OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvikoiran treenaus
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
fiulir
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2013
Viestejä: 1464
Paikkakunta: E-P

LähetäLähetetty: 16.08.2016 16:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

pekkis kirjoitti:
Monesti hirvikoiramiehet nostaa ittensä jumalan asemaan porukassa. Muun porukan on tasoitettava tietä koiramiehelle ja järjestettävä hänelle maksimaalisen hyvä mahdollisuus harrastaa kenneltoimintaa. Muiden metsästäjien ajatukset on pyllystä mikäli ne on mitään muuta kuin koiramiehen ja hänen koiransa ylistystä. Oikeastaan hirvenmetsästys ja kaikki muukin metsästys pitäis kieltää kaikilta muilta kuin koiramieheltä ja hänen kavereiltaan.

Koiramies ei vedä hirviä mettästä, ei laske veriä, ei suolista, ei nylje, ei käy talkoissa koska on Koiramies. Muu rupusakki tehköön likaiset työt, sitä ei tavallinen tallaaja ymmärrä minkälaisia uhrauksia koiramies joutuukaan tekemään toimivan hirvikoiran eteen... Itse asiassa koiramies pitäis vapauttaa jäsen- ja hirvimaksusta koska rahaa menee koiran jahtivahtinappuloiden ostoon ja tutkapuhelimen datamaksuihin.


Elikkä tällaisen ajatuksen juoksun mukaan treenikielto on näpäytys kusipäisell.e hirvikoiramiehelle. Eli todellista perustetta treenikiellolle ei edelleenkään ole.

Pistäkää ne kusipäise.t koiramiehet muilla konsteilla kuriin. Eihän kuvailemaasi toimintaa voi hyväksyä, siihen pitää puuttua. Ja voi se kusipäine.n ongelmien aihuttaja seurassa olla joskus jopa passimies. Wink

Sen ymmärrän, että kennel toiminta alkaa korpeamaan, jos on jatkuvasti rauhoituspäiviä koirakokeiden takia. Meillä on talvella tammi-helmikuussa yksi vkl rauhoitettu isojen ajokokeiden takia. Sekin ihan turhaan rauhoitettu.
Kyllä metsään mahtuu ja seuran kotisivuilta voi käydä tarkistamassa, koska ja mikä maasto on varattu kokeisiin. Varaus ei ole kielto mennä siihen maastoon, mutta kuka ehdoin tahdoin menee esim. treenaamaan omaa hirvikoiraansa maastoon missä tietää olevan hirvikoe käynnissä. Ajaa vain eri paikkaan koiraansa treenaamaan.
Kerran olin omassa maastossa lintutuomarina ja samaan alueeseen tuli ketunajo. Ketunajo ei häirinnyt lintukoetta, eikä toisin päin, mutta soitin nopeasti tietämälleni kettuporukassa olevalle henkilölle, että alueessa on myös punainen pystykorva. Ihan varmuuden vuoksi.
Eli koetoiminta ei saa rajoittaa metsästystä minun mielestä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.08.2016 16:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Tie ja totuus... Laughing
Mie epäilen tämän joka vtun asiasta jänkkäämisen jollain lailla liittyvän siihen seikkaan, että ep:llä asutaan niin kauan vanhempien helmoissa.
Jotenkin siinä ei opita ajattelemaan kuin sitä omaa suppeaa elinpiiriä, ja kaikki muu on väärin ja muut väärässä.

No ihan yksin en tässä jänkkää. Ottaa tähän savolaisetkin osaa ja tyypilliseen tapaan antamalla henkilökohtaista vidduilua pysymättä asiassa..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fiulir
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Tam 2013
Viestejä: 1464
Paikkakunta: E-P

LähetäLähetetty: 16.08.2016 17:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Onpas täällä paljon marttyyreita taas Laughing
Mie lopettaisin koko jahtihommat jos pitäisi itkeä netissä kuinka itse maksan harrastukseni.


