OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Mistä tonni lyijyä? Epäpuhdaskin käy

 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
RiUDE
Kanta-asiakas


Liittynyt: 24 Maa 2004
Viestejä: 20455
Paikkakunta: Savonlinna

LähetäLähetetty: 20.07.2017 09:26    Viestin aihe: Mistä tonni lyijyä? Epäpuhdaskin käy Vastaa lainaamalla viestiä

Naapuri sai 15v veneprojektinsa valmiiksi ja venhon vesille, mutta vuosien varrella tulleet mieliteot ovat nostaneet painopistettä turhan ylös vene on vähän kiikkerä. Köliin pitäisi saada painoa lisää.
Vaan mistä enää tänäpäivänä lyijyä saa?
Akkuja keräilemälle tietysti, mutta happojen hävitys ja käsittely yleensäkin on vähän niin ja näin. Epäpuhdaskin tavara käy hyvin.
Romuliikkeet eivät taida käsitellä itse akkuja, vaan toimittavat ne sellaisenaan eteenpäin?
Joku stena tuskin myy moisia määriä ulos, enintään tähtitieteelliseen hintaan?
Ja rengaspajathan eivät nykyään ole vaihtoehto.
_________________
Savo suureksi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti Lähetä sähköposti
late2
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Elo 2004
Viestejä: 15331

LähetäLähetetty: 20.07.2017 09:34    Viestin aihe: Re: Mistä tonni lyijyä? Epäpuhdaskin käy Vastaa lainaamalla viestiä

RiUDE kirjoitti:
Naapuri sai 15v veneprojektinsa valmiiksi ja venhon vesille, mutta vuosien varrella tulleet mieliteot ovat nostaneet painopistettä turhan ylös vene on vähän kiikkerä. Köliin pitäisi saada painoa lisää.
Vaan mistä enää tänäpäivänä lyijyä saa?
Akkuja keräilemälle tietysti, mutta happojen hävitys ja käsittely yleensäkin on vähän niin ja näin. Epäpuhdaskin tavara käy hyvin.
Romuliikkeet eivät taida käsitellä itse akkuja, vaan toimittavat ne sellaisenaan eteenpäin?
Ja joku stena tuskin myy moisia määriä ulos, enintään tähtitieteelliseen hintaan?
Kuusakoskelta voi kysellä. Itse olen jemmaillut radoilta joissa on luotiloukut. Mulla on linoa tai "monoa" kuten asiantuntijat sanoo jonkin verran, saa pistää ratalyijyn sekaan.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 20.07.2017 09:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Torissa näkyi joku myyvän lyijjylevyä eurolla kilon. Eikö se ole aika edullinen hinta.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16663
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 21.07.2017 12:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kysyin onniselta, löytyy varastosta harkkona ja levyinä, 3.75e+alv.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tait
Vakituinen kirjoittaja


Liittynyt: 06 Mar 2004
Viestejä: 70

LähetäLähetetty: 24.07.2017 19:48    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

betonia ovat rautaveneisiin laitelleet köliin
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Iso-Jaska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 01 Tam 2007
Viestejä: 2376
Paikkakunta: Lapland Finland

LähetäLähetetty: 24.07.2017 21:13    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Voi tuo betonin hinta houkuttaa verrattuna lyijyyn.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8928

LähetäLähetetty: 25.07.2017 13:54    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ominaispaino on kyllä aika heikko betonilla verrattuna lyijyyn, joten betonikölistä tulee aikamoinen möykky. Voihan sinne tietysti pistää rajusti rautaa joukkoon. Ongelma on myös siinä, että lisäpainon painopiste pitäisi saada mahdollisimman alas, että siitä saisi parhaan hyödyn. Esimerkiksi purjeveneissä kölin paino on noin 40% koko veneen painosta ja köli on eväkoli, jossa painopiste saadaan alas.

Köyhdytetty metallinen uraani olisi parasta, jos jostain saattuisi saamaan. Irakista tai Kosovosta voisi löytyä amerikkalaisten jäljiltä. Haittapuolena tuossa on se, ettei voi osallistua useimpiin purjehduskilpailuihin, koska niissä on uraanikölit kielletty. Wink


Viimeinen muokkaaja, Elan pvm 25.07.2017 14:08, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
fr0z
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Huh 2011
Viestejä: 2402

LähetäLähetetty: 25.07.2017 13:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Sisäampumaradat on aikamoisia lyijynkerääjiä ja siellä on jos jonkinlaisia luotiluukun puhdistustalkoita. Sieltä voisi pian sopuhintaan / ilmaiseksi saada kun tarjoutuu luotiluukun puhdistamaan. Minkälaisista määristä on sitten kyse... mene ja tiedä.
_________________
Blaseristi...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16663
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 25.07.2017 15:07    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Miksei rauta käy, 1/3 isomman tilavuuden vaatii kuin lyijy...


