OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalinnustuskausi 2016
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 38, 39, 40  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1888
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 12.10.2016 09:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
Ymmärrän että harmittaa, mutta näitä sattuu. Kaikkia ei saa koskaan talteen, edes koiran kanssa.


Näin olen kuullut muiltakin. Silti se riipaisee kun näitä sattuu. Ei tuolla metsässä lintuja ihan niin paljon ole, että ehdoin tahdoin tekisi haavakoita. En kyllä vieläkään ole varma tuliko linnusta haavakkoa laisinkaan, mutta siinä luulossa sitä etsittiin. Ammuin sama reppu selässä riekkojahdissa niin loistopaikasta tyylipuhtaat pummit, että aloin jo miettimään repun päivittämistä tai matkasta jättämistä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 12.10.2016 09:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mettäkala kirjoitti:
kalmo kirjoitti:
Ymmärrän että harmittaa, mutta näitä sattuu. Kaikkia ei saa koskaan talteen, edes koiran kanssa.


Näin olen kuullut muiltakin. Silti se riipaisee kun näitä sattuu. Ei tuolla metsässä lintuja ihan niin paljon ole, että ehdoin tahdoin tekisi haavakoita. En kyllä vieläkään ole varma tuliko linnusta haavakkoa laisinkaan, mutta siinä luulossa sitä etsittiin. Ammuin sama reppu selässä riekkojahdissa niin loistopaikasta tyylipuhtaat pummit, että aloin jo miettimään repun päivittämistä tai matkasta jättämistä.


Sen harmituksen ymmärrän kokemuksesta. Olin 2010 elinolosuhteiden muututtua otolliseksi ottamassa mäykkyä ajohommiin. Hukkaan menneen homenokan jälkeen päätös kääntyi seisojaan. Ympyrä on sulkeutunut sikäli, että useampi jalkamiehelle mahdoton lintu on saatu talteen, mm pari metsoa itse tai kavereiden haavoittamia. Mutta aina niitä liitureita jokunen hukkaan jää.

Jos reppu haittaa ampumista niin kannattaa harkita sellaista yhden olkaimen reppua, Haltilla on ainakin ollut useampaa kokoa, esim http://www.halti.fi/collections/kantolaitteet/products/woodgrouse-pack

Kannattaa vaan katsoa kaupassa tarkkaan kun noita reppuja on kahta mallia, Large ja Regular. Regular sopii oikeakätisille paremmin Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
antsa6
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Lok 2014
Viestejä: 726

LähetäLähetetty: 12.10.2016 09:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mettäkala kirjoitti:
Niin, eikös tuo teeren haltuunotto mene ihan metsästyslain mukaan?

Ensin tämän mukaan:

Finlex 84§ kirjoitti:
84 §
Avuttomassa tilassa olevan eläimen kohtelu

Sairasta, vahingoittunutta tai muutoin avuttomassa tilassa olevaa tässä laissa tarkoitettua eläintä on pyrittävä auttamaan tai asiasta on pyrittävä ilmoittamaan alueen omistajalle, metsästysoikeuden haltijalle tai poliisille.

Jos eläin on sellaisessa tilassa, että sen hengissä pitäminen ilmeisesti tuottaa sille kohtuutonta kärsimystä, löytäjä saa lopettaa eläimen, vaikka hänellä ei olisi alueella kyseisen eläimen pyydystämis- tai tappamisoikeutta tai eläin olisi tuona ajankohtana rauhoitettu.

Lopetettuun eläimeen sovelletaan, mitä tässä luvussa säädetään kuolleena löydetystä eläimestä.


Ja sitten tsekataan kuka linnun saa pitää:

Finlex 83§ kirjoitti:
83 § (18.2.2011/159)
Kuolleena löydetyn riistaeläimen omistusoikeus

Kuolleena löydetty riistaeläin kuuluu alueen metsästysoikeuden haltijalle, jos tällä on oikeus metsästää samaa riistaeläinlajia alueella.

