OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Dacia Duster
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
vekev
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Jou 2016
Viestejä: 15214

LähetäLähetetty: 12.02.2021 10:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valto. kirjoitti:
vekev kirjoitti:
Oskari kirjoitti:
Valto. kirjoitti:

Juuri tätä olen ajatellut oman 400tkm ajetun V70 Volvon kanssa. Lähes joka vuosi saa katsastukseen vaihtaa jonkun koiranluun tai raidetangon pään tai vastaavan. Mutta osat on halpoja, osien vaihto ei juuri renkaan vaihtoa hidasta ja viat on helppo paikallistaa. Jos autossa pitää jotain vikaa olla, niin kyllä nuo alustan ongelmat on pienimpiä murheita mitä kuvitella saattaa. Nuo edellä mainitut viat on toki kalliita ja työläitä, mutta niistäkin selviää. Yleensä nuo on kuitenkin kohtuullisia paikallistaa, vaihtotyö ei ihan pihassa aina suju ja korjaamolla maksaa, mutta tulevat yleensä kerralla kuntoon ja kestävät taas pitkään. Mutta jos näistä nykyautoista alkaa sähköt temppuilemaan, niin siinä saattaa palaa satasia useaan otteeseen, eikä vika välttämättä löydy koskaan.


Älä käytä niitä mätänetin halpiksia, kun meillä oli V70 niin orkkisluut laitoin kun kyllästyin noihin 1x vuoteen vaihtoihin. Kyllä ne kestää ihan hyvin sen jälkeen.
Yksi surma noille on ajotapa, ainakin V70 ohjaustehostin jaksaa kyllä renkaita kääntää vaikka auto on paikoillaan, siihen painava keula, ehkä vielä leveät renkaat vs autoa hieman liikuttaa ajamalla ja kääntää samalla


Juu ei paikallaan pyöritellä rattia, mulla on jotkun pökötin koiranluut 6v alla(+ alatukivarret), mut välttelen monttuja ja tota ratin pyöritystä ja en anna mennä ääripäähän.

Orkkiksia olen laittanut aina, mutta nehän pitäisi uusia kaikki kerralla että saisi olla hetken rauhassa. Uusit nyt yhden, jonkun muun seuraavana vuonna, taas seuraavana vuonna jonkun. Pelkkiä koiranluita on joka nurkkaan, tukivarret ja raidetangon päät lisäksi. Aikanaan oli A4 Audi, niin edessä oli jo 4 tukivartta + koiranluut + raidetangon päät puolellaan. Siinä on jo pelkästään 12 vuodeksi vaihtamista jos joka vuosi joutuu uusimaan yhden ja takapäätä ei ole vielä edes huomioitu.

Mutta kyllä se tahtoo olla yhdistelmä huonot soratiet, huonot valot, matala ajoasento, kohtalaisen raskas keula ja siihen hieman alimitoitetut alustanosat. Joka syksy tulee jokunen ikävä yllätys, että täräyttää täyttä laukkaa tuolla mutkaisilla sorateillä iltapimeällä mökille mennessä johonkin rooppiin ja yleensä niistä jo melkeen arvaa että kohta lonksuu joku kulma. Ei ole onneksi tainnut vielä mennä kuin yksi pallonivel kahteen kertaan tässä 4 vuoden aikana ja siinä kävi juuri noin, että syksyllä täräytin parikin kertaa sata lasissa tuollaiseen älyttömään rooppiin, kun ajelin syksyllä mökille. Mutta kuten sanoin, onneksi niiden hinta on muutaman kympin ja vaihto tapahtuu renkaan vaihdon yhteydessä alle savukkeen mittaisella ajalla, niin eipä tuosta jaksa murehtia. Nopeampi, halvempi ja helpompi huolto kuin öljynvaihto. Jokseenkin sama jos tuollaisen joutuu ajoittain tekemään.työläämpi oli nyt vaihtaa muutama polttimo kuin syksyllä koiranluut. Jos tosiaan tekee renkaan vaihdon yhteydessä, niin rengas nurkka on jo ilmassa, rengas pois edestä ja pulttipyssy kädessä. Kaksi ylimääräistä pulttia auki, uusi osa tilalle ja pultit kiinni. Maksoikohan pari alkuperäisiä peräti 50€ yhteensä. Eli en jaksa paljon murehtia noista alustan ongelmista. Yhteen katsastukseen piti vaihtaa iskari taakse. Ajoin asemalta suoraan korjaamolle, alle 100€ asennettuna uusi iskari paikalleen nopeammin kun sain kahvikupin juotua ja takaisin konttorille. Leima paperissa ilman uusintanäyttöä. Pienet on murheet jos alustan osilla selviää.

