OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Maanomistajan oikeus pidättää itsellään oikeus metsästykseen
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Toppahousu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Syy 2005
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 01.09.2016 08:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ollari kirjoitti:

Jos teillä jotkut on tehneet poikkeuksia mailleen, niin eiköhän se kumminkin ole niin että on tosiaan vaikka joku sata hehtaaria vuokrattuna josta pidättänyt sitten pikkupalan itsellään.

Nyt jos sinä ostat jonkun 10ha itselle ja aiot pitää sen kokonaan itsellä ja jatkaa seurassa muuten jahtia normaalisti.... Se nyt vaan ei ole oikein, seuratoiminta vain ei onnistu siten. Siihen suuntaan teillä ilmeisesti on aina oltu ja olet huomannut itsekin, että ei toimi hyvin. Miten sitten jos kaikki tekisi siten, niin että kukaan ei olisi vuokrannut kellekään. Seuraa ei olisi. Nyt homma toimii edes jotenkuten kun edes joku on vuokrannut maansa.

Jos ei ole minusta oikein tuommoinen 1ha itselläkään pitäminen 100sta, niin koko 10h itsellä pitäminen ei kuulukaan kyllä todellakaan onnistua.

Ja kyllä sinä sen oman maasi omistat ja saat tehdä sillä mitä haluat. Mutta aivan vastaavasti ei seuran ole pakko myöskään hallitsemiaan maita sinulle luovuttaa käyttöön, jos et itse luovuta omiasi. Ihan se on itse valittavissa siinä tilanteessa.

Näinhän se menee... Meillä vaan on seurassa useita henkilöitä, jotka ovat rajoittaneet satojen hehtaariensa alueella tapahtuvaa metsästystä esimerkiksi vain hirvelle ja kuitenkin itse metsästävät muutakin toisten alueilla. ( kaikki maat samalla periaatteella kielletty)
Ja seuran johtokaan ei oikein uskalla tähän puuttua, kun ovat ns. suurmaanomistajia...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8931

LähetäLähetetty: 01.09.2016 09:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:


Mutta ensiarvoisen tärkeää että tuot ajatuksesi reilusti esiin yleisessä kokouksessa ja pyydä muidenki mielipiteitä asiaan. Jokatapauksessa asia on sun ja seuran välinen, ei meidän.

+1
Täältä voi tietysti hakea uskolleen vahvistusta, kun näyttää siltä, että päätös on jo tehty.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16690

LähetäLähetetty: 01.09.2016 09:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Berkele kirjoitti:
Toppahousu kirjoitti:
Ollari kirjoitti:
Semmoista se on seuratoiminta. Vuokrataan maat seuralle jotta muut voi käydä jahdissa omilla mailla ja itse voi käydä muitten mailla. Jos ei passaa niin on vuokraamatta ja ei osallistu seuratoimintaan. Jahtaa vain omilla maillaan.

Jos haluat yksityiskosteikon, niin osta maa sellaiselta alueelta joka ei ole seuran toiminta-alueella.

Kyllä sinä sinne omalle kosteikollesi tai syöttöpaikallesi mahdut aivan varmasti. Toki siellä joku joskus saattaa "kuokkia", etenkin aloitusten jälkeen, mutta se on semmoista. Joskus aloituksessakin. Vaan sopu sijaa antaa. Enimmäkseen kumminkin maanomistajien omia syöttöpaikkoja kyllä kunnioitetaan.

Vaan tuollainen "rusinat pullasta" ei minusta kuulu seuratoimintaan.
Toki se on seurojen säännöistä ja käytännöistäkin riippuvia, kyllä kai jossain jotkut pidättää itselläänkin mestoja ja silti jahtaa muitten mailla. Mikäpä siinä jos se seuralle ja jäsenille on ok...