Jos 1 momentissa tarkoitettua riistaeläintä on metsästetty pyyntiluvan nojalla, saa alueen metsästysoikeuden haltija halutessaan pitää eläimen, jos hänellä on samanlainen pyyntilupa. Muussa tapauksessa eläin kuuluu sen metsästäjälle.

Jos kenelläkään ei ole metsästysoikeutta tai pyyntilupaa riistaeläimeen, kuolleena tavattua riistaeläintä ei saa ottaa haltuun, ellei jäljempänä toisin säädetä.


Joo linnun lopetus menee varmaan lain mukaan, mutta tuon viimeisen lihavoimani kohdan mukaan haltuunotosta tulee edelleen lain kirjaimia tarkkaan nuoleskeltuna käsittääkseni metsästysrikos (wikipedian mielestä rangaistuksena sakkoa). Eikös se löydetty lintu ollut akkateeri ja ajankohta tammikuu?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Mettäkala
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Maa 2014
Viestejä: 1888
Paikkakunta: SuomiFinland

LähetäLähetetty: 12.10.2016 10:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voipi se niinkin mennä. Itse sen paremmin lakia tuntematta (osaan kyllä leikata/liimata kohtia filexistä tänne Very Happy ) ajattelen tuon kohdan siten, että sillä metsästysseuralla on metsästysoikeus teereen ko. alueella. Ei tietystikään rauhoitusaikana ole, mutta on täysin minun maalaisjärjen vastaista heittää haavoittuneena löytynyt teeri ketun ruuaksi ojaan 1.11. kun päivää aiemmin sen olisi voinut viedä maatalon isännälle paistiksi.

Tuosta on jo hetki aikaa, en nyt heti muista mitkä oli tarkat kommentit rhy:n päällystöltä ja maita hallitsevan seuran pj:lta. Eivät halunneet kuitenkaan tsekata lintua, kun oma epäilyshän oli lintua tutkiessa, että joku on ollut salametsällä tuossa seuran alueella. Tai kai se teeri voi elää kiväärin aiheuttama reikä molemmin puolin täkkää muutaman kuukauden?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26298

LähetäLähetetty: 12.10.2016 10:41    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

mitä tulee reppuun ja ammunan hankaluuteen.
itellä on yleisesti neljä vaihtoehtoa -haltin yhdellä olkaimella oleva. - perus satula reppu jossa kohtuu lannevyö, silloin voi kuumilla paikoilla puittaa oikean olan vapaaksi. - käyttää vaan kylmästi olkahihnallista ja koittaa muistaa noston tehä kunnolla. -repun kantaja mieluisin vaihtoehto Wink .
itellä pahin ongelma on pitkillä reissuilla käsien hiipuminen pitkissä pätkissä, tiuha tauotus auttaa.

mutta jos katteletta uutta reppua kiinittäsin erityistä huomioa kaikkien lipsujen, remmien kiinikkeiden sun muiden sioittelua ja mahdollisuutta poistaa tarvittaessa. lähes kaikissa alkuperäisenä jokin solki kiliokuttaa tai hankaa asetta kannettaessa valmiudessa tai olalla.
muutamista on voinu teippauksella parannella.
nyt olen kyllästyny haltin maliin ja siihen on alettava tekeen muutoksia ainaki paria solkea siirrettävä
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mtaskinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2011
Viestejä: 905
Paikkakunta: Kairassa

LähetäLähetetty: 12.10.2016 11:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mahtava vajaa pari viikko takana enontekiöllä. Juniorin koulutuksessa tapahtuu isoja harppauksia! Lintuja löydettiin mielestäni hyvin, 50-100 lintua joka päivä ja reppukin täyttyi tasaisesti. Tuulettomat kelit vähän toi lisä haastetta nuorelle koiralle, mutta mielestäni suoriutui kunnialla. 55-73km päivään tuli koiralle gepsiin. Pieniä lämpenemisen merkkejä alkoi loppureissusta riista tilanteissa näkymään, joka mielestäni ymmärrettävää kun nuorelle koiralle ammutaan useita kymmeniä lintuja pieneen ajanjaksoon. Kaikinpuolin loistava fiilis jäi reissusta! Nyt pystäri irti ja havulintujen kiusaksi.


























