OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Takaisin rautakaudelle, eli avotähtäimet hirvijahtiin.
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Metsäarska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2004
Viestejä: 1066

LähetäLähetetty: 22.10.2018 22:42    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Näkökykyhän tuon ratkaisee. Nuorempana pystyi 300 metriinkin ampumaan avoilla mutta jossain vaiheessa aloin ihmetellä kun osumat ei ollukaan siellä missä piti eikä lasitkaan auttaneet asiaa, kiikari oli sitten ratkaisu.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kankkunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2004
Viestejä: 615
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 23.10.2018 06:41    Viestin aihe: Avot Vastaa lainaamalla viestiä

Suurimman osan hirvistä olen ampunut avotähtäimillä, kolme viimeisintä sitten EoTech holon läpi, mutta taidan siirtyä takaisin avoihin, jotenkin nämä kiikari/holo on hitaampi käyttää kuin avotähtäin. Minun Browning Barrissa on erinomaiset avot, on kuitua ja kiskoa ja ase nousee, kuin haulikko poskelle ammuttaessa, vain näön huononeminen haittaa oikein tarkan työn tekemisessä. Sad Sad Sad
_________________
Kyllä koira kova saa olla, mutta tyhmä ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 23.10.2018 08:19    Viestin aihe: Re: Avot Vastaa lainaamalla viestiä

Kankkunen kirjoitti:
Suurimman osan hirvistä olen ampunut avotähtäimillä, kolme viimeisintä sitten EoTech holon läpi, mutta taidan siirtyä takaisin avoihin, jotenkin nämä kiikari/holo on hitaampi käyttää kuin avotähtäin. Minun Browning Barrissa on erinomaiset avot, on kuitua ja kiskoa ja ase nousee, kuin haulikko poskelle ammuttaessa, vain näön huononeminen haittaa oikein tarkan työn tekemisessä. Sad Sad Sad


Tuo kyllä varmaan vaatii tosi pitkäaikaista ja runsasta avojen käyttöä, että kokee avot helpommaksi ja nopeemmaksi ku punapisteen. Itte ampunu kumpienkin kanssa ja vaikea kyllä kuvitella, että mulla avot voittaisi punapistettä missään tilanteessa. Mutta mulla varmaan ihan liian vähän harjoitusta rautatähtäimillä. Se piste on vaan niin helppo ja selkeä...

Viikonloppuna tuli oltua hirvimetällä ja yhteensä kahdeksassa eri passipaikassa. Näistä kolmessa koin tarvitsevani kiikaria. Muut oli sellasia, että mietin et punapistetähtäimellä varustettu ase olis parempi. Ei vaan ole punapistettä ku rihlassa ja hiukan jänistyttää ottaa sitä hirvipassiin. Ku voi sitä kettuilun määrää ku joku huomaa, et jollain on joku rihlanlelu hirvipyssynä Rolling Eyes Ja jos sit sattuu peltopassiin johon pukkaa joku kaksoisvasaporukka niin ei sit oikeen pääse siihen tulitusjuhlaan mukaan... Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 23.10.2018 16:54    Viestin aihe: Re: Avot Vastaa lainaamalla viestiä

[

"Tuo kyllä varmaan vaatii tosi pitkäaikaista ja runsasta avojen käyttöä, että kokee avot helpommaksi ja nopeemmaksi ku punapisteen. Itte ampunu kumpienkin kanssa ja vaikea kyllä kuvitella, että mulla avot voittaisi punapistettä missään tilanteessa. Mutta mulla varmaan ihan liian vähän harjoitusta rautatähtäimillä. Se piste on vaan niin helppo ja selkeä..."

Se riippuu paljon niistä avoista. Jos ne on hyvin tehty (sovitettu aseen käyttäjän tukin muodon ja patruunan mukaan) kuten vaikka esimerkiksi ihan klsssiset express-tätäimet, niin pidän niistä kyllä enemmän kuin punapisteestä. Koko tilanne näkyy hyvin. Mutta sitten ihan hämärässä se punapiste on sitten parempi. Sitä en kiistä. Itsellä noilla express tähtäimillä tulee ammuttua lähes haulikkomaisesti, koska tukki on mitolle tehty. Se asettuu linjaan ihan itsestään.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 23.10.2018 16:59    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Mulla on yleensä kaksi kivääriä mukana jahdissa. Toinen avoilla ja toinen ajokiikarilla. Kyttyyssä sitten pelkästään kivääri jossa on hyvä hämäräkiikari (nyt niiden päällä on Kahlesia ja Swaroja)

