OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Koiranpaikannus, koiran toiminta ja siitä tiedottaminen?
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.11.2016 10:07    Viestin aihe: Koiranpaikannus, koiran toiminta ja siitä tiedottaminen? Vastaa lainaamalla viestiä

Koiranpaikannus, koiran toiminta ja siitä tiedottaminen?

En ole ihan varma, onko tästä jo keskusteltu, mutta avataan nyt topikki.

Eli olen itseni kanssa käynyt tästä hommasta Jaakobinpainia.
- Meillä on seurueessa hirvikoirilla paikannussysteemit
- Osalla passimiehistäkin on koiranohjaajien lisäksi lisenssit, jotta koiran toimet metsässä näkee.
- Osalla taas ei ole lisenssejä ja he ovat riippuvaisia VHF:n kautta tulevasta infosta.

Itselläni on ensimmäistä kertaa tänäsyksynä lisenssit aktivoituna. Vaikka olenkin jahtipäällikkönä, päätin heti alkuun ei_koiramiehenä ”että pidän turpani kiinni” ja koiranohjaaja saa itse kertoa mitä koira touhailee. Tokihan sitä yhden syksynkin aikana oppii jonkin verran kännykän näytöltä ”lukemaan”, mitä metsässä tapahtuu.

Aika nopeasti aloin tuosta 0-tiedottamislinjasta lipsua Smile.

Minkämoista linjausta muissa seurueissa on käytössä:
- Onko kaikilla passimiehilläkin paikannussysteemit?
- Vai kuka VHF:ään ”saa” kertoa, mitä koira tekee?
- Vai onko kaikki koirat PIN-koodin takana ja vain koiranohjaaja näkee sen liikkeet?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20275
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.11.2016 10:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä osa koiranomistajista on antanut tunnukset ryhmään, jonka olen luonut porukkaa varten. Ryhmässä näkyy passimiehiä, koiramiehiä ja koiria. Esim minun koirat on kaikki ryhmässä.

Lähtökohtaisesti koiran ohjaaja lisäksi kertoo koirien liikkeet vhf:ään. Toisaalta aina ei kuulu niin jahtipäällikkö antaa myös tietoa radiosta. Joskus jahtipäällikkö on kaukana jostain porukasta eikä vhf tahdo kuulua, koiranomistaja esim haukulla vhf kiinni niin silloin joku muu koiranohjaaja yleensä selostaa tilannetta radioon myös.

Tämän lisäksi meillä on whatsap ryhmä minkä kautta kulkee tietoa myös. Etenkin haukulta hirvien läheltä kiva antaa sillä infoa jne.

-----

Ite toivoisin että mahd moni koiranohjaaja antaisi koiran tunnukset ryhmään. Ja että mahd moni passimies olisi ryhmässä. On todella hyvä systeemi ku näkee mikä tilanne. Turvallisuus on todella iso peruste. Lisäksi tulee käytännön juttuja itse jahtiin. Ei tule ajettua kenenkään passiin ja pilattua toisen tilanteita. Alkuun vähä pelkäsin mitä tapahtuu ku ryhmän perustin että meneekö ihan ralliksi niin mitäpä? Homma rauhoittui paljon ja semmonen häslinki on vähentynyt todella paljon. Tämä myös parantaa porukan yhteishenkeä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
ioni
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Tam 2008
Viestejä: 7663
Paikkakunta: Keski-Suomi / Pohjois-Pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.11.2016 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Minusta on oikein mukava keskittyä luonnon tarkkailuun eikä puhelimen räpläämiseen. Meillä koiramiehet kertovat erittäin kiitettävästi radiopuhelimeen koiran touhut. Koskaan ei ole koiran toiminta päässyt yllättämään passimiehiä, vaan aina on tullut kiitettävästi tietoa - usein jopa niin paljon ja tiheään, että olen juuri ennen kaatoa ruuvannut puhelimesta volat lähes kiinni ettei häiritse omaa toimintaa.