Tämä meidän seura on kyllä täynnä maanomistajia, jotka ovat rajoittaneet maillaan metsästystä mitä erilaisimmilla rajoituksilla... Ja niin se taitaa olla muissakin seuroissa tapana... Tuli vain noista metsästysliiton ohjeista sellainen olo, että vaikka omistat omaa maata niin et omista kuitenkaan...

Ja epäilen kyllä ketä tahansa meistä ketuttavan jos laitat tuhansia euroja rahaa ja aikaa omalle maalle tehtyyn kosteikkoon ja toteat jahdin alkaessa ettei sinne mahdukaan itse metsälle ollenkaan. Olen niin monta tapausta nähnyt, jossa yhden tekemää työtä ei kunnioiteta ollenkaan vaan käydään kuorimassa nuo kuvailemasi rusinat pullasta.
Itsellä ei tosiaan ole tarkoitus olla 24/7 passissa ja ampua kaikkea mikä liikkuu, mutta monesti nämä paikat juurikin houkuttelevat sellaisia "metsästäjiä" sinne...


Eroa seurasta ja tee lahtauspaikkasi. Kyllä se kuule niin on, että jos haluat seuratoimintaa harrastaa, on maat vuokralla ja däds däd. Elä ainakaan luule, että maineesi paranee aikomallasi toiminnalla.


+1
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 01.09.2016 09:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toppahousu kirjoitti:
Meillä vaan on seurassa useita henkilöitä, jotka ovat rajoittaneet satojen hehtaariensa alueella tapahtuvaa metsästystä esimerkiksi vain hirvelle ja kuitenkin itse metsästävät muutakin toisten alueilla. ( kaikki maat samalla periaatteella kielletty)
Ja seuran johtokaan ei oikein uskalla tähän puuttua, kun ovat ns. suurmaanomistajia...


Yhdistyslain valossa kaikkien yhdistyksen jäsenten tulee olla tasavertaisessa asemassa; asiat ovat joko kaikille sallittuja tai kiellettyjä. Sitten käytännön elämässä asiat menee enemmän niinkuin Neuvostoliitossa. Toiset vaan on tasa-arvoisempia kuin toiset. Kun metsästysoikeus perustuu maanomistukseen, isoilla hehtaareilla nyt vaan on enemmän ääniä kuin pienillä hehtaareilla. Tämä on realiteetti, jonka voi joko tunnustaa, tai sitten riitauttaa. Riitauttamalla saavuttaa varmasti autuaallisen oikeassa olemisen tunteen, jos nyt sattuu edes voittamaan. Tunnustamalla realiteetit taas voi jatkaa harrastusta, vaikka asiantila närästää. Näin se vaan menee.

Selvennyksenä, itsellä ei ole sellaisia hehtaareja, että olisin minkään seuran alueella tasa-arvoisempien joukossa. Matkan varrella olen vain lammasmaisesti muodostanut sellaisen maailmankuvan, että laiha sopu on parempi kuin lihava riita. Hyväksyn realiteetit, koitan tulla kaikkien kanssa toimeen ja harrastan mieluummin positiivisessa hengessä, kuin vatvon realiteetteja, joita ei pysty muuttamaan. Ja josko punnitsen jossain kohtaa närästykset raskaammiksi kuin positiiviset puolet, harrastan jossain muualla, tai vaihdan kokonaan lajia.

Ongelmanratkaisu on kovin yksinkertainen asia. Lähtötilanteesta 'V*tuttaa' on kaksi mahdollista polkua eteenpäin; 'Tee asialle jotain' ja 'V*ttuunnu hiljaa'. Molempien polkujen ratkaisut löytyy sieltä tosielämästä paikallisella tasolla. Toinen polku vaatii enemmän vaivaa ja kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa. Nettipalstalla närästely ei ole kummallakaan noista ratkaisun poluista, vaan rypemistä lähtöruudussa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Toppahousu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Syy 2005
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 01.09.2016 10:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:

Ongelmanratkaisu on kovin yksinkertainen asia. Lähtötilanteesta 'V*tuttaa' on kaksi mahdollista polkua eteenpäin; 'Tee asialle jotain' ja 'V*ttuunnu hiljaa'. Molempien polkujen ratkaisut löytyy sieltä tosielämästä paikallisella tasolla. Toinen polku vaatii enemmän vaivaa ja kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa. Nettipalstalla närästely ei ole kummallakaan noista ratkaisun poluista, vaan rypemistä lähtöruudussa.

