OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Pyy
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 75, 76, 77  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 10.09.2011 21:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Juuri noin se homma menee, kärsivällisyys tuossa hommassa yleensä palkitaan. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hemppo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2011
Viestejä: 723
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 11.09.2011 11:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minkä moisella haulillla pyytä ammutte? Itellä on 2,75mm.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
igorrock
Kanta-asiakas


Liittynyt: 26 Maa 2004
Viestejä: 13930

LähetäLähetetty: 11.09.2011 12:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pieni hauli ja avarat supistajat, ampumamatkat kun usein oavt turhankin lyhyitä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mvh
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Huh 2008
Viestejä: 160

LähetäLähetetty: 11.09.2011 13:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hemppo kirjoitti:
Minkä moisella haulillla pyytä ammutte? Itellä on 2,75mm.


Itse käytän vaimennettua piekkaria, ei paljon luonnonrauha järky kun pyyn nappaa oksalta Wink
Tosin kannattaa yrittää ampua kaulaan tai päähän jos piekkarilla ampuu, että ei mene liha pilalle.Itse kun eilen yhden ammuin oli piipussa winsun subsonic reikäpää ja vähän liian ison reiän tekee kyllä pyylle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mvh
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Huh 2008
Viestejä: 160

LähetäLähetetty: 11.09.2011 19:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noniin taas oltiin metsällä ja yksi jälleen eräksi.Tälläkertaa vaan jäi pyy syömättä kun haettuani pyyn puun juurelta huomasin, että sillä on joku kasvain tai vastaava..
Elikkäs oletteko törmänneet vastaavaan ja onko tietoa mistä taudista on kyse?







Tuo möykky on siis ihan kivikova ja oli kiinni oikean "kainalon" yläpuolella.
Pitäisköhän pakastaa koko fogeli ja lähettää johki tutkittavaks?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
flatazat
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Maa 2011
Viestejä: 1460

LähetäLähetetty: 11.09.2011 21:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuo tuommoset kannattaa ja pitää aina lähettää tutkittavaksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
tapmar
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hei 2006
Viestejä: 2712
Paikkakunta: polulla

LähetäLähetetty: 11.09.2011 21:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Älä pakasta, mutta jäähdytä.

http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainten_terveys_ja_elaintaudit/naytteenotto-_ja_lahetysohjeet/villielaimet/
_________________
http://www.tapiolantakamailla.com/ - Ulkoilmaelämän tunnelmapaloja
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Käy lähettäjän sivustolla
mvh
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Huh 2008
Viestejä: 160

LähetäLähetetty: 12.09.2011 11:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tapmar kirjoitti:
Älä pakasta, mutta jäähdytä.

http://www.evira.fi/portal/fi/elaimet/elainten_terveys_ja_elaintaudit/naytteenotto-_ja_lahetysohjeet/villielaimet/


Joo pyyn pakkasin sanomalehteen, pariin muovipussiin ja vedettiin vielä vakuumiin.Jääkaapissa ollut nyt yön yli ja lähtee tänään Eviralle Ouluun.Mielenkiintoista kyllä minkä syyn löytävät tuolle patille.Raportoin vaikka tännekkin vielä kun saan kirjallisen lausunnon asiasta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
MarrasQ
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 20 Elo 2011
Viestejä: 39
Paikkakunta: Joensuu, Kuopio

LähetäLähetetty: 12.09.2011 13:59    Viestin aihe: Pyynpillitys Vastaa lainaamalla viestiä

Ittellä kanssa metallipilli...hyvin toiminu tähän asti, aina kun oon käyny pillittää niin on ainakin pyy vastannu ja useimmiten myös tullu kattomaan meininkii Wink

Kerran olin toukokuussa kalassa sellasella mehtalammella Kuopion seuduilla, niin siellä oli ihan sikana pyitä. Ei tietty ollu pilli matkassa, niin kännykällä Youtuubista vaan Bonasa bonasia soimaan Very Happy Ja tulihan sitä kaksikin eri pyytä kahtelee, et kukas siellä reviirillä oikkein onkaan......Mut metästyksessä se pittää olla ihan oikee pilli, ja niin se on mielenkiintosempaaakin.

Tässä saalis muutaman vuoden takaa.




_________________
Ruskaa pakkasessa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hemppo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2011
Viestejä: 723
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 12.09.2011 16:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mvh kirjoitti:
Hemppo kirjoitti:
Minkä moisella haulillla pyytä ammutte? Itellä on 2,75mm.


Itse käytän vaimennettua piekkaria, ei paljon luonnonrauha järky kun pyyn nappaa oksalta Wink
Tosin kannattaa yrittää ampua kaulaan tai päähän jos piekkarilla ampuu, että ei mene liha pilalle.Itse kun eilen yhden ammuin oli piipussa winsun subsonic reikäpää ja vähän liian ison reiän tekee kyllä pyylle.


Selvä homma kiitti vinkeistä.

Eilen ei tullut pyitä, vaikka näkyi vajaa 10. Ei tulleet millään pillille vaikka kuinka vihelsi, vastailivat kylläkin.
Olikohan kyseessä nuoria lintuja niin eivät uskaltaneet lähemmäs vai mikä vika?