Koiran pannan seuraaminen on ilmeisesti jonkin sortin intiimiä kanssakäymistä? Ketä tahansa ei sellaiseen läheisyyteen noin vain päästetäkään ilmeisesti? Joskus olen pyynnöstä seurannut omalla luurilla kun koiramiehellä on laitteet prakanneet.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 08.11.2016 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Aiheesta jo jossain vaiheessa keskusteltiin täällä melko kiivaasti joidenkin kanssa muutama kuukausi sitte. Mut jatketaan. Meijän porukassa kaikilla ei oo lisenssejä (saisivat jos haluaisivat, ittelläkään ei oo). Ne joil on niin höpisevät vähän väliä puhelimeen jotain koiran liikkeistä. Yleensä info on aika ristiriitaista ja sekavaa (ei taida kaikki oikeen osata lukea karttaa). Itte en siihen suuremmin kiinnitä huomiota, koska se koiran toiminta (jos ei hauku) ei mun toimintaan passissa juuri vaikuta. Koiran liikkeen mukaan ei kuitenkaan passit liiku vaan passi liikkuu vasta kun johtaja antaa määräyksen. Jos koiralla on haukku niin sen kyllä kuulee ja jos hirvi tulee passiin niin senkin kuulee ja näkee... Smile
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tuhola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Maa 2004
Viestejä: 20275
Paikkakunta: Etelä-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 08.11.2016 10:36    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä on minun kolmen koiran tiedot ryhmässä julkisessa jaossa ja lisäksi parin muun kaverin koirat. Muiden koirien paikan näkee lähinnä vaan koiramiehet. Ryhmässä näyttäs olevan henkilöitä 23. Porukassa ukkoja yhteensä 36 muistaakseni.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 19892
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 08.11.2016 11:21    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

ioni kirjoitti:
. Koskaan ei ole koiran toiminta päässyt yllättämään passimiehiä, vaan aina on tullut kiitettävästi tietoa -


Meille kävi alkuluvasta tapaus, jossa hirvi tuli tosi yllättäen mun ja kaverin passipaikan välistä. Koira ohjaajineen oli jo tosi lähellä ketjua ja aattelimme homman olevan ohi. No, sitten alkoikin tapahtua ja homma ei mennyt ihan niin kuin Strömssöössä.

Jälkikäteen koiramies sanoi, että kyllä hän näki paikannuksesta, että koira saikin kontaktin johonkin lähellä passitusta ja lähti kovaa vauhtia kohti passiketjua. Ei vaan tullut sanoneeksi puhelimeen mitään.

Tuon jälkeen päätin, että jos sellaisia tilanteita tulee, jossa itse pystyy auttamaan ”passimiestä parempaan laukaukseen”, niin informoin tarvittaessa kyllä porukkaa, vaikken koiramies olekaan.

Passimiehenä kun on aika lailla helpompi tehdä on-lineseurantaa, kun puhelin on koko ajan reppujakkaralla, eikä tarvi samalla kulkea koiramiehen tapaan metsässä ja koittaa tihrustaa puhelinta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sigamees
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2008
Viestejä: 11045

LähetäLähetetty: 08.11.2016 11:25    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tässä on vähän kahta koulukuntaa, toiset jakaa tiedon ja liikkeet avoimesti ja toiset koiramiehet ei halua että mikään koiran toiminta näkyy/kuuluu muille.

Toinen porukka vois mun puolesta jäädä jo kotiin.....
_________________
Running target!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 08.11.2016 11:30    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä ne seuraa puhelimilla joilla on lisenssit. Kaikista koirista on tunnukset jaettu halukkaille.

Yleenäs koiramies ilmoittaa koiran liikkeistä. Jos koiramiehellä on tilanne päälllä tai muuten ei oikein pysty seuraamaan puhelinta, niin siirtää jollekin seurannalliselle passimiehelle. Ja siten, että jos koira alkaa siirtymään elukan perässä tuota passimiestä kohti, niin selostus siirtyy syrjemmällä olevalle passimiehelle. Se passipaikalla höpöttäminen - kuiskaamallakaan - kun ei tuo höpöttäjälle saalistustilanteita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 08.11.2016 11:31    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuplaa pukkasi
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 08.11.2016 11:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Meillä kaikki koirat näkyy, ja metsästäjät. Ei poikkeuksia, ainakin jos UP-pantoja riittää kaikille koirille, trakkerit näkyy miten sattuu. Meillä tuntuu aina joku lataavan palvelimelle numerot ja tunnukset, ei ole iso homma pudottaa omaan luuriin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 08.11.2016 11:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Lahtinen kirjoitti:
Meille kävi alkuluvasta tapaus, jossa hirvi tuli tosi yllättäen mun ja kaverin passipaikan välistä.


