Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
admin Site Admin
Liittynyt: 04 Maa 2004 Viestejä: 1375
|
Lähetetty: 01.01.2016 17:39 Viestin aihe: |
|
|
SAHS:n lausunto:
Viite E 60/2015 vp
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Liiteasiakirja/Documents/EDK-2015-AK-22071.pdf
Asia Valtioneuvoston selvitys: Asedirektiivin muuttaminen
Suomen Asehistoriallinen Seura ry kiittää mahdollisuudesta antaa lausuntonsa. Näyttää myös siltä, että olemme asiassa täysin samoilla linjoilla Sisäministeriön kanssa, mutta eräät täsmennykset ovat paikallaan.
Mahdollinen EU-aloite
Suomen Asehistoriallinen Seura kannattaa tietenkin aserikollisuuden vastaisia toimia, mutta laillinen aseiden valmistus, myynti, omistaminen ja käyttäminen näiden toimien kohteena ovat väärät eivätkä tue tavoitetta aseturvallisuuden parantamisessa. Toimet tulisi keskittää nimenomaan rikollisiin ja aseiden saamiseksi pois rikollisilta.
Komission lausunnossa huomiomme kiinnittyy siihen, että –kuten aiemmin esityksessä E 167/2013 vp - Laillisesti hallussa pidetyt, varastetut ja salakuljetetut aseet yleistetään yhteen ryhmään ja vieläpä niin, että nimenomaan salakuljetetuilla aseilla tehtyjä terroritekoja käytetään verukkeena puuttua aivan toiseen asiaan, eli laillisiin aseisiin. Kyse on siis käytännössä tekosyyn hyödyntämisestä.
EU:ssa esitetään mahdollista sarja-automaattiaseiden sekä puoliautomaattiaseiden kieltoa siviilikäytössä edes deaktivoituna. Suomessa ja muuallakin käytetään hyvin paljon puoliautomaattisia eli itselataavia aseita sekä metsästys- ja urheiluammunnassa. Myös reserviläiset pitävät yllä maanpuolustuskuntoaan ampumalla puoliautomaattiaseilla, joiden ominaisuudet vastaavat Puolustusvoimien käyttämiä aseita muilta ominaisuuksiltaan. Nykyisessä maailmanpoliittisessa tilanteessa ja EU:n pitkänä rajalinjana Venäjään olisi outoa antaa signaali suomalaisen reserviläisharjoitteluna alasajosta.
Tämän tyyppisten aseiden tulee säilyä jatkossakin laillisina. Tässäkin kohdassa tulee huomioida, mitä merkitystä jonkin asetyypin kieltämisellä on perustuslain kannalta. Perustuslaissa on turvattu kansalaisten omaisuuden suoja. Tämän rikkominen vaatisi erityisiä lainsäädännöllisiä toimia ja johtaisi suuriin korvauksiin valtion taholta. Käytännöllisesti katsoen kaikki pistoolit ovat itselataavia, joten herää epäilys siitä, että ehdotus on vain ja jälleen kerran "naamioitu" pistoolikielto.
Lisäksi on huomioitava, että Suomen Puolustusvoimat on myynyt vuosikymmenten aikana suuren määrän sarjatuliaseita sekä toimivina (hyväksytyille keräilijöille), että varsinkin deaktivoituna yleisessä myynnissä.
Liiteasiakirjan sisällöstä
Lainaus:
"Koska deaktivoiduilla sarjatuliaseilla ei ole juurikaan keräilyllistä merkitystä, niiden kieltäminen siviileiltä ei aiheuta merkittävää haittaa Suomen aseharrastukselle. Sarjatuliaseisiin tulisi jatkossakin voida antaa keräilyperusteisia hankkimislupia museoille mukaan lukien museoita vastaavat yksityiskokoelmat. Sarjatuliaseisiin on jatkossakin voitava myöntää lupia esim. testaustarkoituksiin."
Mainitussa kohdassa on jäänyt huomioimatta:
1) Kieltämässä sarjatuliaseiden omistaminen myös deaktivoituna tekee käytännössä mahdottomaksi siirtää keräilijöillä olevia tuhansia sarjatuliaseita lailliseen omistukseen missään muodossa keräilijän kuollessa jne. Museot jne. eivät voi, eikä niillä pääosin ole tarvettakaan maksaa tai edes vastaanottaa näitä esineitä. Käytännössä tällaisella päätöksellä puututtaisiin yksityiseen omaisuuteen muuttamalla se arvottomaksi.
2) Suurempi kysymys on se, että Puolustusvoimat on myynyt vuosikymmenten aikana tuhansittain, mahdollisesti kymmeniä tuhansia sarjatuliaseita deaktivoituna. Näitä esineitä on myyty siis yleisessä myynnissä "kenelle tahansa", ei pelkästään keräilijöille. Esimerkiksi 2000 -luvulla mm. deaktivoitua Suomi-konepistoolia M31 myytiin Hämeenlinnan puolustusvoimien myymälässä 150 euroa / kpl kenelle tahansa. Esineet olivat niin suosittuja, että myyntiä aloitettiin rajoittaa "1 per asiakas" -määräyksellä. Näitä esineitä myydään edelleenkin useiden yrittäjien toimesta.
Käytännössä Suomessa on siis kymmeniä tuhansia deaktivoituja konetuliaseita eriasteisessa koristekäytössä, joten vahvistamalla mainittu direktiivi olisimme pian samassa tilanteessa mitä oli tapahtua hiljan säädetyn ja kumotun räjähdeasetuksen kanssa. Meille syntyisi kymmeniä tuhansia "rikollisia", joiden omistamien esineiden arvo käytännössä nollattaisiin.
Suomen Asehistoriallinen Seura ry
aselakitoimikunta
Juhani Jokinen Jussi Peltola |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|
|
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa Et voi äänestää tässä foorumissa
|
|