_________________
Onko näkyny? - aina sitä jotaki..
Ootko saanu? - kaikki mitä on näkyny!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 12.10.2016 18:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mettäkala kirjoitti:
Näin olen kuullut muiltakin. Silti se riipaisee kun näitä sattuu. Ei tuolla metsässä lintuja ihan niin paljon ole, että ehdoin tahdoin tekisi haavakoita.

Jos ei ikina ammu, ei tule haavakoita. Mutta metsastaja joutuu joskus sen riskin ottamaan ja ampumaan. Tarkeinta on, etta tekee siina kohdin kaiken mahdollisen riistan talteen saamiseksi. Ja minun mielestani eettinen metsastaja myos analysoi sen tilanteen sitten jalkikateen ja yrittaa kehittya tavalla tai toisella, ettei vastaava paasisi toistumaan tai tapahtuisi mahdollisimman harvoin.

Montako miesta oli Taskisen porukassa? Itse tykkaan paaosin kulkea yksin, mutta joskus sita sitten tulee noita "perskarpasia" (=jahtikavereita todellisuudessa) matkaan. Seisojalla pyytaessa sanoisin, etta tiputuksen mahdollisuus (siis malliin seisonnalta ei tipu lintuja tai tippuu N kpl lintuja) on yhta suuri oli ampujia sitten 1-3 (jota pidan ehdottomana maksimina turvallisuuden takia). Ero tulee siita, etta kun pyydetaan riekkoa ja paastaan poikueisiin, niin akkia sita saalista kertyy isolla porukalla paremmin per yksi seisonta. Mettalinnuilla joskus puolestaan kahdella miehella toinen vahintaan saa paremman ampumasektorin, mutta joskus taas seisonta ei tahdo kestaa yhtakaan miesta harppomaan paikalle ja kaksi on sitten aivan liikaa...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mtaskinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2011
Viestejä: 905
Paikkakunta: Kairassa

LähetäLähetetty: 12.10.2016 18:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Yksin metsästin koiran kanssa! Tuo meidän juniorin haku supistuu melkolailla jos on toinen koira irti samassa porukassa.. joten kuljin yksin ja toinen ryhmä toisaalla. Välillä mukanani oli vielä yksi kaveri, mutta vain muutamassa tilanteessa, jolloin olin itse vain koiran käskijän roolissa.
_________________
Onko näkyny? - aina sitä jotaki..
Ootko saanu? - kaikki mitä on näkyny!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 12.10.2016 22:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo tarkoitinkin ampujia, en koirien lukumäärää. Itekin pidän aina vain yhden koiran haussa. En tykkää ylipäätään kuin pakon edestä mennä porukassa, jossa useita koiria. Kaksi omaa koiraa on hyvä tandemi kulkea. Nuorta koiraa ei minun mielestä kannata pitää auki vanhemman kanssa. Aika äkkiä se oppii vaan seuraamaan vanhempaa ja jättää itse työnteot. Seisonnallakin peesailee vaan. Ja sitten kun pitäisi alkaa yksin tekemään töitä, ei homma luistakaan siihen malliin kuin olettaisi. Kerran pari voi antaa peesailla vanhempaa, että ymmärtää mitä siellä metsässä etsitään, mutta kyllä se on parempi minun mielestä antaa koiran itse oppia omat työnsä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
mtaskinen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2011
Viestejä: 905
Paikkakunta: Kairassa

LähetäLähetetty: 13.10.2016 08:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

