OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Täydelliset erähousut syysmetsään
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.07.2017 22:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itse käytän kumisaappaita ja lahkeet pitäisi olla sellaiset kaksi osaiset. Eli noin 25cm alhaalta ylöspäin lahe on kaksiosainen niin että sisempi osa tulee villasukan sisään ja ulompi vedenpitävä kumisaappaan varren päälle. Ulompi voi olla vähän lyhyempi niin että ei pyöri nilkan korkeudella kumisaappaan päällä. Se tuossa on etuna että jos lahkeen laittaa aina kengän sisään niin vesi valuu suoraan kenkään ja sukat kastuu heti. Ulkopuolella mulla ainakin lahkeet valuu aina ihan alas ja ovat aivan märät. Kun otat kumpparit jalasta niin sitte on sukat ja nilkat märkänä. Nämä ainakin ärsyttää laavu reissuilla. Tuollaisia lahkeita olen nähnyt jossain venäläisissä maastokamppeissa. Olen sastan peura housuihin tuollaiset tehnyt ja kyllä ne toimii.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 20.07.2017 22:04    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Jos lahkeet pitää olla vettymätöntä niin tarkoittaa melko varmasti myös sitä että ne kahisee melko tympeästi.

Kaipa tuon voisi tehdä samoin kuin M/91:ssä, l. vedenpitävä vahvike päällikankaan sisäpuolella. Paitsi toki jos kokee häiritsevänä että päältä kastuu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 20.07.2017 22:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

liki kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Jos lahkeet pitää olla vettymätöntä niin tarkoittaa melko varmasti myös sitä että ne kahisee melko tympeästi.

Kaipa tuon voisi tehdä samoin kuin M/91:ssä, l. vedenpitävä vahvike päällikankaan sisäpuolella. Paitsi toki jos kokee häiritsevänä että päältä kastuu.


Joo niin se pitäis tehdä. Normi kankaan alle se 2 tai 3 kerros kalvokangas. Varmaan 2 kerros jos tulee päälykankaan alle.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Nuuska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 31 Lok 2008
Viestejä: 1833

LähetäLähetetty: 20.07.2017 23:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

JSP kirjoitti:
Itse käytän kumisaappaita ja lahkeet pitäisi olla sellaiset kaksi osaiset. Eli noin 25cm alhaalta ylöspäin lahe on kaksiosainen niin että sisempi osa tulee villasukan sisään ja ulompi vedenpitävä kumisaappaan varren päälle. Ulompi voi olla vähän lyhyempi niin että ei pyöri nilkan korkeudella kumisaappaan päällä. Se tuossa on etuna että jos lahkeen laittaa aina kengän sisään niin vesi valuu suoraan kenkään ja sukat kastuu heti. Ulkopuolella mulla ainakin lahkeet valuu aina ihan alas ja ovat aivan märät. Kun otat kumpparit jalasta niin sitte on sukat ja nilkat märkänä. Nämä ainakin ärsyttää laavu reissuilla. Tuollaisia lahkeita olen nähnyt jossain venäläisissä maastokamppeissa. Olen sastan peura housuihin tuollaiset tehnyt ja kyllä ne toimii.


Ongelman saa näemmä tehtyä mistä vaan. Ja siihen "ratkaisun". Märässä metässä lahkeet on tietenkin kumpparin päällä. Ja ne on illalla märät. Laavulla tehdään kunnon tulet. Lahkeet kuivuvat hetkessä. Paitsi jos ei osaa tehdä tulia. Housut voi myös laittaa roikkumaan, ei ehkä laavulla mutta louteella helposti. Istuskellaan kynsipuulla ja höyryä punoo housuista. Hetken kuluttua ne voi laittaa jalkaan. Ei kastu mikään. Eli tuo tuplalahje on täysin turha viritys.

