OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Subaru Forester
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 59, 60, 61  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.01.2013 19:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jucky kirjoitti:
ioni kirjoitti:
jucky kirjoitti:
...mitä ihmeen ylimääräistä vakautta neliveto nimenomaan ohituksiin tuo? Sutimista sillä korjataan, ei se autoa luistolta pelasta....


No tämä lause kylläkin osoittaa että ei ihan ole hallussa tämä asia nimim. juckyllä.

Noh, miten kytkyneliveto ajoa vakauttaa? Ajonvakautusjärjestelmä sitä hoitaa.
Siinä vaiheessa kun renkaat on jo luistossa neliveto vasta kytkeytyy, ja silloin ollaan jo myöhässä, ja se useasti vain lisää luistoa varsinkin osaamattomalla kuskilla.


Noh, jos luet tuon oman kirjoituksesi uudestaan, huomaat, että väitit ettei nelivedosta ole apua luistossa. Sehän ei tietenkään pidä paikkaansa. Kytkeytyvästä et puhu tuossa lainaamassani mitään. Enkä puhu minäkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vanha pappa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Jou 2007
Viestejä: 2350

LähetäLähetetty: 08.01.2013 20:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Monenlaista mielipidettä on ja hyvä niin Shocked . Kyllä noita varsinaisia maastoajokäyttöön soveltuvia autoja on varsin ohkosesti autokaupoissa. Itte olen vuosia ajellut, sekä "ns nelivedoilla" ja myös "oikeilla " nelivedoilla ja kyllä eroa on totisesti. Nyt jos kuitenkin puhutaan otsakkeen alla olevasta Foresterista , niin tuo Subarun "neliveto" on mielestäni todella hyvä ajettava tuollaisessa pöperökelissä, kuin äskenkin oli tuolla ohituskaistatiellä ja hyvin vakaa ohitella toisen kaistan ollessa tukkoinen lumesta. Yksi asia josta en siinä,enkä muissakaan autoissa tykkää, niin tuo hemmetin ajonvakausjärjestelmä Evil or Very Mad Sehän on hengenvaarallinen, HUOM! ei yksin Subarussa,vaan yleensä!! Yhtäkkiä nykäisee sinne ja kohta tuonne ja repii puolelta toiseen kaarteissa yms.
Onneksi Foresterissa sen voi napista kytkeä edes hetkeksi pois. On siinä meillä keksintö,perskuta sentään,susi jo suunnitteluasteella Evil or Very Mad Kyllä se on niin,että kuljettaja vie autoa ,eikä joku sekopään suunnittelijan näkemys auton ajamisesta Shocked
Aivan vapaasti voi jokainen olla toista mieltä, mutta mututuntumaväitöksiä , eikä kaverin serkun olettamuksia ei huomioida Wink pitää olla omakohtaista kokemusta,kuten noista nelivetoautojenkin ominaisuuksista Shocked
_________________
Vanha pappa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
euroshopperi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 02 Elo 2008
Viestejä: 3839

LähetäLähetetty: 08.01.2013 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

-Teemu- kirjoitti:
euroshopperi kirjoitti:
No mulla on keskitasauspyörästössä Torseni, elikkä 4 vetoo ei saa millään pois päältä. Se jakaa eteen/taakse esim kiihdytettäessä mutkassa taakse 60% ja eteen 40% ja muuten kai kaikkea siltä väliltä tarpeen mukaan. Hyvin vakauttaa ajoa ja tuntuma ohjaukseen pysyy kaasulla mutkassa mukavasti. Lukittaessa keskitasauspyörästö, kytkeytyy myös samalla ajonvakautus pois. Taka-akselin kun saa myös lukkoon, niin ei ole ristiriipuntakaan mahdollista.


Mikä auto?


No ihan tavallinen Land cruiseri.
_________________
http://fi.wikipedia.org/wiki/J._V._Snellman
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
-Teemu-
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Kes 2012
Viestejä: 611

LähetäLähetetty: 08.01.2013 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

euroshopperi kirjoitti:
-Teemu- kirjoitti:
euroshopperi kirjoitti:
No mulla on keskitasauspyörästössä Torseni, elikkä 4 vetoo ei saa millään pois päältä. Se jakaa eteen/taakse esim kiihdytettäessä mutkassa taakse 60% ja eteen 40% ja muuten kai kaikkea siltä väliltä tarpeen mukaan. Hyvin vakauttaa ajoa ja tuntuma ohjaukseen pysyy kaasulla mutkassa mukavasti. Lukittaessa keskitasauspyörästö, kytkeytyy myös samalla ajonvakautus pois. Taka-akselin kun saa myös lukkoon, niin ei ole ristiriipuntakaan mahdollista.