Kyllähän siitä saa joskus kuulla, mutta karavaani kulkee ja koirat haukkuu (toivottavasti hirveä, peuraa, kaurista tms. Laughing )
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Kankkunen
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Huh 2004
Viestejä: 615
Paikkakunta: savo

LähetäLähetetty: 23.10.2018 17:57    Viestin aihe: Rautaa Vastaa lainaamalla viestiä

Minun Barrissa on battue tyyliset avotähtäimet, vartti kisko jossa hahlo ja valkoinen viiva kiskossa hahlon alla ja kuitujyvä. Weaverkisko, johon saan pikajaloilla kaksi erillaista kiikaria, tai punapisteen. Perän säätöpaloilla säädin peräkulman mieleiseksi avoilla ampumista varten. Sitten vielä lisävaihtelua ampumiseen, että ammun välillä vasemmalta tai oikealta puolen.(samoin myös haulikolla) Kirjoitan oikealla, mutta kiven heitän vasurilla, revolverilla ammun kumpaan käteen sattuu olemaan.
Kyllä avot ovat nopeammat ampua, jos aseen tukki on trimmattu ampujalle sopiviksi ja tähtäimet ovat riittävän avarat, siis hahlo on riittävän leveällä uralla jyvään nähden, ymmrtääkseni oikeat suurriista tupla kiväärit ovat leveällä v-hahlolla ja pallojyvällä.
_________________
Kyllä koira kova saa olla, mutta tyhmä ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 23.10.2018 20:24    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tulee väkisin mieleen, jotta jos avot olis nopeempia ampua, niin miks nopeutta vaativissa toiminnallisissa lajeissa käytetään avojen sijaan 1x-punapiste-kiikareita tai punapistetähtäimiä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
kolopesijä
Kanta-asiakas


Liittynyt: 25 Tam 2006
Viestejä: 2274
Paikkakunta: itä-suomi

LähetäLähetetty: 23.10.2018 20:46    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Tulee väkisin mieleen, jotta jos avot olis nopeempia ampua, niin miks nopeutta vaativissa toiminnallisissa lajeissa käytetään avojen sijaan 1x-punapiste-kiikareita tai punapistetähtäimiä?

Samaa itekki ihmettelen. Ei vaan yksinkertaisesti voi olla avot yhtä nopeat millään, kun on useampi linjattava partikkeli. Mutta kuka haluaa avoilla tuhertaa ja se tekee onnelliseksi niin olkoon uskossaan autuas. Vertailupohjana olen ampunut hirviä avoilla, kiikarilla ja punapisteellä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
JokuUkko
Kanta-asiakas


Liittynyt: 29 Jou 2007
Viestejä: 8366
Paikkakunta: Turku

LähetäLähetetty: 23.10.2018 21:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Tuo perä tekee paljon. Jos perä on sopiva niin avoilla varmaan hirvitarkkuus tulee 50 asti melkeen pelkkää etujyvää seuraamalla. Ampuuhan ne jotkut täyteiselläkin viiteenkymppiin pelkäl haulikon jyväl... Itse pitäydyn pisteessä. En oikeen nää hyötyä opetella enää avoja tässä elämän vaiheessa... Laughing Kukin tavallaan...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Metsäarska
Kanta-asiakas


Liittynyt: 09 Mar 2004
Viestejä: 1066

LähetäLähetetty: 23.10.2018 22:22    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Tulee väkisin mieleen, jotta jos avot olis nopeempia ampua, niin miks nopeutta vaativissa toiminnallisissa lajeissa käytetään avojen sijaan 1x-punapiste-kiikareita tai punapistetähtäimiä?


No tuo johtuu ihan siitä kun muutkin käyttää optista, eli ensimmäinen lisähankinta on joku putki.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
finlander
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2004
Viestejä: 1842

LähetäLähetetty: 23.10.2018 22:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Tulee väkisin mieleen, jotta jos avot olis nopeempia ampua, niin miks nopeutta vaativissa toiminnallisissa lajeissa käytetään avojen sijaan 1x-punapiste-kiikareita tai punapistetähtäimiä?


Olisiko paljolti se, että optiikan kanssa on huomattavasti helpompaa saavuttaa se nopeus ja myös tarkkuus? Mikä tarkoittaa että suurimmalle osalle optiikka lie oikea valinta. Itse olen aikanaan opetellut ampumaan avoilla ja edelleen ammun niillä pääasiassa vaikka optiikkaakin on, aion myös käyttää avoja niin kauan kuin näkökyky sallii.

