OhjeOhje   HakuHaku   KäyttäjälistaKäyttäjälista   KäyttäjäryhmätKäyttäjäryhmät   RekisteröidyRekisteröidy 
 KäyttäjätiedotKäyttäjätiedot   Kirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestitKirjaudu sisään tarkistaaksesi yksityiset viestit   Kirjaudu sisäänKirjaudu sisään 

Hirvien lepo- ja liikekitka kasvanut merkittävästi!
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
 
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys
Näytä edellinen aihe :: Näytä seuraava aihe  
Kirjoittaja Viesti
Lahtinen
***


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 20106
Paikkakunta: Suur-Satakunta

LähetäLähetetty: 13.11.2017 17:01    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:


Ja noihin vetolevyin / pulkkiin. Monessakin porukassa nähnyt täysin idioottimaisia virityksiä.
Mikähän helvetin äly se aina laittaa asiasta mitään tietämättömät suunnitelemaan jotain putki pulkkaa,
tai jos levystä edes älytään tehdä, niin laitetaan jotain rautoja sinne, että saadaan se jäykäksi putkeksi?
Onhan tuommonen v'ttumainen vetää jo tyhjänäkin. Samoin on myös hirvenveto levy, kun joku
älypää kiristää sen naruilla kouruksi. Heti alkaa tökkimään ja saa huutaa jeesusta ja prkelettä vuorotellen...

Sen levyn pitää olla suora ja notkea, vähän kärjestä nostettu (mallia Puuru) ja sitä hirveä
sidotaan vaan juuri sen verran, että se pysyy siinä levyn päällä. Levyn pitää jäädä
lähes suoraksi. Sillon se myötäilee maastoa, ei töki ja kiertää kivet sekä kannot ihan itsekseen.
Aina saa ihmetellä, ettei tätäkään jossain ole hoksattu...



Ennen kuin me saatiin vedettyä meidän vetolevy hajalle, me aina kiristettiin se tuommoiseksi kaukalomalliseksi. Ja sitten ihmeteltiin, ku se kaatuili Smile.

Eikös tommosta hirviputkea jossain hehkuteltu:


Ainakin ”kuivana vetelijän” silmään näyttää kaatumattomalta. Toki vie tilaa jonniin verran.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
TKH
Kanta-asiakas


Liittynyt: 16 Hei 2008
Viestejä: 725

LähetäLähetetty: 13.11.2017 18:11    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Peto kirjoitti:
valmet 412s kirjoitti:

Meinaako peto että hirvenvedossa pitää mönkijää kannatella narun varassa pahimmoilleen??? Nuin pahoja paikkoja ei kyllä löydy meiltä...




Ja noihin vetolevyin / pulkkiin. Monessakin porukassa nähnyt täysin idioottimaisia virityksiä.
Mikähän helvetin äly se aina laittaa asiasta mitään tietämättömät suunnitelemaan jotain putki pulkkaa,
tai jos levystä edes älytään tehdä, niin laitetaan jotain rautoja sinne, että saadaan se jäykäksi putkeksi?
Onhan tuommonen v'ttumainen vetää jo tyhjänäkin. Samoin on myös hirvenveto levy, kun joku
älypää kiristää sen naruilla kouruksi. Heti alkaa tökkimään ja saa huutaa jeesusta ja prkelettä vuorotellen...

Sen levyn pitää olla suora ja notkea, vähän kärjestä nostettu (mallia Puuru) ja sitä hirveä
sidotaan vaan juuri sen verran, että se pysyy siinä levyn päällä. Levyn pitää jäädä
lähes suoraksi. Sillon se myötäilee maastoa, ei töki ja kiertää kivet sekä kannot ihan itsekseen.
Aina saa ihmetellä, ettei tätäkään jossain ole hoksattu...