AnttiSn kirjoitti:
Joo tarkoitinkin ampujia, en koirien lukumäärää. Itekin pidän aina vain yhden koiran haussa. En tykkää ylipäätään kuin pakon edestä mennä porukassa, jossa useita koiria. Kaksi omaa koiraa on hyvä tandemi kulkea. Nuorta koiraa ei minun mielestä kannata pitää auki vanhemman kanssa. Aika äkkiä se oppii vaan seuraamaan vanhempaa ja jättää itse työnteot. Seisonnallakin peesailee vaan. Ja sitten kun pitäisi alkaa yksin tekemään töitä, ei homma luistakaan siihen malliin kuin olettaisi. Kerran pari voi antaa peesailla vanhempaa, että ymmärtää mitä siellä metsässä etsitään, mutta kyllä se on parempi minun mielestä antaa koiran itse oppia omat työnsä.


Olen täss kyllä täysin samaa mieltä! Ja siksi en olekkaan vanhempien koirien seisonnalle päästänyt kuin aivan pentuna narussa. Mikään koe koira tuosta ei tule, vaan ihan metsästyksellisesti itseä mielyttävä ja tulosta antava. Se on sitä ainakin nyt tunturissa, mutta haku vauhti ja laajuus on hiukan liikaa vielä havumetsään. Etenkin vauhti. Noudattanut en ole vielä ollenkaan, jotta en lietso peräänmenoa turhaa, mutta nyt paukkunoutoa kun alkoi esiintyä ajoittain niin se on kitkettävä pois koiran turvallisuuden takia nimenomaan jos useampi metsästäjä.
_________________
Onko näkyny? - aina sitä jotaki..
Ootko saanu? - kaikki mitä on näkyny!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
AnttiSn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2010
Viestejä: 2120

LähetäLähetetty: 13.10.2016 10:49    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei ole koiran vauhdista kyse. Yhdellakaan koiralla en oo viela vauhtia liikaa nahnyt. Intoa ja osaamattomuutta tai kokemuksen puutetta se on, jos metsassa tormyyttelee. Se on ihan normaalia toimintaa nuorelle koiralle. Se vaan ei ole viela loytanyt sopivaa seisontaetaisyytta, ei osaa ottaa lintuja oikein metsassa. Tunturissa riekot usein kestaa koiraa paremmin, antaa pienia toppailyja anteeksi. Ne on myos useammin isommassa parvessa ja levittaa siten paremmin hajuja koiralle. Kylla se siita oppii metsassakin, kun vaan jaksat kayttaa ja tarjota mahdollisuuksia oppimiseen. Nyt tunturin jalkeen on voinut vaikka vahan yhdistella lankoja pienen paan sisalla ja se seisonta voisi onnistua metsassakin. Kannattaa ainaskin joku paiva lenkki heittaa.

Itsekaan en tykkaa kauhean laajasti metsassa hakevasta koirasta. Avotunturissa saa menna niin paljon kuin kiinnostaa, kavelee ite sitten hissukseen. Mutta metsassa pitaa sailya kontakti eli koko ajan pitaa minun olla tietoinen missa sektorissa koira on. Niin huonoja lintukantoja ei viela ole osunut kohdalle, ettako sen takia olisi kaivannut laajempaa hakua. Etenkin nuorella tuo korostuu, kun sinne tilanteeseen olisi syyta jos nyt ei juosta niin kohtuu nopeasti paasta kuitenkin paikalle tilanteen herraksi. Paukkunouto siella taalla nyt ei ole henk koht. mielesta mikaan maailman loppu. Kylla jokaisen metsastajan pitaa ihan joka tapauksessa ensijaisesti kiinnittaa seisojapyynnissa huomiota koiran sijaintiin ja vasta toissijaisesti lintuun. Lintu voi esim karkottua siten, etta lentorata kulkee paikallaan pysyvan koiran ohitse ja jos sita ei huomioi niin rukkasmateriaalia tulee tehtya. Ei ole edes kovin harvinainen tilanne loppupeleissa. Tietysti aina parempi, etta koira 100% hallinnassa, mutta monesti tuota mielestani vahan jopa ylikorostetaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 17.10.2016 08:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta tuntuu, että tuo kanalinnustus kyllä kärsii maantiekiitäjien takia kaikista eniten. Linnustus on tällaisena vuonna todella vaikeaa, ei se helppoa ole koskaan, mutta harvoin toistuvina parempina vuosina siksikin helpompaa. Laji jää paikallisilla hirvenmetsästyksen varjoon, ei ole päälaji (ns. varsinainen lihalaji). Jolloin panostus ei ole koiran kanssa kävellä viikkotolkulla. Eikä lintukoiria taloissa enään paljoa olekaan. Helpomminkin saa...

