OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Metsästysveitset
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 28, 29, 30  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
sasu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2006
Viestejä: 3487

LähetäLähetetty: 15.05.2010 19:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juu, ei noista veitsistä monikaan ole käytössä ollut, käyttö keskittyy vain muutamaan suosikkiin.

Käytetyin näistä, Buck Personal, on ollut metsäreissuissa mukana 25 vuoden ajan, mukaan lukien varusmiespalvelus ja sen jälkeinen aktiivinen reserviläistoiminta. Hyvin sillä kaikki veitsen työt onnistuvat, kaminapuiden pienimistä myöten.

Buck Vanguard ja Benchmade Rant ovat tällä hetkellä suosikkejani lihan käsittelyyn ja keittiöaskareisiin, ovat pirun teräviä ja helppoja pitää terässä ja kahva istuu mukavasti käteen. Eikä niiden hinta päätä huimaa, USA:ssa noin $60-$70.

Kotoa ja autosta löytyy erinäinen määrä perinteisiä puukkoja, niilläkin tulee tehtyä vaikka mitä, ovat teräviä, kestäviä ja edullisia. Ne eivät ole kovin kuvauksellisia, arkiesineitä kun ovat.

Tässä lopuksi Böker Stockman. Hiiliteräksinen terä värjäytyy äkäisesti kun tätä käyttää ruokaveitsen sijasta syödessä, kastikkeet lienevät happamia tai emäksisiä.



Eikös täällä ollut oma topikki aiheena sikarit ja saalisvarmuus?


Viimeinen muokkaaja, sasu pvm 15.05.2010 19:27, muokattu 2 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20798
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.05.2010 19:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sasu kirjoitti:

Minäkin mielelläni kuulisin mitä oikeata käyttöä joillekin noista omistamistani suurikokoisista veitsistä voisi olla. 25 vuodessa en ole vielä itse keksinyt. Osin uteliaisuudesta niitä olen hankkinut, eikä tietysti mainosten voimaa saa aliarvioida. Veitsi on sen verran edullinen esine, että niitä vuosien mittaan tuppaa kertymään heräteostoinakin.


Itse suosin juurikin suurikokoisia veitsiä. Suomalainen teräasekulttuuri ei tarjoa minulle muutakuin "ketunnylkypuukkoja". Metsästysveitsissä suosin suuria.

Pitkä ja raskasteräisen veitsen etu tulee siinä vaiheessa esiin kun pitää lyödä jotain poikki. Esim. ammut sorsan joka putoaa joen toiselle rantaa veteen. Kaatamalla parin ranteen vahvuisen riu'un saisit sen ongittua omalle puolen. Tai jos virität tapporautoja kulkupaikoille (esim. majava, minkki, saukko luvallisesti) ilman suojapukea niin tukikeppien tekemisessä vesurimainen lyöntitehokkuus tulee esiin. Suurikokoisella veitsellä sujuu suolistus aivan yhtähyvin kuin pienelläkin. Pitää muistaa että pitkä ja raskasteräinen veitsi pitää myös teroittaa sitä mukaa että sillä lyödään. Tässä vuolu ja nylkyominaisuudet hieman kärsii mutta kyllä hirveltä takki lähtee siltikin komiasti ja nuotion teko käy leikiten.

Suurikokoinen veitsi on yleistyökalu, ei yhtä hyvä kuin vesuri tai kirves puun kaadossa eikä yhtä hyvä kuin puukko nylyyllä mutta loistava yleistyökalu jolla pärjää paikassa kuin paikassa. Itse en viitsi kantaa mukana vesuria, kirvestä ja puukkoa, siksi kannan suurta metsästysveistä ja niin tämän asian on ajatelleet myös ammattimetsästyksen edelläkävijät rapakon tuolla puolen amerikoissa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sasu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2006
Viestejä: 3487

LähetäLähetetty: 15.05.2010 19:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hyvä puheenvuoro, tuhola.

Taitaa veitsienkin kanssa olla niin, että kun sopivaa ei ole mukana, ei sen puutteeseen kiinnitä huomiota. Vaan kun sopiva teräase on käsillä, tulee sillä tehtyä asioita, jotka muuten jäisivät tekemättä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 15.05.2010 19:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Suomalainen teräasekulttuuri ei tarjoa minulle muutakuin "ketunnylkypuukkoja"

Tässäpä tuholalle kotimaista apua, tuon isomman teräpituus on suunnilleen 20cm.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
huti-kuti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Lok 2008
Viestejä: 1813
Paikkakunta: periferia

