OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Haulivapaa riistaliha - skannaushommiin?
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
kekkelberg
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Jou 2019
Viestejä: 454
Paikkakunta: HKI/E-P

LähetäLähetetty: 12.11.2023 11:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Patruuna kirjoitti:


Kyllä. Itsekkin hain mahdollisimman tehokasta panosta ja ammuttiin testejä todella paljon. Käyttöön valikoitui 2.9 ja 3.1mm lyijyt 40g latingilla. Näillä jäi maahan ammutut metsot ja teeret 100% varmuudella 50m holleille. Pisin matka 63m kun ammuin metson maahan.

Mutta sitten ne 20-30m täysosumat.. 25m ammuttu koppelo niin ei siitä jäänyt mitään syötävää. Pelkkää muusia. Nykyään tulee ammuttua reilusti isommilla hauleilla ne mitä ampuu, mutta enempi olen siirtynyt jousi/kivääri pyyntiin.


Mä oon kans ampunu vuosia kanalintuja samanlaisilla latingeilla. Joko remingtonin nitro pheasantilla tai winchesterin double x:llä. Oon pitäny alapiipussa ic-supparia, muuten menee lähihollilta tosiaan ihan muusiksi. Ja silti meni tänä syksynä yks teeri piloille.

Oon kyllä vähentäny haulikon käyttöä, mutta metsoa ei vaan meidän alueelta kiväärillä saa. Eivät enää istu latvoissa juuri koskaan. Ja sitä jahdatessa tulee aina sivussa muutamia teeriä.

Ammuin pari viikkoa sitten valtion mailta kiväärillä meton. Sillä oli siiven tyvessä nahan alla yksi 4mm hauli ja persuksissa nahan alla toinen pienempi. Saa nähdä onko lihoissakin ryyniä sisällä. Mitään jälkiä ei täkkälihoissa ainakaan näkynyt.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
EAn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Syy 2010
Viestejä: 644
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

LähetäLähetetty: 12.11.2023 15:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

wingmaster kirjoitti:
Tilasin aliexpressiltä tän topikin alun jälkeen jonkinlaisen pinpointerin ja toimi se kyllä ihan ok teräshauleihin. Filettä vaan pienemmäksi alkoi leikkaan ja haulin sisåltäviä paloja sai eriteltyä aika hyvin. Sen muistan että piti vetää aivan fileen pintaa pitkin kun teki etsintää.


Jep, ensikokeilu takana Garrettilla ja juuri noin tuntuisi toimivan. Kohteena 3,5 mm teräshaulit. Kokonaisen heinäsorsan rintafileen joutuu käymään läpi kummaltakin puolelta, ei tunnista toisella puolella olevaa haulia fileen läpi. Käytännössä nopea homma pyöräyttää käsissä kummaltakin puolelta. Tarjoilualustalle viipaloidut kypsät lihat on vielä nopeammin käyty läpi, helpompi myös poistaa haulit tässä vaiheessa.

Pestävyys ja vedenpitävyys on hyvä juttu, kun pitkin lihan pintaa joutuu kuljettamaan. Sorsa-ateria on kyllä paljon mukavampi, kun ei tarvitse pelätä hauleja. Eli toimii ja olisi pitänyt ostaa jo paljon aikaisemmin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Keskustelua riistaruuista Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2
Sivu 2 Yht. 2

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com