Oon varmaan outo mut mun mielestäni noin kuuluukin välillä käydä. Sitä kutsutaan metsästykseksi, kun eläin välillä yllättää ja karkaa...

Meillä oli samantyyppinen juttu: Koira lähti heti irti päästettyään, paino metsän toiseen päähän, kävi pellon reunassa (jossa ei ollu passii) ja lähti takasin passia kohti. Ohjaaja infosi tästä puhelimessa ja epäili, että koira varmaan ajo peuraa ja tulee nyt takas. Olin passis koko ajan niinku normaalisti: en asennossa mutta kuitenki tarkkana. Yhtäkkiä kuulin yhden oksankatkeamisen ja vaisto sano heti et toi on varmasti HIRVI. Pyssy ylös ja valmiiks. Saman tien jo 10-piikkinen sonni meni passin ohi vasemmalta hakkuuaukosta noin 60-70 m päästä. Olin vaan kartast katsonu, et tuohon suuntaan en ammu, kun siellä on pienen metsäpalstan jälkeen asuinrakennuksia, niin jäi sonni kaatamatta.

Tuossa tilanteessa olisin ehtiny ampua, jos sektori olisi ollut turvallinen. Ei siks että mulla olis infoa koirasta vaan, koska mulla ei ollu puhelinta kädessä ja mulla oli silmät ja korvat auki. Mut hyvä se on, et hirvikin välillä voittaa.

Joskus tietysti kun ei saa ennakkovarotusta niin joku voi yllättyä ja ampua esim huonon laukauksen. Ja voi olla että ennakkovaroituksella laukaus olis voinu olla parempi. Mut ei se huono laukaus silti ole sen tutkan, tutkankäyttäjän tai informointikäytännön vika. Kyllä se aina on ampujan vika (tai no joskus harvoin aseen/kiikarin, jos on esim kiikari hajonnu, eikä oo kohdallaan)...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 08.11.2016 11:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sen verran lisää että veetee:n malli on meilläkin, ainakin periaatteessa, kun joku näkee että tilanne kuumenee niin luurit pannaan taskuun, vöffi minimiin ja pulinat pois, muut tilannetta seuraavat kommunikoi vöffillä mitä tapahtuu, tuleeko tiepassissa oikealta vai vasemmalta. Muutenhan tuo koira-GPS:n käyttäminen vähentää vöffipulinaa kun kaikki näkee missä koirat on.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15262

LähetäLähetetty: 08.11.2016 12:02    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ja vielä lisää. Meillä ei aina kentät toimi, "ittu tänne tule mitään paikannusta"-kommentti kun kuuluu radiosta niin sitten pitää pistää vähän tiheämpään vöffillä tilannetietoa. Tietysti saattaa koirakin hukkua noissa tilanteissa ja joutuu ampumaan hirveä ihan näköhavainnon perusteella.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 9980
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 08.11.2016 12:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kolmessa porukassa tullut pyydettyä tässä viimeisenä kolmena vuotena ja kolme erilaista mallia tullut tutuksi:

a) Käytössä Tracker ryhmä, jossa kaikki koirat (nykyään jo kahden naapuri porukankin koirat, jäseniä yht. yli 40 kpl)
ja suurin osa passimiehistä. Vhf-puhelimia ei lainkaan käytössä. Ei juuri metsästyksen johtoa,
koiramiehet ja passimiehet kulkevat itseohjautuvasti. Tarpeelliset viestit ryhmäviestinä Trackerin kautta.

b) Käytössä Tracker ryhmä, jossa näkyy vain koirat. Vhf-puhelimet käytössä.
Vain muutama ukko näkee koirat. Muut passimiehet pimennossa, passin vaihdot komennetaan Vhf:llä,
koiran liikkeitä ei juuri selostella.

c) Trackeri näkyy vain koiramiehelle ja metsästyksen johtajalle. Metsästyksenjohtaja toimii "urheiluselostajana"
Vhf-kanavalle. Kaikille kuuluvilla oleville tulee tietoa koiran joka käännöksestä.