Kukas treenikieltoa hulluna pitävä on täällä itkenyt, kun pitää harrastus itse maksaa?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16686

LähetäLähetetty: 16.08.2016 17:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Luojan kiitos, ettei aiheen ongelmia tarvitse miettiä yhtään. Odottelee tässä vain tietoa siitä, että milloin aloitetaan hirvien jahtaaminen.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TKH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2008
Viestejä: 725

LähetäLähetetty: 16.08.2016 18:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotenkin tuholan maailmankatsomus kyllä vaikuttaa hivenen suppealta. Asutaan jossain peltoaukeiden keskellä ja metästellään hirviä muutaman samanhenkisen janarin kanssa pelkästään koiralla ja kaikilla on viimeisen päälle hightechvermeet.Kaikki muiden tavat ovatkin sitten !&%¤#.

Meillä muutenkin onneksi metsästetään pääasiassa yhdistetyllä ajo ja koirametsästyksellä jossa koirista ei pariin vuoteen ole hirvittävää apua ollut.Koirien käyttö on muutenkin mahdollista ehkä 1/3 moteista teiden,vesistöjen ja pienien mottien takia.

En ymmärrä miten se pari viikkoa ennen hirvestystä alkava haukutuskielto voi rassata jonkun kenneljanarin hermoja niin uskomattoman paljon. Hirvijahti kestää sen kuukauden niin eikös siinä ole vielä kolmisen kuukautta juoksuttaa rekkua pihahirvien kimpussa. Ainiin mutta silloinhan on jo haukkukoeaika ja täytyy huårailla käyttövaliopapruja ja palkintomakkaratikkuja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.08.2016 20:28    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TKH kirjoitti:
Jotenkin tuholan maailmankatsomus kyllä vaikuttaa hivenen suppealta. Asutaan jossain peltoaukeiden keskellä ja metästellään hirviä muutaman samanhenkisen janarin kanssa pelkästään koiralla ja kaikilla on viimeisen päälle hightechvermeet.Kaikki muiden tavat ovatkin sitten !&%¤#.

Meillä muutenkin onneksi metsästetään pääasiassa yhdistetyllä ajo ja koirametsästyksellä jossa koirista ei pariin vuoteen ole hirvittävää apua ollut.Koirien käyttö on muutenkin mahdollista ehkä 1/3 moteista teiden,vesistöjen ja pienien mottien takia.

En ymmärrä miten se pari viikkoa ennen hirvestystä alkava haukutuskielto voi rassata jonkun kenneljanarin hermoja niin uskomattoman paljon. Hirvijahti kestää sen kuukauden niin eikös siinä ole vielä kolmisen kuukautta juoksuttaa rekkua pihahirvien kimpussa. Ainiin mutta silloinhan on jo haukkukoeaika ja täytyy huårailla käyttövaliopapruja ja palkintomakkaratikkuja.

Nyt menee arvailut minusta kyllä niin mettään että.. En käy kokeissa. Yhdellä koirallani on karhutaippari haukuttuna, muita koekäyntejä ei ole. Metsästän hirveä todella metsäisissä maastoissa. Peltoa on vain vähän. Porukassa 40 ukkoa joista n 5 koiramiestä. Meillä jahti kestää yleensä lokakuun puolesta välistä joulukuun puoleen väliin. Olen yleensä hyvin ensimmäisiä jotka kämpälle tulee ja hyvin viimeisiä joka sieltä lähtee. Olen erilaisissa luottamustehtävissä seurassamme eikä minulla ole riitaa kenenkään kanssa. Meillä on hyvä seurue, jossa otetaan kaikkien tarpeet huomioon mahd hyvin. Niin passimiesten kuin koiramiesten. Meillä ei ole jahdissa tulostavoitteita vaan jahdataan mukavasti ja saadaan mitä saadaan. Tykkään todella jahdata porukassa missä on hyvä henki. Kieltoporukka missä tehdään toisten kiusaksi kaikenmaailman kieltoja on todella vastenmielinen ympäristö ja siitäkin on kokemusta. Olen metsästänyt pitkin suomea erilaisissa porukoissa erilaista riistaa. On ollut pikkuporukan ilvesjahteja satakunnassa, isompia ilvesjahteja pohjanmaalla ja satakunnassa ja pirkanmaalla. Hirveä olen metsästänyt useammassa pitäjässä ympäri suomen. Karhua olen ollut jahtaamassa ja saamassa isossa yli 30 hengen porukassa kuin pienellä parin ukon poppoolla. On oltu pienriistajahdeissa niin rusakoiden kuin pikkupetojen perässäkin keskisuomesta saariston saarille. Ulkomailla ei ole tarvinnut jahdata mutta kotimaasta on kokemuksia sieltä sun täältä. Turha mössöttää että ei olisi kokemusta mitään.

