Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16809 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 21.04.2021 18:25 Viestin aihe: |
|
|
Mulla on jo kuituveneitä riittävästi... En kaipaa mitään samanlaista todellakaan. En vatoria enkä todella mitään scandikkia.
Kannattaa lukea avajaisviesti ajatuksella. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
ioni Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Tam 2008 Viestejä: 7663 Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa
|
Lähetetty: 21.04.2021 18:31 Viestin aihe: |
|
|
Huomatkaa rekisterinumeron alku. Sehän on Das Boot, eli U-boot... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
overkill Kanta-asiakas
Liittynyt: 01 Hel 2009 Viestejä: 1483
|
Lähetetty: 22.04.2021 09:48 Viestin aihe: |
|
|
Edelleen kyllä kun lukee tuon Valmetin vaatimus listan läpi veneestä niin se ihan huutaa isoa alumiini paattia mallia pituus noin 6m. Se rannalle veto on vain asia mikä ei onnistu mutta ei sille aikuisten oikeasti ole kyllä tarvettakaan. Samoja rantoja Valmetin kanssa tässä kolutaan ja satakunnan kivikot on kyllä tullut jo ihan potkuri tappioiden mukana tutuksi. Oma vene on tosiaan vanhempi Busterin magnum ja kaverilta löytyy samanmoinen ja molemmilla liikutaan tuolla merellä. Kelin kestoa on kyllä niin paljon että en enää keksi mitä ihmettä merellä tekisi siinä kelissä jossa veneellä ei pysty enää liikkumaan. Keväään eka lohen uistelu keikka ja merikarvian aaltopoiju näytti 2,2m aaltoa ja 30m penkalla pystyi ihan hyvin vielä vetämään. Tai no sanotaanko ettei vene tehnyt mitään ihmeitä ja siinnä aallokossa pystyi ihan nätisti liikkumaan ja kalastus onnistui.
Busterin manuaali kertoo magnumin syväykseksi 30cm ja xxl 28cm niin jos alle sen vedessä pitää liikkua niin saappaatkin on keksitty. Ja eihän sitä moottoria tarvi siellä pohjassa vetää kun kivikoissa liikutaan ja saahan isompaankin moottoriin kivisuojan tai vaihtaa jettiperän niin loppuu leikkiminen kokonaan.
Oikeasti tuo isompi vene antaa niin paljon etuja ettei itsellä käy edes mielessä pienemmän paatin hommaaminen. Tai no rannasta löytyy tasaperäinen pienempi soutupaatti mutta eipä sille ole enää mitään käyttöä. Itse asiassa voisin helposti ottaa vaikka 2m pitemmän veneen kuin tuo magnumi on kun tuokaan ei yhtään liian isolta merellä tunnu. On toistaiseksi mahtunut kääntymään.
Mutta toki jokainen menee tyylillään ja ostaa leluja mitkä tuntuu itselle oikealle. Mutta suosittelen Valmetin istumaan alas ja miettimään asiaa vielä avoimin silmin ja unohtamaan ne periaatteet ja ajatukset mitä on jo päättänyt. Monessa asiassa kun jotain on itselle päättänyt niin sitä on vaikea muuksi muuttaa (onkohan itsellä sama...??) mutta oikeasti kun ajatuksella lukee tuon listan vaatimuksista läpi niin tosiaan kun jättää vain sen kiville raahamisen pois niin isompi paatti täyttää kaikki nuo vaatimukset täydellisesti. No hinta on ainoa ongelma tai haaste siinä hommassa. Mutta en oikein näe järkeä hommata kolmatta "saman" kokoluokan venettä jotka näyttää jo löytyvän. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kivalo Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Lok 2007 Viestejä: 917 Paikkakunta: Ulkomaat
|
Lähetetty: 22.04.2021 10:26 Viestin aihe: |
|
|
Täyttä asiaa 👍 _________________ <a> <a> |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 22.04.2021 10:31 Viestin aihe: |
|
|
Komppaisin itsekin tuota, enkä aivan keksi miten kaikki vaatimukset saisi tuollaisessa n. 4,5m kokoisessa veneessä toteutumaan mutta lähes aina se on veneiden kanssa niin. Samalla sitten toki äkkiä tarvii paremman autonkin trailerin veturiksi, mutta kai nyt jokaiselta kuitenkin löytyvä "metsästysauto" jo tuon vaatimuksen täyttää. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16809 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 22.04.2021 11:09 Viestin aihe: |
|
|
Niinpä, koko kun kasvaa niin tuo mukanaan niitä muita ongelmia...