Ja tuo vetolevyhän jo itsestään puolittaa sen hirven vetokitkan. Eikä tuo yhtään lisää logistiikkaa.
Harvahan sitä hirveä mihinkään peräkonttiin änkeää. Yleensä tuodaan kärry paikalle
ja siinä kärryn päällä kulkee levykin. Ja hirven voi vetää kärryyn levyineen. Irroitetaan vain,
jos tarvii toinenkin hirvi hakea. Sillon sen jälkisen hirven voi vetää levyineen ensimmäisen päälle.
Jos mönkijää tuodaan paikalle kärryllä, niin samassa kärryssä mahtuu olemaan levykin.
Me on pidetty pystyssä mönkijän sivulla, kun koko höskä laitetaan kuomun alle.

Satakunnassa olen tavannut vielä sellaisia pässinpäitä, että hirveä kiskotaan miehissä
karva maata vasten, eli miten vain vaikeinta on. No tuleehan siinä ukkojen sepelvaltimot koeponnistettua.


Meillä on tollanen iso muoviahkio ja kun se ei kovin tiheässä paikkaa kulkenu niin viitisen vuotta sitten hommattiin Puuru-vetolevy.

Kokemuksen mukaan tuo Puuru pitää juuri kiristää pikkasen kourulle niin kulkee parhaiten,jos ei kiristä ollenkaan saa hirven köyttää sadalla liinalla korvistakin että pysyy pahimmissa paikoissa kyydissä.

Kyllä pääosa hirvistä vedetään ihan karva maata vasten jos vetomatka on sellainen normaali ehkä 50m ja tasamaata. Pelloilla pääsee autolla viereen.
Levyssä suurin ongelma on että ei kukaan hinaa koko päivää kärryjä perässään varmuuden vuoksi,lava-autollahan se menisi mutta pickup-mies voi olla ihan toisella puolella metsästysaluetta passissa ja tilannekin voi olla ns. päällä. Jos vetomatka ilman levyä on kohtuullisuuden rajoissa ei kukaan ole kauhean innokas lähtemään tunnin ajomatkan takaa hakemaan levyä varsinkin kun raadot kerätään yleensä pois iltapäivällä kun pimeä puskee jo päälle. Sama ongelma tosin olisi sen mönkijänkin kanssa ja juuri tuosta syystä se ns. hyötykäyttö jäisi aika vähäiseksi hankinta ja ylläpitokustannuksiin nähden.

Pystyn vielä kuvittelemaan sen syyllisen etsinnän kun joku 50 miehestä olisi klöhminyt mönkijän !&%¤#.

Pienemmässä porukassa olisi eräällä tavalla helpompaa.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26268

LähetäLähetetty: 13.11.2017 19:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

no kuuten maininnu,,oikeasta mönkiästä kysymys,,,ei linkittämän kuvan ku se on jo hajonnu.
ja nimenomaan nelivedon. vois olla jotain vastusta jos telasto olis jotain yli 25mm harjalla ja 50mm:llä vois jopa olla kova sana perät vastakkain tilanteessa.
kyllähän kelkallaki saa muutamilla keleillä melkosen taakan liikenteeseen, miks ei sillon telaveturillaki, mutta jos meinaisit sarvessa pysyä olis syytä käyttää munasuojia....
iso räpylärenkas soppelin pehmosena on kyllä sellainen vetäjä että ihan on pitäny itenki ihmetellä kuin sitä pitoa vaan on



tämäki parisko meni reipaasti keskiverto rämeessä vaikka oli ihan tavan perus mönkkäri

ja tällaisella mennään nii ettei juoksemalla pysy mukana


perus settiä pikkumönkkärillä, piisaa hyvin näillä helpoilla lyhkäsillä rapian kilsan vetasuilla ainut vaan että mönkkäri mies on menny menojaan ennenku ehimmä autolle mutta onpa sitte vajalla valmiit kahvit.