Hitech vermeistä en tiedä. Toki kalustoakin on ku asiaan on vihkiydytty ja perehdytty. Voihan sitä minun ammattitaitoa arvostella. Ei se mulle mitään tee. Ei mun tartte asiaa kenellekkään perustella ja mulle on ihan sama mitä joku ajattelee. Ja mulle on ihan sama miten ammattitaitoinen tai taidoton olen. En metsästä toisten mielipiteen takia tai kunnian takia vaan omasta rakkaudesta lajiin täydellä sydämmellä. Neljän vanhana aloitin ja lopetan ku on pari metriä multaa päällä. Monestakaan asiasta en ole varma ku metsästyksestä puhutaan. Metsä on opettanut nöyräksi. Yhdestä asiasta ainakin olen varma ja se on se että koiran reenauskielto on turhaa jeesustelua ja porukan yhteishenkeä rikkovaa toimintaa. Se ei vaikuta alueen hirvikantaan ja hirvet saadaan kumoon ilman reenikieltojakin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kulakki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2007
Viestejä: 168
Paikkakunta: Kainuu

LähetäLähetetty: 16.08.2016 20:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Tie ja totuus... Laughing
Mie epäilen tämän joka vtun asiasta jänkkäämisen jollain lailla liittyvän siihen seikkaan, että ep:llä asutaan niin kauan vanhempien helmoissa.
Jotenkin siinä ei opita ajattelemaan kuin sitä omaa suppeaa elinpiiriä, ja kaikki muu on väärin ja muut väärässä.


Laughing
_________________
Pro patria semper
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkoiv
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 1013

LähetäLähetetty: 16.08.2016 21:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TKH kirjoitti:
Jotenkin tuholan maailmankatsomus kyllä vaikuttaa hivenen suppealta. Asutaan jossain peltoaukeiden keskellä ja metästellään hirviä muutaman samanhenkisen janarin kanssa pelkästään koiralla ja kaikilla on viimeisen päälle hightechvermeet.Kaikki muiden tavat ovatkin sitten !&%¤#.

Meillä muutenkin onneksi metsästetään pääasiassa yhdistetyllä ajo ja koirametsästyksellä jossa koirista ei pariin vuoteen ole hirvittävää apua ollut.Koirien käyttö on muutenkin mahdollista ehkä 1/3 moteista teiden,vesistöjen ja pienien mottien takia.

En ymmärrä miten se pari viikkoa ennen hirvestystä alkava haukutuskielto voi rassata jonkun kenneljanarin hermoja niin uskomattoman paljon. Hirvijahti kestää sen kuukauden niin eikös siinä ole vielä kolmisen kuukautta juoksuttaa rekkua pihahirvien kimpussa. Ainiin mutta silloinhan on jo haukkukoeaika ja täytyy huårailla käyttövaliopapruja ja palkintomakkaratikkuja.


Mikä tässä ottaa niin lujille ja avaatko mitä tuo janari tarkoittaa Very Happy Sulle tekis varmaan ihan hyvää käydä pyytämässä muuallakin kuin teiden, vesistöjen halkomissa pikku moteissa. Vois saada vähän erillaista kulmaa koko hirven pyyntiin Very Happy

Pointti tässä on minusta se että nuo kiellot ei vaan kokonaisuuden kannalta juuri koskaan ole edullisia edes sille passimiehelle. Se on nähty monesti että mitä enemmän kieltoja ja rajoituksia seuran tai porukan toimesta keksitään niin sitä enemmän on myös riitoja jne..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TKH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2008
Viestejä: 725

LähetäLähetetty: 16.08.2016 23:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jahdin pitääkin olla hauskaa ja liika suorittaminen ärsyttää,makkararanpaistohetkelle pitää yleensä olla aikaa.Ei se niin vakavaa saa olla. On vain fakta että ellei parin ensimmäisen viikonlopun aikana saada tarpeeksi hirviä könölleen jahti pitkittyy ihan turhaan sinne joulukuulle ja sitten onkin jo tosi vaikeaa kun hirvet ovat siirtyneet talvilaitumille rannikolle.