Tämä aihe lähtikin tästä kysymyksestä liikkeelle ja harhautui hiekkalaatikko keskusteluksi...
Toppahousu kirjoitti:
Olen liittynyt vuosia sitten metsästysseuraan maattomana jäsenenä ja nyt olen hommannut pienen palstan seuran alueelta.
Jos annan seuralle oikeuden metsästää maillani hirveä saanko pidättää itselläni sopimuksen avulla pienriista oikeudet ja sallia metsästyksen haluamilleni seuran ulkopuolisille henkilöille omilla maillani?

Luulin sen olevan mahdollista, mutta luettuani näitä metsästäjäliiton ohjeita en ole enää ihan varma.
https://www.metsastajaliitto.fi/node/250

Ja tuolla metsästäjäliiton sivuilla "uhataan" mm. seurasta erottamisella jos en anna maitani ollenkaan seuralle...

Joku kuitenkin kysyy miksi en halua antaa maitani täysillä oikeuksilla seuran käyttöön niin syy on seuraava.
Aion palstalle tehdä omilla rahoillani vesilintu kosteikon ja kyyhkyruokintaa yms. enkä halua todeta esim. kyyhkynmetsästyksen alkaessa, että en mahdu itse metsälle vaikka koko kesän tehnyt töitä tuon päivän eteen.

Olin oikeasti niin ajattelematon, että en maattomana jäsenenä tajunnut sitä tosiasiaa, että jos ostan maata saman seuran alueelta missä olen jäsenenä, niin minun täytyy antaa maat automaattisesti seuran käyttöön.
Eli olkoon tämä keskustelu nyt hyvänä oppina kaikille maanostoa samoilla aikomuksilla harkitseville, metsästysseuran jäsenille.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11054

LähetäLähetetty: 01.09.2016 10:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toppahousu kirjoitti:
kalmo kirjoitti:

Ongelmanratkaisu on kovin yksinkertainen asia. Lähtötilanteesta 'V*tuttaa' on kaksi mahdollista polkua eteenpäin; 'Tee asialle jotain' ja 'V*ttuunnu hiljaa'. Molempien polkujen ratkaisut löytyy sieltä tosielämästä paikallisella tasolla. Toinen polku vaatii enemmän vaivaa ja kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa. Nettipalstalla närästely ei ole kummallakaan noista ratkaisun poluista, vaan rypemistä lähtöruudussa.

Tämä aihe lähtikin tästä kysymyksestä liikkeelle ja harhautui hiekkalaatikko keskusteluksi...
Toppahousu kirjoitti:
Olen liittynyt vuosia sitten metsästysseuraan maattomana jäsenenä ja nyt olen hommannut pienen palstan seuran alueelta.
Jos annan seuralle oikeuden metsästää maillani hirveä saanko pidättää itselläni sopimuksen avulla pienriista oikeudet ja sallia metsästyksen haluamilleni seuran ulkopuolisille henkilöille omilla maillani?

Luulin sen olevan mahdollista, mutta luettuani näitä metsästäjäliiton ohjeita en ole enää ihan varma.
https://www.metsastajaliitto.fi/node/250

Ja tuolla metsästäjäliiton sivuilla "uhataan" mm. seurasta erottamisella jos en anna maitani ollenkaan seuralle...

Joku kuitenkin kysyy miksi en halua antaa maitani täysillä oikeuksilla seuran käyttöön niin syy on seuraava.
Aion palstalle tehdä omilla rahoillani vesilintu kosteikon ja kyyhkyruokintaa yms. enkä halua todeta esim. kyyhkynmetsästyksen alkaessa, että en mahdu itse metsälle vaikka koko kesän tehnyt töitä tuon päivän eteen.

