OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

"Huolimaton metsästäjä ampui karhunpennun"
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Harrastuksemme mediassa
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Unforgiven
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2005
Viestejä: 2819

LähetäLähetetty: 01.06.2016 08:03    Viestin aihe: "Huolimaton metsästäjä ampui karhunpennun" Vastaa lainaamalla viestiä

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001191202.html

Kalliiksi tuli erehdys...
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 01.06.2016 09:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Siperia opettaa. Melkoinen kiima pitää olla päällä että sotkee 18 kiloisen pennun miksikään muuksi.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20398
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.06.2016 09:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sanktiot on kyllä sitä tasoa ettei kannata kyllä virkavallalle ilmoittaa jos moinen vahinko käy. Very Happy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Voitt0
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Kes 2013
Viestejä: 1171
Paikkakunta: Keski-Suomi

LähetäLähetetty: 01.06.2016 10:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Sanktiot on kyllä sitä tasoa ettei kannata kyllä virkavallalle ilmoittaa jos moinen vahinko käy. Very Happy


Tapaus on kyllä sellanen ettei salassa pysy, tossakin jo vähintään 3 osallista
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16637
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 01.06.2016 12:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksi alle vuosikas pentu on yksin liikkeellä??

-ampui orvoksi jääneen pennun, ei tuo olisi talvesta selvinnyt.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1876
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 01.06.2016 12:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Miksi alle vuosikas pentu on yksin liikkeellä??

-ampui orvoksi jääneen pennun, ei tuo olisi talvesta selvinnyt.


Iltasanomat kirjoitti:
Tien ylittäneen karhun auton ikkunasta nähnyt mies on metsästänyt karhuja 10 vuotta, ja hänen mukaansa heidän tiellä näkemänsä karhu oli ollut aikuinen.

NÄHDESSÄÄN syytetyn ampuman karhun hän oli kuitenkin varmuudella todennut, ettei karhu ollut sama, jonka he olivat nähneet aikaisemmin tiellä.


Eikös tuosta jutusta saa käsityksen, että siellä oli vähintään kaksi karhua, iso ja pieni. Pieni poistui muonavahvuudesta. No oli miten oli, ei tuota enää muuksi saa muutettua.

Olen toki aivan väärässä säikeessä keskustelemassa, koska en ole koskaan luonnossa karhua nähnyt, mutta onhan tuollainen 18 kilonen karhu aika rääpäle? Johan kai "normimajava" painaa saman verran tai enemmän.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 01.06.2016 13:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pystykorvan kokoinen. Sillä juuri tuossa aiemmin meinasin, että minkäänlaista sympatiaa tai ymmärrystä ei ainakaan miulta heru tuomitulle.
Jos hermo on noin herkässä oli kuinka ensimmäinen karhutilanne tahansa, niin voi voi.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16637
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 01.06.2016 13:14    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No tapausta tuntematta tai henkilöitä puolustelematta arviontivirheitä sattuu koko ajan, liikenteessä ja muualla.

-onko tuo sitten loppuseltaan kuiten ihan oikein, ei taida miestaposta saada noin isoja sanktioita.... eläin on eläin ja ihminen on ihminen.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20398
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.06.2016 13:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo sanktio on raju virheeseen nähden. Ja ku itse ilmoittaa niin kyse on nimenomaan erehdyksestä eikä tahallisesta salametsästyksestä. Pennun ja erauksen erottaminen ei ole aina helppoa. Täällä ukot ei erota koiran jälkeä ilveksen jäljestä. Minusta ero on suurempi kuin karhunpennun ja erauksen ero.. En puolustele tota. Olen ite monesti asiaa miettinyt mitä teen jos epäselvä tilanne sattuu. Ja päättänyt että en ammu jos vähänkin epäselvää. Yhden ison karhun olen pentuepäilyksen takia jättänyt ampumatta ku ajattelin että sillä saattaa olla pennut. Metsässä tilanteet on erilaisia ja niitä turha sen enempää tuomita. Olen minäkin virheitä jahdissa tehnyt. Useita. Niistä ottanut opiksikin. Joskis tilanne on vaan aivan eri miltä se vaikuttaa sivusta katsottuna.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20398
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.06.2016 13:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mm. Paljon arvostetti björnjakt tähti Rasmus videolla Bjärnjakt 2. Ei tunnista puuhun onko kyseessä eraus vai pentu. Jättävät ampumatta ja pentu se oli. Mutta eivät tunnistaneet porukalla onko pentu vai eraus. Eli jos tuon tason ammattilainen ei pysty varmuudella heti tunnistaa niin en ihmettele että virhe voi jollekki käydä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Unforgiven
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tou 2005
Viestejä: 2819

LähetäLähetetty: 01.06.2016 13:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Yhden ison karhun olen pentuepäilyksen takia jättänyt ampumatta ku ajattelin että sillä saattaa olla pennut. Metsässä tilanteet on erilaisia ja niitä turha sen enempää tuomita. Olen minäkin virheitä jahdissa tehnyt. Useita. Niistä ottanut opiksikin. Joskis tilanne on vaan aivan eri miltä se vaikuttaa sivusta katsottuna.


