OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

"Oikeaoppiset" nuotiokahvit?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 09.04.2016 15:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

fox66 kirjoitti:
Aikaisemmin tuli täälläkin purujen laiton jälkeen kiehuteltua tai kuohuteltua. Nyttemmin jo monta vuotta sitten tuo vaihe jäänyt pois.
Eri kahvimerkkejä ei ole tullut juurikaan vertailtua, pinttynyt vain käyttämään Juhla Mokkaa. Kaveri suosi aikoinaan Presidenttiä ja peevelin vahvana.
Itse tykkään niin miedosta että oli aina kaverini irvailun aihe.



Eli tee vettä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Matso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Tam 2007
Viestejä: 800
Paikkakunta: E-suomi

LähetäLähetetty: 09.04.2016 19:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä olen nuotiokahvini aina kahteen kertaan kiehauttanut porojen laiton jälkeen. Täytyy seuraavalla kerralla koittaa tuota vettymistä ja koputtelua/ pudottamista maahan. Uutta kuitenkin tarttee aina koittaa...eihän sitä tiedä vaikka maistuis paremmalta ?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 11.01.2017 09:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika lailla offtopikkia nuotiokahvihommaan, mutta enivei Smile

Mitä tuossa olen sivusilmällä seuraillut, niin aika lailla ”leipäkonetyyppisesti” on tuntunut lisääntyvät nämä ”vihtaani on gusto?” tyyppiset keittimet.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 11.01.2017 09:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse en mikään isompi kahvinjuoja ole. Kupin voin juoda silloin tällöin, jonkun kerran vuodessa. Paitsi tietysti Irish coffeeta menee harva se päivä Smile.

Aamulehden kahviartikkelin perusteella johkaannuin Verkkokauppaan ja jouduin tietysti tapani mukaan ostohysteriaan.

Oisko jollakulla kokemusta tuommoisesta ”kahvimaailman nuuskatykistä”?





Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
beech
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 492

LähetäLähetetty: 11.01.2017 10:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllä tuo Aeropress on hyvä laite! Jos pihauttaa sumpit vaan itselleen, niin tuota tulee käytettyä, koska tolla saa sen yhden kupin torskautettua kätevästi. Makukin on melko "puhdas" vs. Karstoittunut Bosch.

Olen kuullut, että noita jotkut käyttää retkeilyssä ja tohonhan saa sen metallisen filtterin ostettua erikseen. Vissiin se metallinen päästää hieman sakkaa kupin pohjalle. Itse olen pärjännyt alusta saakka yhdellä n. 400 nipulla noita paperisia suodattimia.

Metsään en ole laitetta vienyt Smile Johonkin laavuretkelle voisi viedäkin, mutta onhan se aika vahvasti nokipannukahvien aluetta.

Vuosia sitten itse tuli dissattua kahvihifistelyä, mutta siihen kun hieman perehtyy niin sai todeta vaan olleensa ennakkoluuloinen. Miksi juoda pahaa kahvia jos hyvääkin on tarjolla samalla vaivalla...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 11.01.2017 10:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Aika lailla offtopikkia nuotiokahvihommaan, mutta enivei Smile
Mitä tuossa olen sivusilmällä seuraillut, niin aika lailla ”leipäkonetyyppisesti” on tuntunut lisääntyvät nämä ”vihtaani on gusto?” tyyppiset keittimet.


Saatiin tuo joku-vuosi-takaperin lahjaksi mutta on jäänyt pois käytöstä. Kahvin kilohinta on erittäin korkea. Hyvä puoli, että voi tehdä erikoiskahveja itselle kupillisen kerrallaan ja fiilistellä. Tämä ei syrjäyttänyt kodin peruskeitintä. Laite halpa (kuten tulostin), kahvi kallista (kuten väripatruunat).

Alumiininen pressokeitinkin tuli hankittua kun muutaman Italian reissun jälkeen tottui niihin, on jäänyt suomessa kaappiin sekin.

Matkailuautossa käytän menetelmää Ikean presso. Eli purut lasikannuun, kiehuva vesi perään, antaan liueta ja päältä painetaan mäntä alas. Minusta parempi kahvi kuin peruskeittimellä. Pitää vaan mitatat kahvin määrä, että tulee oikea vahvuus. Tällä irtoaa parhaiten puruista. Käytän pannukarkeutta yleensä.

Metsällä tavallinen kannellinen alumiinipannu, johon kahvia sopiva kukkura ja annetaan hautua riittävän kauan. Varotaan savun pääsyä veteen. Ei haittaa jos joku puru tulee kuksaan. Ei tule juotua koskaan ihan loppuun. Poltan kahvipakan aina kiinni nuotiossa. Säilyy vähän paremmin.