Lundhagsin Antjah on hyvin lähellä ketjun avaajan kuvausta. Mulla on ne. Korkeamman vyötärön haluaisin, muuten buenot.
_________________
Sako, Riihimäki, Suomi
ABU, Svängsta, Sverige
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Valto.
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Kes 2014
Viestejä: 2986

LähetäLähetetty: 21.07.2017 01:15    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä myös Lundhags Antjah housut käytössä, mutta vähän turhan kapea malli itselle. Tilasin sokkona käytössä olleiden traverse housujen perusteella, mutta olivat selvästi kapeammat. Retkitukun myymä authentic pro voisi olla itselleni parempi. Käytössä myös RevolutionRace silence zip malli jossa myös lahkeiden alaosa ja takapuoli vedenpitävää ja loppu joustavaa kangasta. Nuo ehkä tämän hetken suosikit. Käytössä myös RR gpx zip malli, joka ei ole mistään vedenpitävä. Ja noiden lisäksi kahdet sastan gore-tex housut.

Kalvottomat ja osakalvolliset ympärivuotisessa arkikäytössä metsästyskäytön lisäksi ja tykkään kyllä todella paljon. Syksyllä kuivalla kelillä jalkaan lähtee usein kokonaan kalvottomat, aamukosteiden aikaan osakalvolliset ja kelien viiletessä goret.

Noita osakalvotettuja on tosiaan useilla merkeillä nykään. Lundhagsit on todella kestävää kangasta, mutta ei silti kovin kuumat. Fjälrävenin drev housuja kokeilin, mutta olivat omaan makuun turhan paksua ja kuumaa kangasta. Revolution Racet on todella ohutta ja joustavaa kangasta kalvottomilta osin, ja vuoden käytön ovat nyt kestäneet moitteetta. Haglofsistä ei ole kokemusta, ja retkitukkukin näkyi tarjoavan vapor mallista osakalvotettua camo kuosissa. Ei nuo osakalvotettujen kalvot ehkä ole gore housujen tasolla vedenpitävyydessä, mutta pitävät hyvin perus kosteuden ja pienet ojan ylitykset tarvittaessa. Eikä ole vesi tullut vielä läpi istuessakaan, eli kestää jonkin verran myös painetta. En kyllä ole märällä suolla istunut, mutta kosteilla mättäillä, kivillä ja kannoilla. Kalvotonta osaa on kuitenkin riittävän paljon, joten hengittävät selvästi kokonaan kalvotettuja housuja paremmin. Usein kalvo vaan loppuu ikävästi polven alapuolelle, joten olisi suotavaa, jos etupuoli olisi polven kohdalta veden pitävä ja takaa joustava. Noin pysyisi liikkuvuus, mutta mahdollistaisi myös konttauksen kastumatta.

Noihin kommentteihin vastaisin seuraavasti.

"- Kalvo on aina yhdistettynä muuhun kankaaseen, joka vettyy. "
Kyllä näin tietysti on, mutta ainakin noista omista osakalvotetuista housuista pintakangas on selvästi vettä hylkivää, eikä kastu lähellekkään yhtä märäksi, kuin esimerkiksi nuo sastan goret. En ole noiden kanssa kokenut ikinä asiaa ongelmaksi.
"- Kalvo ei ole täysin vedenpitävä (esim. paineenalaisena polvistuttaessa märkään maahan tai tarpeeksi uitettuna). "
Kunnon kalvo on kyllä täysin vedenpitävä. Esimerkiksi kahluuhousut ovat kalvolla toteutettuja, eikä ole kyllä vesi tullut läpi vaikka useamman päivän peräkkäin olen seisonut koskessa perhovavan kanssa, tai sorsapassissa läärännyt. Sastan goret jalassa olen kontannut vesipinnalla olevaa suota, istunut siellä passissa ja mennyt jopa joesta sukukalleuksia myöden yli kastumatta. Lahkeen suut toki täytyy varmistaa ja ei sinne kestä siltikään jäädä tupakoimaan, kun rakenne ei ole täysin tiivis. Osakalvollisissa veden kestävyys ei välttämättä ole noiden tasolla mahdollisesti heikomman kalvon takia, mutta eipä ole vielä tullut vastaan tilannetta jossa olisi tullut läpi. Jahtijakteista ja vastaavista on kyllä tullut pidemmän päälle jo sade läpi, eivätkä kestäneet suolla kontata eli kalvoja on erilaisia.
"- Kalvojen henkittävyys vaihtelee kehnon ja onnettoman välillä."
Tuo on totta. Kalvot hengittää, mutta hyvin vettä pitävää kalvoa ei saa hyvin hengittäväksi, vaikka gore monta halpakalvoa voittaa silläkin saralla. Siksipä nuo osittain kalvotetut ovat hyviä, eli lahkeesta alaspäin ja takapuoli. Kriittisimmät paikat pitää vettä, mutta kokonaisuutena housut hengittävät hyvin. Noiden kanssa en ole huomannut mitään eroa kalvottomiin housuihin hengittävyydessä.