No ens viikon loppuna uutta matsii pyiden kanssa jospa sitten onnistais. Piekkari ei varmaan olis hullumpi vaihtoehto. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mvh
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Huh 2008
Viestejä: 160

LähetäLähetetty: 12.09.2011 17:56    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Hemppo kirjoitti:
mvh kirjoitti:
Hemppo kirjoitti:
Minkä moisella haulillla pyytä ammutte? Itellä on 2,75mm.


Itse käytän vaimennettua piekkaria, ei paljon luonnonrauha järky kun pyyn nappaa oksalta Wink
Tosin kannattaa yrittää ampua kaulaan tai päähän jos piekkarilla ampuu, että ei mene liha pilalle.Itse kun eilen yhden ammuin oli piipussa winsun subsonic reikäpää ja vähän liian ison reiän tekee kyllä pyylle.


Selvä homma kiitti vinkeistä.

Eilen ei tullut pyitä, vaikka näkyi vajaa 10. Ei tulleet millään pillille vaikka kuinka vihelsi, vastailivat kylläkin.
Olikohan kyseessä nuoria lintuja niin eivät uskaltaneet lähemmäs vai mikä vika?

No ens viikon loppuna uutta matsii pyiden kanssa jospa sitten onnistais. Piekkari ei varmaan olis hullumpi vaihtoehto. Wink


Piekkari on siitäkin parempi kuin haulikko, koska pyyt tulevat vähän liiankin lähelle usein tai ainakin niillä reissuilla on tullut mitä itse nyt on tullut käytyä.Tuo eilinen missä tuo patti oli, tuli valehtelematta 2meterin päähän ensin istumaan oksalle ja sieltä kurkki.
Jännä juttu miten jotkut täälä foorumilla puhuu, että ei meinaa pyy tulla pillille.Itsellä tullut nyt joka kerta kun on vaan pyy vastannut vihellykseen.En tiedä sitten onko vaan tuuria ollut vai onko pilli sattumoisin parempi kun muilla.Ainakaan tuota mun pilliä ei saa kaupasta se on varma..On isä saanut sen joskus ukiltaan joskus kauan sitten..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Hemppo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 28 Hel 2011
Viestejä: 723
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 12.09.2011 18:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mvh kirjoitti:
Hemppo kirjoitti:
mvh kirjoitti:
Hemppo kirjoitti:
Minkä moisella haulillla pyytä ammutte? Itellä on 2,75mm.


Itse käytän vaimennettua piekkaria, ei paljon luonnonrauha järky kun pyyn nappaa oksalta Wink
Tosin kannattaa yrittää ampua kaulaan tai päähän jos piekkarilla ampuu, että ei mene liha pilalle.Itse kun eilen yhden ammuin oli piipussa winsun subsonic reikäpää ja vähän liian ison reiän tekee kyllä pyylle.


Selvä homma kiitti vinkeistä.

Eilen ei tullut pyitä, vaikka näkyi vajaa 10. Ei tulleet millään pillille vaikka kuinka vihelsi, vastailivat kylläkin.
Olikohan kyseessä nuoria lintuja niin eivät uskaltaneet lähemmäs vai mikä vika?

No ens viikon loppuna uutta matsii pyiden kanssa jospa sitten onnistais. Piekkari ei varmaan olis hullumpi vaihtoehto. Wink


Piekkari on siitäkin parempi kuin haulikko, koska pyyt tulevat vähän liiankin lähelle usein tai ainakin niillä reissuilla on tullut mitä itse nyt on tullut käytyä.Tuo eilinen missä tuo patti oli, tuli valehtelematta 2meterin päähän ensin istumaan oksalle ja sieltä kurkki.
Jännä juttu miten jotkut täälä foorumilla puhuu, että ei meinaa pyy tulla pillille.Itsellä tullut nyt joka kerta kun on vaan pyy vastannut vihellykseen.En tiedä sitten onko vaan tuuria ollut vai onko pilli sattumoisin parempi kun muilla.Ainakaan tuota mun pilliä ei saa kaupasta se on varma..On isä saanut sen joskus ukiltaan joskus kauan sitten..


Juu ei haulikolla viitti kovinkaan lähelle ampua jos jottain muutakin haluaa syödä kun hauleja.

Meinasin että vois mennä vielä nyt illalla viheltelemään lähi mettään, mutta kun kattoin ulos ni vettä tulee kun kraanasta ni ei oikeen tee mieli mennä.
Seuraavat 4 päivää luvattiin vettä. Sad
No lauantaiks luvattiin vähän viileempää ja poutaa niin sillon täytyy mennä melkeimpä piekkarin kanssa. Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
_Toivo_
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Jou 2010
Viestejä: 228
Paikkakunta: etelä savo

LähetäLähetetty: 12.09.2011 21:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itelläni on semmosia kokemuksia, että jos pyy vastaa mut ei tule pillille, kannattaa vähitellen liikkua viheltelijää päin. En tiiä, mut kai se jotenki reviiristä johtuu.