Tarkoitan nyt sitä, esim. pomokairan eteläisempi alue on täynnä sorateitä, pääsee ajamaan rauhassa ympyrän Rajala-Petkula renkaan, tavoitettavissa Sodankylän taajaman, Rajalan, Petkulan jne. sälleille helposti, eikä sitä voida käytännössä valvoa aamuyöstä mitenkään. Lintuja saa helpoiten rälläämällä tiet aamuvarhain ja ampua ne tien päälle. Tiet ovat erittäin tehokas lintujen kerääjä koko hela kairasta. Viikon välein käyvät syömässä kiviä. No, mitä jotkut napapiirin sankarit tekevät, ei etelässäkään taideta olla pekkaa pahempia. Joku vuosi kärähti Rovaniemen Marrasjärvellä eräs "johtaja" tielle ampumisesta ja sakot mojovat. Harva kuitenkin kärähtää. Täällä kun viikko pyöritään ilman saalista, lintuja on vähän, niin monille tulee kiusas ampua se metto lähtiessä tien päältä. Kuulin eräästä etelästä tulleesta vanhasta maasturista, missä oli metson sulkia konehuoneessa (tullut hoppu ja piilotettu sinne) ja auton matkustamosta löytyi muutama pistoolivarsijousen nuoli. Kyllähän noillakin erätukun pyssyillä osuu 10 metriin. Mikä lie on noiden myynti? Ja ostamisen motivaatio? Olen itsekin kuullut kun pimeässä auto ajaa soratietä, pysähtyy vähän väliä ja kuuluu kiväärin laukaus, osumisen lopsaus, ja matka jatkuu. Tämä toistuu ainakin 10 kertaa. Härskiydellä ei ole rajoja.

Nyt mitä olen itse kulkenut ja monilta kuullut, kairat ovat kutakuinkin tyhjiä linnuista ja sillä selvä. Noissa metsissä pitäisi olla jotakin, mutta kun ei. Linnut ovat tapattaneet itsensä sorateillä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 17.10.2016 09:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

^ Samaa mieltä. Omituisen paljon oli maasturin jälkiä ikivanhoilla hakkuita varten tehdyillä "teillä", missä ajovauhti on sama kuin kävellen ja minne ei ole mitään asiaa alle 25 cm maavaralla. Puhumattakaan oikeista mettäautoteistä, joita Lapissa piisaa.
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
heiluri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Mar 2006
Viestejä: 34959

LähetäLähetetty: 17.10.2016 10:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sama missä päin suomenniemeä metsästelee niin aamuhämärissä aukoille hiiviskelevän auton ääni on ihan normi luonnonääni,sitten kevyt kiihdytys ja hiivitys seuraavalle aukolle,tänä syksynä eivät kyllä automiestenkään kiväärit paukkuneet.
_________________
Kertalaakiyhdistys
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 17.10.2016 11:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No on teillä ongelmat. Jos tuommosta itse havaitsen, niin poliisit kutsun paikalle, oli vaikka jeesus autolla jahtaamassa.. Onneks omilla sensseillä ei mokomaa harrasteta. Suomussalmella nallenpyynnissä oli kyllä yks epäilyttävä tapaus, mutta taisi sekin laillisesti toimia, vaikka lintubongaus oli ilmeisesti autosta tehty.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Linnustus Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 27, 28, 29 ... 38, 39, 40  Seuraava
Sivu 28 Yht. 40

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com