Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
TKH Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.07.2021 22:18 Viestin aihe: |
|
|
Juu tosiaan jos kotona on pari alle kouluikäistä lapsukaista,töitä on enemmän kun ehtii tekemään,muitakin harrastuksia on sekä itsellä että rouvalla,pakolliset ruokinta ja tarkkailukierrokset pari kertaa viikossa ja muita mielenkiintoisempia jahteja niin kyllä sen viime kaudella sai huomata että oli jo vähän järjestämistä että sinne koppiin ehti pari kertaa kattelemaan tyhjää peltoa |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Larsen Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.07.2021 22:47 Viestin aihe: |
|
|
No ei ole kyllä tarvinnut katsella tyhjiä peltoja. Eniten aikaa menee riistalaukauksen jälkeisiin toimenpiteisiin. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 27.07.2021 22:59 Viestin aihe: |
|
|
rihlapiippu kirjoitti: | Sigamees kirjoitti: | JokuUkko kirjoitti: |
Kaks kaatoo per mies on kyllä surkee kanta metsästyksen kannalta, jos itse miettii. Kun peuroja kumminki suht helppo kaataa harvanki kannan alueella. Millä sä siitä kyhäät koko syksyn harrastusta itelles? .. |
No ei mitenkään. Mutta hommahan jakautuu niin sorkkahommissa, että iso osa porukasta ei ole mitään mettämiehiä..... |
Aikuisilla vielä työelämässä mukana olevilla on välillä muutakin tekemistä. |
Tuntuu monella olevan muutakin tekemistä. Melkeen joka illalle jotain parempaa tekemistä ku peuran kyttääminen. Silti siellä porukassa kumminki halutaan olla ja lihaakin olis kiva syödä...
Ymmärrän kyllä että kaikki ei ole niinkuin minä. Mut kyllä mulle olis aika tylsä syksy, jos ei peura- ja kauristouhut kestäis koko kautta. Jos homma loppuis kahteen kaatoon. Joka vuosi melkeen ollu kytiksella ekana päivänä syyskuussa ja vikana päivänä helmikuussa. Ja siinä välissä 2-3 iltaa viikossa + lauantaisin mäyrishommia. Ei oo vielä tylsistyttäny... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sigamees Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.07.2021 08:22 Viestin aihe: |
|
|
rihlapiippu kirjoitti: | Sigamees kirjoitti: | JokuUkko kirjoitti: |
Kaks kaatoo per mies on kyllä surkee kanta metsästyksen kannalta, jos itse miettii. Kun peuroja kumminki suht helppo kaataa harvanki kannan alueella. Millä sä siitä kyhäät koko syksyn harrastusta itelles? .. |
No ei mitenkään. Mutta hommahan jakautuu niin sorkkahommissa, että iso osa porukasta ei ole mitään mettämiehiä..... |
Aikuisilla vielä työelämässä mukana olevilla on välillä muutakin tekemistä. |
Metsästyskaudella?
Täytän kyllä nuo määritelmäsi, mutta silti olisi aika köyhää jos jahti olisi kaksi peuran lupaa tai vaan sorkkakausi. Jahtia on kuitenkin vaan 9kk vuodessa, niin kyllä se on koko aika hyödynnettävä _________________ Running target! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Osmosaali Kanta-asiakas
Liittynyt: 07 Maa 2012 Viestejä: 1714 Paikkakunta: Varsinais-Suomi
|
Lähetetty: 28.07.2021 08:33 Viestin aihe: |
|
|
Jos jahtia olisi vaan 9kk vuodessa olisi se melko köyhää. Onneksi sitä on noin 11kk vuodessa... _________________ MIKÄ? MISSÄ? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sigamees Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.07.2021 09:15 Viestin aihe: |
|
|
Osmosaali kirjoitti: | Jos jahtia olisi vaan 9kk vuodessa olisi se melko köyhää. Onneksi sitä on noin 11kk vuodessa... |
Tohon pitää tähdätä _________________ Running target! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Mettäkala Kanta-asiakas
Liittynyt: 17 Maa 2014 Viestejä: 1984 Paikkakunta: SuomiFinland
|
Lähetetty: 28.07.2021 13:29 Viestin aihe: |
|
|
Osmosaali kirjoitti: | Jos jahtia olisi vaan 9kk vuodessa olisi se melko köyhää. Onneksi sitä on noin 11kk vuodessa... |
Pääsin taannoin tilanteeseen, jossa sitä on tasan 12kk. Aiemmin kun lintujahdit (kyyhky/sorsa) avasi metsästyskauden kiekkoharjoittelun jälkeen, niin nyt on painettu keskeytyksettä jahdissa ratakäyntien ja töiden välimaastossa. Tottakai muutakin tulee tehtyä, mutta metsästysvapaata kuukautta ei toistaiseksi ole tiedossa.
