OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Kanalintu patruunat
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 12, 13, 14  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Kokeet ja testit
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26270

LähetäLähetetty: 07.09.2016 19:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

jos matka 35 nii piisaa 3mm
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sohjokurppa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2008
Viestejä: 279
Paikkakunta: Haapajärvi

LähetäLähetetty: 07.09.2016 19:34    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Takaan ja alleviivaan että laadukas, testattu 3,1-3,3mm riittää metsolle. Tai on ainakin mun ampumille riittänyt. Suurimman osan tuon kokoisilla ampunut. En epäile tuholan testejä, mutta esimerkiksi tuossa ammuttu winsun 89 3,5mm hauleilla ei vaan mun mielestä ole suoraan sanottuna mistään kotoisin. Paremman kuvion ja tasan varmasti paremman upotuksen saa esimerkiksi tuolla nitro pheasantilla tai vastaavalla laatu 70 paukulla. 76 paukuista nitro magnum ja turkey itellä jäänyt käyttöön. Nuillakin pari metsoa ampunut ja loisto paukkuhan se on, mutta useemmin mulla jotain 70 pitkää laatupaukkua on putkessa. Kanalinnustusta on muutakin kuin pelkkä meton pyynti pompusta. En minä ainakaan aina satavarma ole hyppääkö koiran edestä teeri vai metso. Samaa paukkuahan nuo molemmat tottelee joten eipä sekään ongelma ole. En itsekkään nykyään kanalintuhommissa ihan tuhkalla viitsi ampua, vaikka on nuita joku tullut ammuttua nuilla 2,7-2,9mm kuulillakin. Nuista kuvioista vaan ei mun mielestä hyvää saa tekemälläkään, esimerkkinä tuo winsu tai vaikka tunetti. Jos tavoitteena on se 50 metriä niin 4mm haulin pitää käydä siitä matkasta 100% kuviota...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras_a
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2013
Viestejä: 1953

LähetäLähetetty: 07.09.2016 19:40    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aika muttereita noi 3.9-4mm omasta mielestäni. Mun mielestä Nitro Magnumin tapauksessa sopiva haulikoko kanalinnustukseen on nro 4 eli 3.2mm. Normaalisti en käyttäisi yli 3mm haulia, mutta tämä on poikkeus, koska on bufferoitu pati ja kuviot hyviä.

Jos käytössä olisi 70mm hylsy, niin ottaisin numero 5:sta ehdottomasti. En edes harkitsisi 4:sta tai isompia. Muistanko nyt väärin, että ammatti mehtuumiäs taskinenkin ampuis 2.7mm hauleilla linnut pyystä metsoon (taskinen voi korjata jos meni väärin)?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras_a
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2013
Viestejä: 1953

LähetäLähetetty: 07.09.2016 19:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Heh.. oli muuten aika iso hinta haitari noissa nitro mageissa ... 49...69,90€ , kun pikaisesti googlasin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20412
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.09.2016 19:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

timhoe kirjoitti:
Enpähän tuossa alle 3mm hauleja suositellutkaan, vaan paremmalla peitolla ja lähdöllä olevia 3.1mm ja 3.3mm panoksia noiden 4mm settien sijaan. Kanalintujahdista kun tuossa kuitenkin puhuttiin, joka käsittääkseni sisältää linnut pyystä metsoon, niin en moiseen tarkoitukseen pystyisi hyvällä omallatunnolla suosittelemaan yhtään kellekään mitään 4mm muttereita peruspanokseksi.

Ihan sama ku lähtee sorsalintujahtiin ja aikoo ampua taveja ja hanhia samoilla panoksilla.. Ihan kuten mulla oli ennen suolla tavi ja hanhipaukut erikseen, on mulla myös pyy ja metsopanos erikseen. Minusta "vähä" pikkusen eri koon elukat. Metso on kuitenkin ketun kokoinen rötkylä ja sillä on suojana hemmetin paksut siipisulat ja rintapätäs. Vaatii voimaa läpäistä konehuone niin että henki pakenee. Toinen vaihtoehto on pikkuhauli ja päähän koittaa. Itellä on paremmin toiminut kropalta läpi ammuttava vähä karkeampi hauli. Hyvin putoo muuten teeri ja pyykin tuolla heavymagilla. On kokemusta.

Tottahan 2,7mm haulilla metsoa saa. Mutta onko se paras on toinen kysymys. Jos laitetaan taulu ja läpäisytesti 45m matkalta niin harvassa on 2,7mm joka pelaa varmasti. Pitää sitte ainakin olla se pääosuma taktiikka käytössä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rakki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 981

LähetäLähetetty: 07.09.2016 20:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
timhoe kirjoitti:
Enpähän tuossa alle 3mm hauleja suositellutkaan, vaan paremmalla peitolla ja lähdöllä olevia 3.1mm ja 3.3mm panoksia noiden 4mm settien sijaan. Kanalintujahdista kun tuossa kuitenkin puhuttiin, joka käsittääkseni sisältää linnut pyystä metsoon, niin en moiseen tarkoitukseen pystyisi hyvällä omallatunnolla suosittelemaan yhtään kellekään mitään 4mm muttereita peruspanokseksi.