Ei kyllä tule rattia pyöriteltyä paikallaan, mutta ei se nyt esim. koiranluihin pitäisi kovin paljon vaikuttaa vaikka kuinka veivaa. Itsellä lähinnä säälittää renkaat ja raidetangot. Kääntelen kyllä ääriasentoihin, kun ei tuo laiva taitu muuten parkkihallista ulos. Aivan ääriasennossakin pitää olla ajolinja kohdallaan ettei joudu hieromaan pakki-1 taktiikalla. Ja monttuja varotaan sen mitä pystyy, mutta kun esim. mökille menee tuollainen 30km aivan 80-100km/h ajettava soratie jossa valitettavasti tahtoo syksyn sadekeleillä olla aina jokunen isompi kolo, niin en kyllä ala joka viikonloppu köröttelemään tuota väliä edes takaisin jos sen seurauksena saattaa joutua vaihtamaan sen 25€ koiranluun. Pieni hinta tuosta maksettavaksi. Usein vielä perjantaina iltamyöhällä menee ja haluaisi nukkumaan että jaksaa aamusta jahtiin ja sunnuntaina lähtee kun ilta pimenee, jahti loppuu ja saa kamppeet pakattua, niin johan siinä alkaa olla kiire kauppaan ja nukkumaan ennen maanantain töihin lähtöä. Antaa kiireettömien eläkelläisten körötellä. Minä vaihdan sen koiranluun ennemmin.
Koiranluut menee montuissa, joita koitan välttää, alatukivarret kyl kärsii ratin paikallaan veivaamisesta, toki vain osan siitä. Mulla on mobarin tekemät alatukivarret ja 6v ne on kestäny, katotaa ny katsastuksessa mitä sanoo.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 21568

LähetäLähetetty: 12.02.2021 10:39    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Faktaa on että vauhdin puotto säästää polttoainetta ja kottero kestää paremmin ja turvallisuus lisääntyy merkittävästi. Faktaa on myös että laskelmas on harhainen. Pelkästään osien hommaaminen odottelut ylimääräiset kulkemiset jne. Vievät moninkertaisen ajan ....mutta miten vaan jokainen taaplaa tyylillään.
Jos sulla vahingot ei lisäänny vauhilla nii ei muuta ku talla pohjaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2168

LähetäLähetetty: 12.02.2021 13:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
Faktaa on että vauhdin puotto säästää polttoainetta ja kottero kestää paremmin ja turvallisuus lisääntyy merkittävästi. Faktaa on myös että laskelmas on harhainen. Pelkästään osien hommaaminen odottelut ylimääräiset kulkemiset jne. Vievät moninkertaisen ajan ....mutta miten vaan jokainen taaplaa tyylillään.
Jos sulla vahingot ei lisäänny vauhilla nii ei muuta ku talla pohjaan.

Ajatko itse aina esimerkiksi nelostietä 60km/h, jos rajoitus ja keli sallisi ajaa 80-100km/h? Jos et, niin lopeta turha jeesustelu.

Tottakai vauhdin laskeminen vähentää vaurioiden määrää ja vahinkojen riskiä. Paikallaan pysyessä riski on jo lähellä nollaa. Mutta fakta on se, että niitä vahinkoja sattuu myös 70 vauhdissa, sattuu vielä 60 vauhdissakin ja sitä alempana alkaa olla jo vaarana nukahtaa rattiin kun menee jo aivan naurettavaksi mopoautolla köröttelyksi. Mutta järki taas päähän mikä on järkevää ja mikä ei. Jeesustellaanko seuraavaksi miten kannattaisi laskea vauhti alle 20km/h ja käydä jalkaisin tarkistamassa aina etumaastoa 50m kerrallaan, ettei vahingossa jää joku terävä kivi huomaamatta joka saattaa rikkoa useamman sadan euron renkaan?

