Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe |
Kirjoittaja |
Viesti |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7688
|
Lähetetty: 29.10.2024 22:14 Viestin aihe: |
|
|
Valto. kirjoitti: | Mutta nyt oltiin menossa saimaalle pilkille ja kilometrit vuodessa kaikkineen tuo mitä teillä sillä yhdellä reissulla.
https://youtu.be/0cZaZqcJ0Kk?si=WkN3TOnsX4t9yA2K
Tuossa seppä päästää potkurilla ja on siellä näköjään joku kelkkamieskin käynyt. Mahtaako tosiaan vaatia 100 heppaa? Pääsee ihan varmasti kaikella mikä pörisee, vaikka mönkijällä tai mopolla. Merellä porukka käy ihan henkilöautoilla. |
Joo,ihan mikä vaan mutta 2-pyttynen tai enempi. Mulla ois tuossa bensapihi skidoo tourinki. 90 heppaa ja variaattorin jousi tiukalla eli kulkee kovalla kai 140 ja tankilla (38l) ajelee semmosen 250 km lepposaa vauhtia. Kilsoja edessä 10-20 vuoden tarpeisiin. Eikä maksa paljoa. Niijja ehjä penkki.
Viime jouluna lähettiin tytön kanssa erämaahan. Tuli pitkä järvi, 5 km ?, eteen, ei ajettua jälkeä ja ku kävin kokeilemassa niin vettä alla, lunta päällä. Johan minä "nykymonsterilla" toiseen päähän menen ja sanoin likalle että aja jälkeä pitkin. Pari kilsaa siinä urku auki painoin menemään ja likka pyhki touringilla ohi. Sinne katos enkä saanu kiinni. Vastarannalla kysyin että miten se noin.... "paremmin se kulki ku meni umpiselle ja paino kaasua". |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7688
|
Lähetetty: 29.10.2024 22:23 Viestin aihe: |
|
|
Leafs kirjoitti: | Jos päädyt puhkuun nin muista lämmityskäyttö ennen lähtöä sekä tyhjäkäyttö ennen sammutusta jos tulee isoja vetoja täyskaasulla tahi kovaa rasitusta, ei sula mitään ylimääräistä koneesta. |
Kylmäleikkaaminen on yllättävän yleistä ja väki ei ymmärrä mikä se on tai mistä se johtuu. Kyllä nestekoneellaki tuo lämmityskäyttö on paikallaan. Oma motto on että syyläri takaa on kädenlämpöinen. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Horst Kanta-asiakas
Liittynyt: 15 Lok 2009 Viestejä: 348
|
Lähetetty: 29.10.2024 22:45 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä kait kaikki 2-t koneet kannattaa käyttää lämpimäksi ennen kunnolla ajoon lähtöä tai vähintäänkin olla heti ensi metreillä kierrättämättä. Lisäksi ajoittain pumppaava kaasunkäyttö on kaasari aikojen vehkeistä jäänyt selkäytimeen ja sitä tulee kyllä tehtyä, en tiedä olisko ruiskuvehkeissä enää niin justiinsa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Valto. Kanta-asiakas
Liittynyt: 20 Kes 2014 Viestejä: 3124
|
Lähetetty: 29.10.2024 23:38 Viestin aihe: |
|
|
Kyllä kait moni kakstahti on sellaisen utupilven keskellä kun käyntiin kiskaisee, että piruko sellaisella ajaa Itsellä yleensä tapana käydä kiskomassa kelkka tulille ja lähtä sen jälkeen pistämään ajokamat päälle. Saa lämmetä rauhassa ja enin usva on haihtunut paikalta. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Leafs Kanta-asiakas
Liittynyt: 23 Maa 2006 Viestejä: 2115
|
Lähetetty: 30.10.2024 00:15 Viestin aihe: |
|
|
Ajatella kun 2t vehjeksen ajat oikiasti lujasti jumiin johonki tönkyrän sivuun syvälle monttuun ja sitä karwareuhka kuurassa poljet irti ja tempaset lopulta kamppeen käyntiin. AI että sitä sinistä pilveä mikä palkeet täyttää ja lopettaa kaiken tekemisen hetkeksi Siinä sitä on harrastuksen riemua kerrakseen. _________________ Blithering idiot |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Pohjola Kanta-asiakas
Liittynyt: 13 Kes 2009 Viestejä: 27143
|
Lähetetty: 30.10.2024 01:00 Viestin aihe: |
|
|
joo se on selvää että vesilumi sohjo on kova haaste samoin pirun nuoskanen lumi kun sitä on yli puolimetriä paksulti,,etenki jos telasto ei pääse tyjentään iteensä. ohkasemmat nuoska kerrokset ei juurikaa toppaa. jäänpäällä kun on vesi ja lumi puottaa läpi on soppa valmis jos vettä on reilusti,,, eteneminen vaan loppuu ja pirun raskasta touhua sitte.