Olin oikeasti niin ajattelematon, että en maattomana jäsenenä tajunnut sitä tosiasiaa, että jos ostan maata saman seuran alueelta missä olen jäsenenä, niin minun täytyy antaa maat automaattisesti seuran käyttöön.
Eli olkoon tämä keskustelu nyt hyvänä oppina kaikille maanostoa samoilla aikomuksilla harkitseville, metsästysseuran jäsenille.
Shocked
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kalmo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Tam 2006
Viestejä: 1641
Paikkakunta: Tampere

LähetäLähetetty: 01.09.2016 10:27    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toppahousu kirjoitti:
Olin oikeasti niin ajattelematon, että en maattomana jäsenenä tajunnut sitä tosiasiaa, että jos ostan maata saman seuran alueelta missä olen jäsenenä, niin minun täytyy antaa maat automaattisesti seuran käyttöön.
Eli olkoon tämä keskustelu nyt hyvänä oppina kaikille maanostoa samoilla aikomuksilla harkitseville, metsästysseuran jäsenille.


Kyllähän tuossa alussa moni jo kommentoi asiaa. Onko kohtuullista olettaa, että kuulut seuraan, saat metsästää muiden mailla mutta pimität omat muilta?

Seuratoiminnan tarkoitushan on perusteiltaan kerätä yhteen isompi määrä metsästysoikeutta kaikkien nautittavaksi. Asiaa tietysti pitkälti ajaa hirven- ja peuranmetsästyksen vaatimat minimipinta-alat, mutta aika usein olettamus on että jäsenistön maat on kaikille käytössä kaiken riistan pyyntiin. Se miten asia teidän seurassa on järjestetty, on tietenkin vain ja ainoastaan seuran sisäinen asia.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16690

LähetäLähetetty: 01.09.2016 11:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minä en kyllä ilkeäisi metsästää seuranjäsenten mailla, jos en antaisi muiden jäsenten metsästää omalla maatilkullani.

Mitään rajoituksia ei ole koskaan edes tullut mieleen vaatia seuralle antamastani maatilkusta. 40 hehtaarilla saan vastineeksi vajaat 4500 ha metsästysmaata käyttöön.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Jyrkkä D
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Lok 2008
Viestejä: 5945

LähetäLähetetty: 01.09.2016 11:10    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toppahousu kirjoitti:
kalmo kirjoitti:

Ongelmanratkaisu on kovin yksinkertainen asia. Lähtötilanteesta 'V*tuttaa' on kaksi mahdollista polkua eteenpäin; 'Tee asialle jotain' ja 'V*ttuunnu hiljaa'. Molempien polkujen ratkaisut löytyy sieltä tosielämästä paikallisella tasolla. Toinen polku vaatii enemmän vaivaa ja kanssakäymistä muiden ihmisten kanssa. Nettipalstalla närästely ei ole kummallakaan noista ratkaisun poluista, vaan rypemistä lähtöruudussa.

Tämä aihe lähtikin tästä kysymyksestä liikkeelle ja harhautui hiekkalaatikko keskusteluksi...
Toppahousu kirjoitti:
Olen liittynyt vuosia sitten metsästysseuraan maattomana jäsenenä ja nyt olen hommannut pienen palstan seuran alueelta.
Jos annan seuralle oikeuden metsästää maillani hirveä saanko pidättää itselläni sopimuksen avulla pienriista oikeudet ja sallia metsästyksen haluamilleni seuran ulkopuolisille henkilöille omilla maillani?

Luulin sen olevan mahdollista, mutta luettuani näitä metsästäjäliiton ohjeita en ole enää ihan varma.
https://www.metsastajaliitto.fi/node/250

Ja tuolla metsästäjäliiton sivuilla "uhataan" mm. seurasta erottamisella jos en anna maitani ollenkaan seuralle...