Overkillillä hyviä pointteja, erittäin hyviä.
Kuitenkin käytettävä valuuttamäärä vaikuttaa/rajoittaa kuten aina.
Tuon koon olen miettinyt hyvinkin tarkkaan omien tarpeiden mukaan, konetehon ja liikuttelun trailerilla. Porukkamäärän takia ei venettä tarvitse kasvattaa, nopeutta en kaipaa lisää. Lohta en uistelemaan avoveneellä lähde enkä ole kesämökkiäkään mereltä ostamassa.
Hyljehommissa soutaminen on yksi seikka mikä täytyisi olla toteutettavissa, pelkästään luodolta tai kiinteästä veneestä kyttäys ei tässä oikein kovin tuottoisa tyyli ole minusta vaan "hiivintä"
Sorsahommissa toki venepassitukset onnistuu aivan mutta kivaa se on saaressakin olla, voihan sen veteen jättää kellumaan toki.
Kalastushommissa iso vene menisi tosi hienosti, siinä ei koosta niin ole haittaa kuin siirtoissa ja laskuissa/nostoissa korkeintaan.
Turvallisuus on sitten se yksi draiveri, kumpikaan noista veneistäni ei ole kaksikuorisia eikä uppoamattomia. Niiden kelluttavuus perustuu ilmakoteloihin eikä sisällä vaahtoa tai finnfoamia. Vanhoissa veneissä kaikki tietää miten tiiviitä ovat vanhemmiten eli jos tulee pohjasta reilusti kivi läpi niin pohjaan menee enkä luota siihen että koteloiden mitoitus välttämättä piisaa kelluttamaan venettä tyhjänäkään. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
legless Kanta-asiakas
Liittynyt: 28 Hel 2013 Viestejä: 363 Paikkakunta: merikarvia
|
Lähetetty: 22.04.2021 14:04 Viestin aihe: |
|
|
Tuut vallu hakee multa Bostonin. 7m pulpettivene ja kelluu vaikka sahaa puolet pois😁 |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16809 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 22.04.2021 19:05 Viestin aihe: |
|
|
legless kirjoitti: | Tuut vallu hakee multa Bostonin. 7m pulpettivene ja kelluu vaikka sahaa puolet pois😁 |
Hirmu kätevä ja senverran kokoa että wc mahtuu ohjauspulpettiin _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Ekohippi Kanta-asiakas
Liittynyt: 21 Hel 2015 Viestejä: 3793
|
Lähetetty: 22.04.2021 22:11 Viestin aihe: |
|
|
Lähet Vallu visiteeraamaan "tänpäi", kun kaveri hitsailee tossa kylillä AluTroll 410-veneitä. Emmeköhän me audienssin saisi, kun sinut esitellään potentiaalisena ostajana? Luulisin, että siinä niitä ei kyllä myydä, mutta tehdään... Josko siitä syntyisi jotain positiivisia tahi negatiivisia kuvia venhosta, kun sen pääsee näkemään sisältäpäin? _________________ "Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa" |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16809 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 22.04.2021 22:29 Viestin aihe: |
|
|
Jaa tehdäänkö ne tampereella....
-ihan metallimiehen sydäntä lämmittäisi päästä tiiraamaan prosessia, arvelen kyllä mitä sisältä löytyy ja vahvasti se on tehty, en epäile kyllä.
Tulis pitkä reissu kun juttua piisaisi... _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 8982
|
Lähetetty: 23.04.2021 12:46 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Busterista tulee mieleen pilailuvälinekauppa. Niin monta epäonnistumista siitä firmasta on tullu. Hae ilmainen ämpäri ja lähe busterilla seikkailemaan, on se mielikuva jonka olen saanu. Ps. kerran istunu uppoavassa busterissa. Eikä ollu ees kova keli. |
Katselin juuri netistä käytettyjrn Buster M hintoja, pyynti 2000 mallin Busterista Yamahan F40 koneella on euroissa sama kuin mitä maksoin samanlaisesta vuonna 2002. Tuskin pilailuvälineet säilyttää arvonsa yhtä hyvin?
Vanhemmat Busterit tehtiin niittaamalla ja niitä on väärillä korjausmenetelmillä ehkä saatu uppoamaankin. Ja jos ei osaa huoltaa venettään, niin saahan sen uppoamaan. Esimerkiksi itsetyhjentyvän istuintilan muoviputki pitää tarkastaa vuosittain ja uusia tarvittaessa. Ämpärille ei ole käyttöä, jos pilssi alkaa täyttymään. Tai tietysti jos avaa kannen kirveellä ensin. Sähköisen pilssipumpun lisäksi kannatta asentaa käsipumppu, jos pelaa varman päälle.