Viimeinen muokkaaja, Pohjola pvm 13.11.2017 20:38, muokattu 1 kertaa
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
terva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2007
Viestejä: 1673

LähetäLähetetty: 13.11.2017 20:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Jotenkin keskustelusta jää sellainen kuva, etteivät kaikki ole nähneet mitä oikea kuski mönkijän kanssa saa aikaiseksi. Jos aivan pahimmat kivirakat jätetään huomioimatta niin eipä taida sellaista tilannetta olla missä kunnon kuski ja mönkijä ei olisi paras vetovaihtoehto Rolling Eyes
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26268

LähetäLähetetty: 13.11.2017 20:44    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Valtsulle viellä ohjaus jarrusta,,, mielestäni vaijereilla onnistuis siin ku nesteelläki ihan kohtuu hintaan, mutta miten se vedon "luisto" toteutus?
Vaikka ny on mönkkärin ylivoimaa kerrottu en tarkoita etteikö laitteellas ole paikkansa,,,hinta, ylläpitokulut, lyhkäset vedot jne. siksi mielestäni kannattis kehitellä ajatusta ettei ole pelkästään "jäykän kepin" päässä.
helpoissa paikoissa vois lökötellä kyydissä Wink
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5936

LähetäLähetetty: 13.11.2017 21:00    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

terva kirjoitti:
Jotenkin keskustelusta jää sellainen kuva, etteivät kaikki ole nähneet mitä oikea kuski mönkijän kanssa saa aikaiseksi. Jos aivan pahimmat kivirakat jätetään huomioimatta niin eipä taida sellaista tilannetta olla missä kunnon kuski ja mönkijä ei olisi paras vetovaihtoehto Rolling Eyes


mikskähän Ponsse ei oo siirtyny mönkkäreitä tekeen...?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
valmet 412s
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Maa 2004
Viestejä: 16663
Paikkakunta: pohjois-stakunta

LähetäLähetetty: 13.11.2017 21:20    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Pohjola kirjoitti:
Valtsulle viellä ohjaus jarrusta,,, mielestäni vaijereilla onnistuis siin ku nesteelläki ihan kohtuu hintaan, mutta miten se vedon "luisto" toteutus?
Vaikka ny on mönkkärin ylivoimaa kerrottu en tarkoita etteikö laitteellas ole paikkansa,,,hinta, ylläpitokulut, lyhkäset vedot jne. siksi mielestäni kannattis kehitellä ajatusta ettei ole pelkästään "jäykän kepin" päässä.
helpoissa paikoissa vois lökötellä kyydissä Wink


https://youtu.be/L6qBTyN7DRM
-Hyvin kyytissäkin voi nytkin ajella jos tahtoo.... Laughing

https://youtu.be/yVVPhe1fZXo
Tuossa vähän vaikeampaa maastoakin
_________________
Varisjahdin veteraani...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
terva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2007
Viestejä: 1673

LähetäLähetetty: 13.11.2017 21:32    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
terva kirjoitti:
Jotenkin keskustelusta jää sellainen kuva, etteivät kaikki ole nähneet mitä oikea kuski mönkijän kanssa saa aikaiseksi. Jos aivan pahimmat kivirakat jätetään huomioimatta niin eipä taida sellaista tilannetta olla missä kunnon kuski ja mönkijä ei olisi paras vetovaihtoehto Rolling Eyes


mikskähän Ponsse ei oo siirtyny mönkkäreitä tekeen...?


Meni kyllä vähän ohi mitä Ponssella ja hirven vetämisellä on tekemistä keskenää?
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5936

LähetäLähetetty: 13.11.2017 21:35    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Kyllähän telavehjes menee lähtökohtaisesti luotettavammin, muutenhan panssarivaunutkin olis pyörillä eikä metsätraktroreissa/motoissa köytettäis teloja.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Peto
Kanta-asiakas


Liittynyt: 05 Maa 2004
Viestejä: 10077
Paikkakunta: Tre/P-pohjanmaa.

LähetäLähetetty: 13.11.2017 21:38    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Ei tuosta rautakaakin kömyrästä ensimmäisenä panssarivaunu tule mieleen, kun sutii kumitelallansa ensimmäistä kantoa vasten... Rolling Eyes
_________________
Vaikka muu häviää, niin metsästys jää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
terva
Kanta-asiakas


Liittynyt: 19 Elo 2007
Viestejä: 1673

LähetäLähetetty: 13.11.2017 21:53    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

veetee kirjoitti:
Kyllähän telavehjes menee lähtökohtaisesti luotettavammin, muutenhan panssarivaunutkin olis pyörillä eikä metsätraktroreissa/motoissa köytettäis teloja.