Viimeinen muokkaaja, Supe pvm 11.01.2017 10:31, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
beech
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 492

LähetäLähetetty: 11.01.2017 10:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Aika lailla offtopikkia nuotiokahvihommaan, mutta enivei Smile

Mitä tuossa olen sivusilmällä seuraillut, niin aika lailla ”leipäkonetyyppisesti” on tuntunut lisääntyvät nämä ”vihtaani on gusto?” tyyppiset keittimet.
]


No näitäkin on tullut testattua, mutta aika "tehaspaukkumaista" tunnelmaa tarjolla. Etenkin sellaiset missä on jotkut maitojauhekurat seassa on monesti vähintäänkin 'mielenkiintoisen' makuisia. Mutta en täysin ampuisi alas tätäkään, joillekin voi toimia jos juo kupin silloin tällöin. Ja löytää itselleen sopivan maun tuosta tarjonnan kirjosta...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 11.01.2017 11:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

beech kirjoitti:
Kyllä tuo Aeropress on hyvä laite! Jos pihauttaa sumpit vaan itselleen, niin tuota tulee käytettyä, koska tolla saa sen yhden kupin torskautettua kätevästi. Makukin on melko "puhdas" vs. Karstoittunut Bosch.



Paketissa tulleet proopuskat ilmineeraa, että kofeiinitasot tuolla Aerolla ois samat mitä suodatinkahvissa, mutta "acid level" vain viidesosa. Ja tätä kautta kahvi olisi mahaystävällisempää. Tiedä sitten.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Alpertti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 23 Lok 2015
Viestejä: 1013
Paikkakunta: Pohjos-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 11.01.2017 14:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

beech kirjoitti:
Kyllä tuo Aeropress on hyvä laite! Jos pihauttaa sumpit vaan itselleen, niin tuota tulee käytettyä, koska tolla saa sen yhden kupin torskautettua kätevästi. Makukin on melko "puhdas" vs. Karstoittunut Bosch.

Olen kuullut, että noita jotkut käyttää retkeilyssä ja tohonhan saa sen metallisen filtterin ostettua erikseen. Vissiin se metallinen päästää hieman sakkaa kupin pohjalle. Itse olen pärjännyt alusta saakka yhdellä n. 400 nipulla noita paperisia suodattimia.

Metsään en ole laitetta vienyt Smile Johonkin laavuretkelle voisi viedäkin, mutta onhan se aika vahvasti nokipannukahvien aluetta.

Vuosia sitten itse tuli dissattua kahvihifistelyä, mutta siihen kun hieman perehtyy niin sai todeta vaan olleensa ennakkoluuloinen. Miksi juoda pahaa kahvia jos hyvääkin on tarjolla samalla vaivalla...

Vielä enemmän offtopikkia mutta sanompa kuiten tohon ensimmäiseen lauseeseen. Ite ruukaan keittää yhen ison kupin niin että ottaa hanasta sen kupin täyteen vettä ja laittaa vesisäiliöön ja sitten kuppi pannun paikalle. Vaikka pannu näyttää puhtaalta nii sitä se ei välttämättä oo. Melko iso sivumaku tulee. Nämä on niitä asioita joita ei huomaa jos ei kokkeile! Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
beech
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Tam 2008
Viestejä: 492

LähetäLähetetty: 12.01.2017 20:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
beech kirjoitti:
Kyllä tuo Aeropress on hyvä laite! Jos pihauttaa sumpit vaan itselleen, niin tuota tulee käytettyä, koska tolla saa sen yhden kupin torskautettua kätevästi. Makukin on melko "puhdas" vs. Karstoittunut Bosch.



Paketissa tulleet proopuskat ilmineeraa, että kofeiinitasot tuolla Aerolla ois samat mitä suodatinkahvissa, mutta "acid level" vain viidesosa. Ja tätä kautta kahvi olisi mahaystävällisempää. Tiedä sitten.


Okei, tästä en ollut kuullutkaan Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 13.01.2017 21:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä


Investoin Ikeassa 2e maidonvaahdottimeen ja tekaisin emännälle kahvit, kun se tuli töistä. Pisteet kotiin Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 17.01.2017 14:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä





Kermaa koneeseen Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Fordco
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 11 Kes 2012
Viestejä: 40
Paikkakunta: TRE

LähetäLähetetty: 17.01.2017 16:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jo on nuotiokahveillekin komeet koneet Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veskuna
Kanta-asiakas


Liittynyt: 14 Maa 2004
Viestejä: 316
Paikkakunta: Pohjois Korea

LähetäLähetetty: 18.01.2017 13:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Veit sukset jalasta. Vai miten se oli. Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 22.01.2017 07:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veskuna kirjoitti:
Veit sukset jalasta. Vai miten se oli. Laughing


Juu, lähti varmaan lapasesta, kun kuulin viikolla radiosta niin ankaraa hehkutusta kahvin terveysvaikutuksista Smile.

Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5  Seuraava
Sivu 4 Yht. 5

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com