Minusta nuo vehkeet on tehty käyttöön ja käytössä vehkeet kuluu ja joskus jotain särkyy. Niin pitkään kun vauriot pysyy hinnaltaan kurissa ja korjaus ei mene kovin työlääksi, niin mikäs siinä. Korjaa pois ja jatkaa matkaa hymyssä suin. En minäkään tahallani vehkeitä hajota, mutta jos ne särkyy normaali käytössä, niin en minä siitä kyllä yöuniani menetä. Enkä tajua miksi noita vehkeitä pitäisi käsitellä kuin kipeää vit... Ne on käyttöön tehty ja jos eivät kestä normaali käyttöä, niin silloin ne on heikkoja. Onko se sitten jollekkin niin henki ja elämä, että pääsee kylillä kehumaan miten vähän on tarvinnut osia vaihtaa vai mikä lie. Kai se jotain heikon itsetunnon kompensointia on sekin, äkkiä tulee mieleen joku Toyota syndrooma. Itse en saa mitään itsetunto buustia tai egon pönkitystä siitä kestääkö minun autot vai ei. Ne on kulkuvälineitä ja jos se vie paikasta toiseen aina kun tarvitsee eikä ylläpito vie älyttömän paljon aikaa ja rahaakin vain sen verran että tuntuu itsestä kohtuulliselta, niin minulle riittää. Jokunen koiranluu tai alapallo silloin tällöin on minusta niin pieni murhe etten jaksa välittää. Jos se olisi liikaa vaadittu, niin pitäisi jättää öljynvaihtokin kokonaan pois. Sehän maksaakin saman verran kun koiranluut joka nurkkaan ja vaihtokin on työläämpää, kun pitää könytä auton alle, pudotella pohjamuovit edestä ja sekin on jo kohta useammalla pultilla kiinni mitä nuo kaikki koiranluut yhteensä.

Mutta eipä siinä. Jokainen saa minun puolesta vaikka työntää autonsa perille jos kokee välttävänsä sillä auton kulumisen. Minä ajan ihan normaalisti menemään ja vaihdan tarvittaessa joskus jonkun osan jos sattuu särkymään. Jokainen tyylillään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 21568

LähetäLähetetty: 12.02.2021 14:23    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi ruuneberg jos nelostie on soralla ja kuoppanen syys sateiden raiskaama, ehkä puotan satasesta ja anna sulle tietä. Twisted Evil
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2168

LähetäLähetetty: 12.02.2021 17:45    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
Voi ruuneberg jos nelostie on soralla ja kuoppanen syys sateiden raiskaama, ehkä puotan satasesta ja anna sulle tietä. Twisted Evil

Hyvä homma. Ajellaan jokainen kelien, rajoitusten ja oman tuntemuksen mukaan sopivaa nopeutta. Wink Ja korjataan vehkeet jos ne särkyy. Toisilla menee enemmän, toisilla vähemmän ja jokainen vastaa itse omista kolautuksistaan. Jotkut jopa hakkauttaa kelkalla patikkoa tai ryösii maastureilla kunnon off-roadia. Äkkinäinen voisi jopa sanoa että hajottavat tahallaan vehkeensä, mutta onneksi hoitavat omasta pussistaan remonttinsa. Ovat ilmeisesti todenneet, että se on sen arvoista...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
sundiz
Kanta-asiakas


Liittynyt: 27 Hel 2013
Viestejä: 293
Paikkakunta: HKI

LähetäLähetetty: 13.02.2021 15:06    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Onko miten väellä uudempikorista bensa dusteria 150hp nelivetona? Minkä verran on tosielämän polttoainekulutus?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Shawn
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Lok 2013
Viestejä: 388
Paikkakunta: PKS/Häme

LähetäLähetetty: 14.02.2021 13:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mites tollanen ykköskopan Duster talviautona? Onko jotain ärsyttäviä ominaisuuksia? Etenemiskyvystä olen suht hyvin selvillä, mutta onko ihan arkikäytössä normaaleilla teillä jotain sellaista mikä alkaa pahemmin käydä hermoille?

Sen tiedän että lämmitettävää tuulilasia kaipaisin. Se on aivan mahtava varuste talvisin.
_________________
"When you have to shoot, shoot! Don't talk!"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3 ... 10, 11, 12
Sivu 12 Yht. 12

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com