Joku kuitenkin kysyy miksi en halua antaa maitani täysillä oikeuksilla seuran käyttöön niin syy on seuraava.
Aion palstalle tehdä omilla rahoillani vesilintu kosteikon ja kyyhkyruokintaa yms. enkä halua todeta esim. kyyhkynmetsästyksen alkaessa, että en mahdu itse metsälle vaikka koko kesän tehnyt töitä tuon päivän eteen.

Olin oikeasti niin ajattelematon, että en maattomana jäsenenä tajunnut sitä tosiasiaa, että jos ostan maata saman seuran alueelta missä olen jäsenenä, niin minun täytyy antaa maat automaattisesti seuran käyttöön.
Eli olkoon tämä keskustelu nyt hyvänä oppina kaikille maanostoa samoilla aikomuksilla harkitseville, metsästysseuran jäsenille.


Miksi metsästämätön maanomistaja vuokraisi maansa seuralle käytännössä ilmaiseksi, jos ei seuraan kuuluva maanomistaja edes tee niin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nimrod
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Elo 2005
Viestejä: 14782

LähetäLähetetty: 01.09.2016 11:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ajatellaanpa asiaa seuraavasti: voiko maanomistaja vuokrata metsästysoikeuden samaan palstaan siten, että esimerkiksi hirvenmetsästyksen osalta vuokrataan seuralle A ja pienriistametsästyksen osalta seuralle B?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Toppahousu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Syy 2005
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 01.09.2016 11:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

kalmo kirjoitti:
Toppahousu kirjoitti:
Olin oikeasti niin ajattelematon, että en maattomana jäsenenä tajunnut sitä tosiasiaa, että jos ostan maata saman seuran alueelta missä olen jäsenenä, niin minun täytyy antaa maat automaattisesti seuran käyttöön.
Eli olkoon tämä keskustelu nyt hyvänä oppina kaikille maanostoa samoilla aikomuksilla harkitseville, metsästysseuran jäsenille.


Kyllähän tuossa alussa moni jo kommentoi asiaa. Onko kohtuullista olettaa, että kuulut seuraan, saat metsästää muiden mailla mutta pimität omat muilta?
Seuratoiminnan tarkoitushan on perusteiltaan kerätä yhteen isompi määrä metsästysoikeutta kaikkien nautittavaksi. Asiaa tietysti pitkälti ajaa hirven- ja peuranmetsästyksen vaatimat minimipinta-alat, mutta aika usein olettamus on että jäsenistön maat on kaikille käytössä kaiken riistan pyyntiin. Se miten asia teidän seurassa on järjestetty, on tietenkin vain ja ainoastaan seuran sisäinen asia.

9.3x622 kirjoitti:
Minä en kyllä ilkeäisi metsästää seuranjäsenten mailla, jos en antaisi muiden jäsenten metsästää omalla maatilkullani.

Mitään rajoituksia ei ole koskaan edes tullut mieleen vaatia seuralle antamastani maatilkusta. 40 hehtaarilla saan vastineeksi vajaat 4500 ha metsästysmaata käyttöön.

Näissä asioissa tietenkin vaikuttaa paljonkin se onko kyseessä 1ha, 10ha vai satojen hehtaarien alue...
Tämä koko asia ei nyt ole niin mustavalkoinen, kuin se joidenkin mielestä täällä saattaa kirjoituksieni perusteella näyttää.
Halusin tietää maanomistajan mahdollisuudet rajoittaa metsästystä omilla maillaan ja onko se oikeasti sallittua, kun seurassa niin paljonkin tehdään ettei tule sitten toimittua väärin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16675
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 01.09.2016 11:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Ajatellaanpa asiaa seuraavasti: voiko maanomistaja vuokrata metsästysoikeuden samaan palstaan siten, että esimerkiksi hirvenmetsästyksen osalta vuokrataan seuralle A ja pienriistametsästyksen osalta seuralle B?