Tiedonkulku on olennaista. Jos ketjussa on epätietoisuus siitä, millaista elikkoa odottaa tulevaksi, niin ruutia ei kannata polttaa niin herkästi. Toisin päin, jos ketjussa on tieto siitä, että tulossa on yksinäinen aikuinen karhu, niin valmius sitten sen mukaan.

Itsestään selvyyksiä, kyllä. Silti tiedonvälitys ei vaan aina välttämättä kaikkialla toimi, oli kyseessä sitten mikä tahansa metsästys.

Jäikö ampumaton laukaus harmittamaan? Tai tuliko muulta porukalta kuittailuja?
_________________
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jartsu
Banned


Liittynyt: 08 Maa 2004
Viestejä: 30047
Paikkakunta: keski pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.06.2016 14:03    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jos ei ole varma, jättää tekemättä.

Kannattaa ajatella kumpi, että ei se niin nuukaa ku se saa mennä, vai seistä raastuvassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tähtiin
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 22 Maa 2016
Viestejä: 67

LähetäLähetetty: 01.06.2016 14:08    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsekkin olen aina ihmetellyt tätä "raakaa tulkintaa" laeissa maaseudun väestöä kohtaan. Aina eu-maataloudesta asti.
Oliko 70-luvun keskustan politiikka liian "jyräävää". Vai onko "hankkijan lippalakki" liian arsyttävä Espoon insinöörien vaimoille.
Sympatiat olivat maaseudulle kohdallani sataprosenttiset. Olin hyvin loukkaantunut, kun esi-isieni maaseudunammatteja pilkattiin...mutta, kun palasin maaseudulle hirviporukkaan, niin "kaupunkilaisen kyykytys" oli mielestäni kohtuutonta, enkä aina ihmettele ihmisten antipatioita metsästystä kohtaan.
Metsästysseurojen hallinnollisissa asioissa olisi nyt kiireesti tultava tähän päivään. Ei sinne naisia voi tuoda. Sad


Viimeinen muokkaaja, Tähtiin pvm 02.06.2016 08:25, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20398
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 01.06.2016 14:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Unforgiven kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Yhden ison karhun olen pentuepäilyksen takia jättänyt ampumatta ku ajattelin että sillä saattaa olla pennut. Metsässä tilanteet on erilaisia ja niitä turha sen enempää tuomita. Olen minäkin virheitä jahdissa tehnyt. Useita. Niistä ottanut opiksikin. Joskis tilanne on vaan aivan eri miltä se vaikuttaa sivusta katsottuna.


Tiedonkulku on olennaista. Jos ketjussa on epätietoisuus siitä, millaista elikkoa odottaa tulevaksi, niin ruutia ei kannata polttaa niin herkästi. Toisin päin, jos ketjussa on tieto siitä, että tulossa on yksinäinen aikuinen karhu, niin valmius sitten sen mukaan.

Itsestään selvyyksiä, kyllä. Silti tiedonvälitys ei vaan aina välttämättä kaikkialla toimi, oli kyseessä sitten mikä tahansa metsästys.

Jäikö ampumaton laukaus harmittamaan? Tai tuliko muulta porukalta kuittailuja?


Tilanne oli että aamulla alueessa oli emän ja parin pennun jälkiä. Päivän mittaan katteltiin siitä isoa urosta. Sitten maastossa ollessa koira alkoi haukkua "jotain". Haukku jatkui paikallaan. Sitten yhtäkkiä kuulin rytinää ja näin ison karhun loikkivan kohti haukun suunnasta. Nostin aseen ja tähtäsin 20m päässä kohti juoksevaa karhua. Koira haukkui kokoajan 300m päässä joten ajatus tuli että se haukkuu pentuja puuhun ja tässä naaras loikkii haukulta pois. No karhu pysähtyi semmoisen kiven taakse 20m päähän. En nähnyt karhua sinne mutta kaveri näki. 5sek kuluttua ruuti paloi. Karhu nurin ja iso uros. Koirakin lopetti kohta haukun ja saapui tutkimaan saalista. Ei ole harmittanut sekunnin vertaa ampumaton laukaus. Vidduilua kuulin porukalta paljon. Just niiltä jotka ei ollu koko jahdissa paikalla. Samaten kotopuolessa kuulin vidduilua miten mulla on pehmeä pää että en vaan uskaltanu ampua. Hitot minä tommosesta välitin mutta paljo siitä kuulla sain. Olin todella mielissäni kaadosta ja mielissäni omista reaktioista mitä karhutilanne minussa aiheutti. Mielestäni olin todella valmis laittamaan karhun siitä kumoon mutta ajattelin kuitenkin selkeästi riskit ja jätin ampumatta. Silloin sain vastauksen siihen mitä olin monesti miettinyt että miten pääkoppa toimii tuollaisessa paikassa. Olin tyytyväinen itseeni vaikka en laukausta ampunutkaan ja vaikka kymmenet vidduilut olen tapahtumasta kuullut.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16637
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 01.06.2016 14:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jartsu kirjoitti:
Jos ei ole varma, jättää tekemättä.

Kannattaa ajatella kumpi, että ei se niin nuukaa ku se saa mennä, vai seistä raastuvassa.


Mutta jos olet varma että eraus on niin miten sitä oman päänsä sisällä mitenkään muutat ettei se olekaan varma??

-
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Harrastuksemme mediassa Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Sivu 1 Yht. 3

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com