisältä yhtä kosteat kuin nuo huopakumpparitkin. Ja tuo huopamalli kuivaa yössä, toiset viikossa!

Ja ei sinne kenkään vettä mistään ole valunut, hikeä mikä hikeä!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20766
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.02.2013 22:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vai luulee poijat etten ole tähän ikään mennessä oppinut metsällä ollessa koska sukat kastuu hiestä ja koska ulkoisesta vedestä. Laughing No siinähän saa luulla.

Ei millään pahalla mutta joka väittää että NORMAALILLA gore-tex kalvolla (en tiedä onko gorella muita kalvotyyppeja kuin tuo normi gore-tex) varustettu kenkä pitää vettä esim. suo-olosuhteissa niin kutsun hänet todistamaan väitteensä. Vietetään normi päivä rimmellä metsähanhien perässä tai normi päivä supinjäljillä nuoskalumessa. Ei astella niin syväätte että varresta vesi menisi, ei saapaskaan pidä jos liian syväätte uppoaa. Laughing Voidan lyödä vaikka pikku veto, että kuinka se vesi läpi tihkuu.

ps. tulin juuri pilkiltä. Huopakumisaappat oli jalassa aamu 8.00 alkaen ja juuri 21.40 otin ne pois. Sukat on täysin kuivat. Pitkiä matkoja autossa saappaat myös jalassa jolloin tuntui kuumalta mutta niin vain on sukat kuivat. Jäällä olisi pärjännyt vaikka gorekengillä koska oli lumetonta ja kuivaa.

Olen sellainen ihminen että uskallan tunnustaa olleeni väärässä. Tunnustan sen myös tässä asiassa jos niin käy. Mutta tämän hetkisten kokemuksien mukaan goretex kengät ei vettä pidä. Ne pitää vaikka 100m kahlaamisen vedessä, ei se ole mitään mutta kun ruvetaan kävelemään pitkiä aikoja suolla/märässä lumessa niin läpi tulee. Ei sen ajan tarvitse olla edes hirmu pitkä kun alkaa huomaamaan että vesi tihkuu läpi. SItten saat kaksi päivää kuivattaa kenkiä jos et omista kengän kuivaajaa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
lepinkäinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Syy 2010
Viestejä: 266

LähetäLähetetty: 02.02.2013 23:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No minulla ei ole tullu vesi läpi gorekengästä eikä kumpparista. Molemmille on näytetty kyllä nestemäistä ihan riskisti. Haixin maihareita käyttelen ja nuo sopii eräsiteellä hiihtelyynkin, varsinaisesti ranttia (semmosta u-kirjaimen mallista) ei ole, mutta V:n mallinen lovi kantapalasta löytyy ja on pysyny hyvin side kiinni. Melekeinpä voin suositella - taitaa olla Air Power Pro tuo malli mitä olen kulutellu nyt kolmatta paria.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Korpijermu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Hei 2012
Viestejä: 333
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 02.02.2013 23:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, turhahan näistä on väittää, se on ihan totta. Ja kai tälle kalvo vs ei-kalvo on omakin topikki jossain? Vaan menköön näin la-illan ja parin karhun piikkiin tämäkin soopa mitä kirjoitan Smile

Ensinnäkin, ihmiset vain on erilaisia. Mulla hikoaa jalat autolla ajaessa jo ihan tavallisilla kangaslenkkareissakin, 100km niin sukat on märät. Huopakumppareissa ne olisi jo läpimärät. Ja tavallisessa kävelyssä metsässä, esim syksyllä rinkan, yöpymisvarustuksen ja parin aseen kanssa hikoilen itteni märäksi pelkkä tekninen pitkähihainen paita päällä.

Toiseksi, jengillä tuntuu olevan sellainen käsitys, että kun laittaa jonkun goren päälle, niin hikoilun pitäisi loppua kuin seinään. Että ihan niinkuin se olisi joku taikalääke, joka lopettaisi sen hikoilun. No eihän se ihan niin ole. Pitäisihän se olla jokaiselle selvää, että mitä enemmän päällä, niin sitä enemmän kastut sisältä päin.

Eli mun mielestä/omalla kohdalla kalvoasuille, kengille yms. on omat tietyt käyttötarkoituksensa joissa niistä on kiistatonta hyötyä vs. ei kalvoasusteille.

1. Jo mainittu (perho)koskikalastus. Jalassa on oltava jonkinlaiset vettäpitävät pökät. Oltava. Vaihtoehdot on joko kumihousut tai "hengittävät". Aamulla laitetaan pökät jalkaan. Kalastellaan, kahlaillaan, välillä istutaan rannalla kessulla, perkaillaan kaloja, paistellaan makkaraa, istuskellaan märällä penkalla sitomassa uusia perhoja siimaan, mitä vain. Ei kukaan jaksa riisua ja pukea housuja jatkuvasti. Hikoillaan, kelistä, koskesta, matkasta riippuen enempi tai vähempi. Kuitenkin, kun on pakko pitää joku vettäpitävä materiaali jaloissa, niin etu on hengittävillä kiistaton verrattuna täysin umpinaiseen. Tätä voi jokainen kokeilla. Ja kalvo on kuitenkin ns. hengittävä, eli tässä vaiheessa voi lopettaa senkin lööperin, että vettäpitävää hengittävää kalvoa ei ole olemassa. Jos ei usko tuhansia kalastajia niin kokeilkoot itse. En väitä, etteikö niissäkin hikoile, en tosiaankaan. Tietenkin niissäkin hikoilee. Mutta aikamoinen ero on kumihousuihin, päivän mittaan.