Jos nyt kärjistetään niin en minäkään mene 1.9 parhaille teerimestoille ampumaan savikiekkoja vaikka ehkä sellainen oikeus olisikin.Jos kaikki osaisivat ajatella omilla aivoillaan ja muitakin kuin itseään niin ei tuollaisia typeriä sääntöjä ja rajoituksia tarvittaisikaan. Kaikki liika sääntely on turhaa ja vaikeuttaa kaikkea ja paskoo sitä yhteishenkeä. Mutta niin paskoo sekin jos porukassa on edes se yksi jota ei hiukkaakaan kiinnosta toisten ajatukset mielipiteet ja silkat faktat.

Ja jos on käynyt armeijan tai käynyt edes kertaamassa viimeisen 40v aikana pitäisi tietää mikä janari/jantteri on Wink Samasta mestasta on peräisin se että myös ihmistä toisinaan kutsutaan samalla nimellä.

Hirvijahdista on kokemusta myös pohjoisemmasta ja voi luoja että se lonniminen näkemättä toisia ihmisiä kymmeniin kilometreihin on tylsää.

tuholan olettamus että kaikki kieltoukot olisivat niitä passiivisia pyytäjiä on myös täysin väärä. Aika paljon tulee ajeltua jälkiä etsimässä ennen jahtia ja sen jälkeen.Vetopuuhat on yleensä hauskaa tuhinaa jne.

Se vain on perheelliselle ja muitakin samanarvoisia harrastuksia omaavana kiva tehdä jouluna jotain muutakin kuin jahdata hirviä vain sen takia että joku ei pahastuta mieltään kun ei pääsekkään muutamaan viikkoon harrastamaan sitä omaansa. Muutama viikko vs pahimmillaan monta kuukautta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 16.08.2016 23:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onneksi meillä ei niiden hirvijahtia pakkopullana pitävien perheellisten ole pakko tulla jahtiin. Ne saa jäädä joulukuulla kotio jos haluaa. Ite olen varmaan 10 vuotta jättänyt hirvijahdin joulukuun alussa koska mielestäni on ollut tarpeeksi hirviä nurin ja olen siirtynyt ketustus puuhiin. Meillä se on sallittua. Ja silti lihat jaetaan joka ukolle. Oli sitten joulukuulla jahdissa tai ei. Ja kaikki on tyytyväisiä. Meillä on suositus olla puolet jahtipäivistä jahdissa jos lihaosuuden haluaa. Marraskuun tokavikaan viikonloppuun jos käy kaikki jahtipäivät niin on ihan hyväksyttävää olla pois koko loppukausi ja ainut mitä tulee on soitto lihanjaosta että on valmiiksi palotellut lihat laatikossa, tule hakemaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkoiv
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 1013

LähetäLähetetty: 17.08.2016 10:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TKH kirjoitti:


Ja jos on käynyt armeijan tai käynyt edes kertaamassa viimeisen 40v aikana pitäisi tietää mikä janari/jantteri on Wink Samasta mestasta on peräisin se että myös ihmistä toisinaan kutsutaan samalla nimellä.

.