Mallikkain aluveneen uppoaminen taisi tapahtua suomalaiselle porukalle Silver Sharkille Ruotsissa Vänerillä huhtikuussa 2010. Syytä ei saatu koskaan selville julkisuuteen, kun Silver osti porukan hiljaiseksi. Vene ei täysin uponnut, vaan jäi pystyasentoon kellumaan ja keula oli pinnalla kuin hain evä nelisenkymmentä senttiä. Moottorikaivon pettämistä epäiltiin ja siihen syynä olisi ollut pitkiä matkoja trailerilla hinaaminen ja mahdollisesti ylikokoinen kone. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 23.04.2021 13:16 Viestin aihe: |
|
|
Kaikkien vähänkin tuoreempien avoveneiden on vaatimusten mukaan kelluttava lastattuna vedellä täytettynäkin. Niissä on piilossa kellutusainetta tai ilmatiiviitä koteloita niin paljon etteivät uppoa väkisinkään. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Elan Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Jou 2004 Viestejä: 8982
|
Lähetetty: 23.04.2021 14:14 Viestin aihe: |
|
|
^ Näin tietenkin on tyyppihyväksytyillä veneillä nykyään. Erilaista tavaraa uisteluveneessä voi myös olla satoja kiloja miehistön lisäksi.Veneeseen on voitu tehdä muutoksia ja kellunta-aineita poistaa esim. kiinteitä polttoainetankkeja ja kalasumppuja rakennellessa.
Tuossa yo. Sharkin tapauksessa vedenpinnan yläpuolelle jäi upotessa ehkä muoviämpärin tilavuutta vastaava tilavuus, kun vene "kellui" pystyasennossa. Se ei paljon lämmitä nelihenkistä miehistöä neliasteisessa vedessä. Onneksi lähellä oli toinen vene, joka poimi miehistön kyytiin juuri ennen uppoamista. Pilssi oli täyttynyt vedestä ja siinä vaihessa, kun vettä tuli perästä istuintilaan, vene upposi parissa minuutissa. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
liki Kanta-asiakas
Liittynyt: 08 Mar 2013 Viestejä: 11243 Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko
|
Lähetetty: 23.04.2021 14:53 Viestin aihe: |
|
|
Tuokin kannattaa pitää mielessä jos venettä lähtee muokkaamaan. Itsellä ei veneprojektissa jäänyt mitään muuta vanhaa veneestä käsiin kuin ruori ja runkomuoto, mutta kellukemateriaalia on kyllä edelleen rakenteissa varmasti riittämiin. Ilman voi yllättää vielä ikävämpi tilanne. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
valmet 412s Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Maa 2004 Viestejä: 16809 Paikkakunta: pohjois-stakunta
|
Lähetetty: 23.04.2021 15:28 Viestin aihe: |
|
|
Aivan tämäkin asia tiedossa ja sinne on 2 ainetta mitä voi laittaa, sininen finnfoam ja erikoisureataanivaahto.
-nämä ei ime vettä kuin nimellisesti.
-styroksi, normiurtsi jne oikein hörppää ja sitoo, esimerkkinä terhi veneet.
Myös esimerkiksi noissa wellmareissa ja alumacrafteissa on styroksikellukeet.... Molemmat löytyy youtubevideoilta kun kalastajat niitä muokkaa.
Että mitään uutta ei auringon alla vettyvien kellukkeiden rintamalla.
Alutroll ja buster, faster ainakin käyttänee oikeita aineita.
Tämä pioneer vähän ihmetyttää, siinä ei ole mitään vaahtoja vaan 2 kerrosrakenne. Minun järkeeni ei mahdu miten se on turvallinen jos myrskyllä ensin ajaa kiville ja saa pohjan rikki, sitten vesi välipohjaan ja painuneena tulee aalto tupaan niin eikös se uppoa silloin?
Busterihan perustuu siihen että välipohjassa on vaahto pohjatukien ympärillä, kylkien jäykkyys toteutettu uretaanin kanssa ettei tule kaarista ulkopintaan merkkiä kun ei ole hitsattu kiinteäksi. Lisäksi peräkotelot täynnä vaahtoa. _________________ Varisjahdin veteraani... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|