Toki usein myös riittää hyvin kosteutta siirtävä alukerrasto. Todella ohut ja hyvin kosteutta siirtävä aluasu siirtää hien pois, ei tunnut yhtään kuumemmalta kuin ilman aluasua ja kosteita päälivaatteita ei edes huomaa kosteaksi. Omien kokemusten perusteella under armorin heat gear on ollut ehdottomasti testaamistani paras. Moni tekninen kerrasto on myös kerrasto perinteisessä mielessä, eli aivan liian kuuma lämpimälle kesäpäivälle ja kosteuden siirtokin tahtoo olla usein kovin keskinkertainen. Edellinen syksy oli ensimmäinen tuon under armorin kanssa ja toimi loistasti jopa +20 asteen lämmössä liikkuvassa kanalintujahdissa. Hirvikärpästen takia oli pakko käyttää pitkiä vaatteita ja ilman aluasua kaikki housut liimaantuivat hiestä ihoon kiinni. Aluasu toi helpotuksen asiaan eikä hiostanut yhtään enempää, mutta iho pysyi kuivempana. Hieman viileämmällä myös helly hansen on toiminut asiallisesti ja finnsvallan verkkopuku toimii muuten hienosti, mutta hirvikärpäsaikaan reijät on kuin ammuttu täyteen kavereita.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 21.07.2017 01:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuuska kirjoitti:
JSP kirjoitti:
Itse käytän kumisaappaita ja lahkeet pitäisi olla sellaiset kaksi osaiset. Eli noin 25cm alhaalta ylöspäin lahe on kaksiosainen niin että sisempi osa tulee villasukan sisään ja ulompi vedenpitävä kumisaappaan varren päälle. Ulompi voi olla vähän lyhyempi niin että ei pyöri nilkan korkeudella kumisaappaan päällä. Se tuossa on etuna että jos lahkeen laittaa aina kengän sisään niin vesi valuu suoraan kenkään ja sukat kastuu heti. Ulkopuolella mulla ainakin lahkeet valuu aina ihan alas ja ovat aivan märät. Kun otat kumpparit jalasta niin sitte on sukat ja nilkat märkänä. Nämä ainakin ärsyttää laavu reissuilla. Tuollaisia lahkeita olen nähnyt jossain venäläisissä maastokamppeissa. Olen sastan peura housuihin tuollaiset tehnyt ja kyllä ne toimii.


Ongelman saa näemmä tehtyä mistä vaan. Ja siihen "ratkaisun". Märässä metässä lahkeet on tietenkin kumpparin päällä. Ja ne on illalla märät. Laavulla tehdään kunnon tulet. Lahkeet kuivuvat hetkessä. Paitsi jos ei osaa tehdä tulia. Housut voi myös laittaa roikkumaan, ei ehkä laavulla mutta louteella helposti. Istuskellaan kynsipuulla ja höyryä punoo housuista. Hetken kuluttua ne voi laittaa jalkaan. Ei kastu mikään. Eli tuo tuplalahje on täysin turha viritys.

Lundhagsin Antjah on hyvin lähellä ketjun avaajan kuvausta. Mulla on ne. Korkeamman vyötärön haluaisin, muuten buenot.


Kyllä minä laavulla housut jalassa olen. Aivan turhaa hommaa lahkeiden kuivattelu kun ongelman voi ratkaista. Peuran lahkeita ei saa illassa kuivaksi. On niitä melko monta tuntia kuivateltu. Imevät varmaan litran vettä. Ja tosiaan en ole ainut joka tuon on hoksannut kun ihan tehdasvalmisteisissa on samalla tavalla toteutettu. Lundhagsit kuivaa jalassa, miksi niitä pitää erikseen kuivatella?