Ihan sama ku lähtee sorsalintujahtiin ja aikoo ampua taveja ja hanhia samoilla panoksilla.. Ihan kuten mulla oli ennen suolla tavi ja hanhipaukut erikseen, on mulla myös pyy ja metsopanos erikseen. Minusta "vähä" pikkusen eri koon elukat. Metso on kuitenkin ketun kokoinen rötkylä ja sillä on suojana hemmetin paksut siipisulat ja rintapätäs. Vaatii voimaa läpäistä konehuone niin että henki pakenee. Toinen vaihtoehto on pikkuhauli ja päähän koittaa. Itellä on paremmin toiminut kropalta läpi ammuttava vähä karkeampi hauli. Hyvin putoo muuten teeri ja pyykin tuolla heavymagilla. On kokemusta.

Tottahan 2,7mm haulilla metsoa saa. Mutta onko se paras on toinen kysymys. Jos laitetaan taulu ja läpäisytesti 45m matkalta niin harvassa on 2,7mm joka pelaa varmasti. Pitää sitte ainakin olla se pääosuma taktiikka käytössä.


Harvassa on myös 3.9mm haulilla varustetut patruunat joilla tekee kuvion puolesta mitään 45m matkalle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sohjokurppa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2008
Viestejä: 279
Paikkakunta: Haapajärvi

LähetäLähetetty: 07.09.2016 20:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen kuvion minäkin haluaisin nähdä... Mitä nyt kukakin hyvänä kuviona sitten pitääkään Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20412
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 07.09.2016 20:50    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on 8 koon kämmen. Levitän sen auki niin sen kokoiseen alaan käy esim nitromagilla 3,8mm haulilla 15-20 haulta 55m päästä... Ja menee konehuoneelle saakka isommallakin linnulla. Ei takuulla saa vastaavaa tappotehoa 3mm haulilla jos ei tssää käytä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Tvälläri
Kanta-asiakas


Liittynyt: 10 Maa 2004
Viestejä: 3423
Paikkakunta: Mikämikämaa

LähetäLähetetty: 07.09.2016 20:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ite oon siirtynh alle 3mimlin hauleihin ajat sitte, kattoo vaan että nopeus on yli 400, hyvin sortaa ja haulia on huomattavasti enemmän ku karkeissa.
_________________
"Mies, ei koskaan kyllästy tuijottamaan välkehtivää tulta, virtaavaa vettä, tai tippuvaa pontikkaa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
timhoe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2011
Viestejä: 885

LähetäLähetetty: 07.09.2016 21:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
timhoe kirjoitti:
Enpähän tuossa alle 3mm hauleja suositellutkaan, vaan paremmalla peitolla ja lähdöllä olevia 3.1mm ja 3.3mm panoksia noiden 4mm settien sijaan. Kanalintujahdista kun tuossa kuitenkin puhuttiin, joka käsittääkseni sisältää linnut pyystä metsoon, niin en moiseen tarkoitukseen pystyisi hyvällä omallatunnolla suosittelemaan yhtään kellekään mitään 4mm muttereita peruspanokseksi.

Ihan sama ku lähtee sorsalintujahtiin ja aikoo ampua taveja ja hanhia samoilla panoksilla.. Ihan kuten mulla oli ennen suolla tavi ja hanhipaukut erikseen, on mulla myös pyy ja metsopanos erikseen. Minusta "vähä" pikkusen eri koon elukat. Metso on kuitenkin ketun kokoinen rötkylä ja sillä on suojana hemmetin paksut siipisulat ja rintapätäs. Vaatii voimaa läpäistä konehuone niin että henki pakenee. Toinen vaihtoehto on pikkuhauli ja päähän koittaa. Itellä on paremmin toiminut kropalta läpi ammuttava vähä karkeampi hauli. Hyvin putoo muuten teeri ja pyykin tuolla heavymagilla. On kokemusta.

Tottahan 2,7mm haulilla metsoa saa. Mutta onko se paras on toinen kysymys. Jos laitetaan taulu ja läpäisytesti 45m matkalta niin harvassa on 2,7mm joka pelaa varmasti. Pitää sitte ainakin olla se pääosuma taktiikka käytössä.


Minä käytän puolaria jahdissa, enkä pysty sanomaan etukäteen, että hyppääkö sieltä puskasta pyy, teeri vai metso. Tämän takia panoksen pitää olla sellainen, että se toimii tilanteeseen kuin tilanteeseen. Oman / jahtiporukan kokemusten mukaan mikään 4mm panos ei ole lähelläkään optimaalista kanalinnustuspatruunaa, missään muodossa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
rakki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Tam 2005
Viestejä: 981

LähetäLähetetty: 07.09.2016 21:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuhola kirjoitti:
Mulla on 8 koon kämmen. Levitän sen auki niin sen kokoiseen alaan käy esim nitromagilla 3,8mm haulilla 15-20 haulta 55m päästä... Ja menee konehuoneelle saakka isommallakin linnulla. Ei takuulla saa vastaavaa tappotehoa 3mm haulilla jos ei tssää käytä.