Mikä auto?


No ihan tavallinen Land cruiseri.


Jaa nii näissä uudemmissa on tollanen torseni, eipä oo tullu ajatelleeks. Ihan vaan uteliaisuuttani kyselin, kun ei heti tullu mieleen mistä autosta löytyy nuo muutki ominaisuudet...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.01.2013 21:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vanha pappa kirjoitti:
Yksi asia josta en siinä,enkä muissakaan autoissa tykkää, niin tuo hemmetin ajonvakausjärjestelmä Evil or Very Mad Sehän on hengenvaarallinen, HUOM! ei yksin Subarussa,vaan yleensä!! Yhtäkkiä nykäisee sinne ja kohta tuonne ja repii puolelta toiseen kaarteissa yms.


Nyt on pakko olla arvon Vanhan Papan kanssa eri mieltä. Subarun järjestelmää en ole testannut vaikka sellaisella ajanut olenkin (en ole luistatellut kun toisten autoja olen kokeillut). Maxtassa järjestelmä ei ota heti osaa touhuun, vaan antaa ajella siinä pidon rajalla ja vähän ylikin. Peräkin saa hieman heittää - mitä se Mazdassa tuppaa tekemäänkin mieluummin kuin että keula puskisi. Yhtäkään kertaa ei ole tilanne mennyt pahemmaksi automatiikan vuoksi. Päinvastoin. Alkavat nelipyöräluisut ja puskut järjestelmä blokkaa todella tehokkaasti pois. Samoin luulisin sen oikaisevan hallitsemattoman peräluisun nopeasti koskapa se ei anna asialla leikkiä. Esim. lapsekkaan lennokkaat käysät se estää, samoin kuin vastaheitolla ajelut. Takavetoisilla aikoinaan ajamaan opetelleellahan perä ei koskaan hallitsemattomasti luista oli vetotapa mikä hyvänsä. Tämä vetoluistonestollinen järjestelmä on kyllä todella luotettava apuri huonossa kelissä. Liukkaassa mäkilähdössä kytken sen kylläkin pois päältä kun on joskus valunut auto alamäkeen perä edellä vaikka vaihde on ollut kytkettynä ja kaasua enemmän tai vähemmän. Liian herkkä on siis joissakin tilanteissa tuo vetoluistonesto.

Foresterin laittaisin silmääkään räpäyttämättä mutta kun se ryökäle on niin pieni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5297
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 08.01.2013 21:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Edelleen on kaikissa pitkittäismoottoreissa torsen,

Nykyään Audi menossa kruunutasauspyörästöön pitkittäiskoneisissa...

Audin talviajokoulussa v 2005 Audin edustajat toivat vahvasti Haldexia esille. On helpompi ohjata sähköisesti ja sopeuttaa auton muuhun tekniikkaan, mm. luistonesto/ajonvakautusjärjestelmiin kuin Torsen. Käytännössä jääradalla ei ero ollut kovinkaan selvä haldex vs. torsen välillä, samalla lailla Audi-ympyrässä kylkimyyryä ajettiin haldexillakin.

Lainaus:
Yksi asia josta en siinä,enkä muissakaan autoissa tykkää, niin tuo hemmetin ajonvakausjärjestelmä Sehän on hengenvaarallinen, HUOM! ei yksin Subarussa,vaan yleensä!! Yhtäkkiä nykäisee sinne ja kohta tuonne ja repii puolelta toiseen kaarteissa yms.


Joo, Kankkunen pärjää useimmiten noille järjestelmille, mutta tavan liikennetilanteessa nykyiset ajonvakatusjärjestelmät pelaavat sen verran hyvin, että ne voittavat lähes 100% kuljettajat ilman sitä. Todettu monta kertaa kellon kanssa ja ilman tilanteissa, missä normaalikuljettajilla on ollut jopa mahdollisuus näyttää osaamistaan ilman sitä. Sen voi mennä ajoharjoitteluradalle testaamaan jos ei usko.