Jos sukat ei ole minkään päällä niin mulla ne ainakin helpommin menee rullalle. Käytännössä vaan toimii paremmin kun sukat laittaa housun päälle. Mulle aivan sama miten muut tekee Very Happy Tais ketjun aloittaja olla kalvokenkä miehiä niin asia ei sitä edes koske.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kammo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2007
Viestejä: 200
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 21.07.2017 09:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

tuplaus pois

Viimeinen muokkaaja, kammo pvm 21.07.2017 11:29, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kammo
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Syy 2007
Viestejä: 200
Paikkakunta: Vantaa

LähetäLähetetty: 21.07.2017 09:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kiitos kommenteista ja vinkeistä tähän mennessä. Täytyy tsekata nuo vinkatut tuotevaihtoehdot myös. Tuntuu aihe herättävän tunteita muissakin Wink.

Pari tarkennusta ja lisäystä yleisesti:

- En maininnut kumisaapasnäkökulmaa aloituksessa, mutta sekin oli mielessä. Tarkoitus olisi, että vedenpitävän lahkeen alaosan voisi huolettomammin vetää nyös kumisaappaan päälle.
- Ykkösmonoina mulla on Lundhags Pro High (kalvoton) ja varakenkinä jotkut Chevalierin kalvolliset. Saappaina kylmillä keleillä useimmiten Vikingin vuorelliset polyuretaanisaappaat, olikohan se joku Icefighter-malli.

Ajattelin edetä prototyypillä teettemällä lahkeiden alaosat tästä kankaasta: http://www.kangastukku.com/?p=11451&page=Product, jota tilasin palasen tuolta Kangastukusta.
Pätkäisen lahkeet muutaman vuoden vanhoista Sastoista (olikos se Mehto-malli, jossa kalvo on laminoitu pehmeään, erittäin tehokkaasti vettyvään päälikankaaseen...?). Olen vihannut noiden lahkeita alustapitäen siinä määrin, ettei harmita, vaikkei ihan menisi putkeen. Sitten voisi oppirahojen jälkeen tehdä saman jollekin kalvottomalle housulle, esim G1000.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TeemuN
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 16 Lok 2015
Viestejä: 26

LähetäLähetetty: 21.07.2017 10:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Itsellä vaelluskengät, hyvin vahatut fjellun g1000 housut ja säärystimet. Aika vähän ilmeisesti säärystimiä käytetään?!?. Itse tykkään pysyy lahkeet sekä kuivana että puhtaina ja saa tarvittaessa pois. Helppo, hyvä ja halpa!
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Supe
Kanta-asiakas


Liittynyt: 22 Tou 2014
Viestejä: 4812

LähetäLähetetty: 21.07.2017 10:17    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sasta Peura taitaa olla Windstopper Technical Fleece, eli suhteellisen korkeanukkaista fleeseä kahta puolta kalvoa, laminoitu yhteen. Tämä hidastaa kuivumista merkittävästi ja leirissä tympeä kun on aina lahkeensuut kylmät ja märät.

Itse käytän vain kahta eri huusutyyppiä. Fleese tai muuten kalvoton, hiljainen mukava housu, vähän kuin verkkari.
Toinen on sadehousu, joka päälle tarvittaessa. Yllättävän vähän fleesellä kastuu, pikku kosteus jää alhaalta kumisaappaan pintaan. Ja hieman kun katsoo mihin istuu niin ei kastu, joskus heitän hanskat alle.

Polvistun tuskin koskaan, siihen ei tarvita kalvoa. Ryömin joskus jos on kuiva maa, mutta muutenkin matalana meno onnistuu kosteammassa sammalikossa.