Ylivoimaisesti paras on tuo malli a). Ei tarvi kantaa radiota, eikä kuunnella epämääräisiä höpinöitä.
Kaikki tietää tarkalleen mitä tapahtuu. Tässä esim. tilannekuva tältä syksyltä:

Passin muodostaminen ei vaatinut mitään käskytystä. Ainoastaan viestin Tracker ryhmään: "Mikillä haukku."
Vaikka motti oli ehkä tiivein mitä on tuossa porukassa aikaan saatu, niin neljä hirveä karkasi ilman paukkua.
Tieto näistä kulki mukavasti Tracker viestillä. Viides hirvi, 8-piikkinen, tuli tuosta vihreän nuolen kohdalta ja kuoli.

Toiseksi parasta mallia en noista osaa sanoa, itse kuitenkin näen koiran toimet ryhmässä b),
joten ihan kiva olla passissa kun ainakin itse tietää mitä tapahtuu. Joillain "pimeillä" passimiehillä aika tylsää varmasti.
Tuossa ryhmä c:n toiminnassa on hyvää se, että kaikki yritetään pitää kartalla,
mutta kyllä se turha radioliikkennekin ärsyttää, varsinkin jos jotain olisi omaan passiin tulossa.
Toisaalta kaikki ei kuule kuitenkaan mitä tapahtuu ja niistäkin jotka kuulee,
niin puolet ei ymmärrä selostusta. Ja vaatisi aika hyvää tilannetajua siltä selostajalta,
että ymmärtäisi, ettei jokaista suuntanuolen muutosta ole välttämätöntä selostaa,
mutta merkittävät kulkusuunnan muutokset olisi hyvä kuitenkin aavistaa.

On se paljon helpompaa kattoa kartalta...
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
overkill
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Hel 2009
Viestejä: 1479

LähetäLähetetty: 08.11.2016 12:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tutkan seuranta tunnukset tulee mielestäni ehdottomasti antaa kaikille jahdissa mukana oleville. Mutta aika paljon on kyllä sitäkin kuppikuntiin jakautumista on ettei tunnuksia anneta. Mutta itse olen sitä mieltä että tunnukset kuuluu koko porukalle kun porukalla kerran metsässä ollaan. Jokainen voi tehdä tutkasta omat tulkintansa. Ja toki koiran omista ja voi viestiketjuun laittaa mikä on tilanne jos joku ei osaa koiran käytöstä tulkita. Mutta uskon että jokainen vähänkään omat aivot omaava oppii kyllä lukemaan koiran toimintaa tutkan perusteella yhden syksyn perusteella. Toki jokainen koira on yksilö mutta yleensä samoilla koirilla sitä jahdataan.

Mutta itsellä on kyllä aika radikaali suhtautuminen koko VHF kohtaan. Henkilökohtaisesti en siitä pidä ja omasta puolestani pärjään täysin ilmankin. Tutkasta näkee missä koirat menee sekä muut jahtimiehet jos siitä on epäselvää. Yhteyttä voi pitää whatsapilla tai tutkan viestittelyllä kaikille. Vähemmän ylimääräistä rojua mukana taskuissa sekä etenkin ylimääräistä älämölöä. Ymmärrän toki että joissain seuroissa on VHF kiinnytty ja yhteisellä sopimuksella sitä käytetään mutta itse olen kiitollinen ettei omissa jahdeissa sitä tarvitse käyttää. VHF minulla kyllä on ja olen koittanut sitä käyttää kun olen ollut vieraana joissain porukoissa missä puhelin on ollut käytössä mutta tällä hetkellä en edes tiedä missä koko kapine on eikä ole ikävä. Toki on tilanteita missä ymmärrän VHF:stä olevan apuakin esim viimeistä lupa hirveä jahdattaessa tieto siirtyy nopeasti kaikille kun joku vain parkaisee mikä on tilanne. Mutta silti aika monta viimeistä lupa elukkaa on tullut jahtailtua eikä vielä ole ollut ongelmia saada hommaa kunnialla pakettiin. Ja on myös ne vanhan liiton miehet jotka ei osaa edes tekstiviestiä lähettää mutta ovat VHF käytön oppineet niin kyllähän se niiden kesken on parempi vaihtoehto kuin ei istua mykkänä passisa.

Mutta jokatapauksessa oma mielipide on että tutkan seuranta koodi kaikille ja muu höpinä minimiin passisa. Yhtään elukkaa en ole elämäni aikana VHF ansiosta saanut mutta vastaavasti menettänyt olen mutta tutkan "ansioksi" voin laskea aika monta kaatoa. Mutta toki porukan yhteisellä päätöksellä hommassa on mentävä eteenpäin.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle 1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 1 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com