Lisäksi vertailtavan ollut autoja, missä ko. järjestelmää ei ole lainkaan. Näillä on tapahtuneet ne "mopo karkasi käsistä" tilanteet vaikka alueena on ollut reilu harjoitusalue.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vanha pappa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Jou 2007
Viestejä: 2350

LähetäLähetetty: 08.01.2013 22:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ioni ja Jkvi ;
Oivallisia mielipiteitä ja erimieltä pitää ollakin ,mikäli on omakohtaista kokemusta Shocked Minä olen edelleen erimieltä Shocked Kyllä tuo radalla ajaminen ja kokeileminen on ok,ei siinä mittään,mutta,kun tuolla liikenteessä noita tilanteita syntyy. Siinä sitten koetat kapialla kylätiellä,kulkineen tempollessa sinne sun tänne, oikoa sitä linjaan perinteisesti kaasulla,niin ei tapahdu mitään muuta kuin valot koetaulussa vilkkuvat kuin entisessä diskossa. Auto tempoilee eikä reagoi mihinkään temppuun , vaan pieni japsi boxissa tekee parhaansa saadakseen auton pois tieltä Evil or Very Mad Puhun nyt Subarun Foresterista. Lieneekö tuossa nyt sitten liian "herkällä" nuo "järjestelmät"? Wink Ei onnistu poijjaat, huonot ovat tuollaiset järjestelmät. Kyllä minä haluan nähdä syyllisen peilissä,jos autoni menee ajamalla pellolle. Wink , kun pysytään normaaleissa liikennöintinopeuksissa ja rajoitusten mukaisuudessa mittarivirhe huomioiden.
Käypänen kampehan tuo Foresteri muuten on ja tyytyväinen yleensä siihin olen, mutta tuo perskutan "järjestelmä"olisi saanut olla siitä kaukana Shocked Very Happy
_________________
Vanha pappa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8981

LähetäLähetetty: 08.01.2013 23:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä minäkin annan ääneni ajonvakautusjärjestelmälle, ainakin niissä autoissa, joita olen itse ajanut ne toimivat erittäin hyvin. E-mallin mersusta ehkä eniten kokemusta, mutta Audin ja Opelinkin järjestelmät on tuttuja. Tällä hetkellä on käytössä Hyundain Santa Fe 4WD ja senkin vakautus tuntuu pelaavan. Erimerkkisiä vuokraamon autoja on tullut ajettua kymmeniä, mutta harvemmin normaaliajossa EPS puuttuu asiaan. Jos kovin usein puuttuu, niin järjestelmässä on jokin vika tai sitten kuskissa...Mielestäni noissa ajamissani autoissa järjestelmät toimivat loogisesti ja rauhallisesti.

Mersulla tuli testattua systeemiä jääradalla ja tulos oli kyllä aika vakuuttava. Ilman vakautusta ajoi kyllä kovempia kierrosaikoja, mutta riski ajaa ulos oli suuri. EPS päällä ei autoa saanut oikeastaan yrittämälläkään ulos radalta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vanha pappa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Jou 2007
Viestejä: 2350

LähetäLähetetty: 09.01.2013 00:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ok! Selevähän tämä. Tunnustan jääneeni hoitokodin istuntosaliin:shock: .
Vika onkin kuljettajassa ja kuljettajanhan näkee peilistä Shocked Rolling Eyes
Seuraavaksi kuitenkin ostan vanhan auton,niin vanhan,ettei siinä ole tuommoisia.......... . Shocked
Kiitokset mielipiteistä Shocked .
_________________
Vanha pappa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26376

LähetäLähetetty: 09.01.2013 00:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

aina ei voi voittaa Rolling Eyes

pakko näitä juttuja katella ku kuume painaa Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
vanha pappa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Jou 2007
Viestejä: 2350

LähetäLähetetty: 09.01.2013 00:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola;
Aina ei kannatakkaan voittaa,se on raskasta ja joskus se käy kalliiksikin Shocked Very Happy
Koetahan tervehtyä. Laita sen konjakin sekaan mustaviinimarjamehua raakana; Pthyi perskuta, mutta helepottaa Very Happy Wink
_________________
Vanha pappa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hietala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Kes 2004
Viestejä: 2541
Paikkakunta: Pohojanmaa

LähetäLähetetty: 09.01.2013 08:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

vanha pappa kirjoitti:
Yksi asia josta en siinä,enkä muissakaan autoissa tykkää, niin tuo hemmetin ajonvakausjärjestelmä Evil or Very Mad Sehän on hengenvaarallinen, HUOM! ei yksin Subarussa,vaan yleensä!! Yhtäkkiä nykäisee sinne ja kohta tuonne ja repii puolelta toiseen kaarteissa yms.
Onneksi Foresterissa sen voi napista kytkeä edes hetkeksi pois. On siinä meillä keksintö,perskuta sentään,susi jo suunnitteluasteella Evil or Very Mad Kyllä se on niin,että kuljettaja vie autoa ,eikä joku sekopään suunnittelijan näkemys auton ajamisesta Shocked
:


Samaa mieltä Outbackin ajonvakautukssta. Se puuttuu ajamiseen siinä vaiheessa, kun itse on tekemässä korjaavia ohjausliikkeitä. Luultavasti se on suunniteltu henkilöille, jotka eivät osaa lainkaan liukkaan kelin ajoa!?

Minä ajelen kaikki pikkutiet ajonvakautus pois päältä. Suoralla pikitiellä siitä ei ole vaivaa
_________________
Laiskuuttaan tingan häviää
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26376

LähetäLähetetty: 09.01.2013 08:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

nii, ehkä se konijamiini auttas tähän autokuumeeseenki,,,,kortin muodossa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LG1
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2004
Viestejä: 8291

LähetäLähetetty: 09.01.2013 09:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hietala kirjoitti:
vanha pappa kirjoitti:
Yksi asia josta en siinä,enkä muissakaan autoissa tykkää, niin tuo hemmetin ajonvakausjärjestelmä Evil or Very Mad Sehän on hengenvaarallinen, HUOM! ei yksin Subarussa,vaan yleensä!! Yhtäkkiä nykäisee sinne ja kohta tuonne ja repii puolelta toiseen kaarteissa yms.
Onneksi Foresterissa sen voi napista kytkeä edes hetkeksi pois. On siinä meillä keksintö,perskuta sentään,susi jo suunnitteluasteella Evil or Very Mad Kyllä se on niin,että kuljettaja vie autoa ,eikä joku sekopään suunnittelijan näkemys auton ajamisesta Shocked
:


Samaa mieltä Outbackin ajonvakautukssta. Se puuttuu ajamiseen siinä vaiheessa, kun itse on tekemässä korjaavia ohjausliikkeitä. Luultavasti se on suunniteltu henkilöille, jotka eivät osaa lainkaan liukkaan kelin ajoa!?

Minä ajelen kaikki pikkutiet ajonvakautus pois päältä. Suoralla pikitiellä siitä ei ole vaivaa


-09 vuoden diesel Outback ajossa. Siinä ajonvakautus tappaa luiston välittömästi ja maastossa tai vahvemmassa lumessa ajo mahdotonta, kone voi jopa sammua, kun jarruttaa välillä niin pirusti. Onneksi sen saa napista kokonaan pois. Liikennevalokisailuissa on myös hyvä ottaa pois, ettei joku pääse nöyryyttämään.Wink

Sama homma muuten land rovereissa, esim. moneen defeen on laitettu jälkeenpäin esp off kytkin..
Sen voi tehdä vaikka peukku keskellä kämmentä sulaketaulun kautta tai yksinkertaisin ratkaisu on ottaa sulake pois, mutta silloin on myös abs käytöstä myös pois. (siis defessä)

Uusissa subaruissa ajonvakaustusta on huomattavasti parannettu. Ongelmallinen esp oli vain näissä "välimalleissa", edellisessa foressa ei ollut sellaista ollenkaan (2005). Ilmeisesti 2006 tuli kaikkiin. 2010- malleista poistunut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkvi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Kes 2006
Viestejä: 5297
Paikkakunta: Suomussalmi

LähetäLähetetty: 09.01.2013 09:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
-09 vuoden diesel Outback ajossa. Siinä ajonvakautus tappaa luiston välittömästi ja maastossa tai vahvemmassa lumessa ajo mahdotonta, kone voi jopa sammua, kun jarruttaa välillä niin pirusti.

Maastoon tuolla ei pääse.

Leikki sikseen. Lumessa kahlaaminen ja siellä "maastossa" ajelu ovat eri asia kuin normaali liikennetilanteissa ajelu. Kyllä minäkin 20 cm lumessa monesti olen ottanut ESP:it pois päältä.

Samoin Audin talviajokoulun leikkimielisessä loppukisassa sai sijoituksen paremmaksi ilman ESP:iä, mutta tuokin oli vain lyhyt suoritus jonka skarppina olemalla sai tuurilla onnistumaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 21, 22, 23 ... 59, 60, 61  Seuraava
Sivu 22 Yht. 61

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com