Nitromagnumilla tuohon pääsee. Muilla on sama temppu lujassa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Vieras_a
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Hel 2013
Viestejä: 1953

LähetäLähetetty: 07.09.2016 22:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

rakki kirjoitti:
tuhola kirjoitti:
Mulla on 8 koon kämmen. Levitän sen auki niin sen kokoiseen alaan käy esim nitromagilla 3,8mm haulilla 15-20 haulta 55m päästä... Ja menee konehuoneelle saakka isommallakin linnulla. Ei takuulla saa vastaavaa tappotehoa 3mm haulilla jos ei tssää käytä.

Nitromagnumilla tuohon pääsee. Muilla on sama temppu lujassa.


Voipi olla. Vaan sittenkin vähän epäilyttää. 55m on pitkä matka. Suattais tuo isompi hauli toisaalta mennä suppeampana pidempään... tai sitten ei, vaikea sanoa.Tuossa olisi 3-varttisella ammuttu kuvio 40 metristä:

https://www.koeammunta.net/haulikko/osumakuvio/1868

Mielenkiintoista olisi nähdä miten kicksin xfulli toimisi tuon patin kansa... Eipä ole tullut kokeiltua, vaikka ois mullakin tuota #2:sta kaapissa. Pitäis vaan käyä testaamassa joskus.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
LahtiA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Syy 2014
Viestejä: 468
Paikkakunta: Satakunta

LähetäLähetetty: 07.09.2016 22:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aikanaan minulle opetettiin että ei alle 3,75mm kannata pitää mukana kanalinnustuksessa... Joten käytössä oli 12/70 32 ja 36g 3,75 ja 4mm sekä pari 5,2mm piti olla varalla Joss tulee "kylmät kelit".... Taisi olla rotikan 36g 4mm millä sain sekä pyyn että riekon heti alku syksystä että oli huippu paukku Laughing ..... Se menneistä ja paluu tulevaisuuteen Cool ....

Pääsääntöisesti pomppu ja kyttäys linnustusta.,.. täytyy ampua kaappi tyhjäksi ensin näistä 12/89 ja sitten miettiä kokemuksen tuomalla viisaudella mitä hankitaan Laughing ...
Miragen kuvio riittää pyylle 30-35m teerelle 40-45m ja Metsolle 50m ... Kicks antoi keskusta painotteisen kuvion..
Winchester xx on eräänlainen dispenser patruuna jolla voi kutenkin ampua huoletta 35m Laughing
Tai sitten long beard yleis patruunaksi Laughing
Toivottavasti näkis edes lintuja..

Ps. 3,3mm 400m/s=4mm 300m/s yhtä paljon tehoa piipunsuulla.... Shocked
_________________
SBE2 lh
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26270

LähetäLähetetty: 07.09.2016 23:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

varmin tiputus tulee kohtuu upotuksella ja erittäin monella osumalla.
yksittäisiä tai vaikka muutamia isoja saa mennä vaikka läpitte niin sattumaa jos jää näkösälle....
3mm on paha nakki metollaki kaulalla ja siinä kaulassa on pintaa nii paljo että tiuhalla kuvalla siihen käy muutama väkisellään. ja lennossa katkeaa siipikin melko pitkältä.

Remarin nitro 4 (12-76) on kiinteällä supistuksella olevassa rihlan piipussa nykyste jos vähänkäään mettolle mahista, lensi eli istu. isomman kuvio ei miellytä.

aikoinaan ku mentiin Taskisen maliin oli puolarissa 2,7-3,3 (12-70) eniten ehkä Winsun SS ni 40 3,1mm.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sohjokurppa
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Syy 2008
Viestejä: 279
Paikkakunta: Haapajärvi

LähetäLähetetty: 07.09.2016 23:33    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oletko ihan testannut vai laskenut jotenkin? Itse en nimittäin tuota viimeistä ihan usko, muukin vaikuttaa kuin haulikoko.. kannattaa muuten kokeilla sinne 45m matkalle kuvio. 35 -> 45m kuviossa tapahtuu ihan pirun paljon enemmän kuin 30->35m. Kun ottaa pyyn taikka teeren tappavan osumapinta-alan huomioon niin ei tasan tarkkaan ole varma tiputus tuohon matkaan joka laakilla. Ei jää pyy edes nelimillisellä jos reikä on väärässä paikassa. Tuo matka on jo oikeasti pitkä pienemmällekkin haulille pyyn kokoiseen.. ja metsollekkin sitä kuviota pitäisi olla aika rajusti sinne viiteenkymppiin. LahtiAlle tarkoitettu tämä siis.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Kokeet ja testit Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, ... 12, 13, 14  Seuraava
Sivu 2 Yht. 14

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com