Huvittaa usein, kun joku uusi tuttavuus esittelee itsensä intohimoisena metsämiehenä ja kun itse innostuu, että eiköhän aleta kulkemaan porukalla väliin, niin selviääkin, että hän tykkää kulkea syksyllä muutaman kerran kanalintujen perässä tai vaihtoehtoisesti viettää syksystä muutaman viikonlopun hirviporukassa. Sillä tavalla. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Sigamees Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 28.07.2021 13:46 Viestin aihe: |
|
|
Mettäkala kirjoitti: |
Huvittaa usein, kun joku uusi tuttavuus esittelee itsensä intohimoisena metsämiehenä ja kun itse innostuu, että eiköhän aleta kulkemaan porukalla väliin, niin selviääkin, että hän tykkää kulkea syksyllä muutaman kerran kanalintujen perässä tai vaihtoehtoisesti viettää syksystä muutaman viikonlopun hirviporukassa. Sillä tavalla. |
Olen törmännyt aivan samaan, aktiivimetsästäjä voikin toiselle olla yksi pitkä viikonloppu Posiolla lokakuussa. Ja toinen on tietty tuo porukka jolle ei ole mitään muuta jahtia kuin hirvijahti, mutta monen kohdalla se johtuu myös siitä että osaamista /kykyä mihinkään omatoimijahtiin ei ole. _________________ Running target! |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kaupunkilaistollo Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 30.07.2021 22:39 Viestin aihe: |
|
|
Sivumennen mainittava, että muutaman vuoden olen mielenkiinnosta laskeskellut, mitä omassa seurassa peuran kyttäykseen aikaa on mennyt per kaato, ja tällä otannalla aika tarkasti 20h/kaato näyttää tilasto. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Kimi Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 30.07.2021 23:15 Viestin aihe: |
|
|
kaupunkilaistollo kirjoitti: | Sivumennen mainittava, että muutaman vuoden olen mielenkiinnosta laskeskellut, mitä omassa seurassa peuran kyttäykseen aikaa on mennyt per kaato, ja tällä otannalla aika tarkasti 20h/kaato näyttää tilasto. |
Missäspäin tämä tilasto? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
kaupunkilaistollo Vakituinen kirjoittaja
|
Lähetetty: 30.07.2021 23:38 Viestin aihe: |
|
|
Kimi kirjoitti: | kaupunkilaistollo kirjoitti: | Sivumennen mainittava, että muutaman vuoden olen mielenkiinnosta laskeskellut, mitä omassa seurassa peuran kyttäykseen aikaa on mennyt per kaato, ja tällä otannalla aika tarkasti 20h/kaato näyttää tilasto. |
Missäspäin tämä tilasto? |
Se on tuota kuuluisaa Etelä-Savoa eikä tosiaan niitä lupiakaan tarvita montaa per kausi. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
TKH Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.07.2021 00:00 Viestin aihe: |
|
|
Larsen kirjoitti: | No ei ole kyllä tarvinnut katsella tyhjiä peltoja. Eniten aikaa menee riistalaukauksen jälkeisiin toimenpiteisiin. |
No jos ei tyhjää peltoa niin sitten viittä keskenään nahistelevaa pikkupukkia jotka ovat ampumakiellossa syyskuun ekan viikon jälkeen jonnekin tammikuun puoliväliin. Vaikka ollaan peurarikkaalla alueella niin kaikki säädökset ja suositukset tekee sen että ei se niin helppoa ole. Kaveri istui viime syksynä/talvena reilu 70h ennen kuin sai sellaisen peuran jyvälle minkä sai ampua. Ja suurin osa näistä ei tule edes omalta porukalta niin paljoa vaikuttamismahdollisuuksia ei ole.
Ihmetyttää että miten jotkut riistakeskuksen virkamiehet voivat hoitaa työnsä noin päin helevettiä vuodesta toiseen ja aina vain jatkaa samaa puuhastelua.
Ihmetyttää kyllä ihan paljonkin tänne palstalle pesiytyneen porukan yksinään jahtaamisen ylistäminen ja varsinkin peurankyttyyn. Ei se hirvijahti nyt aina mitään riemujuhlaa ole mutta siellä sentään tapahtuu joskus jotain.