Jos jotakin tekisin, niin ehkä takapuoleen ja polveen vedenpitävät palat fleesen alle maamärkyyttä vastaan, mutta näinkin pärjää. Housut ovat kuivuneet jalassa tulilla hyvinkin nopeasti siinä puuhaillessa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Juha
Kanta-asiakas


Liittynyt: 30 Maa 2004
Viestejä: 1001
Paikkakunta: Rovaniemi

LähetäLähetetty: 21.07.2017 10:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Täydellisiä housuja odotellessa olen ratkaissut asian mahdollisimman hengittävillä ja nopeasti kuivuvilla vaellushousuilla plus polvimittaisilla säärystimillä. Vaelluskenkien kanssa paras mahdollinen yhdistelmä. Tällä hetkellä käytössä vanhat Haltin kesähousut, kastuu herkästi mutta kuivuu päälle vartissa. Toki omat jahdit on 99% koiran perässä kävelyä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Ekohippi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 21 Hel 2015
Viestejä: 3783

LähetäLähetetty: 21.07.2017 11:16    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Painin saman ongelman omissa pöksyissäni ja käytössä on vuosia ollut Ripstop BDU-yläosa ja jotkut halpiskalvohousujen lahkeenpätkät ommeltuna reisitaskujen alapuoliksi. Koetin jotakin muovitettua täysin vettymätöntä myös, mutta ainakin se kangas oli kankea ja äänekäs. Omissa lahkeissa ulommainen kangas on vettyvää, mutta ohuehko ja kevyt, joten en ole sitä murehtinut. Jos tarvitsisi täysin vettymättömän, voisin myös olla noiden vahojen kannalla, koska notkea ja äänetön kangas on munsta mukavampi.

Noissa hölmönä katkaisin puuvillalahkeen alta ja ainekset on jo hankittuna versio kakkoseen. Brittiarmeijan kevyet hellekelin housut ja niiden se paksumpi gorehousu pilkotaan "kiinteäksi säärystimeksi". Juurikin, että saisi saappaaseen jotakin pehmikettä säären ja varren väliin, lämpöisillä keleillä.
_________________
"Älä valita verojen korkeutta vaan iloitse siitä, että ne ovat nyt alhaisemmat kuin koskaan vastaisuudessa"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Sämpy
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 6229
Paikkakunta: Uleåborg

LähetäLähetetty: 21.07.2017 18:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Nuuska kirjoitti:


Ongelman saa näemmä tehtyä mistä vaan. Ja siihen "ratkaisun". Märässä metässä lahkeet on tietenkin kumpparin päällä. Ja ne on illalla märät. Laavulla tehdään kunnon tulet. Lahkeet kuivuvat hetkessä. Paitsi jos ei osaa tehdä tulia. Housut voi myös laittaa roikkumaan, ei ehkä laavulla mutta louteella helposti. Istuskellaan kynsipuulla ja höyryä punoo housuista. Hetken kuluttua ne voi laittaa jalkaan. Ei kastu mikään. Eli tuo tuplalahje on täysin turha viritys.
.


Ai onko se ongelma jos käyttää housuja ja saappaita kuten on tarkoitettu?

Olen minäkin joskus kokeillut kalvohousuja pitää kumikengän varren päällä. Enemmän kuin 9 metsäreissua 10:stä päättyy jonnekin muualle kuin laavulle. Kuten automatkaan, mökille, kämpälle ja muihin majoitustiloihin kuin kotiin. Autossa on ihan mukava vaihtaa lenkkarit/crocsit jalkaa mutta eipä se oikein tunnu mukavalta kun jalassa on housut joitten lahje on märkä, roskainen, hiekkainen, rapainen jne. Sama homma vaikka mökillä: eipä niitten kanssa pötkähdetä laverille tai aleta ruuan laittoon vaan niitä pitää kuivatella ja muihin askareihin pitäisi olla varahousut.

Oon itelle tehny sellaiset housut armykamasta jotka on katkaistu varrensuun tasan alapuolelta ja polvitaipeen kohdalla on ympäriinsä kalvo housun sisäpuolella. Etupuolella se jatkuu ylemmäs. Tosi mukavat pitää eikä juuri hiosta. Tämä ylälaita muodostaa helman kumikengän varren päälle. Ja lahkeen yläosa ulottuu normaalisti nilkkaan ja menee kumikengän varren sisään.