LähetäLähetetty: 15.05.2010 19:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

igorrock kirjoitti:


http://www.knifecenter.com/knifecenter/lansky/images/ls2sjg.jpg

12 vuotta ollut käytössä tuo sarja. kätevä härveli. saa ongelmalliset terätkin huipputeräviksi.
Tapiok kirjoitti:
Meinasin hommata tuollaisen metsästyskäyttöön. Eikös tuolla olisi aika miehekästä laskea vaikka hirvestä suolet mättäälle.
http://images.knifecenter.com/knifecenter/coldsteel/images/cs35atcj.jpg

mielenkiintoinen historia tuolla teräasetyypillä. tuolla kaupan vastaava
http://www.rautaportti.fi/aseet/tikarit/GurkhaKukri/GurkhaKukri.htm
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20798
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.05.2010 19:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

sasu kirjoitti:

Taitaa veitsienkin kanssa olla niin, että kun sopivaa ei ole mukana, ei sen puutteeseen kiinnitä huomiota. Vaan kun sopiva teräase on käsillä, tulee sillä tehtyä asioita, jotka muuten jäisivät tekemättä.


Joo niinhän se menee. Nuoruusaikojen aktiivinen rautapyynti opetti suurien veitsien käytön. Tai oikeastaan aukin kurssipuukko oli ensimmäinen, Marttiinin Big Game, semi-iso metsästysveitsi, tuntui heti hyvältä ja on vieläkin käytössä. Sen mukana on sitten tullut jotain suurempiakin.

Suurilla veitsillä on myös paljon muutakin käyttöä kun siihen vain oppii. Itsellä veitsi killuu aina vyöllä, ollaan sitten jahdissa, töissä tai pankkilainaa hakemassa Laughing Kerran laiton automaattisesti veitsen vyölle puvun kanssa kun piti hautajaisiin mennä, onneksi huomasin ajoissa.. Laughing

Joo, igorrock, leuku unohtui. Olen jotenkin säästynyt leukukulttuurilta enkä ole moista koskaan omistanut. Varmaan käypä peli!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mäkelin
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 03 Kes 2009
Viestejä: 11

LähetäLähetetty: 15.05.2010 19:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
sasu kirjoitti:

Minäkin mielelläni kuulisin mitä oikeata käyttöä joillekin noista omistamistani suurikokoisista veitsistä voisi olla. 25 vuodessa en ole vielä itse keksinyt. Osin uteliaisuudesta niitä olen hankkinut, eikä tietysti mainosten voimaa saa aliarvioida. Veitsi on sen verran edullinen esine, että niitä vuosien mittaan tuppaa kertymään heräteostoinakin.


Itse suosin juurikin suurikokoisia veitsiä. Suomalainen teräasekulttuuri ei tarjoa minulle muutakuin "ketunnylkypuukkoja". Metsästysveitsissä suosin suuria.

Pitkä ja raskasteräisen veitsen etu tulee siinä vaiheessa esiin kun pitää lyödä jotain poikki. Esim. ammut sorsan joka putoaa joen toiselle rantaa veteen. Kaatamalla parin ranteen vahvuisen riu'un saisit sen ongittua omalle puolen. Tai jos virität tapporautoja kulkupaikoille (esim. majava, minkki, saukko luvallisesti) ilman suojapukea niin tukikeppien tekemisessä vesurimainen lyöntitehokkuus tulee esiin. Suurikokoisella veitsellä sujuu suolistus aivan yhtähyvin kuin pienelläkin. Pitää muistaa että pitkä ja raskasteräinen veitsi pitää myös teroittaa sitä mukaa että sillä lyödään. Tässä vuolu ja nylkyominaisuudet hieman kärsii mutta kyllä hirveltä takki lähtee siltikin komiasti ja nuotion teko käy leikiten.

Suurikokoinen veitsi on yleistyökalu, ei yhtä hyvä kuin vesuri tai kirves puun kaadossa eikä yhtä hyvä kuin puukko nylyyllä mutta loistava yleistyökalu jolla pärjää paikassa kuin paikassa. Itse en viitsi kantaa mukana vesuria, kirvestä ja puukkoa, siksi kannan suurta metsästysveistä ja niin tämän asian on ajatelleet myös ammattimetsästyksen edelläkävijät rapakon tuolla puolen amerikoissa.



Oisko tämä mitään ?

http://www.teraasekeskus.com/tuotteet.asp?osasto=isotveitset&pageOffset=&ID=4155
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20798
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.05.2010 20:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, oon itseasiassa tuota harkinnut ostavani. Itsellä vaan tahtoo nuukuus yllättää ja sitten tulee pärjäiltyä vanhoillakin.