Kyllä se ihan kivaa välillä on päästä pois kotoa ja jos vielä saisi poksauttaa peuran heti kun joku itseä miellyttävä sattuu eteen niin mikäs siinä mutta ei sitä niitä muutamaa enempää jaksa kun ei mahdu pakkaseenkaan. Lisäksi olen huono olemaan paikallani,jos ei ekaan puoleen tuntiin näy mitään niin helposti aukeaa puhelimesta netflix ja kopin makuulaveri kutsuu. Sähköpostiin kilahtava kuva sitten kertoo jos siellä joku toikkaroi
Välillä kun on niiden itselle korvamerkittyjen parin syömäpeuran lisäksi ampunut lisää vaikka kaverille niin melko pian liipaisun jälkeen on suorastaan vituttanut että pitikin ampua kun se tietää sellaista parin tunnin lisäkestoa reissulle ja käsien/kaluston !&%¤#.
Vielä kun syötetään hiukan lisää propagandaa vaikka metsästälehden kauttakin eli heti syyskuussa !&%¤#ännät nurin,ei odotella lumikeliä koska syyskuu naminami,sidosryhmät(hullut maajussit) haluaa lisää kaatoja,ammutaan naaraita sun muuta skeidaa niin saa mun puolesta Hermanssonit ja muut sekopäät ampua itse peuransa. Ei ole multa juurikaan pois,päinvastoin on aikaa mielekkäämpään tekemiseen kun nyt vähän on jaksettu velvollisuudentunnosta ja vähän hyvän lihankin takia. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
Heero Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.07.2021 06:34 Viestin aihe: |
|
|
Asettaako viranomaiset rajoituksia sopivan peuran kaadolle vai onko ne seuran sisäisiä sääntöjä? Emä + vasajuttu tietysti oma lukunsa, ei siitä sen enempää, mutta väärän ikäisen pukin ampuminen. |
|
Takaisin alkuun |
|
|
JokuUkko Kanta-asiakas
|
Lähetetty: 31.07.2021 09:52 Viestin aihe: |
|
|
Heero kirjoitti: | Asettaako viranomaiset rajoituksia sopivan peuran kaadolle vai onko ne seuran sisäisiä sääntöjä? Emä + vasajuttu tietysti oma lukunsa, ei siitä sen enempää, mutta väärän ikäisen pukin ampuminen. |
No ne on vahvoja suosituksia/uhkauksia. Eli urosnaarassuhde ei saa ylittää jotain tiettyä (45/55 tai 50/50 vuodesta riippuen). Ja jos ylittää niin sitten on uhkana sanktioita. Toinen on sitten sarvisäännöt eli keskikokoisten pukkien säästö. Se on riistakeskuksen antama suositus ja porukan johdosta riippuu miten ankarasti sitä noudatetaan. En oo kuullu, et missään olis riistakeskus antanu noottia vaikka kaikki ammutut pukit olis 6-8 piikkisiä...
Noh, mitä oon tossa kuullu niin joissakin seuroissa osataan pikkupukkeja merkata naaraiksi. Vähän helpottaa kaadettavien löytymistä Väärinhän se on mutta tiiä sitten miten rikollista... |
|
Takaisin alkuun |
|
|
jkvi Kanta-asiakas
Liittynyt: 29 Kes 2006 Viestejä: 5490 Paikkakunta: Suomussalmi
|
Lähetetty: 31.07.2021 10:22 Viestin aihe: |
|
|
Lainaus: | No ne on vahvoja suosituksia/uhkauksia. Eli urosnaarassuhde ei saa ylittää jotain tiettyä (45/55 tai 50/50 vuodesta riippuen). Ja jos ylittää niin sitten on uhkana sanktioita. Toinen on sitten sarvisäännöt eli keskikokoisten pukkien säästö. Se on riistakeskuksen antama suositus ja porukan johdosta riippuu miten ankarasti sitä noudatetaan. En oo kuullu, et missään olis riistakeskus antanu noottia vaikka kaikki ammutut pukit olis 6-8 piikkisiä...
Noh, mitä oon tossa kuullu niin joissakin seuroissa osataan pikkupukkeja merkata naaraiksi. Vähän helpottaa kaadettavien löytymistä Rolling Eyes Väärinhän se on mutta tiiä sitten miten rikollista... |
Onko noin niillä oikeasti tihentymäalueillakin, joissa koitetaan kantaa leikata? |
|
Takaisin alkuun |
|
|
|