1000kg vaatii:

Eli betoni 400 litraa

Rauta 125 litraa

Lyijy 80 litraa noin karkeasti ottaen.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TA
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Huh 2014
Viestejä: 2284

LähetäLähetetty: 25.07.2017 17:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valurautaa on käytetty ainakin ennen sotia tehdyissä kotimaisissa puurunkoisissa purjeveneissä.
_________________
Eksyvä ei tietä kysy
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
liki
Kanta-asiakas


Liittynyt: 08 Mar 2013
Viestejä: 11243
Paikkakunta: Länsi-Uudenmaan rannikko

LähetäLähetetty: 25.07.2017 22:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Alumiini- tai betonirunkoisessa ei romuteräs välttämättä ole hyvä ajatus, mutta perinteisesti kiviäkin voi käyttää. Käytettävissä oleva tila ja mihin paino pitää saada vaikuttaa runkomateriaalin lisäksi siihen mitä voi käyttä.

Tonni lisää massa on kuitenkin jo varsin isollekin veneelle sellainen muutos että se kannattaisi pohdituttaa suunnittelijalla miten vaikuttaa ja millainen paino miten sijoitettuna tarvittaisiin korjaamaan tilanne, ellei ole jo. Taas veneestä riippuen voikin olla niin ettei sekään muuta vakavuutta vielä kovin paljon, tai ylimääräisten rakenteiden ja tasapainoitusmasan yhteenlaskettu lisämassa vaikuttaa veneen ominaisuuksiin kokonaisuutena liian negatiivisesti.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Elan
Kanta-asiakas


Liittynyt: 20 Jou 2004
Viestejä: 8928

LähetäLähetetty: 26.07.2017 12:12    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

valmet 412s kirjoitti:
Miksei rauta käy, 1/3 isomman tilavuuden vaatii kuin lyijy...


1000kg vaatii:

Eli betoni 400 litraa

Rauta 125 litraa

Lyijy 80 litraa noin karkeasti ottaen.

Raudassa on se hankala puoli, että sen muotoilu olemassa olevan veneen rakenteisiin on aika hankalaa kotikonstein. Betonin ja lyijyn voi valaa amatöörikin. Ilmeisesti kyse on moottoriveneestä, jossa paino tulee pilssiin ja se on saatava sinne sopimaan mahdollisimman hyvin.

Lisäpainon painopiste painopiste pitäisi saada mahdollisimman alas ja tilavuutta vievä huonosti muotiltava aine lisää väsitämättä myös tarvittavaa massaa verrattuna optimiratkaisuun. Lisäksi tietysti pilssistä pitää pystyä poistamaan vesi, joten lisäpaino pitää muotoilla senkin takia järkevästi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
tupajumi
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Jou 2012
Viestejä: 233
Paikkakunta: itä-suomi

LähetäLähetetty: 31.07.2017 11:18    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Elan kirjoitti:
valmet 412s kirjoitti:
Miksei rauta käy, 1/3 isomman tilavuuden vaatii kuin lyijy...


1000kg vaatii:

Eli betoni 400 litraa

Rauta 125 litraa

Lyijy 80 litraa noin karkeasti ottaen.

Raudassa on se hankala puoli, että sen muotoilu olemassa olevan veneen rakenteisiin on aika hankalaa kotikonstein. Betonin ja lyijyn voi valaa amatöörikin. Ilmeisesti kyse on moottoriveneestä, jossa paino tulee pilssiin ja se on saatava sinne sopimaan mahdollisimman hyvin.

Lisäpainon painopiste painopiste pitäisi saada mahdollisimman alas ja tilavuutta vievä huonosti muotiltava aine lisää väsitämättä myös tarvittavaa massaa verrattuna optimiratkaisuun. Lisäksi tietysti pilssistä pitää pystyä poistamaan vesi, joten lisäpaino pitää muotoilla senkin takia järkevästi.

Entäs rautaseoksinen betoni? Meillä käytettän töissä juurikin tuommoista kun tarvitsee vain painoa ja tilavuutta ei hirveästi ole. Jos en hirveesti muista vikaan,ni olikohan painoa noin 6t per kuutio. Kysäse paikalliselta betonitehtaalta
_________________
"Yhteiskunnan pahin vihollinen on itsenäisesti ajatteleva yksilö"
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Tarvikkeet ja välineet Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Sivu 1 Yht. 1

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com