mutta jos vettä on selkeästi enemmän kuin lunta eli ollaan lähes puhtaalla vedellä nii siinä kyllä kelkka kuin kelkka kulkee vaikka olis pikkurekikin perässä.
olis jossain kuvia ku hanhien ruokintaan piti ajella jänkäpainikkeissa missä oli reilusti virtaavaa vettä, kaveriki ajeli vanhalla pikkuokkelilla kuomu auki ja penkilla seisten reki senvertä korkea etti jyvät levinneet vesikkoihin..
ja olihan niissä jo varmaan sentin harjat teloissa,,, skeekan telassa jokseenki viismilliä |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
rausku Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Hel 2018 Viestejä: 511
|
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Mar 2022 Viestejä: 3580 Paikkakunta: Koillismaa
|
Lähetetty: 30.10.2024 07:14 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Valto. kirjoitti: | Mutta nyt oltiin menossa saimaalle pilkille ja kilometrit vuodessa kaikkineen tuo mitä teillä sillä yhdellä reissulla.
https://youtu.be/0cZaZqcJ0Kk?si=WkN3TOnsX4t9yA2K
Tuossa seppä päästää potkurilla ja on siellä näköjään joku kelkkamieskin käynyt. Mahtaako tosiaan vaatia 100 heppaa? Pääsee ihan varmasti kaikella mikä pörisee, vaikka mönkijällä tai mopolla. Merellä porukka käy ihan henkilöautoilla. |
Joo,ihan mikä vaan mutta 2-pyttynen tai enempi. Mulla ois tuossa bensapihi skidoo tourinki. 90 heppaa ja variaattorin jousi tiukalla eli kulkee kovalla kai 140 ja tankilla (38l) ajelee semmosen 250 km lepposaa vauhtia. Kilsoja edessä 10-20 vuoden tarpeisiin. Eikä maksa paljoa. Niijja ehjä penkki.
Viime jouluna lähettiin tytön kanssa erämaahan. Tuli pitkä järvi, 5 km ?, eteen, ei ajettua jälkeä ja ku kävin kokeilemassa niin vettä alla, lunta päällä. Johan minä "nykymonsterilla" toiseen päähän menen ja sanoin likalle että aja jälkeä pitkin. Pari kilsaa siinä urku auki painoin menemään ja likka pyhki touringilla ohi. Sinne katos enkä saanu kiinni. Vastarannalla kysyin että miten se noin.... "paremmin se kulki ku meni umpiselle ja paino kaasua". |
On sulla jutut 140kmh vari tiukalle rimmattuna ja nuilla tehoilla. Uskoo kuka haluaa.. Joku vanha 600 nestekoneella oleva renegade vakio voimalinjalla saattoi tuon kulkea kovalla, mutta ei se sitte hankalassa kelissä jaksa mennä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Mar 2022 Viestejä: 3580 Paikkakunta: Koillismaa
|
Lähetetty: 30.10.2024 08:52 Viestin aihe: |
|
|
rausku kirjoitti: | https://www.tori.fi/14726948
Tuokin menis aloittajan hintahaarukkaan. |
Meillä oli 2004vm rangeri tuolla koneella. Söi tuplat mitä 800etec ja tehoja puolet vähempi. En ostaisi enää ikinä.
Nyt kun selvisi että Saimaalle tulisi pilkkihommiin, niin sehän kannattaa joku 4t kone laittaa. Onhan se pikkasen erinjuttu pudotella hyvällä 4t koneella leppoisaa matkavauhtia 80kmh järven selkää kun kone ei huuda. Jollain pienellä 2t sirkkelillä kun ajaa 60kmh niin vaatii kuulosuojaimet kun koneessa kierrokset tapissa. Ei niillä edes viitsi huudattaa niin vauhti on aika vaatimatonta. Tympeä isoilla järvillä ajella sellaisella. Yamahaa saisi kohtuu hintaan ja ne soveltuu juuri tuollaiseen ajoon.
https://www.nettimoto.com/arctic-cat/tz1/3053354
Tätä parempia kyytejä ei varmaan voi järviajoon toivoa? Hieno kone ja 4x öhlinsit. Vaatii sen 300-600€ lisäpenkiiin.