Offtopicina sen kolmen vuoden aikana mitä ko. firmassa vietin välilä Ivalo-Santahamina en tuota janaria kuullut. Jantterin kyllä. Toki siitä ei ihan 40 vuotta ole Very Happy

Eihän se tosiaan mikään pakko ole joulukuussa pyytää ja jos jonain vuonna tulee vähemmän lihaa, niin siihen tässä maassa vielä toistaiseksi kukaan tuskin kuolee. Minun mielipide on se että jos alueen hirvikanta on niin heikko, ettei se kestä sitä että joku koira karkoittaa jonkun kantturan naapurin puolelle niin ei tällä alueella tarvi isommin pyytääkään. Eikös sen jäävän kannan tulisi olla jahdin jälkeen 2,5 per 1000ha vai muistinko oikein.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 17.08.2016 12:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valitettavasti se tilanne taitaa olla aika isossa osassa suomea niin.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
TKH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2008
Viestejä: 725

LähetäLähetetty: 17.08.2016 13:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jkoiv kirjoitti:
TKH kirjoitti:


Ja jos on käynyt armeijan tai käynyt edes kertaamassa viimeisen 40v aikana pitäisi tietää mikä janari/jantteri on Wink Samasta mestasta on peräisin se että myös ihmistä toisinaan kutsutaan samalla nimellä.

.


Offtopicina sen kolmen vuoden aikana mitä ko. firmassa vietin välilä Ivalo-Santahamina en tuota janaria kuullut. Jantterin kyllä. Toki siitä ei ihan 40 vuotta ole Very Happy

Eihän se tosiaan mikään pakko ole joulukuussa pyytää ja jos jonain vuonna tulee vähemmän lihaa, niin siihen tässä maassa vielä toistaiseksi kukaan tuskin kuolee. Minun mielipide on se että jos alueen hirvikanta on niin heikko, ettei se kestä sitä että joku koira karkoittaa jonkun kantturan naapurin puolelle niin ei tällä alueella tarvi isommin pyytääkään. Eikös sen jäävän kannan tulisi olla jahdin jälkeen 2,5 per 1000ha vai muistinko oikein.


Arvasinkin että seuraavaksi joku tulee sanomaan ettei sitten ole hirviä jos vielä joulukuussa väkisin pyydetään. On,ihan kohtuullisesti. Nuo sarvirajoitukset ja yksöisvasasuojat vain hidastavat jahtia todella paljon,varsinkin kun naapuri RHY ei samoja rajoituksia noudata. Siksi parin ensimmäisen viikonlopun saalis on aika tärkeässä osassa.

tuholalta tuli taas perus jääräkommentti "Onneksi meillä ei niiden hirvijahtia pakkopullana pitävien perheellisten ole pakko tulla jahtiin".

Ei se mitään pakkopullaa ole mutta kaikki eivät enää 2016 ole maatalonisäntiä puolet vuodesta ja talvisin firaabelitimpureita jotka voivat pitkälti itse päättää työaikansa ja lomansa.Naisetkin käyvät nykyään töissä eivätkä pidä muksuja kotona. Monella alkaa olla se kotipaikkakin 100km päässä jahtipaikoilta ja vaikka se hirvijahti mukavaa onkin niin ei siihen silti muutaman kaverin mielihyvän takia viitsisi koko syksyä tuhrata,alkaa käymään työstä.

Meillä metsästetään vain viikonloppuisin ja kaksi päivää saa olla pois jahdista ilman sanktioita. Ylimeneviltä päiviltä saa kyllä lihaosuuden mutta joutuu kustantamaan 20€/päivä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20410
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 17.08.2016 13:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TKH kirjoitti:
jkoiv kirjoitti:
TKH kirjoitti:


Ja jos on käynyt armeijan tai käynyt edes kertaamassa viimeisen 40v aikana pitäisi tietää mikä janari/jantteri on Wink Samasta mestasta on peräisin se että myös ihmistä toisinaan kutsutaan samalla nimellä.

.


Offtopicina sen kolmen vuoden aikana mitä ko. firmassa vietin välilä Ivalo-Santahamina en tuota janaria kuullut. Jantterin kyllä. Toki siitä ei ihan 40 vuotta ole Very Happy

Eihän se tosiaan mikään pakko ole joulukuussa pyytää ja jos jonain vuonna tulee vähemmän lihaa, niin siihen tässä maassa vielä toistaiseksi kukaan tuskin kuolee. Minun mielipide on se että jos alueen hirvikanta on niin heikko, ettei se kestä sitä että joku koira karkoittaa jonkun kantturan naapurin puolelle niin ei tällä alueella tarvi isommin pyytääkään. Eikös sen jäävän kannan tulisi olla jahdin jälkeen 2,5 per 1000ha vai muistinko oikein.