Se että monille vastaaville veitsille pitää heti alkuun tehdä pieni modaus. Tai ainakin itse olen tehnyt. Tuo terän kärkihän taittuu tuonne selkäpuolelle. Minusta siitä on paljon haittaa hirven suolistuksessa ja nylyssä. Olen hionut kärjen selän viistoon kohti teräpuolta ja tuossa olisi sama homma.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sasu
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Lok 2006
Viestejä: 3487

LähetäLähetetty: 15.05.2010 20:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täällä on asiallinen esittely isosta veitsestä, Aitor Jungle King I. Minulla oli tuollainen teini-ikäisenä, minneköhän se on vuosien kuluessa kadonnut?

http://www.youtube.com/watch?v=qZyxILyLOv0

Tämän veitsen kanssa pärjää tilanteessa kuin tilanteessa. Malta katsoa esittely loppuun asti. Varsinkin loppupään vetoharjoitukset näyttävät, mistä on miehet tehty.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20798
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 15.05.2010 20:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kovettu vehje. Tosin, veitsen tärkein ominaisuus eli terälaatu pitää aina muistaa. Mistä teräksestä ja miten karkaistu. Vaikka paketti olisi miten toimiva niin terä tekee veitsestä veitsen.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AtteL
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Syy 2008
Viestejä: 1643
Paikkakunta: Valkeala

LähetäLähetetty: 15.05.2010 20:45    Viestin aihe: puukkojunkkarit Vastaa lainaamalla viestiä

Tuossa 80 metrin päässä kotoa on: http://www.puukkojunkkarit.fi/ paja, jossa olisi mahdollista käydä kurssi ja tehdä itse oma puukko tai veitsi-tyyppinen teräase.
Sen verran mitä olen pajalla vieraillut, niin on kyllä näyttäviä damastiteräisiä puukkoja porukka tehnyt. Hieno laji!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 15.05.2010 20:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kannattaa mennä. Ajankanssa oppii takomaan ja karkaisemaan kunnon teriä ja niistä on monenmoista hyötyä. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kivalo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2007
Viestejä: 918
Paikkakunta: Ulkomaat

LähetäLähetetty: 16.05.2010 01:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TUHOLAHAN puhuu asiaa !
Se että monille vastaaville veitsille pitää heti alkuun tehdä pieni modaus. Tai ainakin itse olen tehnyt. Tuo terän kärkihän taittuu tuonne selkäpuolelle. Minusta siitä on paljon haittaa hirven suolistuksessa ja nylyssä. Olen hionut kärjen selän viistoon kohti teräpuolta ja tuossa olisi sama homma
Se on kyllä kumma mikä vimma on tehdä tollaisia puukkoja kärjestään .Itse olen myöskin katkaissut kärjen pois tieltä .
Nyttemmin kokeilin peuroilla hurrien EKA kääntöveistä ja täytyy todeta ettei sitä paljolti muuta tarvitse suurriistassa .Kettujen ja supien nylyssä on paras käytössäni ollut veitsi ns:kirurgin puukko ,teriä tulee noin sata rasiassa ja kun kädensijan muotoilee kovettuvalla tahnalla sopivaksi niin johan on peli .
_________________
<a> <a>
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 16.05.2010 08:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nylkypuuhiin on nykyisin tosiaan jo olemassa niin hyviä erikoisveitsiä että juuri muita kannata käyttää jos yhtään enemmän hommaa tekee.

Omasta mielestäni noissa hommissa ei terätyökalun isosta koosta ole mitään hyötyä, pikemminkin päinvastoin. Tavallisen puukon kokoinen on oikein passeli. Paloittelussa saa sitten olla terän mittaa tuplasti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26378

LähetäLähetetty: 16.05.2010 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Se Martiinin tuplasatsi leukku / pikkupuukko on tosi hyvä yhdistelmä, eikä rieppaa niin pahsti kuten monet leukut.
Se kahvan kolo on sitten erinomainen, ja sitä voi hieman muokata omalle sormelle, kun ei ole lakkakahva. Kun tulee murinaa siitä kolosta, niin vilkaseepa EKA veitteä.
Tuo Marttiinin tuplasatsi on hieman kuin yhdistelmä ase metällä, on tullut jäädäkseen , monelle kaverille kuten itellekkin.
Niin, viellä siitä nylkemisestä, se leuku hoitaa verenlaskusta alkaen, nylyn sekä palottelun aina käristyksen vuolua myöten. Kun on hyvä terä ei muuta kaipaa.
Toivoisin todella että tuota satsia alkaisi löytymään kunnolla myös myynnissä. (sitä vanhenpaa mallia vaaleammalla tupella )
Tuon satsin hyvyyshän ei nyt ole pelkkä hirvenkäsittely, jos pelkästään siitä puhe varmaan eri vaiheisiin hieman parempaa löytyy, mutta kokonaisuus aina tulistelusta kelkkailuun yms. tuo satsi on työkalu mitä todella voi ja joutuu käyttämään. Asia erikseen sitten jos halutaan koreilla, eikä käyttö meinaa mitään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5 ... 28, 29, 30  Seuraava
Sivu 4 Yht. 30

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com