https://www.nettimoto.com/yamaha/apex/3153162
https://www.nettimoto.com/yamaha/rs-venture/3149231 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7688
|
Lähetetty: 30.10.2024 12:05 Viestin aihe: |
|
|
Horst kirjoitti: |
Aina kannattaa ostaa sellainen, jota ei tarvi muuta kuin ajaa ja tankata, mutta jokainen joka näiden kanssa on touhunnut tietää, että siihen 5te kymppitonnin höylättyyn yli kymmenen vuotta vanhaan kelkkaan saattaa joskus joutua jotakin tekemään. Jos itse tekee, niin kyllä se helppo ja edullinen huollettavuus monelle merkkaa aika paljon. On eri asia ruveta purkamaan muoveja ja tankkeja edestä yksi ilta, että pääsee vaihtamaan jonkun kikkareen ja sitten vielä parhaassa tapauksessa käyttää kelkka kärrillä jossakin koodin luvussa tai nollauksessa, että homman saa maaliin vs. että aukasee nokkapellin ja vaihtelee tarvittavat osat. Ehkä vähän kärjistetty esimerkki, mutta se mikä noissa vanhemman rungon vehkeissä on parempaa, niin on juuri tuo, vaikka muutoin nykyaikaisten kelkkojen kannalla itsekin olen. |
Ei ole kärjistetty. Polttoaineen suodattimen vaihto menossa. Eli tuon verran joutu purkamaan (alustan poisolo ei liity asiaan)
 |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7688
|
Lähetetty: 04.11.2024 22:19 Viestin aihe: |
|
|
Patruuna kirjoitti: | rausku kirjoitti: | https://www.tori.fi/14726948
Tuokin menis aloittajan hintahaarukkaan. |
Meillä oli 2004vm rangeri tuolla koneella. Söi tuplat mitä 800etec ja tehoja puolet vähempi. En ostaisi enää ikinä. |
550 koneella ? Osoittaa huonoa tietämystä ostaa kelkka.
Ei 550 periaatteessa huono moottori ollut mutta se nyt jäi näihin saastepäästölakimuutosten kiemuroihin, taikka oikeastaan sen takia tuo tehtiin, ja liian lyhyillä imusarjoilla. Tai no oli se huono moottori koska sitä ei ymmärretty.
503 (2 kaasaria) ja jammahan 480 ja 540 oli the puhkukoneita. Miksei rotaxin 400 ? Eikä noita tarvinnu ymmärtää. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7688
|
Lähetetty: 04.11.2024 22:31 Viestin aihe: |
|
|
Josta tuli juttu mieleen...lähettiin reisulle. Enolla jammaha 600 neste. Serkkupojalla fox 400, molemmilla isot reet perässä. Minä 600 rangerilla muuten vain. Kotimatkalla sammu jammu ja pimeni Fox. 2 kpl parirekiä myötämatkassa. Liitettiin se koko letka rangerin perään ja hinasin kaikki kotiinsa. 2 kelkkaa ja 2 parirekiä koukussa hinasin kamppeet kotipihoillensa.
Meni monta pvaa ennenku nuo foxi- ja jammahakuskit suostuvat puhumaan mulle. Foxista meni jännitteensäätäjä. Jammahan sammumista en tiä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Gerberos Kanta-asiakas
Liittynyt: 22 Syy 2008 Viestejä: 3718 Paikkakunta: E-savo
|
Lähetetty: 04.11.2024 23:03 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: |
503 (2 kaasaria) |
Miks just 2 kaasaria? |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Patruuna Kanta-asiakas
Liittynyt: 14 Mar 2022 Viestejä: 3580 Paikkakunta: Koillismaa
|
Lähetetty: 04.11.2024 23:25 Viestin aihe: |
|
|
Peltsu kirjoitti: | Patruuna kirjoitti: | rausku kirjoitti: | https://www.tori.fi/14726948
Tuokin menis aloittajan hintahaarukkaan. |
Meillä oli 2004vm rangeri tuolla koneella. Söi tuplat mitä 800etec ja tehoja puolet vähempi. En ostaisi enää ikinä. |
550 koneella ? Osoittaa huonoa tietämystä ostaa kelkka.
Ei 550 periaatteessa huono moottori ollut mutta se nyt jäi näihin saastepäästölakimuutosten kiemuroihin, taikka oikeastaan sen takia tuo tehtiin, ja liian lyhyillä imusarjoilla. Tai no oli se huono moottori koska sitä ei ymmärretty.
503 (2 kaasaria) ja jammahan 480 ja 540 oli the puhkukoneita. Miksei rotaxin 400 ? Eikä noita tarvinnu ymmärtää. |
Tais olla eka kelkka ja pilkkikelkaksi ostettiin. Saatiin todeta ettei siitä ollut siihen hommaan vaikka siisti ja hyvä kelkka muuten olikin.
Lainattiin sitä kerran kaverille Kuusamoon kun kävi loukut kiertään ja meinasi jäädä sille kierrokselle. Oli kuulemma aika jännä reissu kun kova pakkanen ja kelkka söi polttoainetta yllättävän reilusti. Oli saanut jännittää riittääkö takas autolle asti kun mittari laski silmissä. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
Peltsu Kanta-asiakas
Liittynyt: 06 Maa 2004 Viestejä: 7688
|
Lähetetty: 05.11.2024 01:46 Viestin aihe: |
|
|
Gerberos kirjoitti: | Peltsu kirjoitti: |
503 (2 kaasaria) |
Miks just 2 kaasaria? |
Sai aina riittävästi jäähdytysainetta, eli bensaa. |
|
Takaisin alkuun |
|
 |
|