2. Tavalliset metästyshousut. Minä ainakin konttaan, istun ja rämmin muniin ulottuvassa märässä vitelikossa päivän mittaan. Vaihtoehdot ovat kalvottomat housut, sadelahkeet tai kalvohousut. Kaikissa hikoilen kuin pieni sika. Toisissa vain enemmän, toisissa vähemmän. Mutta ennemmin pieni hikoilusta aiheutuva kosteus, mitä ulkopuolinen täydellinen kylmä märkyys säärissä, reisissä, polvissä ja perseessä. En ole keksinyt vielä parempaa vaihtoehtoa kuin kalvohousut.

3. Takki. Onnellisia ne, jotka pystyvät pitämään kalvotakkia, tai takkia ylipäätään, kävellessään yli nollan lämpötiloissa. Mun hikoilulla ei pidetä. Oli kalvo eli ei. Siis takki on repun päällä kävellessä. Eli ihan sama onko siinä kalvo tai ei. Mutta siinä vaiheessa, kun asemoidun, käyn tauolle, rupian ryömimään tai rupeaa satamaan kaatamalla niin kalvosta onkin hyötyä. Ei kastu kyynärpäät tai muukaan kroppa. Ei tarvitse erillistä sadetakkia raahata mukana.

4. Kengät. Tämä onkin ongelmallisempi, ainakin itselle. Eli kuten sanoinkin aikaisemmin, 90% ajasta kumpparit jalassa. Lämpimällä kevyet kumpparit, kylmemmällä huopakumpparit. Mutta kun en vain tykkää kumppareista, mutta yleensä pakko pitää, ainakin omilla soisilla mannuilla. Mutta harvoin jos/kun on mahdollisuus maastojen puolesta vetäistä hyvät nahkakengät jalkaan, niin eipä niissä kalvoista haittaakaan ole. Samalla lailla hikoaa jalat kuin kumppareissa, mutta eipähän tule heti ulkopuolinen vesikään läpi. Mukavuus vain on ihan eri maata kuin kumppareissa.

Ja itse aiheeseen liittyen, hainkin hiihtokenkiä ei-vesikeleihin pakkasille. Ja nuo Parkanon nahkasaappaat oli hyvä vinkki. Kyllähän tuon jo kaupassa huomasi eron kumilöntsäreihin. Kiitos vinkistä. Ugh, olen puhunut.
_________________
On vaarojen välissä suojaisa kehto...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20766
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.02.2013 00:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Vai lööperin puhujaksi vielä väitetään... No ei siinä, sanotaan nyt kuitenkin että useimmat gorekengät ei kuitenkaan vettä pidä. Vesi tihkuu jokapaikasta läpi. Onko syynä sitten valmisvirhe? Ilmeisesti jos kerran koko porukka on sitä mieltä että goretx pitää vettä ehdottomasti. Itse olen nähnyt Haixin kenkiä, härkilan kenkiä ja jotain muita. Kaikista on vesi mennyt läpi myös "väärinpäin". Onkohan joku laittanut valmistusvaiheessa vahingossa kalvon väärinpäin.. Laughing Yhtäkään vettä pitävää gorekenkää en ole nähnyt vielä tähän elämän vaiheeseen mennessä.

Ymmärrän kyllä että moni väittää jotta gorekenkä pitää veden. Kyllä se minullakin pitää pikku retkeilyt. Käytössä tosiaan härkilan biggamet. Ilmeisesti sekunda tavaraa nuo härkilan kengät kuitenkin. Aika hintavat eli paljonko maksaa oikeasti vettä pitävät gorekengät? Haixit ei ainakan pidä sen paremmin mitä kaverin kenkiä katselin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Korpijermu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Hei 2012
Viestejä: 333
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 03.02.2013 00:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Vai lööperin puhujaksi vielä väitetään....


Ei ollut tarkoitettu kenellekään henkilökohtaisesti. Varsinkaan teille, Mr. Tuhola.
_________________
On vaarojen välissä suojaisa kehto...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
slowhand
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Lok 2009
Viestejä: 2397

LähetäLähetetty: 03.02.2013 07:43    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Niin,eihän hikoilua estä edes teotorantti.

Mutta, vettähän sen kalvokengän pitäisi pitää, niin ja hengittää vesihöyry (hiki) pois sieltä kengästä. Sanoo mainosmiehet. Edelleen uskon, että jos kalvot on ehyet saumoineen, kyllä se vesi ulkona pysyy. Ja niin pysyy vesihöyry sisällä nahkan kastuttua läpimäräksi. Vai mihin se katoaa, tulee sen märän nahan läpi? Kyllä mulla ainakin kenkä toimii paremmin, jos nahka pysyy kohtuu kuivana.

Mutta aina siellä on sukassa jonkun verran nihkeyttä ja sitten kun kenkä päältä tarpeeksi märkä, eipä se kosteus kumpparista mitenkään poikkea. Ei myöskään näissä kumikärkisissä esim. Haix Tapio. Sitäkin minä vielä olen ihmetellyt, että miksi koko kenkää ei päällystetä kumilla, jos tuo ihmekalvo saa aikaan sen että hiki tulee sekä nahkan että kumin läpi? Olis kuivat varpaat!

Ja kumppareita löytyy löytyy niin syksyn jahtiin kuin talvellekin hyviä. Hyvintehty ,oikella vuorilla varustettu kumisaapas on hyvä kävellä, nopea kuivata, siis kaikin puolin hyvä. Ja talvella niinkuin mainitsin märällä kelillä huopakumppari, kuivalla Pomarfin, muitakin kunnollisia on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3
Sivu 3 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com