No vissiin ollaan yhtä mieltä ettei nuilla monta kymmentä tonnia painavilla laitoksilla ole juuri mitään tekoa sen kanssa, että mönkijä on loisto peli hirvien kiskomiseen metsästä Laughing
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5936

LähetäLähetetty: 13.11.2017 21:55    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Noei lötkystä vetolevystäkään tule energiataloudellisempaa mieleen verrattuna kunnon pulkkaan - pistää kuormatun lötkyn levyn vapaalle rullaradalle ja vertaa pulkaan, toinen rullaa ja toinen ei.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
veetee
Kanta-asiakas


Liittynyt: 11 Maa 2004
Viestejä: 5936

LähetäLähetetty: 13.11.2017 21:57    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

terva kirjoitti:
veetee kirjoitti:
terva kirjoitti:
Jotenkin keskustelusta jää sellainen kuva, etteivät kaikki ole nähneet mitä oikea kuski mönkijän kanssa saa aikaiseksi. Jos aivan pahimmat kivirakat jätetään huomioimatta niin eipä taida sellaista tilannetta olla missä kunnon kuski ja mönkijä ei olisi paras vetovaihtoehto Rolling Eyes


mikskähän Ponsse ei oo siirtyny mönkkäreitä tekeen...?


Meni kyllä vähän ohi mitä Ponssella ja hirven vetämisellä on tekemistä keskenää?


kun väität mönkkäriä parhaaksi ...
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Pohjola
Kanta-asiakas


Liittynyt: 13 Kes 2009
Viestejä: 26268

LähetäLähetetty: 13.11.2017 23:29    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

joo,,,oliko yhtään mainostekoa Laughing .
lapsellinen mönkkäri helevetin huonoilla renkailla tarkotuksella hieritettiin kiinni ja kas kummaa ku telavermes meni rikkoutumatonta laitaa kuten heinikonki varjostuksissa pikkusen ehyellä reunalla ku ura oli kaivatettu moneen kertaan samaa uraa mönkkärillä tela leveys sitte reunalla.
muut rapakot oli ny vain rapakkoja.
mutta on sanottava ei ihan niin kömyrä ole ku muutamista kuvista on tullu vaikutelma.
pitää oikein kysästä kaverilta olisko oikeaa mönkkäri vilmiä.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
iivariiso
Kanta-asiakas


Liittynyt: 15 Elo 2007
Viestejä: 6933

LähetäLähetetty: 14.11.2017 01:09    Viestin aihe: Vastaa lainaamalla viestiä

Oisko se sitte molempia leirejä tyydyttävä kompromissi tuommoinen Canamin 6x6 outlanderi teloilla. Sillä nyt tuntuisi tuommoinen perus vuongeli tulevan perässä !&%¤#"! ja ojistakin pitäisi yli mennä. Laittaa vaikka lavalle alumiiniset ajosilla joita pitkin voi pitemmät ojat tarvittaessa ylittää.
Takaisin alkuun
Näytä käyttäjän tiedot Lähetä yksityinen viesti
Näytä edelliset viestit:   
Lähetä uusi viesti   Vastaa viestiin    Foorumi kaikille metsästyksestä ja aseista kiinnostuneille. Foorumin päävalikko -> Hirven ja peuran metsästys Kaikki ajat ovat GMT + 3 tuntia
Siirry sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Seuraava
Sivu 5 Yht. 7

 
Siirry:  
Et voi kirjoittaa uusia viestejä tässä foorumissa
Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Et voi muokata viestejäsi tässä foorumissa
Et voi poistaa viestejäsi tässä foorumissa
Et voi äänestää tässä foorumissa


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Käännös Jorma Aaltonen, jorma@pitro.com
Päivittänyt Lurttinen www.phpbbsuomi.com