Meillä on näin.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
hollio
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Elo 2013
Viestejä: 89

LähetäLähetetty: 01.09.2016 11:58    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nimrod kirjoitti:
Ajatellaanpa asiaa seuraavasti: voiko maanomistaja vuokrata metsästysoikeuden samaan palstaan siten, että esimerkiksi hirvenmetsästyksen osalta vuokrataan seuralle A ja pienriistametsästyksen osalta seuralle B?


Voit vuokrata vaikka pyyn metsästysoikeuden seuralle A ja teeren seuralle B. Näin kärjistettynä esimerkkinä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
9.3x622
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Huh 2004
Viestejä: 16690

LähetäLähetetty: 01.09.2016 12:26    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Toppahousu kirjoitti:
kalmo kirjoitti:
Toppahousu kirjoitti:
Olin oikeasti niin ajattelematon, että en maattomana jäsenenä tajunnut sitä tosiasiaa, että jos ostan maata saman seuran alueelta missä olen jäsenenä, niin minun täytyy antaa maat automaattisesti seuran käyttöön.
Eli olkoon tämä keskustelu nyt hyvänä oppina kaikille maanostoa samoilla aikomuksilla harkitseville, metsästysseuran jäsenille.


Kyllähän tuossa alussa moni jo kommentoi asiaa. Onko kohtuullista olettaa, että kuulut seuraan, saat metsästää muiden mailla mutta pimität omat muilta?
Seuratoiminnan tarkoitushan on perusteiltaan kerätä yhteen isompi määrä metsästysoikeutta kaikkien nautittavaksi. Asiaa tietysti pitkälti ajaa hirven- ja peuranmetsästyksen vaatimat minimipinta-alat, mutta aika usein olettamus on että jäsenistön maat on kaikille käytössä kaiken riistan pyyntiin. Se miten asia teidän seurassa on järjestetty, on tietenkin vain ja ainoastaan seuran sisäinen asia.

9.3x622 kirjoitti:
Minä en kyllä ilkeäisi metsästää seuranjäsenten mailla, jos en antaisi muiden jäsenten metsästää omalla maatilkullani.

Mitään rajoituksia ei ole koskaan edes tullut mieleen vaatia seuralle antamastani maatilkusta. 40 hehtaarilla saan vastineeksi vajaat 4500 ha metsästysmaata käyttöön.

Näissä asioissa tietenkin vaikuttaa paljonkin se onko kyseessä 1ha, 10ha vai satojen hehtaarien alue...
Tämä koko asia ei nyt ole niin mustavalkoinen, kuin se joidenkin mielestä täällä saattaa kirjoituksieni perusteella näyttää.
Halusin tietää maanomistajan mahdollisuudet rajoittaa metsästystä omilla maillaan ja onko se oikeasti sallittua, kun seurassa niin paljonkin tehdään ettei tule sitten toimittua väärin.


Hehtaarit on, mitä on itse kullakin.

En koe, että minulla on enemmän etuoikeuksia sellaiseen jäseneen verrattuna, jolla on vaikka yksi hehtaari sitä maata. Jos jollain on enemmän, kuin minulla, niin ei ole sen enempää oikeuksia, kuin minullakaan.

Ne olemassa olevat hehtaarit on annettu yhteiseen käyttöön ja se on siinä. Simppeliä.
_________________
Polku on kulkijaansa viisaampi. !&%¤# määrä on vakio.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Toppahousu
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 01 Syy 2005
Viestejä: 57

LähetäLähetetty: 01.09.2016 12:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

9.3x622 kirjoitti:
Toppahousu kirjoitti:
kalmo kirjoitti:
Toppahousu kirjoitti:
Olin oikeasti niin ajattelematon, että en maattomana jäsenenä tajunnut sitä tosiasiaa, että jos ostan maata saman seuran alueelta missä olen jäsenenä, niin minun täytyy antaa maat automaattisesti seuran käyttöön.
Eli olkoon tämä keskustelu nyt hyvänä oppina kaikille maanostoa samoilla aikomuksilla harkitseville, metsästysseuran jäsenille.