Arvasinkin että seuraavaksi joku tulee sanomaan ettei sitten ole hirviä jos vielä joulukuussa väkisin pyydetään. On,ihan kohtuullisesti. Nuo sarvirajoitukset ja yksöisvasasuojat vain hidastavat jahtia todella paljon,varsinkin kun naapuri RHY ei samoja rajoituksia noudata. Siksi parin ensimmäisen viikonlopun saalis on aika tärkeässä osassa.

tuholalta tuli taas perus jääräkommentti "Onneksi meillä ei niiden hirvijahtia pakkopullana pitävien perheellisten ole pakko tulla jahtiin".

Ei se mitään pakkopullaa ole mutta kaikki eivät enää 2016 ole maatalonisäntiä puolet vuodesta ja talvisin firaabelitimpureita jotka voivat pitkälti itse päättää työaikansa ja lomansa.Naisetkin käyvät nykyään töissä eivätkä pidä muksuja kotona. Monella alkaa olla se kotipaikkakin 100km päässä jahtipaikoilta ja vaikka se hirvijahti mukavaa onkin niin ei siihen silti muutaman kaverin mielihyvän takia viitsisi koko syksyä tuhrata,alkaa käymään työstä.

Meillä metsästetään vain viikonloppuisin ja kaksi päivää saa olla pois jahdista ilman sanktioita. Ylimeneviltä päiviltä saa kyllä lihaosuuden mutta joutuu kustantamaan 20€/päivä.

Eli kunnon kieltoporukka ku sakon uhalla pitää osallistuakkin.. Voi huhhuh sanon minä. Very Happy Joo elämän valintoja haluaako asua kaupungissa 100km päässä jahtipaikoista. 2016 vuonna on valintojen mahdollisuus olemassa. Mutta kuten sanottua, kunnon porukassa ei ole osallistumispakkoa, sakkoja eikä liioin turhia rajoituksia. Homma pelaa ja kaikilla hyvä mieli. Hyvä mieli niin sillä joka jättää jahdin perheen vuoksi ja hyvä mieli sillä joka jahtaa koko syksyn. Win win.

Ite en muuten ole maatalon isäntä. Olen tehdas duunari. Kaksi tai kolmivuorotyötä. Osan lomista olen sanonut koska on tai otan lopputilin. Akan olen valinnut sillai että hyväksyy metsästyksen siinä laajudessaan mitä se minulla on. Ja jos ei hyväksy niin vaihtoon menee. Nykynen kyllä hyväksyy ei siitä ongelmaa tule. Wink


Viimeinen muokkaaja, tuhola pvm 17.08.2016 14:01, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
jkoiv
Kanta-asiakas


Liittynyt: 18 Kes 2007
Viestejä: 1013

LähetäLähetetty: 17.08.2016 13:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko ne rajoitukset sitten liian tiukat? Kyllä yleensä saalista tulee jos vaan hirviä on ja osataan pyytää. Voihan asian tehdä itselle vaikeaksi kun säädetään että ylivuotiasta ei saa ampua, yli 5 piikkistä ei saa ampua, yksinäistä naarasta ei saa ampua jne.. Tiettyjä on toki hyvä olla mutta helposti näissä mennään liian pitkälle. Sitten on turha syyttää sitä koiramiestä joka on karkoittanut hirvet ettei pyynti onnista Very Happy

Jos loppusyksystä tuntuu pahalta olla pyynnissä niin pakkoko kaikkia lupia on ampua. Eihän tämä koskaan työltä saa tuntua eikä kyllä itsestä ole tuntunutkaan. Lähes aina se että ollaan loppusyksystä pyynnissä johtuu siitä että hirvikanta on liian heikko suhteessa lupamäärään..
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 5 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com