Ventilestä olen tehnyt hieman väljempilahkeiset housut joitten lahje taitellaan mutkaksi varren suun päälle. Tässäkin vaihtoehdossa vesi valuu kumikengän ulkopuolelle.
_________________
"Susi syö sunnuntaina ja mato pistää maanantaina"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
aspir
Kanta-asiakas


Liittynyt: 07 Hel 2013
Viestejä: 129

LähetäLähetetty: 21.07.2017 21:52    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

TeemuN kirjoitti:
Itsellä vaelluskengät, hyvin vahatut fjellun g1000 housut ja säärystimet. Aika vähän ilmeisesti säärystimiä käytetään?!?. Itse tykkään pysyy lahkeet sekä kuivana että puhtaina ja saa tarvittaessa pois. Helppo, hyvä ja halpa!


Ääni tälle vaikka ei vastaakaan täysin aloittajan vaatimuksiin. Polvisuojista apua polvistumisiin?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JSP
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Syy 2009
Viestejä: 8022
Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa

LähetäLähetetty: 22.07.2017 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sämpy kirjoitti:
Nuuska kirjoitti:


Ongelman saa näemmä tehtyä mistä vaan. Ja siihen "ratkaisun". Märässä metässä lahkeet on tietenkin kumpparin päällä. Ja ne on illalla märät. Laavulla tehdään kunnon tulet. Lahkeet kuivuvat hetkessä. Paitsi jos ei osaa tehdä tulia. Housut voi myös laittaa roikkumaan, ei ehkä laavulla mutta louteella helposti. Istuskellaan kynsipuulla ja höyryä punoo housuista. Hetken kuluttua ne voi laittaa jalkaan. Ei kastu mikään. Eli tuo tuplalahje on täysin turha viritys.
.


Ai onko se ongelma jos käyttää housuja ja saappaita kuten on tarkoitettu?

Olen minäkin joskus kokeillut kalvohousuja pitää kumikengän varren päällä. Enemmän kuin 9 metsäreissua 10:stä päättyy jonnekin muualle kuin laavulle. Kuten automatkaan, mökille, kämpälle ja muihin majoitustiloihin kuin kotiin. Autossa on ihan mukava vaihtaa lenkkarit/crocsit jalkaa mutta eipä se oikein tunnu mukavalta kun jalassa on housut joitten lahje on märkä, roskainen, hiekkainen, rapainen jne. Sama homma vaikka mökillä: eipä niitten kanssa pötkähdetä laverille tai aleta ruuan laittoon vaan niitä pitää kuivatella ja muihin askareihin pitäisi olla varahousut.

Oon itelle tehny sellaiset housut armykamasta jotka on katkaistu varrensuun tasan alapuolelta ja polvitaipeen kohdalla on ympäriinsä kalvo housun sisäpuolella. Etupuolella se jatkuu ylemmäs. Tosi mukavat pitää eikä juuri hiosta. Tämä ylälaita muodostaa helman kumikengän varren päälle. Ja lahkeen yläosa ulottuu normaalisti nilkkaan ja menee kumikengän varren sisään.

Ventilestä olen tehnyt hieman väljempilahkeiset housut joitten lahje taitellaan mutkaksi varren suun päälle. Tässäkin vaihtoehdossa vesi valuu kumikengän ulkopuolelle.


Joo tuollain se märkä lahe ei haittaa kun toinen kuiva lahe on sukkaa vasten. Itsekkin vaihtelen kenkiä croksien ja kumppareiden väliltä niin alkoi ärsyttään kun nilkat oli heti märät jos ei rullanu lahetta polviin. Varmaan just nuiden peura housujen kans pahimmillaan kun imevät niin paljon vettä.

Joskus käyttänyt kalvollisia säärystimiä ja tuntu että ne hiosti niin älyttömänä että ei ollut kuin haittaa. Ne oli kyllä jotku halvemmat, kunnolliset vois pelata. On ne silti liian lyhyet märkään varvikkoon. Yleensä jalat on märät polvien yläpuolelle asti. Kelkkaillessa olen käyttäny itse tehtyjä cordura säärystimiä ettei lahkeet jäädy eikä lumi mene kenkään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 2 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com