Kyllähän tuossa alussa moni jo kommentoi asiaa. Onko kohtuullista olettaa, että kuulut seuraan, saat metsästää muiden mailla mutta pimität omat muilta?
Seuratoiminnan tarkoitushan on perusteiltaan kerätä yhteen isompi määrä metsästysoikeutta kaikkien nautittavaksi. Asiaa tietysti pitkälti ajaa hirven- ja peuranmetsästyksen vaatimat minimipinta-alat, mutta aika usein olettamus on että jäsenistön maat on kaikille käytössä kaiken riistan pyyntiin. Se miten asia teidän seurassa on järjestetty, on tietenkin vain ja ainoastaan seuran sisäinen asia.

9.3x622 kirjoitti:
Minä en kyllä ilkeäisi metsästää seuranjäsenten mailla, jos en antaisi muiden jäsenten metsästää omalla maatilkullani.

Mitään rajoituksia ei ole koskaan edes tullut mieleen vaatia seuralle antamastani maatilkusta. 40 hehtaarilla saan vastineeksi vajaat 4500 ha metsästysmaata käyttöön.

Näissä asioissa tietenkin vaikuttaa paljonkin se onko kyseessä 1ha, 10ha vai satojen hehtaarien alue...
Tämä koko asia ei nyt ole niin mustavalkoinen, kuin se joidenkin mielestä täällä saattaa kirjoituksieni perusteella näyttää.
Halusin tietää maanomistajan mahdollisuudet rajoittaa metsästystä omilla maillaan ja onko se oikeasti sallittua, kun seurassa niin paljonkin tehdään ettei tule sitten toimittua väärin.


Hehtaarit on, mitä on itse kullakin.

En koe, että minulla on enemmän etuoikeuksia sellaiseen jäseneen verrattuna, jolla on vaikka yksi hehtaari sitä maata. Jos jollain on enemmän, kuin minulla, niin ei ole sen enempää oikeuksia, kuin minullakaan.

Ne olemassa olevat hehtaarit on annettu yhteiseen käyttöön ja se on siinä. Simppeliä.

En nyt ihan suoranaisesti tarkoittanut asiaa näin miten sen ymmärsit...
Jotkut toisaalta kokevat olevansa erityisasemassa, kun heillä on satoja hehtaareita maata seuran alueella ja se heille suotakoon jos näin haluavat ajatella.

Tarkoitin esimerkiksi tilannetta, että jos toisella on esimerkiksi 20 ha metsää ja toisella alle hehtaarin palsta jonne tehdään kosteikkoa yms.
Tällöin toinen voi antaa seuralle vapaaseen käyttöön 19ha ja pidättää itsellään oikeuden metsästää itse siellä kosteikolla, eikä siitä varmaan aiheudu nurinaa...
Toinen taas tekee alle hehtaarin palstalle kosteikon, joka vie lähestulkoon kaiken pinta-alan, niin ei siitä paljon eritellä alueita seuralle ja itselleen...

Sitten kun siihen vielä käytetään tuhansia/kymmeniätuhansia euroja rahaa ja merkittävästi omaa aikaa kosteikon rakentamiseen ja sitten istutaan vain iltaisin kiikkutuolissa miettimässä, että olisipa mukava käydä kosteikolla metsällä, mutta eipä sinne mahdukaan kun on puskat täynnä ukkoja...
Tämä on siis kirjoitettu aika kärjistetysti, mutta on näitäkin tapauksia sattunut....ja kokeilemallahan siitä tässäkin tapauksessa selviää, kun antaa kaikille vapauden käydä jahdissa ja katsoo mitä tapahtuu. ( Tuleeko villi länsi vai ei )
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Lainsäädäntö ja politiikka Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6  Seuraava
Sivu 3 Yht. 6

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com