Ei kaikki jousimetsästäjätkään käytä taljajousta, itse asiassa ittelläkin on pitkäjousi, en tosin metsästä sillä, ei tule harjoiteltua riittävästi.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
setteriforever
Kanta-asiakas


Liittynyt: 04 Tou 2015
Viestejä: 1428

LähetäLähetetty: 24.10.2018 15:47    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Monien aseiden avot ovat aika kehnoja ja se vaikuttaa asiaan. Ei niistä ole monesti punapisteelle vastusta. Tukki ja tähtäimet muodostavat kokonaisuuden. Afrikan PH:n tuplat ovat yleensä juuri niitä loivia v express tähtäimiä jotka oin sovitettu ampujalle (ja hänen tukilleen)/patruunalle. Ja taas monet "normikiväärin" päälle asennetut tähtäimet ovat siinä lähinnä muodon vuoksi. Jos tukki on tehty kiikarilla ammuntaa silmällä pitäen, niin kyllä sen aseen avotähtäinominaisuudet yleensä aika kehnot ovat. Isäukkoni teki hirvikivääriinsä (8,2 milliseksi porattu sotilaskivääri) "expressit" ihan itse, eli viilasi tätäimet v muotoon. ja muokkasi myös tukkia sopivaksi.

Ja ei koskaan tarvinnut muuta.

Mitä tulee noihin toimintalajien aseiden tähtäimiin, niin asiassa on aika monta puolta. Harrastelin hommaa joskus ja minulla on lajin Euroopan kärkipään ampijia kaverina muutenkin.Osa ampuu raudalla edelleenkin. Osa taas ei. Osa käyttää pisteitä sponsoroinnin vuoksi. Osa taas siksi, että vain ovat parempia ampujia punapisteellä. Toiset taas raudalla.

Militaaripuolella on todettu, että tavan "Jakke jääkäri" osuu paremmin punapisteellä, mutta hyvin tehdyillä rautatähtäimillä päästään lähes samaan tulokseen. Tällä hetkellä sillä puolen tavallisen jampan tähtäimiä arvoidaan yleensä neljän kriteerin kautta :
1 Nopeus (testien mukaan menee punapisteelle)
2 Tarkkuus (Niukasti punapisteelle)
3 Paino (rauta voittaa)
4 Luotettavuus (rauta voittaa selvästi)

Kun noita summataan yhteen, niin edelleen niin sen tavallisen "Jakke Jääkärin" tähtäin on rauta. Toki palkka-armeijoissa tilanne on erilainen.

Olen jutellut aiheesta myös niiden Afrikan PH:n kanssa (pari niistä oli veljeni ja minun firmassa töissäkin 3 värikästä vuotta) ja heille rauta oli käytännössä se ainoa valinta. Toki kaliiperit ovat isoja, aseet tuplia ja ampumamatkat lyhyitä (silloin kun "tilanne on päällä") joka jo sinällään puoltaa rautaa, mutta he käyttivät sitä myös pulttilukoissa. Miksi?
He halusivat "koko tilannekuvan" olevan selvillä kaiken aikaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5909

LähetäLähetetty: 24.10.2018 16:05    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

No mites ne kisojen kärki? Avojen, punapisteiden vai punapistekiikarien käyttäjiä?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16577
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 24.10.2018 17:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pain......, dogtersight painaa 25g, melki rautatähtäimet painaa kyllä enempi.

-punapiste auttaa kun silmän ei tarvitse kohdistaa niin montaa asiaa kerralla eli tarkempi isolle osalle porukoista.
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
NoVoeHelevetti
Kanta-asiakas


Liittynyt: 17 Tam 2005
Viestejä: 6357
Paikkakunta: Akaan seurakuntanuoret

LähetäLähetetty: 24.10.2018 17:37    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Joo, docteri on kyllä heti !&%¤# kun isompaa kolhua tulee, toisin kuin rautatähtäimet.
Avot ei yksinkertaisesti sovi, jos on näössä vikaa. Vaan kun on hyvät avot ja sopiva perä, eikä näössäkään ole moittimista, lähtee laakit ihan yhtä nopeaan ja tarkkaan kuin pisteelläkin. Toki olosuhteet vaihtelee ja samaten tottumus. Kun on pikkupojasta lähten räpsinyt avoilla milloin milläkin vehkeellä, niin nykyaikaiset battue avot on suorastaan mahtavia. Vaikka on ollut holoa ja äimän micro löytyy kaapista.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Sivu 3 Yht. 4

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com