Eikä sitä pyytä tarvii haulikolla lähelle ampua, oottelee että pyrähtää kauvemmas. Pyyn touhuja on mukava seurata Wink

Kelin puolesta ite oon onnistunu parhaiten sillon, kun on ollu kohtuu tyyntä
Ja jossen väärin muista ni pakkasaamut on hyviä. Embarassed
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tERÄsMIES
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2007
Viestejä: 849

LähetäLähetetty: 15.09.2011 18:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lainaus:
Piekkari on siitäkin parempi kuin haulikko, koska pyyt tulevat vähän liiankin lähelle usein tai ainakin niillä reissuilla on tullut mitä itse nyt on tullut käytyä.Tuo eilinen missä tuo patti oli, tuli valehtelematta 2meterin päähän ensin istumaan oksalle ja sieltä kurkki.
Jännä juttu miten jotkut täälä foorumilla puhuu, että ei meinaa pyy tulla pillille.Itsellä tullut nyt joka kerta kun on vaan pyy vastannut vihellykseen.En tiedä sitten onko vaan tuuria ollut vai onko pilli sattumoisin parempi kun muilla.Ainakaan tuota mun pilliä ei saa kaupasta se on varma..On isä saanut sen joskus ukiltaan joskus kauan sitten..


Kyllä se joskus on tiukassa se pyyn tulo pillille. Tänä syksynä useamman kerran käyvin pyytä pillittelemässä, mutta vain yksi pyy tullut pillille. Tuntuu että on vielä aikaista pillittelyle, varmaan onnistaa paremmin myöhemmällä syksyllä. tietenkin alueellisia erojakin on varmastipillile tulon suhteen.
Melkein tärkeintä on olla liikkumatta ja malttaa pillin kanssa. Jos pyy nimittäin hoksaa mettämiehen niin loppuu viheltely eikä varmaan tule hetkeen pillille.

Mutta jos on tuloillaan niin ei haittaa vaikka ampuu, ammuin nimittäin em pyytä ohi ja jatkoin pillittelyä, niin tuli vartin päästä takas hollille.
Aikaisin aamulla on linnut vislaillu ja tuokin pyy tuli ennen 07 aamulla. muut reissut olen tehnyt iltapäivällä.
_________________
Nopeat syövät hitaat
eivät syö
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
deadline
Kanta-asiakas


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 2904

LähetäLähetetty: 15.09.2011 21:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sivuhuomautuksena ennen muita asioita: kännykän taikka muun koneellisen äänilähteen käyttö pyyn metsästystarkoituksessa tapahtuvaan houkutteluun on kielletty...

Ja asiaan. Itellä on ihan kaupan metallipilli, ja kyllä ne sille tulevat, usein niin sukkana että pitää päätä vetää kyyryyn. Pyy ei syksyllä useinkaan ole juurikaan ranttu kellonajalle tai säälle, vaan se kyllä tulee melkein takuulla, jos vain sattuu kuulolla olemaan. Parhaat ajat toki lienevät edessä kun poikueet edelleen hajantuu, mutta kyllä niitä tapahtumia heti alkukaudestakin saa.

Juuri edellisellä reissullakin ammuin kaksi pyytä aivan keskipäivällä (eri päivinä), toisena päivänä oli vielä hyvin tuulinen sää. Molemmat antoivat merkit itsestään heti pillin soidessaan, ensimmäinen pyrähteli jonkun kerran ennenkuin saapui, toinen tuli kolmannen puhalluksen jälkeen suoraan 10 metrin päähän mättäälle. Monena päivänä kuulin niiden myös minusta riippumatta huutelevan pitkin päivää, ja nehän on yleensä herkimpiä tulemaan; itellä vaan on tapana vähän napsaista lintu sieltä ja toinen täältä, ettei ihan ryöstökalastukseksi mene... Mutta joka tapauksessa kellonajasta sanoisin, että ei mitään väliä. Kuhan valoisan aikaan Smile

Pieniä niksejä siinä tietysti on, millä tehokkuutta voi parantaa, mutta niitä kokeilkoon jokainen itse. Puhallusääni sinällään on helpoin opetella, kun kuuntelee pyyn vihellyksen ja puhaltaa sitten samalla tavalla. Pyillä on toki hieman variaatioita äänen suhteen, mutta se "keskiarvo" on silleen helppo muodostaa. Kaupan tavallisella metallipillilläkin äänet saa helposti esim. peittämällä osan puhallusten ajaksi edessä oleva aukko puolittain hetkeksi.

Mitenkään hirmu arka pyy ei ole liikkeelle tai äänille, esimerkiksi haulikon voi nostaa aivan rauhassa vaikka pyy pällistelisi 10 metrin päässä näkösällä. Ei siinä tietty ripaskaa sovi alkaa vetämään, mutta pieni hirvikärpästen rapsuttelu ei tulosta melko varmastikaan huononna.
_________________
"Hän oli mahtava metsämies Herran edessä"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 75, 76, 77  Seuraava
Sivu 55 Yht. 77

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com